Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Før klassisk-avdelingen på HFS ble såpass aktiv, så satt jeg med det inntrykket at jeg omtrent var den eneste i kongeriket som fant stor glede i det å høre på de største artistene gjennom hele (!) det 20. århundre. Trodde meg nærmest hifi-spedalsk siden jeg "våget" å misbruke disse sidene til å omtale noe så blasfemisk som musikk med soleklart kompromittert lydkvalitet... da sistnevnte jo er det som betyr noe. Trodde jeg.

    Jeg kan høre Dinu Lipatti spille Chopin på 40-tallet med samme store glede som jeg hører Andsnes spille Mozart i 2007. Og jeg kan høre Bruno Walter dirigere Mahler på 20-tallet, og finne det langt mer interessant enn en hvem-som-helst som dirigerer Mahler i 2005 uten å mene noe med det, men har "god lyd". Og jeg klarer ikke helt å se hva alskens moderne surrerundt-teknologier egentlig gjør for å forbedre musikernes fremførelser. Og for det er jeg takknemlig, og ikke så rent lite rar. Trodde jeg.

    Min tiltro til det norske musikklyttende publikum har imidlertid økt mye i det siste; det viser seg jo jaggu meg at det dukker opp plenty skap-musikkofile i annenhver klassisktråd og vel så det... massevis av perseptive mennesker som kan gi svært verdifulle bidrag innen historisk signifikante innspillinger, og slik sett sørge for en større innsikt og oppmerksomhet mot de musikalske kvaliteter som både nye og gamle tolkninger inneholder.

    For å starte ballet, og uten på noen måte å sette den øverst; så sitter jeg i øyeblikket og hører på Ginette Neveu som spiller Sibelius fiolinkonsert (Dobrowen/Philharmonia) i 1945. Jascha Heifetz var jo den første til å spille inn denne, og både hans tidlige (platepremiere 1935) og hans senere og suverene RCA Living Stereo (1959) med CSO/Hendl er jo det ytterste uttrykk for Sibelius' kunst. Hvis kunst denne gang (1905) forresten var dedikert til den ungarske fiolinist-stjernen Franz von Vecsey, etter to(!) tidligere suksessfattige premierer av verket. Det gikk altså 30 år fra Vecsey fremførte den (uten å spille den inn noen gang dessverre) til den ble innspilt første gang i '35 av Heifetz. Tenke seg til...

    Noen tiår før Beatles inntok Abbey Road sto altså Neveu i det krigsherjede London-studioet og gav sitt livs fremførelse av denne dengang 40 år gamle konserten; forsiktigere og kanskje litt "lettere på tå" enn Heifetz, ikke så enormt teknisk imponerende og bergtakende, ikke så dramatisk og ekspressivt i det store og hele; mer introspektivt og innadrettet lyrisk-filosofisk kanskje? Rytmisk bevisst og veldig artikulert på en forsiktig måte. Det virker som om Neveu spiller inn mot seg selv... i en slags forståelse av konserten som en ettertanke til seg selv; mens Heifetz er langt mer ekspressiv og utadvendt mot lytteren (kald teknisk suverenitet som noen har kalt det); i en slags demonstrasjon av komposisjon og teknikk. Begge innfallsvinkler er svært, svært imponerende fra et kunstnerisk ståsted; de er nemlig begge svært personlige og tydeligvis svært intelligente tolkninger av musikken imo... og ikke bare en moderne "me too!" type standard-fremførelse bare derfor-det. Jeg er nesten sikker på at den gode Jean ville ha applaudert begge de to innfallsvinklene av hele sitt hjerte.

    Her er den første fra Heifetz (tilgjengelig på EMI Great Recordings of the Century);



    min foretrukne av Heifetz sine innspillinger, på LP fra Classic eller på CD fra RCA (med koblinger);





    .. og her er Neveu;



    Alle disse er IMO vel verdt å høre. Neveu ble første gang nevnt og brakt til min oppmerksomhet som jeg kan huske av Steinar Lund, deretter av Grace og deretter andre på musikksidene.

