Hodetelefon-shootout - en lærerik opplevelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Utgangspunktet

    Jeg og eksu her på forumet har i det siste snakket en del om hodetelefoner. Det begynte vel med min jakt etter et nytt, lukket sett, der jeg blant annet prøvehørte litt på et av hans sett før jeg fortsatte jakten og bestemte meg.

    Resultatet av all pratingen ble at vi satte av kvelden 14. mai 2009 for å finne ut mer om forskjellene mellom ulike hodetelefoner og hvordan de oppfører sag på ulikt utstyr.

    Vi tok utgangspunktet i det vi hadde av tilgjengelig utstyr.

    Her er en oversikt over de opprinnelige kandidatene. Fra venstre, bakerste rad og framover er det:

    • Sennheiser HD570
    • Beyerdynamic DT-770 Pro 80ohm
    • IceMat Siberia
    • Sony MDR-XD200
    • Koss Porta Pro
    • Sennheiser HD380 Pro



    Vi valgte å benytte det vi hadde tilgjengelig av elektronikk, og for å effektivisere valgte vi å bruke samme kilde, en Squeezebox Classic, der vi brukte begge de to digitale utgangene i parallell.

    De to hodetelefonriggene var:
    1. Koaksial digitalkabel til Xindak DAC 5 med oppgraderte rør, videre til Onkyo TX-SR875 som da ble hodetelefonforsterker. Denne ble kjørt i ren stereomodus.
    2. Optisk TOSLINK digitalkabel til Musikal Fidelity V-DAC og videre til Musikal Fidelity V-CAN.

    I de innledende testrundene brukte eksu oppsett 1 og jeg oppsett 2. Vi valgte å teste alle headsettene på hvert vårt oppsett før vi deretter tok de hodetelefonene vi mente var best, byttet rigg og testet igjen.

    Før vi startet testingen ble vi enige om å plukke ut ca 7 minutter musikk hver som vi brukte for å teste med. Det vil si at hver kombinasjon av hodetelefon/rigg ble testet i løpet av omtrent 15 minutter.

    Det ble også laget et testskjema å notere på, der man for hver testiterasjon hadde felter for: Hodetelefon-type, Elektronikk, Bass, Mellomtone, Diskant, Andre lydmessige ting (romfølelse, detaljer, klangbalanse etc), Komfort og lydisolasjon, Karakter.
    Valget av disse feltene var litt tilfeldig, siden ingen av oss har testet denne type utstyr systematisk tidligere.

    Når alt dette var planlagt, satte vi i gang.

    Følg med videre for gjennomføring og resultater.
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.339
    Antall liker
    4.729
    Torget vurderinger
    1
    Artig! ... Venter på fortsettelsen.

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Hodetelefon-shootout - musikkutvalget

    Musikkutvalget
    Følgende musikk ble benyttet til testingen i utvalgte klipp på ca 1 – 1.5 minutter:

    - Tom Waits og Bette Midler – I Never Talk to Strangers (starten)
    - Rage Against The Machine – Killing In The Name (mot slutten)
    - Dire Straits – Private Investigations (mot slutten)
    - Eagles – Hotel California (live fra Hell Freezes Over, starten i overgangen fra intro til vokalen kommer inn,)
    - Cincinnati Pops Orchestra, Erich Kunzel - Grieg, I Dovregubbens Hall (mot slutten)
    - Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet - Second Time Around (mot slutten)
    - Diana Krall - My Love Is (starten)
    - Kari Bremnes – Aske (starten)
    - Jens Lysdal - Somliga går med trasiga skor (starten)
    - John Campbell - Down in the Hole (starten)
    - Tracy Chapman - Telling Stories (starten)

    Det vil nok ta litt tid med testresultatene, siden disse for øyeblikket bare foreligger i stikkordsform på nevnte testskjemaer.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Rett før teststart

    Et bilde fra testoppstart.



    Man kan skimte testskjemaet nederst i bildet. Rekkefølgen på testkandidatene ble delvis bestemt litt tilfeldig ut fra hvordan hodetelefonene havnet på denne ”testbenken”, men vi begynte litt bevisst med de rimeligste på hver vår side.
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Sony MDR-XD200 på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefon: Sony MDR-XD200
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Sony MDR-XD200 er en lukket hodetelefon i den rimelige prisklassen (koster mellom 240 og 400 kroner), bøyle over hodet og omsluttende klokker.
    Det er laget i ganske lett plast, og klemmer ikke på hodet. Passformen er likevel dårlig, slik at lyder isoleres dårlig, til tross for at de er lukkede. De virket ganske normalt følsomme og krevde ”normalt” nivå på volumkontrollen.



    Bassen er til stede i moderate mengder, men den låter litt innestengt, som i en pappkasse. Det er lite dypbass å spore, det som er finnes mer i mellombassen, uten at det noesinne blir for mye, snarere tvert imot. Mannsstemmer virker spinkle og uten brystkasse. Kan virke som det er litt one note bass, altså at det hovedsakelig er rundt en frekvens at bassen fungerer sånn noenlunde.
    Mellomtonen er klar nok, men tilbaketrukket og dynamisk flat. Det mangler rom og størrelse rundt stemmer og instrumenter.
    Diskanten er tidvis grei og til stede, men virker for det meste ullen og gir lydbildet en nasal, litt anstrengt og trang tendens. Det er lite ”sting” og detaljering å spore i diskanten.

