Equalizer APO
Lastet ned fra:
Equalizer APO | Free software downloads at SourceForge.net
Programmet fungerer slik at man endrer verdiene i «example» filen som finnes plassert:
C:\Program Files\EqualizerAPO\config
Equalizer APO / Documentation Wiki / Documentation
Har hatt mange positive erfaringer ved bruk av dette programmet og for den kyndige presenterer dette en god mulighet til å tilpasse frekvensresponskurven til ditt utstyr slik at du oppnår så god lyd som mulig ut av ditt headfi oppsett og den lyden nærmest dine preferanser. Jeg har valgt å dele beskrivelsen inn i en to-stegs prosess hvor del 1 er viet til å definere og endre bass området, og del 2 til hvordan man kan optimalisere «midrange» og trebleområdet.
I denne tråden er prosessen gjennomgått med mine Sennheiser HD 555 og brukes som gjennomgående eksempel i illustrasjonene.
Konkretisering av problemområder og grovinnstilling:
For å løse et problem må man finne ut hvor problemet ligger. Dette krever konkretisering og gjerne litt basiskunnskaper om hvordan lyd produseres. Beskrivelser av hodetelefoner som «flat», eller «boomey» eller «skrikete» er et greit utgangspunkt for å lokalisere hva det er som gir dem denne signaturen, men lite nyttig og upresis når man skal utbedre problemene.
Ut fra Headrooms frekvensresponsmåling av mine hodetelefoner ser jeg problemet. Det jeg ikke liker med disse hodetelefonene er mangelen på dyp bass fra 60hz og nedover. Også er diskanten til tider veldig skarp. Dette gjør dem fantastisk til akustisk og klassisk, men også at de takler moderne listepop særdeles dårlig. Rock, Lana Del Rey eller Adele som jeg hører mye på er heller ingen god match til disse hodetelefonene. Målet med EQ-justeringen er å gjøre dem bedre egnet til musikken jeg hører på slik at jeg får mer nytte ut av produktet.
Del 1: Finn din bass:
Bassområdet er det som er enklest å justere og man kan med litt flaks oppnå et bra resultat med å gjøre endringer kun basert på frekvensmålingen. Mine HD555 høres veldig «tynn» ut (innledende beskrivelse). Dette kan skyldes at desibelnivået i det dypeste bassområdet 20-50Hz synker markant fra 40Hz og nedover. (problemet er konkretisert). For å få en mer tilstedeværende dypbass i området 20-40hz er det nødvendig å øke desibelnivået i dette frekvensområdet. Nå som problemområdene er definert, kan man begynne justeringen.
Jeg gjør mine justeringer og setter Filter 1 verdien til følgende:
Filter 1: ON PK Fc 20,0 Hz Gain 11,0 dB Q 0,7
Dette tilsvarer en endring i frekvenskurven som ser omtrent slik ut: (Økningen er 11 dB på 20 Hz)
Jeg har nå markant økt volumet i dypbassområdet og forskjellen er stor fra hvordan lyden var tidligere, men bassen blir for kraftig etter min smak. For å nedjustere en slik “boomey“ mellombass i 200Hz området setter jeg følgende (minus) verdier på Filter 2:
Filter 2: ON PK Fc 200,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4
Endringen i frekvensresponskurven blir omtrent seende slik ut. Hvor grønn linje representerer frekvensresponsen med Filter 1 og Filter 2 aktiv.
Dette er mine prognoser og uten måleutstyr er det umulig å forutsi nøyaktig hvordan frekvensresponsen egentlig er, men det viktigeste er uansett ikke hvordan kurven ser ut, men at du liker det du hører. Bassen med filter 1 og 2 er etter lyttetest omtrent så kraftig som jeg liker den. Sammenlignet med uten EQ er dypbassen langt mer fremtredende og det var det som var målet. En justering i retning mer eller mindre bass er i ettertid uansett bare et tastetrykk unna.
Del 2: Flate ut mids and highs og tette “peaks“ and “valleys“:
Til denne justeringen benytter jeg en litt annen metode ved at man gjør resten av justeringen ut fra hørsel, men dette bekymrer meg ikke fordi jeg regner med at dem som bruker tusenvis av kroner på dyrt HiFi utstyr har hørselen i orden.
Det første man gjør er å sette volumet så høyt som du bruker når du hører på musikk. Etter det spiller du av denne filmen i den høyeste bilde og lydkvaliteten videoen klarer:
Målet er å kunne høre hele 20hz til 20 000hz uten å få så vondt at du må ta hodetelefonene av, og med unntak av enkelte “peaks“ så vil de fleste klare dette uten problemer på moderat volum. Det er disse plassene i videoen hvor volumet blir så høyt at vi får lyst til å dempe lyden eller ta hodetelefonene av, vi har interesse for. Vanlig musikk blir ikke værende på disse “peakene“ så lenge som denne videoen, så ubehaget når du hører musikk vil ikke være like stort selv om musikken også berører disse “peak“ frekvensene.
Før vi begynner justeringen er det viktig å være klar over at menneskelig hørsel er mer desibelfølsom i frekvensområdet 1000 til 4000 Hz. Db volumet skal være den samme gjennom hele videoen, men du vil oppleve lyden som høyere i nevnte frekvensområde. Det betyr at du i avspillingen vil oppleve “peaks“ i dette frekvensområdet som høyere og mer ubehagelig. Vi skal ikke justere den generelle lyden, men kun fokusere på “peakene“.
