Distinctive
Æresmedlem
Var så heldig å få besøk av Bernt fra Juice HiFi den 09/2
Flott å kunne ta en slik utfordring på strak arm!
Og som ikke det holdt, så droppet også Mikal Dreggevik fra EC innom samme kvelden.
Under finner dere frekvensresponsen til mitt multikanal system. Ekstra spennende med måling av multikanal vil forhåpentligvis noen si, selv om utvidelsen til 7.1 ikke er helt ferdig enda.
Skjermbildet inneholder filtrerte målinger og en target kurve. Jeg har også mottatt waveforms for å tweake ytterligere. Målet er å korrigere de største avvikene fra target responsen noe som burde borge for en lydmessig forbedring. Jeg antar at jeg må bruke minst et par-tre bånd for å senke presensehevingen i senterhøyttaleren. Den peaken som indikeres i målingen ved ca 17 kHz er nok støy som mikrofonen har plukket opp og som ikke kom fra høyttalerne. Supertweetere deler på 18k med 1ste ordens 6dB/oktav og jeg er litt usikker hvor sømløst dette foregår. Nivåforskjellene mellom sidehøyttalerene under 100Hz skyldes at den venstre mangler sidevegg. Kun fronthøyttalerene hadde fjernet støvdeksel. Det som foregår over 5 kHz er stort sett luft, noe man fornemmer mer enn hører. Det er ikke sikkert det er noen vits i å korrigere høyere enn det uansett.
Bernt var overrasket over at rommets beskaffenhet var såpass egnet utifra fasong, størrelse og utforming. Jeg er heller ikke helt ferdig med akustikkbehandling.
Han hadde også komplett måleutstyr med seg (mikrofon, fullbalansert Lynx lydkort og egnet PC) og hadde mulighet til å spille CD i tillegg til harddisk avspilling.
Nedenfor finner du erfaringer og konklusjon, basert på førsteinntrykket. En veldig lærerik kveld, kan man trygt si !
Legger også ut et par bilder av den interessante og hyggelige seansen.
Vi testet både før og etter korreksjon samt opp mot EC EMP-1 multispiller (uhøytidelig shoot out).
Vi testet også EQ'en i Cinema 11a samt BD i HD formatene (både kino og konsertkilder).
Personlige synspunkter og konklusjoner er det undertegnede som står for og trenger nøvendigvis ikke støttes av Bernt og Mikal, som helt sikkert har sine subjective oppfatninger (kanskje vi skal spille ballen over til dem for en uformell mening på trykk?). Uansett så er jo ingenting skrevet i stein grunnet varighet og gjennomførelse.
De første resultatene før/etter korreksjon antyder at det er ingenting som stikker av lenger i lydbildet. Piano er mindre kvasst og vokale sibilanter borte. Ting henger mer sammen mhp. plassering i lydbildet og det hele lyder mer harmonisk (les: behagelig uten påtagelig dynamikkreduksjon). Man kan kanskje si at lydbildet rett og slett virker mer nøytralt riktig.
Det som blir litt av utfordringen er jo at hvis imponatoreffekter forsvinner så er kanskje dette et tegn på at korreksjon er korrekt utført.
Korreksjonen var jo ikke ekstrem, og det ønskes heller ikke, da en Lyngdorf 2200 jeg prøvde ble blodfattig, fikk pusteproblemer og filtrerte bort all rom gain i forhold.
Når det gjelder sammenligningen med EMP-1 så ble det først tilnærmet dødt løp etter en del tweeking.
Det ble litt uvant å sammenligne EC spilleren som har et litt mørkt og ørlite varmt klangbilde med en kilde som egentlig ikke har en egen lydsignatur, iallefall ikke en man kjenner.
Jeg synes nok det var litt mer tyngde og punch i EC. Her blir det mye snakk om smak og preferanser. Audiolense har jo ikke spilt ut hele sitt repetoar heller på tweak siden.
Den største fellen blir nok en bred target som avviker for mye fra peaks & dips slik at det kan bli for mye av det gode og lyden blir litt klinisk og livløs. Spesielt er vel dette en fare på anlegg som har en slank og ultranøytral gjengivelse i utgangspunktet. I motsatt fall (dvs. med lite korreksjon), så er kanskje rommet såpass egnet i utgangspunktet at korreksjon ikke lenger er et must og da faller vel litt av vitsen med Audiolense bort?
Konklusjonen blir vel så langt at dedikert hifi holder stand enda, men dette snur nok snart. Det er klart at en god løsning med Audiolense fort kan bli mer prisgunstig, samtidig som integrasjonen med resten av anleggets komponenter blir mer utfordrene. I tillegg så er det vel litt mer klatt mhp. stabilitet over tid.
Her er link til utstyret:
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Distinctive
Post Note:
Det er lov å kommentere resultatene eller komme med meninger, folkens.....
Klikk på kurven for zoom.
Flott å kunne ta en slik utfordring på strak arm!
Og som ikke det holdt, så droppet også Mikal Dreggevik fra EC innom samme kvelden.
Under finner dere frekvensresponsen til mitt multikanal system. Ekstra spennende med måling av multikanal vil forhåpentligvis noen si, selv om utvidelsen til 7.1 ikke er helt ferdig enda.
Skjermbildet inneholder filtrerte målinger og en target kurve. Jeg har også mottatt waveforms for å tweake ytterligere. Målet er å korrigere de største avvikene fra target responsen noe som burde borge for en lydmessig forbedring. Jeg antar at jeg må bruke minst et par-tre bånd for å senke presensehevingen i senterhøyttaleren. Den peaken som indikeres i målingen ved ca 17 kHz er nok støy som mikrofonen har plukket opp og som ikke kom fra høyttalerne. Supertweetere deler på 18k med 1ste ordens 6dB/oktav og jeg er litt usikker hvor sømløst dette foregår. Nivåforskjellene mellom sidehøyttalerene under 100Hz skyldes at den venstre mangler sidevegg. Kun fronthøyttalerene hadde fjernet støvdeksel. Det som foregår over 5 kHz er stort sett luft, noe man fornemmer mer enn hører. Det er ikke sikkert det er noen vits i å korrigere høyere enn det uansett.
Bernt var overrasket over at rommets beskaffenhet var såpass egnet utifra fasong, størrelse og utforming. Jeg er heller ikke helt ferdig med akustikkbehandling.
Han hadde også komplett måleutstyr med seg (mikrofon, fullbalansert Lynx lydkort og egnet PC) og hadde mulighet til å spille CD i tillegg til harddisk avspilling.
Nedenfor finner du erfaringer og konklusjon, basert på førsteinntrykket. En veldig lærerik kveld, kan man trygt si !
Legger også ut et par bilder av den interessante og hyggelige seansen.
Vi testet både før og etter korreksjon samt opp mot EC EMP-1 multispiller (uhøytidelig shoot out).
Vi testet også EQ'en i Cinema 11a samt BD i HD formatene (både kino og konsertkilder).
Personlige synspunkter og konklusjoner er det undertegnede som står for og trenger nøvendigvis ikke støttes av Bernt og Mikal, som helt sikkert har sine subjective oppfatninger (kanskje vi skal spille ballen over til dem for en uformell mening på trykk?). Uansett så er jo ingenting skrevet i stein grunnet varighet og gjennomførelse.
De første resultatene før/etter korreksjon antyder at det er ingenting som stikker av lenger i lydbildet. Piano er mindre kvasst og vokale sibilanter borte. Ting henger mer sammen mhp. plassering i lydbildet og det hele lyder mer harmonisk (les: behagelig uten påtagelig dynamikkreduksjon). Man kan kanskje si at lydbildet rett og slett virker mer nøytralt riktig.
Det som blir litt av utfordringen er jo at hvis imponatoreffekter forsvinner så er kanskje dette et tegn på at korreksjon er korrekt utført.
Korreksjonen var jo ikke ekstrem, og det ønskes heller ikke, da en Lyngdorf 2200 jeg prøvde ble blodfattig, fikk pusteproblemer og filtrerte bort all rom gain i forhold.
Når det gjelder sammenligningen med EMP-1 så ble det først tilnærmet dødt løp etter en del tweeking.
Det ble litt uvant å sammenligne EC spilleren som har et litt mørkt og ørlite varmt klangbilde med en kilde som egentlig ikke har en egen lydsignatur, iallefall ikke en man kjenner.
Jeg synes nok det var litt mer tyngde og punch i EC. Her blir det mye snakk om smak og preferanser. Audiolense har jo ikke spilt ut hele sitt repetoar heller på tweak siden.
Den største fellen blir nok en bred target som avviker for mye fra peaks & dips slik at det kan bli for mye av det gode og lyden blir litt klinisk og livløs. Spesielt er vel dette en fare på anlegg som har en slank og ultranøytral gjengivelse i utgangspunktet. I motsatt fall (dvs. med lite korreksjon), så er kanskje rommet såpass egnet i utgangspunktet at korreksjon ikke lenger er et must og da faller vel litt av vitsen med Audiolense bort?
Konklusjonen blir vel så langt at dedikert hifi holder stand enda, men dette snur nok snart. Det er klart at en god løsning med Audiolense fort kan bli mer prisgunstig, samtidig som integrasjonen med resten av anleggets komponenter blir mer utfordrene. I tillegg så er det vel litt mer klatt mhp. stabilitet over tid.
Her er link til utstyret:
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Distinctive
Post Note:
Det er lov å kommentere resultatene eller komme med meninger, folkens.....
Klikk på kurven for zoom.
Vedlegg
-
147.3 KB Visninger: 459
-
18.6 KB Visninger: 835
-
25.6 KB Visninger: 828
-
30.5 KB Visninger: 917
-
29.7 KB Visninger: 866