    Generelt vil jeg karakterisere dette headsettet som relativt ullent og udynamisk i hele frekvensregisteret. Det er lite eller ingen punch i lydbildet. Enkelte lyder virker som de drukner i miksen, noe jeg tolker som en generelt ujevn frekvensrespons. Orkestermusikk sauses sammen til en udefinerbar masse. Lydbildet er generelt smalt og lite og instrumenter er uten særpreg og tekstur. Man får litt telefonfølelse av å lytte til disse, så de fortjener virkelig å kalles hodetelefoner.

    Etter at testen ble gjennomført viste det seg at vi ikke hadde fylt ut karakterfeltet. Det får holde med en sammenlignende rangering til slutt.
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Koss Porta Pro på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefon: Koss Porta Pro
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Koss Porta Pro er, på grunn av den lette vekten, lille størrelsen, og en behagelig klangbalanse det headsettet som har vært med meg lengst, så jeg føler meg nesten inhabil når det gjelder dette. Men her er altså testen.
    Vi har å gjøre med en lett, sammenleggbar hodetelefon av den åpne typen som sitter på utsiden av øret. Den er blitt relativt rimelig med årene. Har kostet opp mot 700 kr i sin tid, men er nå å få under 300 kroner i nettbutikker.
    De har vært uforandret i designet i 25 år, og de virker litt klønete konstruert. De kan justeres både her og der, men legger man dem vekk, mister de innstillingene og man må justere inn på nytt. Likevel sitter de godt på hodet, klemmer ikke og blir heller ikke klamme med den åpne skumgummikonstruksjonen.
    Lydisolasjonen er dårlig, noe som er naturlig med den åpne konstruksjonen. De virket ganske normalt følsomme og krevde ”normalt” nivå på volumkontrollen.



    Bassen har ikke mye punch i dypet, men disse gjør opp for det med ok trøkk i mellombassen. Det kan virke som de har en festkul her. Det ble notert at det var en merkelig mangel på ”brystkassefølelse” på trasiga skor, noe som kan være en indikasjon på ujevn frekvensgang i mellomtoneområdet.
    Mellomtonen er bhagelig, generelt litt tilbaketrukket i forhold til trykket i nedre diskant, for i overgangen mellom mellomtonen og diskanten kan det virke som det er litt mye til tider. Man kan si generelt at det er mer trykk i den lyse delen av mellomtonen enn den mørke.
    Diskanten har en god snert og definisjon, men blir litt rotete og slitsom når det skjer mye i lydbildet. I sibilanter (s-lyder, f-lyder og lignende) noteres et visst slør. Vi snakker ikke om planetens mest detaljerte og definerte diskant, for å si det slik.

    Generelt har Koss Porta Pro en fornuftig klangbalanse som gjør at tross noen mangler i frekvensgangen så oppleves de som balanserte mellom bass og diskant og er behagelige over tid. Likevel er dette hodetelefoner som ikke når helt opp i hifi-klassen. Til det er det for slørete i diskanten og de roter det til på litt komplekse lydbilder. På enklere innspillinger har de god romfølelse. De er ypperlig egnet for bakgrunnsmusikk til arbeidet, når man uansett ikke har 100% oppmerksomhet på musikken.

    Dette headsettet testet på denne måten gjorde det tydelig hvordan samme produkt kan vurderes etter ulike kriterier. Koss Porta Pro er ypperlig når musikken er et tillegg til andre ting man gjør. Klangbalansen er behagelig, settet er lett på hodet og har liten lyttetretthet. Men vurdert etter hifikriterier der all oppmerksomhet er på musikken, så savner man en god del, og man skjønner hvorfor innbarka audiofile ikke kan leve med dette settet.
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Sennheiser HD570 – utgår på grunn av teknisk feil

    Senneheiser HD570 er en utgått, åpen konstruksjon av den typen som omslutter øret. Eksu har brukt dem en del, og vi var på forhånd klar over litt vakkelkontakt i ledningen etter slitasje. Ny kabel var bestilt, men ankom med feil terminering, slik at den ikke kunne skiftes. Vi forsøkte å kjøre med gammel kabel, men oppdaget snart at ikke bare var det brudd, men når det faktisk spilte på begge ører, så låt det i mono.



    Med så ødelagte klokker måtte de utgå fra testen. Synd, for i henhold til eieren har de et helt annet lydbilde enn de andre, og da visstnok i positiv retning.
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Icemat Siberia på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefon: Icemat Siberia
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Icemat Siberia er en åpen hodetelefon i relativt rimelig prisklasse (koster mellom 440 og 700 kroner), bøyle over hodet og omsluttende klokker.
    Det er laget i ganske lett plast, har behagelig velur på de omsluttende putene og virker ganske solid. Fra bildene må jeg si jeg synes de ser kulere ut i blank svart enn i blank hvit (som settet vi testet ble levert i). Settet kommer også med en mikrofon man ikke trenger bruke, men er åpenbart rettet inn mot PC-brukerne. Passformen er tett på ørene, og man kjenner klokkene berøre øret uten press også innenfor putene. For store hoder kan man faktisk kjenne et vagt press ut over det perfekte rundt hodet. Lydisolasjonen er dårlig, de er pip åpne. De virket ganske normalt følsomme og krevde ”normalt” nivå på volumkontrollen. Virker lettdrevne.



