Hedde
Førr evig!
- Ble medlem
- 20.04.2009
- Innlegg
- 7.554
- Antall liker
- 4.022
En viktig egenskap i ett musikkanlegg er hvordan det plasserer kildene i lydbilde, kildeplassering.
Det her vært linket til Arthur C Ludwig Sr. sine lydsider her tidligere og jeg finner dem svært grundige og lærerike, food for thought.
I kapitelet "Music and the Human Ear, tar han blant annet for seg kildeplassering (Source Location). Om 44,1 kHz regulær CD refererer han til flere kilder som peker på at anti-aliasing filteret brukt mellom 20 og 22 kHz skaper en ullen kildeplassering.
Slik jeg forstår det, er dette en kontroversiell teori, i beste fall. Mike Story sier selv at dette bare er en mulig forklaring. Jeg kan ikke heller si at jeg hører denne mangelen i kildeplasseringen i 16 bits, 44,1 kHh materiale.
Hva er konsensus blant dere andre rundt dette? Selv har jeg ikke mye erfaring med hires 96 kHz formater.
Klippet fra siden til
Art Ludwig:
A regular CD sampled at 44.1 kHz is theoretically capable of reproducing frequencies up to 22 kHz, which corresponds to a transient duration of .05 milliseconds. However, as discussed in a recent paper by Mike Story (e-mail mstory@dcsltd.co.uk to request a copy) the anti-aliasing filters required to record within this band cause the transients to be blurred, in effect smearing the ability of our ears to distinguish direction. Mike reports that in listening tests 96 kHz recordings provide notably better spatial resolution. In the Handbook for Sound Engineers Steve Dove says anti-aliasing filters "....exhibit serious frequency dependent delay and convoluted frequency/phase characteristics... leaving mangled audio in their wake". He also advocates sampling around 100 kHz, and says the result is a more open and spacious sound.
Det her vært linket til Arthur C Ludwig Sr. sine lydsider her tidligere og jeg finner dem svært grundige og lærerike, food for thought.
I kapitelet "Music and the Human Ear, tar han blant annet for seg kildeplassering (Source Location). Om 44,1 kHz regulær CD refererer han til flere kilder som peker på at anti-aliasing filteret brukt mellom 20 og 22 kHz skaper en ullen kildeplassering.
Slik jeg forstår det, er dette en kontroversiell teori, i beste fall. Mike Story sier selv at dette bare er en mulig forklaring. Jeg kan ikke heller si at jeg hører denne mangelen i kildeplasseringen i 16 bits, 44,1 kHh materiale.
Hva er konsensus blant dere andre rundt dette? Selv har jeg ikke mye erfaring med hires 96 kHz formater.
Klippet fra siden til
Art Ludwig:
A regular CD sampled at 44.1 kHz is theoretically capable of reproducing frequencies up to 22 kHz, which corresponds to a transient duration of .05 milliseconds. However, as discussed in a recent paper by Mike Story (e-mail mstory@dcsltd.co.uk to request a copy) the anti-aliasing filters required to record within this band cause the transients to be blurred, in effect smearing the ability of our ears to distinguish direction. Mike reports that in listening tests 96 kHz recordings provide notably better spatial resolution. In the Handbook for Sound Engineers Steve Dove says anti-aliasing filters "....exhibit serious frequency dependent delay and convoluted frequency/phase characteristics... leaving mangled audio in their wake". He also advocates sampling around 100 kHz, and says the result is a more open and spacious sound.