    Grace sa i 2002;

    Steinar;- dette med Ginette Neveu er ikke hype;- klart man har rett til å være litt spørrende når eksperter kommer trekkende med litt obskure historiske referanser;- i tilfellet Neveu er det bare å følge anbefalingene;- hun var bare helt enestående;- å høre henne i Sibelius konserten er noe av det mest gripende jeg kan forstille meg.
    ... veldig dekkende. Hun døde altfor ung (f.1919 i Paris); på tur til USA fra Europa (like etter at hun hadde opptrådt på Edinborough Festival med Sibelius) i oktober 1949 kræsjer hennes fly mot en fjelltopp på de en av øyene på portugisiske Azorene (jeg har faktisk vært der og sett stedet). Hun og hennes bror Jean, som var hennes faste pianopartner, ble drept umiddelbart. Hun var bare 30 år. Før dette var hun på god vei til å bli en av sin tids store fiolinister.. noen vil hevde at hun var kommet dit allerede; jøje meg; jeg sitter jo tross alt her i 2008, altså 60 år senere, og nyter hennes musikk på remasteret digitalformat.

    Jeg håper mange kan bruke denne tråden til å bidra til å gjøre oss andre oppmerksomme på artister, innspillinger og musikk som har signifikant historisk betydning eller historisk interesse, og som simpelthen er morsomt og lærerikt å lytte på!

    Mvh Vidar P
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Hva skal man si - et er så mange perler der ute. En som jeg alltid har hatt en svakhet for er Albert Sammons innspilling av Elgars fiolinonsert. Dette er den første innspillingen av denne konserten gjort i 1929, med New Queen's Hall Orchesrta og Hugh Wood som dirigent. Jeg ser med glede at denne innspillingen er gjort tilgjengelig på Naxos Historical, og jeg kan ikke annet enn å oppfordre alle til å slå til. Dette er flott!

    Yehudi Menuhins innspilling med Elgar selv som dirigent (fra 1932 hvis jeg ikke husker feil) nevnes ofte, men i mine ører er Sammons' innspilling bedre.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Jeg har muligens nevnt denne innspillingen tidligere, men min innspilling med Berlinerne som spiller Wagner (Lohengrin) under ledelse av Furtwängler, innspilt i 1930, den er magisk. På samme CD, fra 1938 finnes også Parsifal. Også magisk.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skjønner at du er hekta på Sibelius violinconcert, Vidar P.
    Vi var vel såvidt innom temaet i en annen tråd, jeg velger å følge deg opp i denne nye.

    Joda det finnes masse flotte historiske innspillinger, men også en sjelden gang historiske versjoner i nye innspillinger.
    Denne med Leonidas Kavakos på BIS gir oss den eneste muligheten til å sammenligne Sibelius sin originale versjon fra 1903/04 med det som ble den endelige versjon publisert og fremført i 1905. Sibelius selv, og siden hans familie, nektet enhver fremføring av den første versjonen etter første fremføring i 1904....inntil BIS fikk lov til å gjøre denne innspillingen i 1990. Med BIS sitt varemerke fra den tiden, to mikrofoner høyt over orkesteret i forkant, fremstår ikke solisten som så "spotlighted" som vi er vant med, men samtidig gir det oss orkesterklangen på en helt annen måte enn innspillinger der solisten skinner, og orkesteret pusler i bakgrunnen.

    Jeg skal ikke gi meg ut på å beskrive forskjellene her, de er utførlig beskrevet i innleggsheftet i cd'en. For min egen del kan jeg godt nyte muligheten av å kikke komponisten i kortene, og forsøke å forstå hva det var som fikk ham til å endre mening....
    Med andre ord, en essensiell innspilling dersom du har forutsetning for, eller håpløse ambisjoner om å dykke litt dypere enn solistens utrykk...
     

    Vedlegg

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.974
    Antall liker
    4.546
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har stor sans for instrumentalinnspillinger fra den tid; akkurat nå er det f eks Benno Moiseiwitsch som foredrar "Waldstein"- sonaten her, men jeg finner nok oftere fram
    Dette er fornemt spilt av Kreisler og Rupp, og da kan jeg leve med mastering fra 78-plater.