    Bassen er greit til stede, og har en viss dynamikk som hever settets ytelser. Kan likevel av og til virke nøytral til tilbaketrukket. Har litt å gi også i dypbassen, selv om de ikke klarer å gi noe særlig trykk i den aller dypeste bassen.
    Mellomtonen er litt fremhevet i forhold til det nøytrale, noe som gir en nærhet i musikken. Mellomtonen er viktig for følelsen av ekthet i lydbildet, og her har nok IceMat sin viktigste styrke.
    Diskanten kan virke litt frampå i forhold til det nøytrale, og virker klar og detaljert. Kan til tider virke en tanke spiss på sibilanter, men ikke slik at det er påfallende eller uvanlig.

    Generelt vil jeg si at settet imponerer med sin åpne og luftige spillestil helt uten lyttetretthetstendenser. Klangbalansen virker naturlig, men heller kanskje mot det lyse. Lydbildet virker ganske stort og åpent. Klarer seg også bra på komplekse lydbilder. Dynamisk sett er settet bra, men ikke best i test.

    Dette settet overrasket undertegnede stort og positivt med sin åpne og lette spillestil uten tendenser til lyttetretthet. Det er ikke umulig at Koss Porta Pro på jobben byttes ut med dette. På jobben er ikke portabilitet noen prioritet, og disse er vesentlig mer detaljerte og involverende enn Koss Porta Pro. Faren med å bruke de på jobben kan være at man glemmer jobben og lytter for mye til musikken… ;)
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Sennheiser HD380 Pro på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefoner: Sennheiser HD380 Pro
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Å anmelde HD380 er en øvelse der det er vanskelig å være nøytral. Det er liksom den nøye utvalgte nyinvesteringen og steget opp fra rimelige budsjettheadsett og opp i hifiklassen.
    Vi snakker en lukket hodetelefon med lukket, omsluttende løsning og puter i det som sannsynligvis er en myk skinnimitasjon. Kan enkelte steder fås til gunstige introduksjonspriser, men ligger veiledende rundt 1600 kr. Det er laget i solid plast. Litt skuffende, man burde kanskje forvente mer metall i et såpass kostbart produkt beregnet for proffmarkedet. På den positive siden leveres de med en hendig bæreveske og hodetelefonene kan legges sammen i denne til en relativt flat og hendig pakke. Passformen er god, men kan virke tett og klam. Siden settet er konstruert i plast er det vanskelig å utvide bøylen uten å knekke den, så man må leve med en konstruksjon som altså passer bra, men nærmest klamrer seg til hodet. Når det også er snakk om mykt kunstlær som ikke puster kan det fort bli varmt og tett. Men de klemmer ikke unaturlig noe sted. Det er en god lydisolasjon i disse lukkede klokkene. Jeg har for liten erfaring til å vite om isolasjonen er grei nok i forhold til hva som er vanlig. De virket ganske normalt følsomme og krevde ”normalt” nivå på volumkontrollen.



    Vi er opp en prisklasse og plutselig overrasker bassen med skikkelige dynamikkreserver. Dette settet går med fullt lydtrykk godt ned i dypet og gir uvant fylde sammenlignet med andre headsett. Det er faktisk litt uvant, selv når man kommer fra vanen omkring festkulen til Porta Pro. Derfor er det overraskende at disse virker litt blodfattige på mannsstemmer. Brystkassa er liksom ikke så stor som man forventer, og nevnte mannsstemmer blir en tanke spinkle.
    Mellomtonen mangler som sagt litt nivåi frekvensresponsen ned mot bassen, men er veldig åpen, detaljert og dynamisk. Både trykk og detaljer er ikke så selvfølgelig som det kan høres ut, men HD380 pro fikser det.
    Diskanten har en liten tendens til hardhet, i hvert fall når man som meg kommer fra Porta Pro-verdenen, der detaljer gjerne ofres framfor behagelighet. Men detaljeringen er upaklagelig og man oppdager nye ting i musikken i forhold til de fire foregående gangene man spilte akkurat de samme klippene.

    Generelt har de en grei romfølelse til å være lukkede hodetelefoner. Det er en fin og ekspandert bredde i lybildet, selv om ting fortsatt skjer langs aksen som går gjennom ørene. På komplekse lydbilder begynner det å bli ryddighet i lydbildet og dynamikken får fritt spillerom i luften som oppstår mellom instrumentene. En kraftig dynamisk kapasitet i hele frekvensspekteret gjør at de muligens ikke er de minst stressende i testen, men klangbalansen er fin og naturlig.

