Romkorreksjon med Audiolense

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Var så heldig å få besøk av Bernt fra Juice HiFi den 09/2 :D
    Flott å kunne ta en slik utfordring på strak arm!
    Og som ikke det holdt, så droppet også Mikal Dreggevik fra EC innom samme kvelden.

    Under finner dere frekvensresponsen til mitt multikanal system. Ekstra spennende med måling av multikanal vil forhåpentligvis noen si, selv om utvidelsen til 7.1 ikke er helt ferdig enda.
    Skjermbildet inneholder filtrerte målinger og en target kurve. Jeg har også mottatt waveforms for å tweake ytterligere. Målet er å korrigere de største avvikene fra target responsen noe som burde borge for en lydmessig forbedring. Jeg antar at jeg må bruke minst et par-tre bånd for å senke presensehevingen i senterhøyttaleren. Den peaken som indikeres i målingen ved ca 17 kHz er nok støy som mikrofonen har plukket opp og som ikke kom fra høyttalerne. Supertweetere deler på 18k med 1ste ordens 6dB/oktav og jeg er litt usikker hvor sømløst dette foregår. Nivåforskjellene mellom sidehøyttalerene under 100Hz skyldes at den venstre mangler sidevegg. Kun fronthøyttalerene hadde fjernet støvdeksel. Det som foregår over 5 kHz er stort sett ”luft”, noe man fornemmer mer enn hører. Det er ikke sikkert det er noen vits i å korrigere høyere enn det uansett.

    Bernt var overrasket over at rommets beskaffenhet var såpass egnet utifra fasong, størrelse og utforming. Jeg er heller ikke helt ferdig med akustikkbehandling.
    Han hadde også komplett måleutstyr med seg (mikrofon, fullbalansert Lynx lydkort og egnet PC) og hadde mulighet til å spille CD i tillegg til harddisk avspilling.

    Nedenfor finner du erfaringer og konklusjon, basert på førsteinntrykket. En veldig lærerik kveld, kan man trygt si !
    Legger også ut et par bilder av den interessante og hyggelige seansen.
    Vi testet både før og etter korreksjon samt opp mot EC EMP-1 multispiller (uhøytidelig shoot out).
    Vi testet også EQ'en i Cinema 11a samt BD i HD formatene (både kino og konsertkilder).
    Personlige synspunkter og konklusjoner er det undertegnede som står for og trenger nøvendigvis ikke støttes av Bernt og Mikal, som helt sikkert har sine subjective oppfatninger (kanskje vi skal spille ballen over til dem for en uformell mening på trykk?). Uansett så er jo ingenting skrevet i stein grunnet varighet og gjennomførelse.

    De første resultatene før/etter korreksjon antyder at det er ingenting som stikker av lenger i lydbildet. Piano er mindre kvasst og vokale sibilanter borte. Ting henger mer sammen mhp. plassering i lydbildet og det hele lyder mer harmonisk (les: behagelig uten påtagelig dynamikkreduksjon). Man kan kanskje si at lydbildet rett og slett virker mer nøytralt riktig.
    Det som blir litt av utfordringen er jo at hvis imponatoreffekter forsvinner så er kanskje dette et tegn på at korreksjon er korrekt utført.
    Korreksjonen var jo ikke ekstrem, og det ønskes heller ikke, da en Lyngdorf 2200 jeg prøvde ble blodfattig, fikk pusteproblemer og filtrerte bort all rom gain i forhold.

    Når det gjelder sammenligningen med EMP-1 så ble det først tilnærmet dødt løp etter en del tweeking.
    Det ble litt uvant å sammenligne EC spilleren som har et litt mørkt og ørlite varmt klangbilde med en kilde som egentlig ikke har en egen lydsignatur, iallefall ikke en man kjenner.
    Jeg synes nok det var litt mer tyngde og punch i EC. Her blir det mye snakk om smak og preferanser. Audiolense har jo ikke spilt ut hele sitt repetoar heller på tweak siden.
    Den største fellen blir nok en bred target som avviker for mye fra peaks & dips slik at det kan bli for mye av det gode og lyden blir litt klinisk og livløs. Spesielt er vel dette en fare på anlegg som har en slank og ultranøytral gjengivelse i utgangspunktet. I motsatt fall (dvs. med lite korreksjon), så er kanskje rommet såpass egnet i utgangspunktet at korreksjon ikke lenger er et must og da faller vel litt av vitsen med Audiolense bort?
    Konklusjonen blir vel så langt at dedikert hifi holder stand enda, men dette snur nok snart. Det er klart at en god løsning med Audiolense fort kan bli mer prisgunstig, samtidig som integrasjonen med resten av anleggets komponenter blir mer utfordrene. I tillegg så er det vel litt mer klatt mhp. stabilitet over tid.


