For meg ser disse en smule overpriset ut. Elementene virker ikke spesielt sofistikerte men av gammel kjent teknologi. Foruten at kassene har billig finish, har de heller ikke hensyntatt kant-diffraksjon. Skulle gjerne hørt disse sammen med feks. siste B&W 803 Daimond, Tannoys DC10Tieller KEFs Reference 5, for å sammenligne andre engelske.
Hei!
Desto mer erfaring jeg får, desto mer forsiktig blir jeg med å være skråsikker på ting som har med lyd å gjøre. Men jeg har brukt mye tid på å hjelpe folk å bygge opp komplette anlegg, eller forbedre et eksisterende anlegg. Dette har gitt meg mange erfaringer.
Den gang som jeg var kunde selv, kjøpte jeg produkter ut i fra tester jeg hadde lest, logisk tankegang og lytting hos forhandlere. Det endte som regel med at jeg kjøpte produkter som jeg ikke ble fornøyd med.
Jeg synes også at det er logisk å tenke seg, at høyttalere med kabinetter som ser dyre ut og som også har elementer og delefiltre som er dyre, bør ha best lyd - og da særlig dersom høyttalerne kommer fra en av de største og mest kjente produsentene. Men i praksis har jeg erfart at det ikke bestandig er slik.
Min erfaring er, at om en skal bygge opp et anlegg fra bunnen av, kan det være bra å starte med å finne høyttalere som passer til akustikken og størrelsen på rommet. Det hjelper ikke med dyre kabinetter og dyre elementer, hvis ikke høyttalerne fungerer slik de skal i det rommet de skal brukes.
Mange vil gjerne ha høyttalere med et flott design og smakfull lakkering - og gjerne med kostbare elementer. Noen lytter hos forhandleren og blir imponert. Når så høyttalerne er kjøpt og satt opp i egen stue, hender det at de ikke fungerer slik som de gjorde hos forhandleren.
Dermed ikke sagt at dette skjer hos alle. Det er sikkert mange av dere som leser dette, som har rå-lekre høyttalere med eksklusiv finish og dyre elementer, som har fått oppleve den lykke det er å ha høyttalere med BÅDE flott design og super lyd.
Men som jeg var inne på, er det ikke alle som lykkes. Jeg har besøkt mange kunder opp gjennom årene som har hatt svært kostbare høyttalere med dyre elementer. Noen har hatt bra lyd, mens andre har vært helt fortvilet fordi lyden har vært hard og klinisk, eller varm og dårlig definert.
Jeg jobber på den måten, at jeg ofte lar kunder få prøve aktuelle høyttalere hjemme. De erfaringene jeg da har fått, har forsterket min interesse for å selge høyttalere fra Spendor. Noen kunder kan fortelle meg at de har forsøkt å bruke forskjellige høyttalere, men at høyttalere fra Spendor har fungert best.
Noen av disse kundene var i utgangspunktet interessert i å kjøpe høyttalere med et mer påkostet design og en flottere lakkering. Så eneste grunnen til at de til slutt endte opp med å kjøpe Spendor, var fordi Spendor fungerte best i deres stue eller lytterom.
For noen kunder bestyr design og finish så mye, at de velger et annet merke, selv om de fikk best lyd med Spendor. Enkelte av disse kundene kommer tilbake senere og sier at de ikke kunne glemme den lydkvaliteten de hadde med Spendor - og har derfor bestemt seg for å bytte til Spendor.
Det er to hovedgrunner til at jeg vil selge Spendor. Den først er, at de har høyttalere med den type lyd som jeg selv vil ha. Den andre er, at Spendor ofte fungerer bedre enn andre høyttalere hjemme hos kunder - og at det også er mange kunder som liker den type musikkopplevelser som de får med Spendor. Så de gangene jeg må konkurrere mot andre merker om å få salget, er det også forretningsmessig bra å kunne selge høyttalere som det er lettere for kunden å lykkes med.
Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, vet ikke jeg, som norsk importør, hvor mye Spendor har i nettofortjeneste på SP200. Ved første øyekast kan det nok se ut som at det er mange andre høyttalere i denne prisklassen som er mye dyrere å produsere.
Men tenk deg nå, at du skal bruke knapt 200.000,- på ett par høyttalere. Det er det forøvrig ikke så mange som gjør. Tenk da videre at du får låne alle de høyttalerne som du nevner i din tekst her, pluss Spendor SP200, for å kunne teste dem i ditt eget anlegg.
La oss da videre se for oss at i ditt anlegg - og med de akustiske forhold du har, er det SP200 som helt klart gir deg de største musikkopplevelsene. Ville du da valgt SP200, eller en modell med et design som er mer i din smak?
For meg er det helt ut forståelig, at noen prioriterer design foran lyd. Et flott design betyr mye for mange.
I de senere år har Spendor fått topp tester, på nivå med de merkene du nevner. De har valgt å holde seg til et svært konservativt design - og det kan godt tenkes at de benytter elementer som ikke er like dyre som hos noen av konkurrentene i samme prisklasse.
Som nevnt, kjenner ikke jeg til deres økonomiske kalkyler, men Spendor produserer både kabinetter og elementer selv. Kabinettene til Spendor konstrueres på en annen måte enn det som er vanlig i dag - og elementene finjusteres til hvert enkelt kabinett.