    Skal jeg bruke ett ord for å karakterisere Sennheiser HD380 pro i forhold til de foregående i denne testen, så er det ”dynamiske”. Det er en trykk her som engasjerer. Jeg kan ikke ha disse på jobben, for her er det et uttrykk som sier ”Pay attention to the music!”og skrur du opp litt for mye kan du legge til ”Mothafocka!” på slutten av forrige setning.
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Beyerdynamic DT770 pro (80ohm) på Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Hodetelefon: Beyerdynamic DT770 pro (80ohm)
    Elektronikk: Musical Fidelity V-DAC og V-CAN

    Beyerdynamic DT770 pro er en eldre modell enn det Beyerdynamic opererer med som DT770 på sine nåværende sider. Dem om det. Dette er en lukket modell som isolerer godt. De myke velurputene er balsam for hode og litt for sjelen, og jeg skjønner hvorfor vert og medtester eksu har sverget til velurputer i sine sett. Det virker også som de lydisolerer godt. De er ikke de aller letteste i testen, men så er de også solid bygget med vesentlige deler i metall.
    Denne modellen ble produsert i tre ulike utgaver med hensyn på nominell impedans, og dette er mellommodellen på 80 ohm. Den er litt mindre følsom enn resten, og trenger litt ekstra på volumkontrollen for å komme opp i samme nivå som de andre.



    Bassen har en stor forskjell fra HD380 pro, og det er at her er brystkassene på mannsstemmene tilbake igjen. Vi snakker mannemenn igjen istedenfor gutter. I tillegg er det god punch og dybde. Litt mindre trøkk i den absolutte dypbassen, igjen sammenlignet med HD380 pro, men det betyr ikke at man savner bass her. DT770 har nok bass og imponerer med det som virker som en jevn frekvensrespons og dynamisk punch i bassen,
    Mellomtonen er klar og fin og åpen. Notatene her er sparsomme, noe jeg mener skyldes at det ikke er unoter her, og at mellomtinen verken er spesielt frampå eller tilbaketrukket i lydbildet.
    Diskanten har en fin detaljering, men oppleves av og til som i overkant kraftig. Kan virke stressende til tider, spesielt hvis vi snakker et høyt lydtrykksnivå generelt, og spesielt på sibilanter i vokalstemmer.

    Generelt vil jeg karakterisere dette headsettet som en flott allrounder. Det er god dybde i bassen, settet klarer seg meget bra på komplekse lydbilder, har en generelt god dynamisk følelse med skikkelig snert i musikkpeakene. Klangbalansen kan ha en tendens til loudnesstendens, der bass og diskant er litt kraftigere enn mellomtonen. Dette kan komme av ujevnheter i frekvensresponsen som gjør at bass og diskant i enkelte tilfeller trer fram og setter mellomtonen litt i bakgrunnen.

    En flott hodetelefon. Det er tett i rangeringen i forhold til nærmeste konkurrent her.

    Nå er det kvelden og mørkt. Det kommer en sammenlignende oppsummering med rangeringen min etter hvert.
    Eksu kommer til å bidra.
    Og det kommer til å komme flere testrapporter i forhold til hvordan elektronikktilpasninger og matchinger påvirker lydbildet.
    Stay tuned!
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Rangering – en personlig mening

    Etter de innledende rundene gjorde jeg følgende rangering (best øverst):

    1. Sennheiser HD380 Pro
    2. Beyerdynamic DT-770 Pro 80ohm
    3. IceMat Siberia
    4. Koss Porta Pro
    5. Sony MDR-XD200

    Denne rangeringen er ut fra rent lydmessige kriterier. Det er meget tett i toppen, og rangeringen mellom Sennheiser HD380 pro og Beyerdynamic DT-770 pro er rett og slett et personlig valg ut fra at jeg er ganske allergisk i forhold til spiss diskant og at jeg synes den tendensen er mer fremtredende med DT-770. Men Beyerdynamic har mer fylde i mellombassen, og for mange vil kanskje denne slankheten i mellomtonen være årsaken til å rangere motsatt.

    Egentlig et litt kjedelig resultat, siden pris stort sett = kvalitet. Men det skal sies at den lydmessige forskjellen mellom de tre nederste plassene er ganske stor, og når prisforskjellene er såpass små, så er dette et prisleie der lydkvaliteten spriker i alle retninger.

    Det er gjort ytterligere 3 tester hvor vi benyttet de to beste fra innledende runde og byttet litt på elektronikken. Det kommer mer! ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.339
    Antall liker
    4.729
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Dette var flott, Roffe! God lese!
    Tiltredes, godt skrevet og godt gjennomført.

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Sennheiser og Beyerdynamic på Xindak og Onkyo – nye forskjeller

    Ved testingen av de 5 første settene vurderte jeg og eksu på hver vår rigg. Deretter valgte vi å bytte rigg og kjøre begges favoritter om igjen for å se om det var noen åpenbare forskjeller.

    De forskjellene som kommer fram her er likevel ikke bare et uttrykk for hvordan de to riggene låter, men også i hvilken grad ulike produkter passer sammen.