    Her er link til utstyret:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Distinctive

    Post Note:
    Det er lov å kommentere resultatene eller komme med meninger, folkens.....
    Klikk på kurven for zoom.
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    I mangel av oppfatninger fra dere spesialister her inne på på HFS, får jeg følge opp min egen tråd.
    Her er resultatene fra Auto-EQ (punkt, ikke parametrisk) i samme rom fra min Cary Cinema 11a processor;
    Found by C11a (auto);
    FL = 80Hz/5dB, 160/4, 250/2, 500/0, 1000/-1, 2000/0, 4000/0, 8000/0, 12000/0.5, 16000/0.5
    FR = 80Hz/5dB, 160/4, 250/2, 500/0.5, 1000/0, 2000/-0.5, 4000/0, 8000/0, 12000/0.5, 16000/0.5
    Fra manualen:
    <Acoustic Calibration Equalization (EQ) is a kind of room equalizer for your speaker. It works by
    measuring the acoustic characteristics of your room and neutralizing the ambient characteristics
    that can color the original source material. This provides a 'flat' equalization setting. If you're not
    satisfied with the automatic adjustment, you can also adjust these settings manually to get a
    frequency balance that suits your tastes.>

    Punktene kan korrigeres innenfor +-15dB. Antar at med 'flat' menes linær interpolering mellom punktene eller slik som target linjen?

    Noen som har noen kommentarer ut fra kurven over (klikk på den for å zoome)?
    Der er avvik, men jeg er usikker på hvordan C11a virker, iom. at den ikke virker å dempe bassen som en ordinær grafisk equalizer men istedenfor booster mid & treble området, når man tar en A/B lyttetest.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser med interesse.
    Landet du på å bruke Audiolense eller ikke? Forsto at det var litt blandet opplevelse med korreksjonen fra Audiolense.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.186
    Antall liker
    4.585
    Hei Distinctive - og takk for sist.

    Lyttekroken til Distinctive har knevegger og skråtak som kommer tett på både høyttalere og lyttere. Så her hadde jeg forventet store akustikkproblemer. Dette tatt i betraktning så var jeg overrasket over hvor bra in-rom respons han hadde uten korreksjon. Den ukorrigerte frekvensresponsen var rimelig nøytral allerede ved ankomst - bortsett fra senterhøyttaleren som har en kraftig boost i presensområdet.

    Vi koste oss med Sonus Faber i 5 kanaler. Vi hørte på en god del forskjellig musikk, så noen live konsertopptak med blue-ray (det var snadder), lyttet til EC sin multispiller, Cary prosessoren og LynxTwo B. Den store styrken til Distinctive sitt anlegg er IMO muligheten til å høre og se multikanals musikk. Det er ingen tvil om at det låter bedre når man ser artistene på en stor skjerm, og det er en fantastisk måte å lytte til musikk på.

    Det ble foretatt en måling, varighet tre sekunder. Slik så venstre høyttaler ut:



    Dette er hva jeg vil kalle "normalt bra", og på linje med hva man ofte ser i lokaler som i hvertfall i teorien er bedre egnet enn hos distinctive. Det kreves også en høyttaler med et rimelig veldesignet delefilter for å få en så jevn energidistribusjon. Det er mye å gå på her og i lytteposisjonen, men de avvikene som er der, er ikke større enn at høyttalerne lyder tonalt ganske riktig på moderate lydnivåer.

    Men det var en del målemessige overrraskelser hos Distinctive. Noe skyldtes provisorisk og hurtig omkopling av anlegget, slik at noen høyttalere spilte i motfase (men det takler Audiolense). Noe skyldtes nok den føromtalte superdiskanten. Som kanskje kan lure Audiolense til å bomme på timingen av høyttaleren (mer om det nedenfor). Men noe skyldtes uvanlig mye støy i den målte responsen. Jeg sjekket målingen grundigere etterpå, og det viser seg at målefila har plukket opp høyfrekvent støy (med peak rundt 17kHz ) kontinuerlig under målingen.

