TommyL
Hi-Fi interessert
- Ble medlem
- 12.01.2005
- Innlegg
- 62
- Antall liker
- 0
Det var vel så enkelt som at:Espen R skrev:En dag vil denne "krigen" ta slutt, det er sikkert. Og som de fleste andre kriger vil man en dag undre seg over hvordan krigen i det hele kunne starte, hvordan man av egen fri vilje i det hele tatt kunne velge løsninger som dette.
Et noe ignorant utsagn der. Tror detet rammer de fleste sjangre og artister, og hvis du kjøper en del musikk og ikke kun lytter til klassisk, gjetter jeg at nesten all musikk blir påvirket av dette.Mr-T skrev:Det er jo bare skitmusikk som rammes av dette så jeg bryr meg ikke.
"Lavere lag?" Du gjør det ikke lett å ta deg på alvor.Mr-T skrev:De lavere lag av samfunnet som elsker junkfood og hiphop er likeglad med dette såkalte "problemet", og hvorfor ikke gi bermen det bermen vil ha? Det blir som å klage på at en Grandiosa ikke smaker noe som helst, det er jo bare å unngå produktet!
Det man egentlig burde spørre seg om er:hvorfor foretrekker den store majoriteten av befolkningen dårlig kvalitet framfor god kvalitet? Dette går igjen i alt - hva vi spiser, hva vi liker å se på TV, musikk, film, litteratur, klær, møbler, hus...Espen R skrev:Og som de fleste andre kriger vil man en dag undre seg over hvordan krigen i det hele kunne starte, hvordan man av egen fri vilje i det hele tatt kunne velge løsninger som dette.
Jeg er heilt enig! Går ut fra at Mr-T meiner dette ironisk....for det etes vel grandiosa og junk-food i bøtter og spann også i "de høyere lag" av befolkningen?? ;DDazed skrev:Et noe ignorant utsagn der. Tror detet rammer de fleste sjangre og artister, og hvis du kjøper en del musikk og ikke kun lytter til klassisk, gjetter jeg at nesten all musikk blir påvirket av dette.Mr-T skrev:Det er jo bare skitmusikk som rammes av dette så jeg bryr meg ikke.
"Lavere lag?" Du gjør det ikke lett å ta deg på alvor.Mr-T skrev:De lavere lag av samfunnet som elsker junkfood og hiphop er likeglad med dette såkalte "problemet", og hvorfor ikke gi bermen det bermen vil ha? Det blir som å klage på at en Grandiosa ikke smaker noe som helst, det er jo bare å unngå produktet!
Hmmm. Enten er du halvveis døv, og dermed bør du sende all hifi du har til meg - eller så hører du på veldig smal musikk, eventuelt kun klassisk og jazz. Til og med John Hiatts klassiske Bring The Family har blitt ødelagt i remastring. Men når det gjelder din dissing av allmuen så ser jeg på det som litt tøysing, for så elitistisk kan du vel ikke være?Mr-T skrev:Nah... dette kommer nok ikke til å gå over. Det er jo bare skitmusikk som rammes av dette så jeg bryr meg ikke. De lavere lag av samfunnet som elsker junkfood og hiphop er likeglad med dette såkalte "problemet", og hvorfor ikke gi bermen det bermen vil ha? Det blir som å klage på at en Grandiosa ikke smaker noe som helst, det er jo bare å unngå produktet!
Tror ikke du er tilbakestående men bare later som.Hvilke komponenter består ditt hifi anlegg av da ?Mr-T skrev:Hva er så galt med å ha en elitistisk holdning? Det er eliten som bringer verden framover - ikke uføretrygdende fjortiser i 30-åra som doper seg på McDonalds og Lady Gaga i hvertfall.
Ellers kan du ha rett i at jeg er halveis døv, det er gjerne et resultat av lang livserfaring. Jeg tror dog de fleste ville valgt livserfaring og kritisk sans framfor god hørsel. Men det vet man jo ikke når man er ung, ei heller kan man forstå det.
Utrolig nok er jeg hverken ufør, dopet på burger og Gaga eller 30 år. Derimot så er jeg middelaldrende, arbeidende og nykter. Med en utsøkt musikksmak og ganske friske ører. Studioteknikere blir ikke like døve som liveteknikere, takk og pris for det. Å være elite er ikke nødvendigvis det samme som å ha en elitistisk holdning. De som har noe å fare med trenger sjelden smykke seg med slike egenskaper.Mr-T skrev:Hva er så galt med å ha en elitistisk holdning? Det er eliten som bringer verden framover - ikke uføretrygdende fjortiser i 30-åra som doper seg på McDonalds og Lady Gaga i hvertfall.
Ellers kan du ha rett i at jeg er halveis døv, det er gjerne et resultat av lang livserfaring. Jeg tror dog de fleste ville valgt livserfaring og kritisk sans framfor god hørsel. Men det vet man jo ikke når man er ung, ei heller kan man forstå det.
Hei igjen er spent på hvordan ditt hifi oppsett ser ut,kan du legge ut noen bilder etc?Mr-T skrev:Folk trodde Galilei var tilbakestående også.
Hovedinngrediensene i mitt musikkanlegg er - sortert etter volum (ikke vekt): trefiberplate av uspesifisert tresort, furu, aluminium, kobber, magnesium, PVC, gummi, eik, stål, papir, teflon, glassfiber, gull. Samt en hel del annet som ikke skal nevnes nu.
Jeg kjøper bare vinyl; stort sett brukt. Er lei av dårlig CD lyd.....JK skrev:At vi er interessert i å betale for kvalitetsinnspillinger viser f.eks at jeg selv har betalt 384.- for en godt brukt CD + moms og gebyrer. I ny forseglet innpakning går denne innspillingen for 1200.-....
Så er produktene bra så er det betalingsvilje...
Flere bits per sample vil jo ikke hjelpe. 0dB er 0dB uansett, og om man skrur alt opp til over -6dB vil det ikke hjelpe om de -6dB'ene er høyere over støygulvet med 24 bits samples enn med 16.marsboer skrev:Jeg har faktisk ikke så store problemer med redusert dynamikk. Jeg har langt større problemer med at det klippes over en lav sko som en følge av dette. 24bit to the rescue? Hvor lang tid tar det før også high-res blir skrudd opp for å overgå de andre high-res tilbyderne? Et spørsmål jeg ikke vil vite svare på..
Jepp. Jeg har imidlertid ikke inntrykk av at dette har rukket å bli et problem riktig enda.Dazed skrev:Flere bits per sample vil jo ikke hjelpe. 0dB er 0dB uansett, og om man skrur alt opp til over -6dB vil det ikke hjelpe om de -6dB'ene er høyere over støygulvet med 24 bits samples enn med 16.
Brick wall-miksingen som "The Loudness War" har skapt så mange plater med, har nok absolutt ikke noe med kunnskapsnivået eller lønna til lydteknikere og produsenter å gjøre.trex skrev:Selv mange store artister spiller inn på minibudsjetter..........så selv de gode gamle sidrompa plateselskapene hadde en pluss-side for hifientusiaster. De hadde masse penger og kunne betale for de beste lydfolka i månedvis på det rette prosjektet.
Det blir ikke gjort lenger.
Nei, dette har virkelig ikke noe med penger og studiotid å gjøre. Du kan laste ned musikken til Kjøtt - pønkeband fra Oslo ca 1980 - og legge merke til at de har mye større dynamikk i innspillingene enn så godt som alt som gis ut i dag. Derfor låter dette fortsatt friskt og levende, mens nye innspillinger er flate og uinteressante allerede ved andre gangs gjennomspilling. Her, ta en kjøttbit: http://users.notam02.no/~joranru/kjott/innspillinger.htmltrex skrev:Som med alt annet er det pengene som rår.
Så lenge 99% av de som kjøper musikk (tror de) vil ha det HØYT på ipod'en sin, blir det sånn.
Masteringstudioene mastrer så flatt og høyt som kunden vil ha det. Ellers har de ingen kunder i dag.
Etter mye motvilje mot å drepe all dynamikk fra teknikere og produsenter (gå til hvilket som helst forum for profflyd og søk opp loudness wars) er visstnok
dette litt på retur.
Det er visstnok også laget en blindtest som viste at tilfeldige lyttere i alle aldre, nesten uten unntak foretrakk lyd med en viss dynamikk.
Uten at jeg klarer å finne den testen noe sted på nettet..........
Så man kan håpe på bedre lyd, men også huske på, før man forbanner alle som jobber i studioer, de må leve av noe de også. Nedlasting, Spotify, og alle disse tjenestene har slått bena unna studio-markedet og de store budsjettene som til en viss grad sikret god lyd.
Selv mange store artister spiller inn på minibudsjetter..........så selv de gode gamle sidrompa plateselskapene hadde en pluss-side for hifientusiaster. De hadde masse penger og kunne betale for de beste lydfolka i månedvis på det rette prosjektet.
Det blir ikke gjort lenger.
Helt korrekt. Det har som alle med litt kunnskaper om studiodrift i 2011 at det har ingenting med kompetansenivået å gjøre. Det har faktisk 90 prosent med artistene å gjøre. Det er faktisk symptomatisk at det er de med størst makt over egne produksjoner som er hardest rammet av fenomenet.Dazed skrev:Brick wall-miksingen som "The Loudness War" har skapt så mange plater med, har nok absolutt ikke noe med kunnskapsnivået eller lønna til lydteknikere og produsenter å gjøre.trex skrev:Selv mange store artister spiller inn på minibudsjetter..........så selv de gode gamle sidrompa plateselskapene hadde en pluss-side for hifientusiaster. De hadde masse penger og kunne betale for de beste lydfolka i månedvis på det rette prosjektet.
Det blir ikke gjort lenger.
En ganske grei funksjon, men jeg velger ikke avspiller for å kunne se elendigheten grafisk fremstilt samtidig som jeg hører det.Dazed skrev:I Foobar2000 kan du vise "spectrogram"-et, og se det mens du spiller.
Selvsagt ikke et behov som sådan, men et kjekt verktøy for å slippe å åpne fila i Audacity for de som vil "sjekke dynamikken" mens de spiller.baluba skrev:En ganske grei funksjon, men jeg velger ikke avspiller for å kunne se elendigheten grafisk fremstilt samtidig som jeg hører det.Dazed skrev:I Foobar2000 kan du vise "spectrogram"-et, og se det mens du spiller.
Det er bare musikkvideoer jeg føler behov for å se visuelt.