    Først ut er Sennheiser HD380 proXindak Dac 5/Onkyo TX-SR875 –riggen. Det første som slo meg var at det var vanskelig å finne riktig lyttevolum. Jeg tok meg i å skru opp, opp, opp på jakt etter dynamikken helt til lydbildet bare ble slitsomt og masete og jeg måtte skru ned igjen…

    I bassen blir det med denne riggen mer udynamisk, mindre punch. Tammere, rett og slett. Det går fortsatt dypt, og utenom peakene holdes et godt nivå i bassen, slik at lydbildet fortsatt er fyldig nok.
    Mellomtonen er fortsatt klar og fin. Mikrodetaljer i instrumentenes lydsignatur gir en følelse av ekthet og tilstedeværelse og mellomtonen virker som den trer tydeligere frem.
    I diskanten virker det som det går motsatt vei av mellomtonen. Det er mindre snert og sting i diskanten, den virker mer tilbaketrukket og nesten en tanke sløret

    Generelt mister man en del dynamikk og lydbildet er mindre definert. Jeg mistenker nok at det ikke akkurat er på hodetelefonutgangen Onkyo har spandert brorparten av ingeniørtimene og delekostnaden…

    Deretter prøvde jeg Beyerdynamic DT770Xindak Dac 5/Onkyo TX-SR875 –riggen. Her var det lettere å finne riktig nivå, noe som kan tyde på at selv om følsomheten er relativt lav, så kan hodetelefonene være lettere å drive.

    I bassen blir det klart at Beyerdynamic-settet beholder mer av sin dynamikk enn Sennheiser-settet. Bassen holder seg god, er dynamisk, godt avstemt i klangbalansen, går dypt og beholder brystkassenivået på mannsvokal.
    I mellomtonen oppleves mye det samme som for Sennheiser, nemlig en klar og definert mellomtone som er litt fremhevet i forhold til den første riggen. Kan det være rørenes ”sjel” som gjør seg gjeldende?
    I diskanten er det klart og fint, fortsatt kraftig, men mindre dominant enn tidligere.

    Generelt virker det som Beyerdynamic DT770 er en fin match til denne riggen. Det er ryddig i komplekse partier, dynamikken er noenlunde i behold selv om den var mer kompromissløs på Musical Fidelity-riggen. Klangbalansen oppleves som bedre enn før, og det er til syvende og sist vanskelig å si hvilken av disse riggene som er best på dette hodetelefonsettet.

    Hva har vi lært ved riggbytte?

    Jeg vil si at det å bytte rigg var en spennende øvelse og viste tydelig hvor mye elektronikken har å si også på hodetelefoner. Skulle jeg kåre en vinner basert på Xindak/Onkyo-riggen hadde jeg nok vært enig med eksu om at Beyerdynamic DT770 er bedre her. Vi snakket sammen og noterte oss at Musical Fidelity hadde en forrykende dynamikk og klarhet, mens Xindak og Onkyo hadde en mer fremtredende mellomtone, men mindre dynamikk. De positive egenskapene i mellomtonen mente begge at kan skyldes rørsignaturen i Xindak-dacen, mens dynamikken tydeligvis krevde en skikkelig hodetelefonforsterker. Det varte ikke lenge før vi bestemte oss for en siste test selv om vi begynte å bli dyktig leie de samme lydklippene om og om og om igjen.

    Den siste rapporten fra denne testen omfatter inntrykkene fra kombinasjonen Xindak DAC 5 og Musical Fidelity V-CAN.

    Men først skal jeg pusse sølvknapper, kjeder og søljer til nasjonaldagen.
    Den siste rapporten kommer når den kommer.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    Spennnende, godt skrevet og artig at dere har gjort en slik test. Bra jobba, roffe! Jeg sitter selv med BeyerDynamic 880 og er veldig fornøyd med disse - jeg tror de oppleves som flatere, åpnere og mindre harde i diskanten enn du beskriver de "gamle" 770. Men det er hos meg og med mine ører. :)
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Sennheiser HD380 pro på Xindak DAC 5 og Musical Fidelity V-CAN

    Slitne i ørene satte vi likevel i gang med å lytte til en ny kombinasjon av DAC og hodetelefonforsterker. Siden V-CAN har to utganger, lyttet vi samtidig til dette oppsettet, jeg med mine Sennheiser HD380 pro, eksu med sine Beyerdynamic DT770.

    Mine inntrykk av denne riggen er derfor basert på et annet headset enn det eksu brukte. Det vi begge håpet på var kombinasjonen av rørmagi og nok krefter til å drive headsettene.

    I bassen var det ingen mangel på dynamikk, og det bekrefter at det er V-CAN som gir dynamikk i hodetelefoner som er i stand til det. For første gang oppleves det en tanke mer ”brystkassefylde” i Sennheiser HD380 pro, og det kan hende at disse hodetelefonene generelt er litt kresne på elektronikken og må matches riktig for å yte maksimalt.
    Mellomtonen er herlig, spesielt på piano. Lydbildet er klart definert med fylde og åpenhet og gjennomgående med mer nærvær enn tidligere i shootouten.
    Diskanten er fortsatt like kraftig til stede som tidligere, men det kan virke som det er en tanke dårligere definisjon i mikrodetaljer med denne rørdacen, selv om vi her snakker nyanser.

