OB, plassering, kansellering og refleksjoner

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.359
Antall liker
11.548
Torget vurderinger
10
Jeg forsker på hva som er optimal plassering hos meg med åpen baffel. Frontveggen er 3,3 meter bred og lengden i rommet er 5,1 m.

Lytteveggen har Svanå diffusorer på 3,15x1,1 meter (liggende). På sideveggene prøver jeg meg frem med absorbenter. Gulvet har et teppe på 1,3x2 meter et stykke foran høyttalerne.

Fant en artikkel om temaet: Red Spade Audio: Open baffle in a small room

Han skrive følgende jeg ikke har hørt før (edit, tenker på symmetrisk plassering i hjørnet):

It's no accident that the two dimensions shown on the left side are the same. This results in the first reflection from the front and rear walls being cancelled. The sound wave from the rear and that from the front of the speaker are out of phase but have the same path length to the listener. The result is cancellation.

1353163079833.jpg




Tar gjerne imot innspill :)
 
Sist redigert:
K

Khanate

Gjest
Matematikken til RedSpade vedrørende kansellering holder i alle fall mål, i teorien. Genialt vil jeg si.

BTW: i en eller annen artikkel jeg leste om akustikk ble det hevdet at refleksjoner fra tak var det som forstyrret vår oppfattelse av lyd mest. Vi er bedre utrustet for å holde alle andre refleksjoner fra hovedsignalet enn refleksjoner fra oven. Vi er vel tilpasset livet i skogen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.966
Antall liker
40.209
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg stusser litt på matematikken til Red Spade. Avstanden er kanskje den samme, men for at direkte og reflektert lyd skal komme frem i motfase, så må antallet bølgelengder langs hver av de veiene ha en differanse på en halv. Det skjer bare ved enkelte frekvenser, så dette blir kamfiltrering heller enn en jevn kansellering.

Siegfried Linkwitz har også tenkt en tanke eller to om dette:
Room Acoustics

Linken peker direkte til avsnittet om høyttalerplassering, men resten av siden er også lesverdig.
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.359
Antall liker
11.548
Torget vurderinger
10
Jo takk som byr Asbjørn. Man må være sivilingeniør for å lese det der :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.966
Antall liker
40.209
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Neida, det holder å huske at 1 ft = 0,3 m. :)

Da blir forslagene for rom i tre litt forskjellige størrelser som dette:

room-dipole.jpg


Trådstarters rom er ca 11 x 17 ft, hvis jeg forstår riktig. Da blir vel tipset å starte med høyttalerne ca 2,4 meter fra hverandre, ca 45 cm fra veggen på hver side og 1,2 m fra bakvegg, og så lytteposisjon i den tredje spissen av en likesidet trekant, ca 2,4 m fra hver høyttaler. Ifølge Linkwitz, men jeg har ikke dipoler selv, så det er nok bedre å spørre Valentino enn meg. ;)
 
Sist redigert:
K

Khanate

Gjest
Jeg stusser litt på matematikken til Red Spade. Avstanden er kanskje den samme, men for at direkte og reflektert lyd skal komme frem i motfase, så må antallet bølgelengder langs hver av de veiene ha en differanse på en halv. Det skjer bare ved enkelte frekvenser, så dette blir kamfiltrering heller enn en jevn kansellering.

Siegfried Linkwitz har også tenkt en tanke eller to om dette:
Room Acoustics

Linken peker direkte til avsnittet om høyttalerplassering, men resten av siden er også lesverdig.
I matematikken til RedSpade er det vel bare reflektert lyd som omhandles.

Bakutstrålingen fra høyttaleren --> frontvegg --> Lytteren
Frontutstråling fra høytteleren --> bakvegg --> Lytteren

Summen ved lytter burde bli null
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.966
Antall liker
40.209
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Aha. Ja, ihvertfall sånn omtrent. Det vil jo bli en del spredning fra diffusorene og diverse andre gjenstander som gjør at graden av refleksjon ikke nødvendigvis blir helt lik. Dessuten sprer lyden seg i et kuleskall, sånn at frontveggen er et større "mål" for lyden enn bakveggen. I enden bak lytteen vil en større del av lyden treffe tak, gulv og sidevegger først, og så reflekteres i diverse retninger.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.359
Antall liker
11.548
Torget vurderinger
10
Takk Asbjørn. Jeg har prøvd ørten forskjellige plasseringer men ikke den. Satt som en kule, mistet ikke bass men perspektivet åpnet seg ENORMT. Du får stikke oppm en dag ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.966
Antall liker
40.209
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det var moro! Tar nok kontakt for å benytte meg av den invitasjonen. Er fortsatt mye på reise, men nå konker muligens SAS, og da blir jeg vel sittende værfast et par uker...
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.359
Antall liker
11.548
Torget vurderinger
10
Velkommen skal du være. Jeg får snart besøk av CNC klubben og da kunne du kanskje stikke oppom. Veldig mye spennende og snakke om der innen MDF, kunsstoff og aluminium :cool:
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.155
Antall liker
6.806
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Morro at du får utbytte av matematikken HEL. Nå er heldigvis ikke du redd for å støtte deg til logiske og matematiske prinsipper som MÅ ligge i bunn for å lykkes.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.359
Antall liker
11.548
Torget vurderinger
10
Jeg er heldigvis ydmyk* nok til å ta i mot råd fra den det måtte være for å få så god lyd som mulig. Det er målet, ikke å debattere. Derfor spør jeg "mer enn ti vise kan svare" uten å være redd for å bli oppfattet som en dåre (ref ordtaket).

*ydmykhet er vel strengt talt ikke opp til en selv å vurdere :)
 
K

Khanate

Gjest
Aha. Ja, ihvertfall sånn omtrent. Det vil jo bli en del spredning fra diffusorene og diverse andre gjenstander som gjør at graden av refleksjon ikke nødvendigvis blir helt lik. Dessuten sprer lyden seg i et kuleskall, sånn at frontveggen er et større "mål" for lyden enn bakveggen. I enden bak lytteen vil en større del av lyden treffe tak, gulv og sidevegger først, og så reflekteres i diverse retninger.
Matematikken er nok tenkt å gjøre noe for bassen, der bølgelengdene er lange, og hvor diffusorene gjør fint lite fra eller til. Lenger opp i registeret gir den nok ingen mening.
 
Topp Bunn