    Vidar, jeg er faktisk ikke så glad i Heifetz i Sibelius (har ikke hørt hans første innspilling), og årsaken ligger ikke kun i det jeg oppfatter som glatthet og overfladisk virtuositet, nei, det er mer at jeg mener han tar seg friheter med partituret, spesielt i 2.sats. Der er det en vending, som jeg synes er sentral, han "jukser med". Jeg har også i annen tråd sagt hvor høyt jeg setter Neveu i dette, og hun, samt de fleste andre, mer moderne utøvere, gjør denne med en helt annen betoning. Det er vanskelig, uten notene i lanken, å gi taktnummer og lignende, men en lytt på Heifetz og nær sagt hvem som helst annen i denne satsen vil umiddelbart si hva jeg mener meget bedre enn jeg kan uttrykke med ord. Første gang høres det ca 2:10 ut i satsen (i Heifetz' tapning). Neveu: 02:40.
    EDIT: Jeg hører at han ikke "jukser", men spiller rett fram, mens de andre legger mer vekt på melodiføringen. Heifetz spiller både første og repetisjonen enten mezzoforte eller -piano, mens f eks Neveu gir mer dynamisk kontrast innad i frasen; mezzoforte -> piano, endog - issimo. Neveu spiller som om det var en liten fermata eller noe slikt der. Som sagt, jeg har ikke notene, og det er svææært lenge siden jeg snakket notasjon.

    Bernt K
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Døde denne tråden?
    Kom igjen folkens - flere forslag til gode, historiske innspillinger. Schnabel, Solomon, whatever.

    I helgen hørte jeg det første sporet i Karajans vokalepos på EMI. Spor 1 på den første CDen:
    Mozart: Don Giovanni – Là ci darem la mano (p) 1982 (Recorded XII.1947)
    [1] from 7243 5 66393 2 4 [1] ADD 3.11
    Erich Kunz, Irmgard Seefried

    Fantastisk. Har aldri hørt det sunget bedre.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    kjetinho forærte meg Furtwangler i Schubert 8 ('48) og 9 ('42) fordi lydkvaliteten ble stående mellom ham og musiseringen.

    Historiske innspillinger (sonically challenged sådanne) har jeg fått langt mer glede av etter først å ha hørt gode moderne, slik at jeg kjenner verket godt. Er det noen som kjenner seg igjen i dette?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.235
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Det er mao en fordel å vite hva man skal lytte etter, alt avhengig av lydkvalitet selvsagt. Monoopptak fra 50-tallet er relativt uproblematiske, på eldre ting er jeg enig med deg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Det som har slått meg, etter å ha hørt litt på Karajansettene med innspillinger fra perioden 1946-1953, er hvor lydmessig bra dette faktisk er. EMI har vært svært flinke med overføringen til CD.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips om Sammons; den skal hankes inn. Kreisler-skiva (mfl) har jeg, de er fine. Takk også til Otare med flere for initiativ og fine anbefalinger. Schnabel hører jeg f.eks gjerne mer om! Har lest om ham, men har lite å spille.

    Tenkte på dette med lydkvalitet; om jeg hadde hatt valget ville jeg jo ha foretrukket en bedre lydkvalitet. Det er bare det at disse artistene får man ta med den lydkvaliteten de kommer med.

    Så enten får man simpelthen overse 50-60 år eller mer av innspillingshistorien, eller ta med den første halvdel og vel så av det 20.århundre. Jeg tror bestemt at man blir rikere som musikkelsker og -lytter ved å klare å lære seg å følge musikalske poenger og artisters kunst og uttrykk uten å være helt avhengig av slik-og-slik klangkvalitet; da må man i så fall spørre seg hvor ens hovedfokus virkelig er.
    20-30-40-talls innspillinger låt bra nok for mange musikkelskere i titalls av år for å høre musikken; og på anlegget vårt av idag så låter de vel oftest ikke dårligere enn moderne innspillinger på en "typisk" billig kjøkkenradio; og om man ikke kan nyte musikk fordi kjøkkenradioen låter feil, så tror jeg som sagt man må gå i seg selv litt. Men meg om det.

    Tenkte jeg skulle si noen ord om hva jeg har hørt i ettermiddag.. samme skive som jeg og Stover satt og hørte litt på igår også; Furtwängler dirigerer BPO i 1942 i Brahms 4. Remastering fra den nye serien fra Melodiya

    (bildet viser mesteren i portrett i 1922)




    Er det egentlig noen plater med denne mannen som IKKE kvalifiserer til å være historisk signifikante innspillinger? I Brahms bygger Furtwängler opp en slik energi og nerve, med nøyaktig de "riktige" tempi hele tiden, som gjør at alle andre til sammenlikning blir grensende til kjedelig...