    Generelt har Xindak DAC 5 / Musical Fidelity V-CAN mye romlighet i sin presentasjon og nærvær i mellomtonen. Jeg vil si at dette oppsettet er mer involverende enn de andre variantene. En spennende kombinasjon som viser meg at jeg ikke er i mål med hodetelefonlyden ennå, men også at jeg har kommet lengre med mine siste innkjøp.

    Det var alt fra meg for denne gang. Jeg lærte mye av dette, og spesielt hvordan hodetelefoner lyder generelt og hva som ofte skiller dem. Jeg fikk også bekreftet det jeg mistenkte, nemlig at hodetelefoner også trenger førsteklasses matching med elektronikken for å yte sitt beste. Håper dere fikk litt ut av å lese om dette. Det har vært gøy også, og kanskje flere vil slå utstyr og hoder sammen for å teste det man har for hånden av utstyr litt systematisk etter hvert og skrive om det. Å gjøre ting sammen er inspirerende og sosialt, i tillegg til at man kan bidra med litt øket kunnskap og forståelse om produktene som testes.

    …and this concludes the votes from the Halden jury. ;)
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Veldig bra initiativ Roffe. Slikt hadde det vært moro å lese mer av :). Ser du har hatt med Koss Porta Pro i testen, hvilket for min del er litt interessant da jeg kjøpte de kort tid før jeg kjøpte Sennheiser PX 100. Må si at det var enorm kvalitetsforskjell på lyden mellom disse 2. Koss har for mye og litt svulstig imponator-bass og en diskant som også er for fremhevet i forhold til mellomtonen. Når diskanten i tillegg er så lite oppløst som den er, må jeg si jeg er forundret over disse hodetelefonenes popularitet, rent bortsett fra at de er veldig praktiske å ha med seg pga enkle å brette sammen raskt. Sennheiser PX 100 er langt mer balanserte i lyden, har en herlig mellomtone, stram bass og en diskant så klar og oppløst at en lurer på hvorfor ikke prisen er det tredoble (de koster rundt kr.350,-). Kunne vært artig å se hvordan de hadde gjort seg i dette selskapet. Har selv hørt de mot Sennheiser HD380 Pro og synes de kommer best ut også av den duellen.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Interessant og lærerik tråd. Takk for innsatsen! Jeg klarer ikke å finne prisen på Beyerdynamicen. Har du den lett tilgjengelig?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    ron-hi skrev:
    Veldig bra initiativ Roffe. Slikt hadde det vært moro å lese mer av :). Ser du har hatt med Koss Porta Pro i testen, hvilket for min del er litt interessant da jeg kjøpte de kort tid før jeg kjøpte Sennheiser PX 100. Må si at det var enorm kvalitetsforskjell på lyden mellom disse 2. Koss har for mye og litt svulstig imponator-bass og en diskant som også er for fremhevet i forhold til mellomtonen. Når diskanten i tillegg er så lite oppløst som den er, må jeg si jeg er forundret over disse hodetelefonenes popularitet, rent bortsett fra at de er veldig praktiske å ha med seg pga enkle å brette sammen raskt. Sennheiser PX 100 er langt mer balanserte i lyden, har en herlig mellomtone, stram bass og en diskant så klar og oppløst at en lurer på hvorfor ikke prisen er det tredoble (de koster rundt kr.350,-). Kunne vært artig å se hvordan de hadde gjort seg i dette selskapet. Har selv hørt de mot Sennheiser HD380 Pro og synes de kommer best ut også av den duellen.
    Takk for det.

    Jeg vurderer å skaffe meg noen nye, lette, åpne hodetelefoner, og Sennheiser PX 100 er en av kandidatene. Når det gjelder sammenligningen med HD380 pro kan jeg ikke si noe om den forskjellen, men jeg opplever vel generelt at det kan virke som det er lettere å få til godlyden i hodetelefoner av den åpne typen. Lukkede konstruksjoner får et akustikkammer der det virker som det er vanskelig å temme refleksjoner og ressonnanser. Men de isolerer jo bedre mot omverdenen, noe som er et viktig poeng for min del.

    Ellers vil jeg nok også hevde etter denne testen at HD380 pro trenger en skikkelig hodetelefonforsterker for å få vist hva den kan... ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.339
    Antall liker
    4.729
    Torget vurderinger
    1
    ron-hi skrev:
    ... Sennheiser PX 100 er langt mer balanserte i lyden, har en herlig mellomtone, stram bass og en diskant så klar og oppløst at en lurer på hvorfor ikke prisen er det tredoble (de koster rundt kr.350,-). Kunne vært artig å se hvordan de hadde gjort seg i dette selskapet. Har selv hørt de mot Sennheiser HD380 Pro og synes de kommer best ut også av den duellen.
    Det er mulig jeg ikke helt har kommet over «nyhetsfaktoren» i oppfatningen av lyden fra HD380; men HD380 vs PX100, beggge drevet direkte av iPod Calssic 6. generasjon, så synes jeg kun det er «mellombassen»/«brystkassa» på PX100 som har et bedre nivå enn HD380, på alle andre områder synes jeg HD380 er «bedre»; med en liten resarvasjon for tendensene til «skarphet» fra HD380 som jeg ikke helt har fått plassert - jeg heller til at mye av «skarpheten» kommer av at HD380 «inviterer» til et høyere lydnivå. Men som roffe er innepå, så kan dette varierer tildels ganske mye ift. elektronikken, og som kjent - smaken er som baken.