Alt dette blir gjort i England. Mange høyttalerprodusenter kjøper inn store partier med elementer fra andre fabrikker. Det er mulig at det kanskje blir billigere.
Uansett er det vel slik, at om en kunde får best lyd med Spendor i sitt rom - og aksepterer den type design som Spendor har, vil det vel være sannsynlig at vedkommende da kjøper Spendor istedenfor et annet merke.
For noen år siden var det en kunde i Bergen som kjøpte ett par Spendor SP2/3R2 hos meg. Dette var en kunde som hadde lang erfaring med Hi-Fi og lyd. Han ble svært fornøyd med disse, selv om de så ut som to kasser. Han ringte meg en gang og vi snakket om hvorfor Spendor bare fortsetter å produsere høyttaler med et SÅ gammeldags og enkelt design. Denne kunden sa da: "Jeg tror ikke Spendor bryr seg om hva andre høyttalerprodusenter gjør."
Etter mange år med videreutvikling av sine klassiske høyttalere, vet Philip Swift og Terry Miles hos Spendor, at de har kunder over hele verden, som foretrekker den type lyd som deres høyttalere har. De vet også at noen av disse kundene vil ha den type klassisk design som høyttalerne til Spendor er kjent for.
Samtidig er det ganske åpenbart at mange kunder vil ha en annen type lyd og et mye mer påkostet design enn det Spendor kan tilby. Jeg synes det er bra med mangfold, for folk har jo så forskjellig smak.
Dersom noen av dere som leser dette enda ikke har lyttet til høyttalere fra Spendor, kan dere ta kontakt med meg. Spendor har høyttalere fra kr 13.000,- og oppover til nettopp SP200. En aktuell modell for mange er Spendor A6R, til kr 32.900,- som to år på rad er kåret til "Best floorstander" i WHAT HI-FI?, men også fått topptester flere andre steder. Her i Norge fikk de en særdeles god test av Håkon Rognlien fra Fidelity.
Dette kan du lese mer om på:
www.norskhificenter.no
En av mine personlige favoritter er de minste gulvstående høyttalerne i A-serien, nemlig A3, til kr 19.900,-. De ser svært så uskyldige ut, så folk som kommer hit og lytter blir forbauset over det store lydbildet og den flotte bass-gjengivelsen.
Grunnen til at jeg liker dem så godt er, at der er så "musikalske". De får virkelig frem det vi ofte kaller for "magien" i musikken - og jeg liker dem bare bedre og bedre desto mer jeg lytter. Jeg bruker for det meste rørforsterkere, hybrider eller rene klasse A forsterkere. Men med A3 kan jeg få fantastisk bra lyd også med en ordinær transistorforsterker som Exposure 3010S2 D.
Jeg vil nevne at Spendor i de senere år har kommet med noen modeller som kan leveres i en litt mer eksklusiv lakk-finish, nemlig D1 Premium og D7 Premium.
Til slutt vil jeg ta et eksempel på at en ikke "må skue hunden på hårene": Da jeg skulle kjøpe meg ny motorsykkel i 1974, vurderte jeg flere merker og modeller. Jeg hadde inntil da kjørt en rød Moto Guzzi 850 GT, som jeg elsket så høyt, at jeg kalte den for Vera, etter å ha lest om en moden kvinne i Coctail, som het Vera. Men jeg hadde så mye tekniske problemer med denne sykkelen, at jeg bestemte meg for å gå over til et annet merke.
Det ble til at jeg kjøpte en BMW R900/6. Den gang var det ikke spesielt "inn" å kjøre BMW. Mange mente at denne sykkelen var alt for dyr i forhold til motor, design og ytelse. Den så nemlig svært enkel ut - da den bare hadde en tradisjonell boksermotor med støtstenger. Altså bare to sylindre og ikke så mange hestekrefter. Det fantes andre motorsykler som hadde fire sylindre og doble overliggende kamaksler, med langt høyere ytelse. Disse hadde en klart lavere pris. Til og begynne med var jeg ikke spesielt begeistret for utseende til BMWen, men etter hvert ble jeg svært godt fornøyd med denne motorsykkelen til mitt bruk. Etter hvert begynte jeg også å like dette enkle klassiske designet. Men jeg likte ikke designet SÅ godt, at jeg synets den fortjente et kvinnenavn, så jeg kalte den for Kurt. Syntes liksom det passet til en slik klassisk, nøktern, tysk motorsykkel. Dessuten hadde det vist seg, at på lange turer gjennom Europa, i all slags vær, hadde den vist seg å være like pålitelig som en god kamerat, så det måtte bli Kurt - og IKKE Vera denne gang.
Etter hvert som jeg ble kjent med denne motorsykkelens "indre hemmeligheter", ble jeg bare mer og mer knyttet til nettopp dette merket. Så neste gang kjøpte jeg også en BMW. Den siste BMWen jeg kjøpte var en R100RT, med helkåpe i rød/sort lakkering. Den var litt penere.
Slik er det for meg med klassiske høyttalere også - jeg koser meg mest når jeg bruker høyttalere fra Spendor eller Harbeth. Slik er det med mange av de som kommer hit for å lytte. De forteller meg, at de også foretrekker denne type lyd.
Hallvar M. Rostad
Salgssjef
AudioAktøren / Norsk Hi-Fi Center
Tlf: 92 89 57 73
E-post:
hallvar@audioakt.no