Bakgrunn
Her kan elementet granskes nærmere.
Som du ser er det strykejernsglatt frekvensgang i ørets følsomme område bortsett fra en smalere peak ved 6500 hz.
Ved hjelp av et notchfilter glattes denne ut, gjør vi notchfilteret riktig kan dette samtidig nyttes til å gi en avrulling fra 9 kHz og oppover hvor diskanten tones inn. Høres kjent ut ? ;-)
X-max og Fres er positive bidrag som nevnt, Jevnt tiltagende distortion fra 200 hz og nedover utlignes med 2 faktorer:
Det benyttes sub fra ca 80-150 hz og 20 stk fagorganiserte 3" deler på oppgaven. Vi har testet et prøveoppsett med 20 stk i fulltone. Det var knapt bevegelse å spore selv ved tung orgelpedal. Le og Qts er heller ikke helt i tet, men oppveies av de andre gode egenskapene, lyden. Stygg er den heller ikke.
Smal neodymmagnet gjør at magneten ikke reflekterer. Vi sørger selvsagt for at den får puste skikkelig og har selvfølgelig faset baffelen på baksiden. På magnetens bakstykke er det et hull som ventilerer kammeret under spideren. Her har vi limt filtbrikke rundt hullet, noe som antagelig er overkill pga minimal membranbevegelse. Hvert element ble sjekket for korrekt fase. Vi startet også med å matche elementene parvis med Dayton WT3 woofer tester, men gav straks opp da batchen synes nesten identisk.
En bekymring når det gjelder rør/kanalformede kabinetter er resonanstoppene (noder/trykkmaksimum) ved forskjellige stedet i røret beroende på frekvens og pådrag. Således får ikke alle elementene like arbeidsforhold. Det tynneste laget i kabinettet er som kjent membranen og alt "rot" fra resonans, bølgetopper, ekko, etc inne i kassen kommer nesten udempet ut gjennom membranet.
Scaena Model 1.4 har løst dette på en spesiell måte.. Det skal vi også.
Line Array kan deles inn i flere skoler:
-Jevn impedans/nivå fra alle elementer: Stor live-aktig lyd, litt på bekostning av pinpoint pga forsinkelse (blooming).
Greier seg likevel bra pga Haas-effekten.
-Taper power (koblet slik at det kommer mest effekt fra elementene midt på søylen): Bedre pin-point, ikke riktig så voldsomt stort bilde
-Begge typer Med /uten: Diskant, EQ, sub
-Konvekse array (Meyer): passer best for å nå ut til flere lyttere langs aksen (kino, auditorium, stadion/scene)
-Konkave array med fokus mot lytteplass. Oppveier forsinkelse fra elementene på fløyene.
-Bessel array (passer best inntil 5 elementer).
Jeg vil spesielt anbefale å lese Griffin og Russels bibler på området dersom du ikke vil pløye mer:
Darren Kuzma - Kuze3201 Line Array
John L. Murphy - The Murphy Corner-Line-Array
Louis Coraggio - The Thin Blue Line Array Project
Roger Russell - IDS-25
James R. Griffin, Ph.D.:
- Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays
- Griffin Needles
“Wesayso”
- Lord of the waves, The Two Towers, a 25-driver line array
“Njoak” bygger linjekällor a la IDS-25
Jon Marsh - Pondering an IDS-25 Clone (sort of) for HT
Geir Fredriksen - Adyton Imagic series
George Bischoff m.fl. - Scaena Model 1.4
Vi har altså valgt taper-power med diskant og sub: Taper 6-(4/2)-2-(T)-2-(4/2)-6 + sub. Sub er regulert med Dirac.
Hvert element har sitt eget kammer, dette kommer jeg tilbake til under den praktiske delen av soga.
Vi har også tatt et grundig oppgjør med innfesting og demping av elementene.