    mvh
    KJ
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    roffe skrev:
    Jeg vurderer å skaffe meg noen nye, lette, åpne hodetelefoner, og Sennheiser PX 100 er en av kandidatene. Når det gjelder sammenligningen med HD380 pro kan jeg ikke si noe om den forskjellen, men jeg opplever vel generelt at det kan virke som det er lettere å få til godlyden i hodetelefoner av den åpne typen. Lukkede konstruksjoner får et akustikkammer der det virker som det er vanskelig å temme refleksjoner og ressonnanser. Men de isolerer jo bedre mot omverdenen, noe som er et viktig poeng for min del.

    Ellers vil jeg nok også hevde etter denne testen at HD380 pro trenger en skikkelig hodetelefonforsterker for å få vist hva den kan... ;)
    Enig i at det kan se ut til at åpne konstruksjoner er enklere å få til, og ikke minst få til bra uten at det koster en formue. Det er få lukkede konstruksjoner som er rimelige og vellykkede har jeg inntrykk av. I mange tilfeller er lukkede et must for i forhold til omgivelsene og de er jo valget greit. Det skal sies at jeg ikke har hørt noen av disse 3 med dedikert hodetelefonforsterker. Kun fra cd-spiller i butikk, mobiltelefon, i-pod og egen cd-spiller. Det kan godt være at HD380 pro da vokser en del hakk - men det regner jeg med at PX100 gjør også. Min preferanse er nøytral, oppløst og naturlig lyd uten at noe stikker seg frem - og der mener jeg sistnevnte er et funn til prisen og faktisk godt over prisen. Blir ikke lyttetrett i det hele tatt i motsetning med en del annet lett bærbart jeg har prøvd.
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    KJ skrev:
    Det er mulig jeg ikke helt har kommet over «nyhetsfaktoren» i oppfatningen av lyden fra HD380; men HD380 vs PX100, beggge drevet direkte av iPod Calssic 6. generasjon, så synes jeg kun det er «mellombassen»/«brystkassa» på PX100 som har et bedre nivå enn HD380, på alle andre områder synes jeg HD380 er «bedre»; med en liten resarvasjon for tendensene til «skarphet» fra HD380 som jeg ikke helt har fått plassert - jeg heller til at mye av «skarpheten» kommer av at HD380 «inviterer» til et høyere lydnivå. Men som roffe er innepå, så kan dette varierer tildels ganske mye ift. elektronikken, og som kjent - smaken er som baken.
    mvh
    KJ
    Som nevnt til Roffe, har jeg ikke hørt den med dedikert hodetelefonforsterker. Men som du selv sier er mellombassen ikke helt på topp, og den skarpheten som du også nevner er ting jeg nærmest er allergisk mot. PX100 har ingen klare unoter slik jeg oppfatter dem - hvilket gjør at de er gode å lytte til over tid og at de er ganske så altetende hva musikk angår. Greit å kunne høre på annet enn R&B, hiphop og techno også uten å bli frustrert. Men det er klart at smaken er forskjellig også, for ikke å glemme hørselen. Godt det finnes utstyr til oss alle der ute :)
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Mellombassen er ikke nødvendigvis dårlig, den er bare litt tilbaketrukket. Men HD 380 pro har to ting som ingen av de andre i testen matcher, det er evnen til å gå skikkelig dypt med fullt nivå i dypbassen og evnen til dynamisk utfoldelse, selv på ganske høye lydtrykksnivåer. Det er et tveegget sverd, for store dynamikkutslag kan også være ubehagelige, og det er sjelden jeg har opplevd noe produkt der det har vært så viktig å finne riktig nivå på volumkontrollen. Finner man dette, så er Sennheiser HD 380 pro en meget involverende og engasjerende opplevelse å lytte til. Første gang jeg hadde dem i hus satt jeg og lyttet i 4 timer i strekk med disse, så lyttetretthet trenger man ikke oppleve med disse om man altså bruker dem rett.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.339
    Antall liker
    4.729
    Torget vurderinger
    1
    ron-hi skrev:
    ...
    Som nevnt til Roffe, har jeg ikke hørt den med dedikert hodetelefonforsterker. Men som du selv sier er mellombassen ikke helt på topp, og den skarpheten som du også nevner er ting jeg nærmest er allergisk mot. PX100 har ingen klare unoter slik jeg oppfatter dem - hvilket gjør at de er gode å lytte til over tid og at de er ganske så altetende hva musikk angår. Greit å kunne høre på annet enn R&B, hiphop og techno også uten å bli frustrert. Men det er klart at smaken er forskjellig også, for ikke å glemme hørselen. Godt det finnes utstyr til oss alle der ute :)
    PX100 oppfatter jeg som mer behagelige på «krevende» inspilliger, men de mangler mye mht transparens og dynamikk ift HD380, IMHO. «Kritkken» på mellombassen er i mine ører kun relatert til frekvensbalansen - dvs lydnivået i dette området ift. dypbassen og mellomtonen; mht equal loudness og manglende taktil påvirkning fra hodetelefoner så tror jeg det er vanskeligere enn ellers å bli «enige» om hva som er «riktig» her. «Skarpheten» synes jeg er flyktig og litt vanskelig å «plassere»; mange inspillinger som i andre sammenhenger har vært krevende mht diskantgjenngivelsen har vært helt fine på HD380. På enkelte innspillinger, hvor det muligens fra før er mye forvregning i diskantområdet, så kan det bli for mye av «det gode». Jeg oppfatter at HD380 er ganske nådeløs ift innspillinger og avspillingskjeden. Om dette er pro eller con er som kjent en smakssak; jeg liker HD380 svært så godt.