    Det er selvsagt redusert lydkvalitet ift hans 50-tallsinnspillinger, men det må skytes inn at det er tildels svær forskjell på en og samme innspilling, avhengig av hvilket selskap som utgir den. Melodiya gjør det bra her. Kjipe billigmasteringer av samme evenement låter mye dårligere. Dessuten synes jeg igrunnen lyden er litt tilvenning jeg... verst å venne seg til i begynnelsen.

    Kan anbefale enhver å høre denne symfonien med ham; jeg har en egen tråd om symfonien hvor jeg trekker frem såvidt det er en 8-9 andre innspillinger av denne symfonien også.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ... jo det var en ting til; idet jeg sitter og hører på DGG's bokser med Furtwängler 1942-44. Disse synes jeg rett og slett ikke er så verst jeg, ja jeg synes sågar de er svært gode; faktisk et svært godt startsted og innfallsvinkel for historiske innspillinger.
    Billig er de også; ikke minst fra www.cduniverse.com hvor man kan handle de hver for seg til under mva-grensa;

    Volume 1; http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=5033262&style=classical



    og Volume 2; http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=5082708&style=classical



    Dette er altså de legendariske innspillingene som ble gjort av Furtwänglers faste "tonmeister" Dr.Friedrich Schnapp for Sender Freies Berlin under konsertene i perioden, og fraktet til Moskva under okkupasjonen av Berlin, hvor båndene lå urørte til utpå 60-tallet. Med tanke på at hvert bånd tok bare 20 minutter på den tiden, måtte det ha vært endel ruller. Disse konsertene (15 innspillinger ble gjort) ble sendt live ut (via telegrafen) fra Alte Philharmonie i Berlin. Dette er altså samme "Alte Philharmonie" som ble bombet sønder og sammen i 1944.

    Dr. Schnapp og Helmuth Krüger (avdelingsdirektør i Rikskringkastingsselskapet) hadde i flere år eksperimentert med stereo-innspillinger faktisk. Men ikke av Furtwängler i Alte Philharmonie; der brukte de sine faste 4 omnidireksjonelle mikrofoner som hang fra taket; hovedmikrofonen omtrent midt over orkesteret. Normalt ble bare denne ene mikrofonen brukt; men når det var solister og kor ble en eller flere av de tre andre faste mic'ene satt inn for støtte.
    Furtwängler ville gjerne ha det slik; han fortalte dr Schnapp at "det fine med det Schnapp gjør med innspillingene er at han ikke gjør noe som helst".
    Målet var altså å ivareta orkesterets og artistenes unike uttrykk, noe disse innspillingene til fulle viser at teknikerne behersket innenfor rammene av deres primitive utstyr.

    De omnidireksjonelle mic'ene fører til av vi som lyttere hører hosting etc fra publikum bedre enn vi er vant med idag. Det er i disse innspillingene bare med å øke konsertfølelsen imo, selv om jeg ikke akkurat synes særlig om røykhoste når jeg selv sitter og prøver å høre på en live fremførelse.


    Nå må jeg tilbake til Erich Röhns musisisme i Beethovens fiolinkonsert. Dette er fascinerende...

    Mvh Vidar P
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Man har selvfølgelig fått med seg at MDT nå har salg på EMI Références? Bl.a. Schnabels Beethovensyklus på 8 CDer til 17,45£. Med den lave pundkursen vi har for tiden sniker dette settet seg godt under 200 kr...
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    otare skrev:
    Man har selvfølgelig fått med seg at MDT nå har salg på EMI Références? Bl.a. Schnabels Beethovensyklus på 8 CDer til 17,45£. Med den lave pundkursen vi har for tiden sniker dette settet seg godt under 200 kr...
    På GMG forum har det vært mange diskusjoner rundt hva som skal være de beste innspillingene av Schnabel's Beethoven syklus. En ting er det enighet om, og det er at det ikke er EMI sine remastringer. Både Naxos historical og Pearl skal være bedre. Pearl er mer ufiltert og ærlig. Her spørs det hva man liker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Joda. Har hørt litt på Schnabel i det siste og har vel kommet fram til at jeg liker Solomon bedre. Men det er vel noen tiår mellom dem. Heldigvis kan man jo kjøpe begge...
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Okey, her er en innspilling som topper alt dere måtte finne på å klage over når det gjelder lydgjengivelse på historiske opptak. Joseph Joachim complete recordings fra 1903, Pablo de Sarasate complete recordings fra 1904, og et utvalg av Egéne Ysaye fra 1912.
    Her skal man ha et trent øre for i det hele tatt å høre violintonen i all støyen. Tenk deg at du sitter i en båt på opprørt hav og skal prøve å høre violinisten som spiller på 100 meters dyp.
    Fascinerende uansett, å høre antydningen av legendene selv spille....
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. I lys av dette låter nok 40-talls innspillinger relativt sett supert; med bruk av noe så ekstravagant som f.eks mikrofoner, bånd osv :)