    I impulsresponsen kommer støyen til uttrykk slik:


    Dette påvirker korreksjonen, men om det gir en hørbar bieffekt utover at diskanten blir feil er jeg usikker på. Jeg kunne ikke høre noe galt med korreksjonen inne, men dette er uansett ikke noe jeg liker å se. Det skal være et rimelig rent og støyfritt gulv fram til impulsresponsen reiser seg. Hva som har forårsaket denne artifakten er ikke godt å si. Men jeg har aldri sett dette før med samme måleutstyr. Så det er slett ikke umulig at det er en støy som var tilstede hele tide. Om den kommer gjennom høyttalerne eller rett fra tv-skjermen eller annen elektronikk er ikke godt å vite.

    Supertweeterne er ikke 100% integrert med høyre og venstre høyttaler. Man får en twin peaks impulsrespons men det er kun et par sample avvik:



    Sannsynligvis er supertweeterne tilkoplet med omvendt polaritet i forhold til diskantene som sitter i hovedhøyttalerne (jeg antar at den negativt gående starten er diskanten).

    Lyden av anlegget var behagelig og iørefallende på en måte som jeg kjenner igjen fra den typiske EC-lyden - bådde før og etter korreksjon. Effekten av Audiolense - når vi hadde fått laget en target som var i nærheten - var i mine ører entydig positiv. Men i forhold til de beste anlegg så manglet det kanskje litt på transparens og kontrast både før og etter. Jeg hadde håpet at vi skulle klare å få til mer med Audiolense på dette området enn det vi gjorde.

    Dette var mer en kort demonstrasjon og et første forsøk enn en optimalisering. Vi tok kun den ene målingen. Så forsøkte vi et par filter til før vi hadde ett som låt nogenlunde tonalt korrekt. Skulle vi gått grundig til verks så måtte vi gått hele målekjeden etter i sømmene, eliminert den støyen som krøp inn i målingene, linet opp supertweeterne bedre - og jobbet mye mer med targetresponsen.
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tusen takk for utfyllende informasjon, BX.
    Det er jo litt jobb med disse analysene, men det er jo veldig kjekt også 8)
    Nå begynner Cary Cinema 11a å yte skikkelig, og når utvidelsen til 7.1 blir et faktum, så tar vi en ny session, men da med litt mindre målinger og mer film & musikk :D

    Svar til orso er at jeg står ikke på trappene i dag til å kjøpe PC basert utstyr m/Audiolense, men hadde jeg startet fra scratch eller ønsker å bytte ut sentrale komponenter, så ser jeg ingen umiddelbar grunn til at jeg ikke kommer til å gå for denne løsningen, spesielt når jeg planlegger mer og mer custom-basert kontrollutstyr fremover. Også det faktum at man kan få en pakkeløsning fra Juice hvor alt henger sammen gjør det hele ekstra aktuelt, da sømløs integrasjon og driftssikkerhet er viktige stikkord.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Bx skrev:
    Sannsynligvis er supertweeterne tilkoplet med omvendt polaritet i forhold til diskantene som sitter i hovedhøyttalerne (jeg antar at den negativt gående starten er diskanten).
    Her kan jeg føye til at disse er testet med en fasemåler, men man kan vel aldri være sikker.
    Dette var mer en kort demonstrasjon og et første forsøk enn en optimalisering. Vi tok kun den ene målingen. Så forsøkte vi et par filter til før vi hadde ett som låt nogenlunde tonalt korrekt. Skulle vi gått grundig til verks så måtte vi gått hele målekjeden etter i sømmene, eliminert den støyen som krøp inn i målingene, linet opp supertweeterne bedre - og jobbet mye mer med targetresponsen.
    Her skal det sies at Extremaene er alignet til å krysse foran nesetipp i sweet spot mens supertweetere stod i direktelinje til sweetspot. Her er det nok noe å hente, da det optimale ville vært å plassere disse på toppen av Extremaene istedenfor på siden. Høyde og tilt er derimot nokså riktig. Eneste filter på supertweetere er en kondensator, men dens introduksjon i tweeter-kretsen er ikke optimal, gitt Extremaene sitt patenterte kondensatorfrie konstruksjonsprinsipp.

    Ellers kjekt at du likte lyden. Du er jo borti en del gromme anlegg.
    Jeg er godt fornøyd selv, og spesielt mhp. luftighet og manglende kompresjon på høye volum.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.186
    Antall liker
    4.585
    Jeg kan lett forestille meg at du har mange gode film- og musikkopplevelser der oppe. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn