Hei, det er mange måter å gjøre det på, men når man ikke har mulighet for massive tiltak gjelder det å finne et kompromiss hvor SBIR fra hver høyttaler ikke forsterker hverandre og finne plasseringen som modene blir trigget mest mulig "musikalsk".
Forslag: mål en og en høyttaler.
For å kartlegge hvilke vegger som lager utfasingene plasser høyttaleren inntil sidevegg og mål ulike avstander fra frontvegg. Ved å ha tett plassering på sidevegg fjerner du utfasingen fra denne veggen og kan konsentrere deg om kanselleringen fra frontvegg, floorbounce, bakvegg og den andre sideveggen. Jo tynnere utfasingene er og jo dypere i frekvens jo mindre hørbare er de. Det beste er å få spredd de utover så de ikke danner brede kløfter.
Deretter flytter du høyttaleren sidelengs og følger med på kanselleringene som dukker opp fra sideveggene.
Så gjør du det samme med den andre høyttaleren og til slutt tilsammen. Da vil du ha god kontroll på hvor utfasingene kommer fra og vil kunne finne optimal plassering når du ser hvor utfasingene forsterker hverandre. Det kan lønne seg å markere høyttalerplassering med en teipbit mens du måler så kan du finne tilbake senere.
Jeg ville vært åpen for assymetrisk høyttalerplassering til sideveggene.
Hvordan rommodene dine høres ut kommer an på mange faktorer så her for å finne ideel plassering ville jeg brukt musikk med mye trøkk helt nederst i basstromme og bass, men å høre balansen på Pink noise kan også være effektivt for å finne lytteposisjon.
Føler dette ble litt rotete, men håper det var forståelig.