Dette er egentlig en ufattelig kompleks problemstilling. Det finnes egentlig ingen kortversjon, men man kan kategorisk si at det ikke er en direkte sammenheng mellom dynamikk og følsomhet dersom vi holder forsterkeren utenfor regnestykket.
Men så var det en rekke "men" her da. Det er spesielt tre faktorer jeg vil sette søkelys på.
Den ene er masse, og massens fordeling i svingesystemet. For en gitt størrelse driver, og et gitt membranmateriale, så finnes det et slags sweetspot for hvor massen bør ligge. Eksempelvis bør en papir-driver ha noe tyngre membran enn hva man kan tillate seg med en god karbonmembran. Dette fordi karbonen i seg selv er stivere enn papiret, og om man beholder spole og opphengsmassen så vil samme masse av de to variantene ha ulik evne til å "bære" denne tilleggsmassen. Beholder man membranmassen men endrer materialet skal man i prinsippet endre spolemasse og opphengsmasse for å få det hele i perfekt balanse igjen. Det finnes ingen klare regler for hvor man skal plassere seg, men det er gjerne slik at med for lite bæreevne i membranen vil man få mye uro i denne. Ser man på spolemassen sammen med opphengsmassen kan man også få et misforhold der dersom kreftene mellom disse to blir uforholdsmessig store ift hva membranen klarer å kontrollere.
Motorens egenskaper er også interessante. Det er selvsagt en faktor om motoren er linear, men dette påvirker på sett og vis ikke følsomheten i seg selv. Imidlertid kan ofte en motor med dårlig linearitet oppleves som dynamisk ved en del frekvenser. Dette er litt samme greie som at vi kan få en diskusjon rundt hvorvidt en innspilling er dynamisk, også står det to steile fronter på hver sin side hvor den ene hevder det ene, og den andre hevder det rakt motsatte. Men dynamikk har tross alt en pragmatisk definisjon og er ikke egentlig en subjektiv greie.
Motoren er også med på å sette driverens Q-verdier. Drivere med lav Q får gjerne bedre impulsrespons enn drivere med høyere Q. Det betyr at en kraftig motor kan i seg selv gi bedre dynamikk og høyere følsomhet, men forholdet mellom spole og motor er i stor grad med på å sette følsomheten, men det forskyver også masse-kontroll-forholdet. Om vi ser for oss en underhengt motor der vi gjør spolen lenger, men ikke så lang som gapet, så vil både massen og følsomheten gå opp. Det er imidlertid absolutt ikke gitt at dette er positivt for dynamikken.
Demping er en kunst i seg selv når det kommer til drivere. Vi behøver demping av vibrasjoner i membranen, og vi behøver en viss demping av dynamisk utsving. Disse dempefaktorene ligger fortrinnsvis i membranens egenskaper, i opphenget (både bølge og spider) og i spoleformens elektromagnetiske egenskaper. I tillegg kommer parasittiske dempinger i magnetstrukturen, aerodynamikk osv. Alle disse dempingene må balanseres. En driver med høy masse krever mer demping enn en driver med lav masse, spesielt om man vil ha god ytelse i mellomtonen. Dempingen i seg selv er ikke problemet, men om man får for mye av den, og den er feil plassert i forhold til hvilken energi som skal kontrolleres så vil man få dårligere dynamisk ytelse.
Man kan se for seg en bass-mellomtone med aluminium spoleform, en relativt tykk papirmembran, 6,5" størrelse, oppheng med god slaglengde og en relativt lang spole for å gi linear motor. Dette er parametre som er laget for å gi kontroll i mellomtonen, for å gi bra punch nedover, og for å fungere i rimelig små kabinetter. Imidlertid er det mye demping i membranen, det er mye opphengsmasse som skal kontrolleres, det er mye spolemasse som skal håndteres og det er mye demping i både spoleform, membran og oppheng. Man kan si at man i sum har vektet driveren litt mer i retning av balansert lyd enn den ultimate dynamikk. Man har også vektet driveren i retning av lavere følsomhet for å få den til å fungere i mindre kabinetter, men en del av massen er også et resultat av at man vil oppnå mer slaglengde. Med andre ord tar man en del valg som er basert på ønsket om gitte egenskaper, og som hver for seg kan ha en viss påvirkning på dynamiske egenskaper.