Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Ble litt nysjerrig på hva folk mener om emnet p.g.a. en kommentar i en annen tråd.
Hva synes du om lyden til rundstrålende høyttalere?
Hva synes du om lyden til rundstrålende høyttalere?
Tenker på rundstrålende høyttalere generelt. German Physiks er en av flere. Bose og MBL er to andre.Hvis det er høyttalerne fra German Physiks du tenker på, synes jeg de ser veldig stilige ut. Men jeg vet svært lite om det tekniske "rundt" disse. Jeg var dessverre ikke på Horten-messa da de var i demo der, men jeg hørte en av de største modellene i Munchen i 2011, og det var en av de bedre demoene jeg husker fra den gangen. De spilte noe gammel jazz/blues-opptak som hørtes veldig bra ut der og da. Veldig stor innlevelse. Hva slags elektronikk som ble brukt husker jeg dog ikke.
Ja, de ikke 100% rundtstrålende som du påpeker.Jeg liker godt B&O Beolab 5. De er riktignok rundstrålere i horisontalplanet unntatt i bassen. Eneste rundstrålerne jeg har hørt på ordentlig, skal det innrømmes.
Mbares tråd, som Odd J nevner: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/31387-jeg-fant-jeg-fant.html. Var det ikke for den hadde jeg ikke spilt på dipoler nå tror jeg.
The effect of the lens is to distribute energy emitted from the driver (which is facing upward) across 180°
horizontally and approximately 30° vertically (angled approximately 15° upwards).
Det var da en underlig ukonstruktiv og nedværdigende bemærkning, Jeg synes det ville være rimeligt at du evt. påpegede hvor det er jeg tager fejl, i stedet for bare at fyre sådan en bemærkning af.@vinterand: Anbefalt lesning er Toole : Sound Reproduction
Joda,High-Tech Engineering Meets Old-World Craftsmanship: Sonus Faber Aida Loudspeaker
Dette er altså en helt annen filosofi enn den der "Kle inn rommet med Glava"- filosofien enkelte hevder. Jeg kan skrive under på at høyttalere trenger å "vekselvirke" litt med rommet. Rommet skal forsterke/ tydeliggjøre lyden. Det er antagelig, stort sett, en del av deres design. Slik sett blir rommet en "utvidet del" av høyttalerne. Derfor mener jeg det bare er tull å motvirke dette for mye med overdreven demping etc.
Disse bakmonterte høyttalerne til Sonus Faber høres jo mest ut som en slags "EQ" for høyttalere for innstilling av direktelyd vs refleksjoner. Aner ikke hvor bra/ dårlig dette er for lyden, men når en av verdens mest anerkjente fabrikanter lanserer en høyttaler i millionklassen, så mener de nok seriøst at dette prinsippet kan forbedre lyden ved visse typer rom og visse preferanser, uten at man "jukser det til". Det er godt mulig at SF også tar høyde for at i mange systemer så vil disse ekstrahøyttalerne være avskrudd. Kanskje det er en slags "opsjon" å leke seg litt med, for de som virkelig kan bruke penger på å utforske lyd..Dybde som man får ved returlyd fra bakveggen er juksedybde som gjør at alle opptak låter like halvdypt. Hvis man klarer å fjerne bakveggens signatur på lyden, så vil opptak som virkelig har dybde (eksempelvis klassiske konserter) gjengis med på en måte som likner langt mer på det man opplever i et konserthus.
Ja, det stemmer. Rommet var ganske stort med mye luft rundt ht. Vanskelig å huske hvor bra lyden egentlig var, men demoen til GP var i alle fall litt mere jordnær enn "showet" til MBL.Tenker på rundstrålende høyttalere generelt. German Physiks er en av flere. Bose og MBL er to andre.Hvis det er høyttalerne fra German Physiks du tenker på, synes jeg de ser veldig stilige ut. Men jeg vet svært lite om det tekniske "rundt" disse. Jeg var dessverre ikke på Horten-messa da de var i demo der, men jeg hørte en av de største modellene i Munchen i 2011, og det var en av de bedre demoene jeg husker fra den gangen. De spilte noe gammel jazz/blues-opptak som hørtes veldig bra ut der og da. Veldig stor innlevelse. Hva slags elektronikk som ble brukt husker jeg dog ikke.