    Mvh Vidar P
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Har faktisk hørt en pianorull (overført til LP) som visstnok skal være Johannes Brahms som spiller en av sine klaververker. Brahms døde jo som kjent i 1897, og opptaket skal være fra ca. 1890.
    Må jo innrømme at det ikke var mye man hørte...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Beklager dobbeltposting, men denne bør vel nevnes her.. som historisk signifikant innspilling. Klipp fra en annen tråd;

    Reiner/CSO i R Strauss "Also Sprach Zarathustra". Innspilt i Orchestra Hall Chicago mars 1954. Den aller første stereoutgivelsen fra RCA, ble innspilt direkte (!) til tospors tape (ECS 1 !) av J Pfeiffer, som faktisk også var supervisor ved Classic sin remastering og vinylkutting.



    Litt lett lese;

    http://www.dantiques.com/openreeltapes/index.mv?sot=54.00000

    I sannhet en historisk innspilling da... ikke minst er det den første stereo RCA, den er også en av de mest ettertraktede plater på samlermarkedet. Tror jeg smetter inn innlegget i tråden om historiske innspillinger også jeg :)

    Mvh Vidar P
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Er jo rimelig grønn på det klassiske feltet.
    Etter at jeg la ut denne tråden:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,20519.0.html

    for å komme litt igang, så har det blitt noen kjøp.
    Skal komme nærmere tilbake om mine første innkjøp og inntrykk i min egen tråd, men ville bare si at av de syv første anskaffelsene, er det den eldste som er favoritten så langt, og som er mest spilt.
    Furtwängler's - Schubert no9 fra 1942 er jo bare helt storslagent (er vel noe sånt dere klassikere bruker av utrykk) og voldsomme greier. At innspillingen er litt preget av årstallet spiller null rolle, musikken kommer 110% igjennom, og litt hosting er bare sjarmerende.

    Har fått litt blod på tann, må innrømme det....... :) :) :) :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.974
    Antall liker
    4.546
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri vært noen stor fan av Cortot, etter en traumatisk opplevelse med en italiensk pressing for en 20-30 år siden. Denne derimot:

    var en svært positiv opplevelse, og jeg forstår nå mer hvorfor han anses som en av de aller største. Rettnok har jeg bare hørt den på kontorsakene (ultrabillige pc-høyttalere), men der er lyden absolutt godkjent.
    Anbefales.

    Bernt K
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Furtwängler's - Schubert no9 fra 1942 er jo bare helt storslagent (er vel noe sånt dere klassikere bruker av utrykk) og voldsomme greier. At innspillingen er litt preget av årstallet spiller null rolle, musikken kommer 110% igjennom, og litt hosting er bare sjarmerende.
    Det er den samme innspillingen kjetinho forærte meg (tatt opp i Berlinfiharmonien 6-8. des. '42)? Lydkvaliteten står absolutt ikke i veien for en stor musikkopplevelse, helt enig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Her går det på Wagner på kontoret i dag. Der fliegende Holländer fra Bayreuth i 1955 med Joseph Keilberth bak roret ;)


    Dette er ekte saker - Uhde/Varnay/Weber/Lustig - liveopptak fra 1955. Flott. Lyden er helt OK om enn noe komprimert. Har hørt bedre lyd fra denne tidsperioden, men det musiseres aldeles fortreffelig. (NB: Jeg har ikke Testament-utgaven, men den tidligere Teldec-utgaven. Mulig lyden er bedre på Testament)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Otare; jeg var ikke engang klar over at Teldec hadde utgitt denne ringen. Det blir skrytt av at Testament er første utgivelse av denne ringen; men når jeg tenker meg om så kan det godt være (og du sitter jo på beviset) at det kun gjelder LP-utgaven.