    mvh
    KJ
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Etter at jeg har begynt å lære HD 380 pro å kjenne, så virker det som vi begynner få ganske likt inntrykk av disse, KJ. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.339
    Antall liker
    4.729
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    Etter at jeg har begynt å lære HD 380 pro å kjenne, så virker det som vi begynner få ganske likt inntrykk av disse, KJ. :)
    roffe, ja det virker som vi nærmer oss med ordvalgene ;)

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.504
    Antall liker
    25.396
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Som eier og bruker av PX100 er det godt å se at mine inntrykk stemmer med andres: God tonal balanse og fin avstemning for enkle forsterkere. Det er det jeg kjøpte dem til.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.303
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Som eier og bruker av PX100 er det godt å se at mine inntrykk stemmer med andres: God tonal balanse og fin avstemning for enkle forsterkere. Det er det jeg kjøpte dem til.
    Jeg har dem på, og kommer til å fortsette med det. De som vil ha mer bass kan ta på seg en lue, ved økt trykk mot øret blir det mye bånn i PX100 også!
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Etter denne runden har jeg begynt å tenke meg inn i oppgraderingsspiralen... Om det er såpass mye å hente på Beyerdynamic DT770 / Sennheiser HD380 pro i forhold til de rimeligere variantene i denne testen, hva kan jeg oppnå med enda litt dyrere produkter?

    Det er imidlertid noe som holder meg litt tilbake:

    1. Åpne hodetelefoner er tydeligvis enklere å få til å lyde godt. Men i de situasjonene jeg kan bruke slike, så er jeg sjelden i hifi-modus. Jeg må ha slike på jobb, så jeg hører telefonen når den ringer, men da konsentrerer jeg meg om det som skjer på skjermen. Ser ut til at det er ganske stor enighet om at Sennheiser PX100 er bedre enn Koss Porta Pro, så det utelukkes ikke at det havner noen slike hos meg etterhvert.
    2. Lukkede telefoner er aktuelle når jeg deler rom med familien, på kollektive transportmidler etc, altså har folk rundt meg som ikke skal forstyrres av lydlekkasje, og jeg selv ikke ønsker å forstyrres. Da er ofte oppmerksomheten på musikken, jeg er altså i hifi-modus.

    I de tilfellene jeg kunne brukt åpne hodetelefoner mens jeg er hjemme kan jeg like gjerne ty til høyttalerbasert lytting, som jeg opplever som mer involverende, siden musikken da åpner seg opp i et mye større og tredimensjonalt lydbilde.

    Det som er så synd er at jeg tror den aller beste hodetelefonopplevelsen kommer med åpne hodetelefoner. Det jeg trenger er en skikkelig god lukket variant, men med den åpne følelsen... Tror slike er vanskelige å finne, og når mine preferanser kommer inn i tillegg er det ihvertfall vanskelig å finne riktig variant ved kjøp over nettet. Tror jeg må ta med meg en rigg og turnere butikker om jeg skal finne det lukkede settet som evt. overgår Sennheiser HD380 pro...

    Vanskelig dette, men spennende også. ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.303
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fin tråd, dette liker jeg å lese.
    Kjenner dere til AKG 272?
    Det er vel noenlunde samme prisklasse?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jøgga skrev:
    Fin tråd, dette liker jeg å lese.
    Kjenner dere til AKG 272?
    Det er vel noenlunde samme prisklasse?
    Jeg er nykommer i forhold til hodetelefoner i prisklasser over ca 1000 kr og dedikert elektronikk til å drive dem. Det er også derfor jeg kalte denne tråden "en lærerik opplevelse". ;)

    Erfaringene mine de siste 10 årene begrenser seg stort sett til de settene som var med i denne testen (hvis man ser bort fra ørepropper som følger med MP3-spillere, noen få andre, rimelige ørepropper kjøpt for trening og ultrabillige headsett fra Biltema, Clas Ohlson og lignende som ikke var verdt å ta med i testen). Jeg kjenner derfor ikke AKG 272.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.339
    Antall liker
    4.729
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Hørt AKG 270 eller var det 271 for en stund siden, litt for lenge siden til at jeg skal si noe konkret om det, men omtalen av AKG271 på HeadRoom gir meg en vag og uklar gjenkjennelse ;).

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn