CDWMcInSpots
Hi-Fi freak
Dette er et tema jeg har lagt merke til og som volder meg bryderi. Jeg har derfor tenkt på det en god stund, og kommet til at det fortjener en egen tråd. Jeg håper at noen av dere har noen gode metoder for å eller tanker om hvordan man kan "måle" gåsehudfaktoren/det emosjonelle utslaget.
Opptakten til denne tråden var 3 innlegg i tråden "Blindtest av flac vs. wav":
_________________________________________________
Jeg gav en begrepsutdypning/-forklaring i svar #8:
Jeg gav noen flere momenter og utdypninger i svar #14 :
Opptakten til denne tråden var 3 innlegg i tråden "Blindtest av flac vs. wav":
- Deler av svar #52
- Svar #69: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55426.msg1063359.html#msg1063359
- Svar #82: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55426.msg1064046.html#msg1064046
_________________________________________________
_________________________________________________CDWMcInSpots skrev:Dette er noe jeg også har lagt merke til og som volder meg bryderi.Espen R skrev:[...]
Samt at (IMO) ved konsentrert lytting i en testsammenheng bruker du mer av din hjernehalvdel som styrer analyse og logikk enn den hjernehalvdelen som styrer sansning og følelser (musikk er følelser). Dette er en ulempe.
[...]
Når man driver grundig evalueringslytting, f.eks. for å vurdere om man skal kjøpe en komponent, er det "rimelig greit" å få tak på objektive kriterier som f.eks. symbalutklinging og instrumentklang.
Det er derimot meget vanskelig å få tak på gåsehudfaktoren, enn si "måle" det emosjonelle utslaget. Hvis man sammenligner 2 komponenter, må det jo dessuten være repeterbart når man bytter til den andre komponenten, og tilbake igjen. Dette gjelder selv om resultatet bare skal benyttes av en selv.
Jeg har tenkt en del på dette og identifisert noen årsaker:
- Når man hører et spor flere ganger rett etter hverandre, blir man gjerne gradvis immunisert overfor dets emosjonelle virkning. Mao. gåsehudfaktoren avtar omvendt proporsjonalt med et økende antall repetisjoner
- Ens egen emosjonelle perseptibilitet varierer over tid, og svingningene kan være store selv innenfor en kort tidsperiode
- På noen dager/tidspunkter er man rett og slett lite disponert for gåsehud
Hvordan kan vi så løse eller omgå dette problemet? En mulig løsning er å lage en spilleliste/CD med et betydelig antall spor som man vet (normalt) gir en gåsehud/emosjonelt utslag. Denne spiller man i (etter beste evne) normalt lyttemodus, dvs. nyte istedenfor teste/evaluere. Man kan forsøke å ha et skrivebrett og en penn i fanget eller (enda bedre) et (mekanisk) telleverk med trykknapp. Jeg formoder at iPhone el.l. også enkelt kan benyttes som telleverk. Telleverket benytter man til å registrere tilfeller av gåsehud el.l., men selv det kan dessverre ødelegge noe av ens emosjonelle perseptibilitet. Dessuten "måler" det bare forekomst (altså antall) og ikke intensitet og varighet. Man kan forsøke å beskrive de to siste etter hver lytterunde, men det blir på langt nær like pålitelig. Etterpå forsøker man å sammenligne "gåsehudrapporten" for de ulike komponentene med hverandre.
Har noen andre av dere tanker om dette problemet eller forslag til (del)løsninger?
Dette er kanskje et tema som fortjener en egen tråd?
_________________________________________________KJ skrev:o.t. ?
Jeg har pt. ikke klart å isolere «gåsehudfaktoren» til konkrete produkter/-sammenlikninger el. Jeg mener det er en helt generell sammenheng mellom forekomsten av gåsehud og «kvaliteten» på reproduksjonskjeden, men i bestemte tilfeller er det tilnærmet umulig å tilskrive den det ene, andre eller tredje - utskiftinger i utstyret, generell lyttestemning, humørvariasjoner, bad-ear-day, musikkvalg, variasjon i lytteteknikk og «progresjon», samt nær sagt alle mulige andre forhold og omstendigheter. En eller annen form for «rigorøs» lyttetestmetode er i så måte langt mer effektiv og treffsikkert mht konkrete variasjoner i lydkvalitet. Som regel så slentrer «gåsehudfaktoren» etter når de grunnleggende kvalitetene er på plass.CDWMcInSpots skrev:...
Dette er noe jeg også har lagt merke til og som volder meg bryderi.
Når man driver grundig evalueringslytting, f.eks. for å vurdere om man skal kjøpe en komponent, er det "rimelig greit" å få tak på objektive kriterier som f.eks. symbalutklinging og instrumentklang.
Det er derimot meget vanskelig å få tak på gåsehudfaktoren, enn si "måle" det emosjonelle utslaget. Hvis man sammenligner 2 komponenter, må det jo dessuten være repeterbart når man bytter til den andre komponenten, og tilbake igjen. Dette gjelder selv om resultatet bare skal benyttes av en selv.
...
Har noen andre av dere tanker om dette problemet eller forslag til (del)løsninger?
Dette er kanskje et tema som fortjener en egen tråd?
Temaet lytteteknikk mm fortjener antagelig en egen tråd og kan kanskje med fordel innledes med bakgrunn i f.eks. Daniel Levetin - This is Your Brain on Music: Understanding a Human Obsession (dvs gåsehud er en helt naturlig reaksjon på musikkreproduksjon med den «riktige» balansen mellom nytt og kjent). En litt underlig konklusjon er kanskje at det er mest «produktivt» å bruke «kjedelig» musikk til lyttetester, paradokset er at det ofte er fordelaktig å bruke testmusikk med tilstrekkelig høy «statistisk tetthet» til at aktuelle lydlige skavanker trigges ofte nok til at det faktisk blir hørbart. Høy «statistisk tetthet» er spesielt aktuelt mht evt lydlighet av resonansproblemer o.l.
mvh
KJ
Jeg gav en begrepsutdypning/-forklaring i svar #8:
_________________________________________________CDWMcInSpots skrev:[...]
Jeg benytter begrepene gåsehudfaktor og emosjonelle utslag om at musikkgjengivelse (typisk her fra et stereoanlegg) vekker en god følelsesmessig reaksjon hos lytteren. Jeg får bokstavelig talt gåsehud/nupper på huden i (en del) slike tilfeller.
Jeg merker om jeg får mye eller lite gåsehud og om den bare er på litt av meg eller (nesten) hele meg. Stort emosjonelt utslag kan også gi fuktige øyne eller sågar tårer.
Jeg gav noen flere momenter og utdypninger i svar #14 :
CDWMcInSpots skrev:Noen flere momenter og utdypninger.
Jeg mener altså at gåsehudfaktoren/-opplevelsen er en viktig del av opplevelsen av visse musikktyper og -opptak. På andre musikktyper er den ikke relevant og dessuten ikkeeksisterende.
Gåsehudfaktor er ikke det samme som morofaktor, trampe takten, fremkalle bevegelse(slyst) osv. Dette er (for meg) to forskjellige begreper/fenomener.
Gåsehudfaktoren er som sagt vanskelig å få tak på. Så snart man begynner å være oppmerksom på den, enn si observere og reflektere over den, dempes eller forsvinner den.
Jeg tror tankene mine om dette temaet startet for alvor etter å ha lest en test av en Denon DCD-(15|20)[01]0AE (SA)CD-spiller der konklusjonen var noe á la: "(Meget) bra, men noe mangelfull/svak i formidling av det emosjonelle".