Enig med Haavard
Kommer fra Bangkok nå og tilfeldig/heldigvis var akkurat det kjøpesenteret som hadde Thailands high end sjapper inntill hotel Intercontinental som vi bodde på i de to siste dagene av ferien.
Jeg fikk lyttet til Avalon Sentinel, Marten Django, Wilson Sascha, Living Voice og et par digre Magico.....ja og et par Rogers L3/5 (en tullehøyttaler, John Blue JB3 låter bedre).
H6 låter langt fra rotete i sammenligning med disse. I en normal norsk stue ville jeg faktisk foretrukket H6. Minst like bra perspektiv, oppløsning og dynamikk. Eneste utfordringen med H6 er litt tynn midbass men det kan tweakes litt med forsterkervalg.
H6 er mer behagelig å lytte til enn Avalon, Wilson og Magico. Django imponerte med en herlig dypbass. Ellers ble jeg ikke imponert av noen av dem. Det låt bra/helt greit. Bortsett fra Living Voice da, de spilte dynamisk, åpent og lettflytende.
Når jeg kom hjem og hørte på mine svært provisoriske OBer så var jeg glad for at jeg ikke har sølt bort kr 600.000 (eller enda mer i Norge) på et par Avalon som i tillegg trenger forsterkere på 600 watt eller mer?
Jeg er mer og mer overbevist om at veien til god lyd (les naturlig) er å gå for ting som er enkelt, lett, raskt, åpent, luftig osv. Store, tunge, kompliserte og selvsagt dyre systemer er ikke nødvendigvis en garanti for god lyd selv om det ser flott ut og har en fantastisk byggekvalitet.
Jeg leste Nelson Pass sin artikkel om klasse A forsterkere på flyet for et par dager siden:
http://firstwatt.com/pdf/art_se_classa.pdf
Den er fra 1995 og er fortsatt aktuell. Budskapet er: jo enklere en signalvei er jo mer naturlig låter det. Jeg er overbevist om at det kan overføres til høyttalere også.
Så jeg har har veldig tro på A26
Vi får lage et nytt motto: "det skal låte bra....ikke dyrt"