Var rommet i Munchen hvor du hørte GP stort og med god avstand til alle flater kanskje?
Et tydeligt eksembel på at fabrikanterne heller ikke har forstået hvad det drejer sig om, eller måske har de forstået det ,men tør ikke sige højt hvad det endelige problem er.High-Tech Engineering Meets Old-World Craftsmanship: Sonus Faber Aida Loudspeaker
Har ikke akkurat hørt Sonus Faber Aida, men Sonus Faber vet et og annet om hvordan høyttalere skal konstrueres..
"Basically, conventional loudspeaker systems' main defect in the sound image reconstruction is soundstage depth," he said. "This is due to the directivity of magneto-dynamical transducers. In other words, they show a low propensity to generate a three-dimensional sound image. Musical instruments can be reproduced by a good-quality speaker with all their tonal characteristics, and their position can also be placed with sufficient plausibility and accuracy, but together they tend to lie flattened on the same plane, showing reduced soundstage depth. The Sound Field Shaper is a patented system of rear-emission speakers, whose job, in concert with the level regulator, is to provide the listener with a tool to overcome this gap, allowing him, in fact, to 'shape' the soundfield's depth generated in the listening environment and finally giving him much more realistic and enjoyable music reproduction."
Som sagt mener jeg dette er noget vrøvl, det er eksakt omvendt, velafmærket hvis hi-fi er målet, drejer det sig om individuel smag/ og sound så er sagen nok en anden, og min begrundelse bunder i hvordan stereo grundlæggende virker beskrevet her i mit tidligere indlægDette er altså en helt annen filosofi enn den der "Kle inn rommet med Glava"- filosofien enkelte hevder. Jeg kan skrive under på at høyttalere trenger å "vekselvirke" litt med rommet. Rommet skal forsterke/ tydeliggjøre lyden. Det er antagelig, stort sett, en del av deres design. Slik sett blir rommet en "utvidet del" av høyttalerne. Derfor mener jeg det bare er tull å motvirke dette for mye med overdreven demping etc.
Ser ikke ut som det kommer så mange flere svar, så har jeg lyst til å kommentere denne litt.Tilsyneladende er der mange som ikke forstår eller ved hvordan stereo virker, både af bruger og fabrikanter, det gå i al sin enkelthed ud på at lyden fra de to højtalere skal ramme os så direkte og med så lidt påvirkning fra rummet som muligt, alle former for signaler som kommer via refleksioner vil mere eller mindre kun udtvære/ødelægge/deformere det oprindelige signal hvor meget afhænger af hvornår disse refleksions signaler/tilskud ankommer til ørene i forhold til den direkte lyd.
Hovedtelefoner er den ideale situation. Og som ved hovedtelefoner virker stereo kun optimalt for en person.
Som sagt så direkte lyd med så lidt påvirkninger fra rummet som muligt giver vores hjerne optimale muligheder for at genskabe det oprindelige optagende lydbilled, hvor nøjagtigt dette gøres involvere både højtaler (som bør tilnærme sig to punkter) og ikke mindst resten af anlægget, jo større nøjagtighed i gengivelsen, jo bedre kopi af det oprindelige lydbilled er hjernen i stand til at skabe der hvor lyden udspringer fra.
Forbedring af signalets nøjagtighed og dermed hjernens mulighed for at genskabe lydbilledet kan iøvrigt forbedres med en dead-end der hvor højtalerne står.
Denne dead-end bør udover det man normalt gør indeholde en simulation af en uendelig-baffel, dette kan gøres ved at hænge et tykt tæppe op i mellem højtalerne, og forsætte konstruktionen på ydersiden af højtaleren ud til sidevæggene.
Således at hele konstruktionen kommer til at ligne JBL Paragon med lidt ekstra baffel ud til sidevæggene. Kort sagt lyden skal udspringe fra et "sort hul" og kun fra selve membranerne så vidt det er muligt. Tipning og vinkling af højtaleren mod ørerne bør også gøres.
Det er klart dipoler rundstålende højtaler , bashøjtaler som spille til siden eller bagud, basrefleks, eller horn osv er ikke forenedelligt med denne teori. Og er grundlæggende bare et forsøg på at kompenserer for mangler i gengivelsen fra anlægget, ved at generer ekstra output (konstanter) som interagerer med rummet på den eller anden måde.