    Etter å ha hørt litt på Keilberth's Bruckner-syklus fra 60-tallet (nå utgitt på Orfeo) så mistet jeg litt interessen for denne dirigenten; men leser samtidig kun lovord om hans Wagner-ring. Jeg har forlengst lagt Testaments ring i "wish-list", på CD da den koster $165, dvs omlag drøyt 1/4-del av 180g LP-utgaven.

    Selv har dagen gått med til å varme opp et sett KEF 205/2 som har stått på lager noen måneder her; og jeg er igang med andre gjennomspilling av denne;



    Pablo Casals og Szell/CPO som spiller Dvorak i Praha i 1937 er ikke å forakte; for de vant til Starker er dette en temmelig utfyllende opplevelse; Casals er langt mer direkte og har endel andre tempi.
    CD'en er koblet med Elgars cellokonsert innspilt i Abbey Road med ingen ringere enn Boult/BBC SO i 1945; nok en gang; for de som er vant med Dupre så er dette en ypperlig alternativ innfallsvinkel.

    Casals er veldig "der" umiddelbart; kvikk, klar og distinkt i intonasjoner, syngende i tempovalg; en legendarisk cellist, den mest legendariske av alle? Uten tvil en mann som bør være godt representert i platehylla til enhver som har den fjerneste interesse for historiske innspillinger! Virkelig forfriskende versjoner, lite tjas og fjas, full fokus rett på notene og melodiene tvert. Veldig morsomt å høre på! Selv ikke superærlige og -direkte høyttalere som KEF's nye Reference-serie klarer å få dette til å låte annet enn imponerende.

    Mvh Vidar P
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Nå er jo ikke "Der fliegende Holländer" en del av Ringen heller, da.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Nå er jo ikke "Der fliegende Holländer" en del av Ringen heller, da.
    Ah... nå ser jeg det, det var Hollenderen ja (!); koblet bare Keilberth, Bayreuth og 1955 jeg :)

    Ok, da er kanskje Testaments Keilberth-ring første utgivelse av denne innspillingen læll da.

    Mvh Vidar P
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Synes alltid det er givende å høre store komponister dirigere egne komposisjoner.

    Har denne på vinyl m "Le Sacre du Printemps"



    Bare det å høre de siste taktene, får meg til å lure.........
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig; det setter ofte musikken i et slags "selvfølgelig" lys. Og så lenge dirigenten har evne til å få orkesteret med seg i sine tanker, så vil det alltid bli en interessant innfallsvinkel til et verk. Nok å høre Elgar dirigere Elgar f.eks. så forstår man stykket direkte.

    Men jeg hørte Grieg spille Grieg nylig; ikke imponerende hifi lyd riktignok, men jøje meg så selvfølgelig og melodiøst direkte-til-poenget det låt! Nina Krohn spilte en snutt av Grieg på "På Sporet" (tror jeg det var) på P2 i helga også; og sammenliknet med moderne innspillinger; jeg synes de moderne låt rotete, vassent og direkte ufokusert i forhold jeg... tja, kanskje med unntak av Knardal da. Dama hadde litt av ei venstrehånd :)

    Mvh Vidar P
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig i dine betraktninger ang. Grieg Vidar P.
    Hørte Grieg spille Grieg i et radioprogram for ikke lenge siden. Tenkte det samme som deg der gett.

    Når du først er inne på Elgar:
    Fiolinkonserten skrevet for Fritz Kreisler.
    Den første komplette innspillingen av fiolinkonserten ble spillt inn i 1929 med Albert Sammons som solist.
    Men Elgar dirigerte selv på den første innspillingen med Marie Hall i 1916, selv om verket til den innspillingen var kraftig rearrangert. Han ble vel ikke akkurat ansett for å være noen stor dirigent heller.......men so what!?

    Dette verket er for meg på topp 10 av det som er skrevet av musikk.
    Og for meg er det fremdeles en ung Yehudi Menuhin fra 1932 som regjerer. :)
    (selv om hans innspilling fra 1965 ikke er å forakte heller....)