Hvordan menneskelig hørsel opplever desibelfrekvenser fra 20 til 20 000 Hz:
Når du hører gjennom vil du på enkelte områder høre store variasjoner i volum på enkelte frekvensområder, og det er disse variasjonene vi skal lokalisere. Disse svingningene er særegent din hodetelefon og forsterkerkombinasjon, og hvor i frekvensen de oppstår kan variere fra oppsett til oppsett.
Lokaliser hvor svingningene i volum oppleves som høyest og noter ned Hz tallet som vises på skjermen. Det er også lurt å notere ned varigheten av “peaken“ som etter egen erfaring kan strekke seg ganske langt. F.eks fra 1500Hz til 2700Hz.
Varigheten til “peaken“ er relevant fordi denne bestemmer hvilken Q verdi man setter i «example» dokumentet.
Er det en langvarende “peak“ må Q verdien ha en lavere verdi, og hvis volumsvingningen/peaken er høy setter du en høyere dB (minus) verdi. Ellers er det bare å skrive nye verdier i "example" fila, og lagre for å høre endringene. Så spille det samme frekvenspartiet på nytt for å høre om det har blitt bedre.
Her er noen eksempler på hvordan forskjellige Q verdier påvirker frekvenskurven dersom vi har 6 dB (pluss) (Gain) på 200Hz.
Øverst og nedover:
0,5 Q
1,0 Q
1,5 Q
3,0 Q
Jeg hadde eksempelvis en markant volumøkning i filmklippet som startet rundt 2600 og sluttet på rundt 3300Hz. “Peaken“ toppet seg på rundt 3000Hz. Jeg førte da inn i «example» fila på Filter 6:
Filter 6: ON PK Fc 3000,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4
De forskjellige justeringene du gjør vil påvirke de foregående. Bortsett fra dette må du nesten bare forsøke deg frem og tilbake ved å høre gjennom det samme Hz partiet i videoen flere ganger for å se om du har satt en for stor eller liten dB og eller Q-verdi.
Målet er ikke å oppnå en helt flat frekvensresponskurve, men klarer du å redusere de værste “peakene“ litt vil det ha stor utslagseffekt på musikken. Så målet burde ikke være å få det perfekt, men å utbedre de verste partiene. Hvis det er slik at du ikke lenger trenger å dempe volumet når du spiller videoen gjennom partiet 1000Hz til 4000Hz da har du oppnådd mye med denne justeringen. Men det endelige sluttresultatet blir kun så bra som du selv klarer å justere det.
Justering av “valleys“ er i prinsippet nøyaktig det samme som justering av "peaks", med unntak av at fremgangsmåten er reversert. I stedet for å høre etter volumtopper hører du etter volumdaler. Og i stede for å skrive minusverdier i «example» dokumentet, skriver du plussverdier.
Eks:
Filter 5: ON PK Fc 1550,0 Hz Gain 3,0 dB Q 0,7
Ville forsøkt med å endre de mest fremtredende og grusomme partiene som oppstår i videoen først. Etter det ville jeg hørt en låt jeg kjenner godt for å høre endringene i praksis. Det er fort gjort å justere seg helt bort. Det er derfor lurt å lagre kopier/backup av dokumentet eller verdiene etter hvert som du justerer slik at du har noe å falle tilbake på hvis du som meg, ender opp med å justere deg langt vekk. Ingen treffer innertieren på første forsøk.
Når du er fornøyd, er det viktig å være klar over at denne EQ filen er tilpasset forsterker/hodetelefon oppsettet som du brukte når du lagde fila, og vil trolig være en dårlig match mange av dine andre hodetelefon/forsterker kombinasjoner. Går du gjennom den samme prosessen med dine andre hodetelefoner også må du lagre backup filer eller kopier av verdiene slik at du ikke mister verdiene du allerede har produsert.
Det jeg har forsøkt å oppnå er en frekvensrespons representert i rød (blå er orginal), men hvordan den egentlig ser ut er umulig å vite uten målingsutstyr, men det er i hvertfall mulig å høre på Adele og Lana Del Rey uten at det føles som om noen stikker tannpirkere i hjernen din, og det var det ikke tidligere. Så jeg er storfornøyd.
Den ferdige fila endte opp med å se slik ut: Og alle andre som har denne modellen hodetelefoner er velkommen til å installere Equalizer APO og prøve ut innstillingene i praksis. Lydkvaliteten mener jeg kan måles med hodetelefoner i prisklasser langt over. Hvis du er heldig og leser videre i tråden, så har kanskje noen laget en fil til hodetelefonmodellen du bruker.
Hodetelefon: Sennheiser HD555
Forsterker: O2
DAC: Fiio E7
Filen med innstillingene:
Vis vedlegget HD555.txt
Filter Settings file
Equaliser: Generic
No measurement
Filter 1: ON PK Fc 20,0 Hz Gain 11,0 dB Q 0,7
Filter 2: ON PK Fc 200,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4
Filter 3: ON PK Fc 450,0 Hz Gain -3,0 dB Q 0,5
Filter 4: ON PK Fc 1200,0 Hz Gain -4,0 dB Q 0,6
Filter 5: ON PK Fc 1550,0 Hz Gain 3,0 dB Q 0,7
Filter 6: ON PK Fc 3000,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4
Filter 7: ON PK Fc 5500,0 Hz Gain 4,0 dB Q 3,00
Filter 8: OFF None
Filter 9: OFF None
Filter 10: OFF None