Loevhagen
Hi-Fi freak
Disclaimer - og ikke nødvendigvis like kjent for alle som leser inntrykk av lydprodukter. og da inkludert hodetelefoner.
Vi har ulik oppfattelse av lyd rent klinisk. HRTF (Head Related Transfer Function) er en variabel. Kort sagt så er HRTF hvordan lyd påvirkes fra den forlater elementet i hodetelefonen, til lyden treffer trommehinnen. Med andre ord før lyden i det hele tatt oppfattes rent praktisk. Deretter så er det en variabel til, og det er om man har såkalt normalhørsel eller ikke. Noen har nedsatt hørsel i gitte frekvenser, som en følge av hørselsskade, mens andre har såkalt normalhørsel – men allikevel svekket som en følge av alder. Det som skiller hørselsskade fra aldring, er at sistnevnte fordeler seg typisk jevnt over et stort intervall av frekvenser, mens hørselsskade kan være relatert til kun et smalt intervall.
Vi har også ulik oppfattelse av lyd rent emosjonelt. Vi kan da heller kalle dette for musikk enn lyd, for å relatere det mer opp mot det emosjonelle og subjektive. Noen elsker mye bass og diskant, og synes ikke mellomtonen er så viktig. Andre kan foretrekke såkalt stram og nøytral bass og mye diskant, da de liker mer detaljert lyd. Nå er utfordringen at det man mener man foretrekker rent subjektivt, ikke er så lett å skille fra det som gjelder rent klinisk. To personer kan oppfatte en hodetelefon relativt ulikt, selv om man benytter samme musikkfil, DAC og forsterker.
Årsaken til at man oppfatter ting ulikt, kan selvsagt også skyldes at man de facto liker ulike lydsignaturer (den subjektive variabelen), men også at det er kliniske forhold man ikke er klar over som agerer som et filter for musikken. Og, dette kompliserer det hele – og medvirker til at det ikke alltid er så lett å tolke beskrivelser av en gitt hodetelefon på ulike diskusjonsfora.
Så, er det en ting til – og det er den tredje variabelen; gruppetenking. Noen uttaler seg også om en gitt hodetelefon uten nødvendigvis å ha hørt den selv – men refererer videre på ulike fora hva de har lest – men da fremstilt som egne meninger. Videre så er det jo også slik at dersom man skulle oppfatte noen parametere for en gitt hodetelefon annerledes enn hva brorparten av brukerne er enige om, så krever det litt mot å poste dem. Så, det kan være at enkelte brukere, selv om de skriver det de reelt hører og oppfatter, unnlater å poste inntrykk på enkeltparametere som går utenfor hva flertallet har dannet som en “fasit”.
Det som er viktig for den som skal danne seg et inntrykk av om en gitt hodetelefon passer på å gjøre grundig research (les; reflektér over mange postings på ulike fora). Ved å lese mange andres inntrykk, så dannes det et konsensus, som naturlig nok reflekterer hva flertallet mener. Selv om konsensus er å anse som “riktig”, så er det en fare for at “one size, doesn't fit you” vil gjelde for den potensielle kjøper.
Moralen er å høre ting selv, og har man ikke den muligheten – så bør det og kritisk vurdere delelementene i et konsensus være et kompenserende tiltak man må utføre selv. Dette er viktig, da det er kjent at flere hodetelefonprodusenter (ikke bare Audeze og HiFiMAN) har (hatt) modeller med avvik i produksjonen. F. eks. HD800, T1 og andre har vært beskrevet som å lyde ulikt. Om dette skyldes produksjonsavvik alene, vet jeg ikke med sikkerhet. Jeg vil mene det er noe her, da de ulike frekvensgrafene som medfølger enkelte hodetelefoner, viser at grafene er ulike. Det kan skyldes også feilmarginer under selve målingene. Med andre ord enda en variabel å ta hensyn til.
Når da denne disclaimer er formidlet, så skal den være i bakhodet når man leser inntrykk postet av alle. Vær tro på det DU liker, og vurdér andres nyttige inntrykk med denne disclaimer for øret.