    Noen som kan anbefale meg noen spennende innspillinger av denne konserten?
    Har hørt noen da:
    Pinchas Zukerman
    Kyung-Wha Chung
    Nigel Kennedy`s fra 1984
    Itzhak Perlman
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Emotikon; smaken er forskjellig når det gjelder solister sikkert; jeg har aldri latt meg begeistre av hverken Zukerman eller Perlman, og iallefall ikke av Chung. Men så var det smaken da. De er jo teknisk gode alle sammen.

    For Elgar hadde jeg nok ha hørt Hilary Hahn hadde jeg vært deg (på tilbud på MDT for øyeblikket); den synes jeg er god fra en moderne innfallsvinkel!



    Ellers er jo Heifetz som vanlig til å stole på; her gir ha en av de beste Elgar-konsertene som jeg har hørt, og det skader slett ikke at man får en smak av Sargent på cd'en også!



    Mvh Vidar P
     
    N

    nb

    Gjest
    Pakke fra Amazon.com ankom i går. Inneholdt mellom annet Wagners "Tristan und Isolde" med mellom andre Fischer-Dieskau og Flagstad- Philarmonia-orkesteret spiller under ledelse av Furtwängler. Jeg lånte den på LP av en kompis for mange år siden, men husker ikke så mye av den. Regnes vel som legendarisk i de fleste kretser som bryr seg om slikt. Dette blir en fin helg.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Emotikon; smaken er forskjellig når det gjelder solister sikkert; jeg har aldri latt meg begeistre av hverken Zukerman eller Perlman, og iallefall ikke av Chung. Men så var det smaken da. De er jo teknisk gode alle sammen.

    For Elgar hadde jeg nok ha hørt Hilary Hahn hadde jeg vært deg (på tilbud på MDT for øyeblikket); den synes jeg er god fra en moderne innfallsvinkel!



    Ellers er jo Heifetz som vanlig til å stole på; her gir ha en av de beste Elgar-konsertene som jeg har hørt, og det skader slett ikke at man får en smak av Sargent på cd'en også!



    Mvh Vidar P
    Takk for tipsene Vidar P.

    Klart smaken er forskjellig og dette gjelder seff. solister også i høyeste grad. Noen ganger finner man en solist som "gir en noe" og andre ganger ikke. Spør en annen lytter, og denne foretrekker en annen solist.
    Og her er vi jo ved cluet for hobbyen vår, både på det lydmessige og musikalske plan.
    Tenk om folket hadde innsett at at vi har forskjellig lyd i stua vår.
    Og slik kommer det alltid til å være fordi vi har lytteren, rommet, komponenter og innspillinger.
    Det virker som om de fleste her i disse klassisktrådene har innsett dette og nyter den musikken og lyden man har i eget hjem.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor går grensen for "historisk"-begrepet tro? Er Kubelik's bestrebelser med Mahler å regne som historiske? De som har hørt den aldeles geniale Mahler symfoni nr 1 vil sikkert applaudere. Jeg sitter i kveld og hører på min knitrende original (1971 står presset på innerilla iallefall, knitringen kan tenkes å bli avhjulpet av en runde i VPI'en...når jeg får tid :)) av DGG 2707 056 altså Mahlers 5. med Bayerischen Rundfunks/Kubelik.

    En aldeles genial, og sikkert historisk kanskje (?), Mahler-dirigent imo.



    Det er så rett-til-poenget samtidig som det er lyrisk at det får meg til å tenke på Bruno Walter, som iallefall er en historisk svært så Mahler-dirigent, og sågar venn av komponisten har jeg latt meg fortelle.

    Nb; Furtwängler er selvsagt best i alt. Det inkluderer Tristan også, selv om både Karajan og C Kleiber m.fl. har gjort aktverdig innsats. Man kan aldri gjøre en ting bedre enn Furtwängler; man kan gjøre det annerledes. Det blir oftest ikke like bra. Du får nok en fin helg :)

    Mvh Vidar P
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Interessant spørsmål - hvor går grensen for "historisk". Før 1971 vil jeg tro, men når? Jeg hører på Schnabel i Beethoven fra 1932 akkurat nå, så dette har jeg ikke problemer med å kalle historisk, men hvor går grensen?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Interessant spørsmål - hvor går grensen for "historisk". Før 1971 vil jeg tro, men når? Jeg hører på Schnabel i Beethoven fra 1932 akkurat nå, så dette har jeg ikke problemer med å kalle historisk, men hvor går grensen?
    Jeg ser ikke helt hvorfor det burde gå før 1971. Dersom man definerer begrepet som "historisk=signifikant i innspillingshistorien" istedet for bare "historisk=utgammelt" så kan jo sågar relativt moderne innspillinger forsåvidt være av historisk signifikans.