Men alt er relativt, er der brugt en halv million eller mere på en rundstrålende højtaler og den er sat op i et kæmpe rum med langt til reflekterende vægge så er det da nok muligt at den kan spiller bedre end en direkte strålende højtaler til 5000 Kr. sådan er det jo.
Hei,Eg har fått opptil fleire plausible forklaringar på kvifor rundstrålande høgtalarar har store problem med å attgje musikk.
Men desse problema er ikkje mine.....
Skål, Plind!
(kor lang avstand har du mellom høgtalarane dine, forresten? Og kor langt unna dei sit du?)
Igen som med Valentino vil jeg bede dig om at påpege hvor det er jeg tager fejl, når mit personelige mål er at gengive kilden så nøjagtigt som muligt, det men kalde hi-fi højtroværdig i gengivelsen.Symmetrisk oppsett i symmetrisk rom. Linkwitz har mange tanker om dette, ditto Moulton og selvsagt utviklerne til MBL, alle har skrevet mye om prinsippet. (B&O dummet seg ut ved lansering av BL5, ved å si at "de kan plasseres hvor som helt, og vil likevel gi et stereobilde." Det var Moulton ganske forbannet over.)
Dansktalende som måtte mene at andre er idioter som ikke vet noe om stereo, om man vil ha refleksjoner, vet tydeligvis ikke mye selv om stereo, om utgangspunktet for arbeidet med stereo-effekter, og om det store kompromisset som dagens "to-høyttalers stereo" utgjør i forhold til idealene man eksperimenterte med i stereoens barndom.
Personlig finner jeg lyden fra slike høyttalere langt mer tiltrekkende som musikkgjengskaping enn hva jeg opplever foran mer tradisjonelle oppsett. Horn-høyttalere forsøker å eliminere problemer ved rominteraksjon ved å foreta en modulering av direktelyden som skal være uniform, altså romuavhengig, før den treffer lytter -- og dette prinsippet finner jeg også mer tiltrekkende enn tradisjonelle oppsett, det er som om jeg får en tilleggsinformasjon jeg trenger for å oppleve det jeg lytter til som tilnærmet rett, i stedet for bare en tilnærming.
(Min preferanse kan muligens skyldes at jeg fra jeg var bitteliten daglig hørte pianomusikk godt avspilt fra et piano, som ikke var utstyrt med trakter fra instrument til lytter, men som stod fritt i et værelse og sendte lyd ut i alle retninger.)
Musikkopptak og gjengivelse er to forskjellige områder. Refleksjoner her blir ulikt. Under spilling/opptak så kan man gjøre det man vil for å lage en egen lyd. Refleksjoner, ekko, diffusjon og ulike akustiske miljøer for å lage sin egen "sound". Kan gjerne gjøre en trommeinnspilling på et lite bad om man vil.En kommentar til Bx' siste innlegg:
Jeg har et opptak av en av Mozarts store blåseserenader (KV361 trur eg) som er gjort i salakustikk. For meg blir illusjonen feil. Det er utendørsmusikk, og bør ikke gis så lang etterklangstid.
Hva musikkorps og utendørsmusiserig angår: Man marsjerer i bygater. Refleksjoner. Man spiller i paviljonger. Refleksjoner. Har man ikke paviljong søker man en bakvegg. Refleksjoner.
Den erfaringen har til dels jeg også. Jeg anser ikke elektronikk som den viktigste faktoren i et anlegg for at det skal låte bra. Men dersom det skal låte virkelig autentisk og ekte, at man får en god illusjon, så er det helt essensielt med eletronikk med lav forvrengning og egenlyd. Her har jeg f.eks dårlige erfaringer med aktiv preamper. Finnes sikkert de som er meget transparente, men de jeg har prøvd har alltid tilført et slør i ulik grad sammenlignet med en passiv løsning og man mister da litt av følelsen å høre på noe ekte. Det kan fortsatt låte bra, men det blir mer at man lytter til anlegg framfor noe som gir en illusjon.Og endnu engang at den elektronik som er bag højtalerne er mindst lige så vigtig som højtaleren selv, og som jeg nævnte tidligere er det overordentligt svært at købe udstyr således at det på overbevisende måde kan bevises at den teori om stereo som jeg står for er korrekt.
For netop mangler i det elektroniske udstyr har overordentlig stor betydning for at det sjældent lykkes at lave et naturtro lydbillede.