Selv om det ble kremtet til mitt innspill om at et Svanå-rom ikke er optimalt til mbls høyttalere, så har også jeg hørt om den demoen i glassburet i München.
Vi har å gjøre med lydoppfinnerens dilemma.
Smiler fortsatt over Roger Russel, fra McIntosh, som forteller han måtte koble på dyre haifai-kabler på forsterkeren de hadde laget, fordi mulige kunder hang seg opp i at de hadde billigstrekk påmontert.
Tilsvarende med mbl - de klager jo ikke når de får innpass, men vet kanskje også at de utfordrer konvensjonene vel mye om de så insisterer på et refleksjonsrikt avspillingsrom. (Det er jo bare å lese reaksjonene i tråden du linker fra, orso.)
Eller B&O, som ennå ikke har vågd være supertydelige på optimal plassering og bruk av høyttalerne de har utstyrt med akustiske linser, og som i stedet markedsfører høyttalerne som "sett dem hvor du vil ..." (sukk).
Hadde jeg hatt stort nok lytterom ville jeg kjøpt de mbl-høyttalerne i bildet. Fantastisk lyd, når rommet er riktig. Men det skal være et røslig rom. Hvis ikke setter man et flygel i et kott. Om Atkinson hadde problemer med refleksjoner, og trengte å dempe disse, så stod de høyttalerne for tett på sideveggene.
Nøkkelen er propagation delay, og Dave Wilson har arbeidet med dette på sine topphøyttalere, som han har modifisert så de skaper refleksjoner selv.
Her er rommet Dave Wilson i Wilson Audio tok utgangspunkt i, da han modifiserte Alexandria-høyttalerne til seneste versjon. X-2 Series 2.
Dette sa Bruno Walter om rommet:
This is certainly the finest hall in the world. It has beauty of sound and power. The first time I conducted here was an unforgettable experience. I had not realized that music could be so beautiful.
Dave Wilson fikk følge prøvene på Mahlers 2.
Slik beskriver han det:
In the second movement theres a passage dominated by massed pizzicato strings, and Dave was suddenly struck by what he was hearing. The music was not fortissimo, but it seemed to leap from the stage with alacrity. All the dynamic shadings of attack and decay were palpable. He could hear the resonant fullness of the wood of the cellos and double basses. As it did for Bruno Walter, the moment proffered him a revelation of how beautiful music could be. He turned to Sheryl Lee and said, Thats what the new Alexandria needs to sound like.
Dave Wilson konkluderte med at det mangler noe i tradisjonelle avspillingskilder:
Dave learned that what he was hearing in the Musikverein comprised two distinct elements in the time domain: (1) Early Sound. This is the direct sound from the instrument, followed by an initial time delay gap of approximately 20 milliseconds, followed by the first reflected sound arriving within the first 80 milliseconds. (2) Reverberant Sound. The last remaining reflections arrive and decay over the next 1.5 to 2 seconds. Its the reverberant reflections which generally impart the sound of the hall, but the makeup of the Early Sound (direct + initial time gap + earliest reflections) determines the beauty, the richness, and the clarity of the music itself.
http://www.wilsonaudio.com/product/alexandria/discovery.php
Og han gikk i gang med å modifisere Alexandria X-2 så de skulle generere det folk bruker hundretusener på å bli kvitt - earliest reflections.
Dette skrev Ken Kessler når han A/B svitsjet versjon X-1 og X-2 av Alexandria, altså X-2 i forrige versjon, uten romrefleksjonssimuleringen.
"Before letting me loose with my own CDs, Dave demonstrated the X-1 and X-2 side-by-side. It proved to be one of the most disconcerting experiences I have ever been subjected to as a reviewer. Using recordings from Diana Krall and others, we listened to the X-1. It was sublime. I sat there wondering what on earth could the X-2 do that I wasn't already hearing. Using a switch box fashioned by Wilson, I A/B'd the two. To the shock of all presentthe Wilson household is not where one uses salty languageI blurted out, after a mere three seconds, a loud 'Bloody hell!'"
Dette skrev Marc Mickelson fra Soundstage! om Dave Wilsons lytterom:
I will say that what I heard once again convinced me that the Wilsons' listening room is the best environment I've encountered in which to hear reproduced music. It's wonderful for live music as well.
Det kan man ikke si om mange "audiofile" overdempede lytterom - at de egner seg like godt for live musikk som for hifi-avspilling.
Og dette skriver Marc Mickelson om Series 2 modifiseringen:
I called the original X-2 "the best of the best, the benchmark for loudspeaker design here and now," and a pair of them lived up to this towering praise in Provo. At first, I listened to short selections on them, and then switched to the Series 2 speakers. The difference throughout the midrange and into the treble took all of two seconds to recognize. The mids sounded more finely textured and detailed. In contrast, the original X-2s were a bit reticent, though mostly because they didn't present the music with the same upfront immediacy. The X-2 Series 2s definitely reproduced space better, and this is something the original speakers did better than any I've heard.
If you own X-2s and are considering the upgrade, I can say with complete confidence that you won't be straining to hear the difference once all of the bits'n'bobs have been removed and installed. The upgrade is substantial, improving the X-2 throughout the entire midrange, which is the the fat part of any speaker's musical spectrum.
Forskjellen ligger i en modifisert mid-range driver som tar seg av refleksjonsgenereringen, som skal være subtil, og i en modul Wilson kaller
Propagation Delay Correction hardware
- denne modifiserer altså innspillingen du lytter til, og gir den refleksjon.
Så - her har vi en løsning der refleksjonssignalet skapes i høyttaleren. Absolutt high-end i høyttaler- og avspillingsdesign arbeider nå med refleksjoner ...