    La oss si at f.eks den gode Mahler hadde laget en 11. symfoni til ende; og at partituret dukket opp først nå. Så ble den spilt inn av Berlin/Rattle for å ta et eksempel. Er ikke det en historisk begivenhet i innspillingshistorien av klassisk musikk?

    Jeg ser problemstillingen; ikke minst var det derfor jeg brakte den på bane; men det kan være argumenter for å videredefinere begrepet før man setter noe fast årstall (om mulig?).

    En annen innfallsvinkel kan være "innspillinger gjort av artister som tilhører en forgangen tid". I så måte drifter vel grensen for historisk en gang rundt 40-/60-tallet en plass... avhengig av hvor mye kolesterolsenkende medisin artisten fikk av sin livlege :)

    Mvh Vidar P
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Nb; Furtwängler er selvsagt best i alt. Det inkluderer Tristan også, selv om både Karajan og C Kleiber m.fl. har gjort aktverdig innsats. Man kan aldri gjøre en ting bedre enn Furtwängler; man kan gjøre det annerledes. Det blir oftest ikke like bra. Du får nok en fin helg :)

    Mvh Vidar P
    Furtwängler synes også jeg alltid tilhører toppen når det gjelder Beethoven, Brahms, Bruckner, Schubert, Schumann, Sibelius (det lille han har spilt inn), Strauss, Weber, Wagner + noen andre. Og vil ikke si at noen gjør noe av dette bedre enn ham, men annerledes ja. Så spørs det hva man foretrekker. Det man evnt. kan si om Furtwangler's fremføringer er at de ofte er "Furtwanglersk" :). Han setter et tydelig personlig preg på det han dirigerer, og det finnes innspillinger som er mer idiomatisk. Ellers foretrekker jeg andre dirigenter når det kommer til musikk som Bach og Mozart.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    En annen innfallsvinkel kan være "innspillinger gjort av artister som tilhører en forgangen tid". I så måte drifter vel grensen for historisk en gang rundt 40-/60-tallet en plass... avhengig av hvor mye kolesterolsenkende medisin artisten fikk av sin livlege :)
    Jeg heller vel mest til denne definisjonen.

    Akkurat nå hører jeg på Griegs fiolinsonate nr. 3 med Fritz Kreisler og Sergei Rachmaninov. Faktastisk innspilling og utrolig bra lyd.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Nb; Furtwängler er selvsagt best i alt. Det inkluderer Tristan også, selv om både Karajan og C Kleiber m.fl. har gjort aktverdig innsats. Man kan aldri gjøre en ting bedre enn Furtwängler; man kan gjøre det annerledes. Det blir oftest ikke like bra. Du får nok en fin helg :)

    Mvh Vidar P
    Hehe, det minner meg på en av skribentene i det avdøde(?) bladet Classic CD jeg kjøpe i gamle dager, var en av anmelderene der som mente absolutt alt Hr. Furtwängler tok i pr. def var genialt. Et leserinnlegg sa en gang spøkefullt at hadde Futrwängler dirigert toghvin, hadde anmelderen fortsatt forgudet det;)

    Men en fin helg blir det nok, ja.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    17.484
    Antall liker
    22.232
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Litt OT men prøver like vell, er ikke inne i den klassiske musikkverden, her går det nesten bare på jazz. Hvis jeg skal kjøpe meg fem gode klassiske cd'er, hva ville dere anbefalt - og hva skal jeg høre etter??
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.534
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    HoJ skrev:
    Litt OT men prøver like vell, er ikke inne i den klassiske musikkverden, her går det nesten bare på jazz. Hvis jeg skal kjøpe meg fem gode klassiske cd'er, hva ville dere anbefalt - og hva skal jeg høre etter??
    Du skal høre etter akkurat det samme som du hører etter i jazzen.
    Enkelt og greit :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn