Jeg måtte bare se litt nærmere på dette med high rez vs 44.1kHz (gitt 24bit bitdybde på begge).
Jeg gikk derfor på 2L sine sider og lastet ned en native DXD 352.8kHz fil som jeg resamplet til 44.1kHz med SoX i foobar2000 (samme som Squeezebox Server benytter)
http://www.2l.no/hires/index.html
Her er begge lastet inn i Audacity:
Man kan allerede her se noen forskjeller i begynnelsen og på slutten. Forhåpentligvis er dette høyfrekvent innhold. Jeg ser derfor å på frekvenskomponentene i stedet for waveformen.
Masse høyfrekvent innhold her, inklusive en mengde støy langt der oppe
Deretter inverterer jeg 44.1kHz filen og Mixer den med 352.8kHz filen til en fil som da kun inneholder forskjellene
Ingen tvil om at det er forskjeller her
Forhåpentligvis er det snakk om høyfrekvent innhold hovedsaklig. Vi ser på frekvenskomponentene:
Jepp, en masse høyfrekvent innhold over 20kHz er borte akkurat som forventet. Man ser også at det har skjedd visse mikroskopiske endringer under 20kHz også. Disse endringene kan være hørbare selv om fargeintensiteten indikerer at endringene er ekstremt lave i nivå.
Da gjenstår det bare å anslå hørbarheten på dette. Jeg eksporterte derfor filen til både WAV og FLAC for å sjekke om de ble identiske (siden 352.8kHz er et relativt unormalt format) før jeg la filen
her.
Denne kan da lyttes på og man hører da direkte forskjellene mellom de to filene. Ideelt sett må man høre på opptaket i en kjede som støtter 24bit 352.8kHz i hele kjeden for at lyttetesten skal være gyldig, siden man ikke får med alle frekvenskomponentene som mangler ellers.
Jeg kan kun avspille filen i en kjede som er på 24bit 192kHz og da ble det ikke avslørt noen form for hørbare forskjeller bortsett fra et ørlite antydning til et pling ved et par steder på aller aller høyeste volum i en hodetelefonrigg. Det vil si langt langt nede i støygulvet dersom man hadde avspilt selve musikkfilen ved samme volum.
Jeg foreslår at de som kan avspille native 352.8kHz prøver samme test siden dette vil være det eneste korrekte.
Gitt at metodikken er fornuftig og korrekt antyder dette nok en gang for min del at eventuelle subjektive forskjeller på typisk 44.1kHz-96kHz og videre ved identisk utgangspunkt enten skyldes at den enkelte DAC reagerer ulikt på ulike samplerates, noe som er helt normalt, eller at det i mange tilfeller er snakk om placebo og innbildning eller ukritisk sammenligning uten visshet om eksakt samme utgangspunkt på opptakssiden.