Sibelius - Violin Concerto
Dette er en sann fryd av en fiolinkonsert, i min mening den største av alle romantikkens fiolinkonserter.
Finske Jean Sibelius (1865-1957) skrev denne ferdig i 1903, men etter en katastrofal mottakelse i Helsinki samme år (dirigert av komponisten, solist var Victor Novacek) så måtte den revideres fullstendig, og ble en langt større suksess ved neste premiere i 1905, som var i Berlin; ingen ringere enn Richard Strauss dirigerte og solist ved denne andre premieren var Karl Harir (for særlig interesserte).
http://no.wikipedia.org/wiki/Jean_Sibelius
http://en.wikipedia.org/wiki/Violin_Concerto_(Sibelius)
Den er orkestrert for strykere og 2 fløyter, 2 oboer, 2 klarinetter, 2 basuner, 4 horn, 2 trompeter, 3 tromboner og slagverk. I tre satser;
1. Allegro moderato in D minor (2/2 -dels takt)
2. Adagio di molto in B-flat major (4/4 -dels takt)
3. Allegro, ma non tanto in D major (3/4 -dels takt)
Jeg har lagt ved (i parantes) taktformene; merk disse, det er litt interessant her at alle tre satsene har hver sin taktform. Det skaper en kontrast mellom satsene som gir en spesiell effekt av variasjon.
Enkelt eksempel på 3/4 -dels takt; tre hele noter innen en takt
Her er en beskrivelse av Sibelius sine valgte taktformer;
- 2/2 (duple) alla breve, cut time: used for marches and fast orchestral music. Frequently occurs in musical theater. Sometimes called "in 2".
- 4/4 (quadruple) common time: widely used in most forms of Western classical and popular music. Most common time signature in rock, blues, country, funk, and pop[2]
- 3/4 (triple) used for waltzes, minuets, scherzi, and country & western ballads.
Nuvel, nok om takter. Dette er det eneste storskala verk Sibelius skrev for solist og orkester. Det er altså ingen flere fiolinkonserter, ingen pianokonserter eller noe slik fra denne finske storheten.
Førstesatsen, som er den jeg skal legge ved lydklipp fra her, er en markert Allegro Moderato som altså er i 2/2 -dels takt. Den åpner med en myk pianissimo fra strykerne, og fiolinisten kommer inn med en enkel G - A- D sekvens. Fiolinen annonserer så temaet altså, merk hvor elegant klarinetten kommer inn etter temapresentasjonen og gir et ekko av G-A-D-sekvensen, liksom for å understreke temaet.
Vi skal få høre den altfor tidlig avdøde Christian Ferras, i en innspilling hvor en ung Zubin Metha dirigerer Orch National RTF i Paris 1965. Ferras var virkelig flink til å holde på spenningen og skape en følelse av fremdrift som denne konserten må ha;
På noen måter kan man si at Ginette Neveu (som døde i en flykræsj allerede 1949) sin 1945-innspilling av konserten har visse lydmessige fordeler; her hører vi f.eks nevnte klarinett langt mer tydelig.
Neveu sin versjon er å få i "Great Recordings of the Century"-serien fra EMI, og den er en sann fryd. Neveu står slett ikke tilbake for Ferras, som er veldig tydelig i disse klippene. Hun er så full i tonen, så emosjonelt mektig og samtidig så sart og fintfølende.
Noen tiår før Beatles inntok Abbey Road sto altså Neveu i det krigsherjede London-studioet og gav sitt livs fremførelse av denne dengang 40 år gamle konserten; forsiktigere og kanskje litt "lettere på tå" enn f.eks Heifetz, ikke så enormt umiddelbart teknisk imponerende kanskje, ikke så dramatisk og ekspressivt i det store og hele; mer introspektivt og innadrettet lyrisk-filosofisk kanskje? Rytmisk bevisst og veldig artikulert på en forsiktig måte. Det virker som om Neveu spiller inn mot seg selv... i en slags forståelse av konserten som en ettertanke til seg selv; mens Heifetz er langt mer ekspressiv og utadvendt mot lytteren (kald teknisk suverenitet som noen har kalt det); i en slags demonstrasjon av komposisjon og teknikk. Begge innfallsvinkler er svært, svært imponerende fra et kunstnerisk ståsted; de er nemlig begge svært personlige og tydeligvis svært intelligente tolkninger av musikken imo... og ikke bare en moderne "me too!" type standard-fremførelse bare derfor-det. Jeg er nesten sikker på at den gode Sibelius ville ha applaudert begge de to innfallsvinklene av hele sitt hjerte.
Hun døde altfor ung (f.1919 i Paris); på tur til USA fra Europa (like etter at hun hadde opptrådt på Edinborough Festival med Sibelius) i oktober 1949 kræsjer hennes fly mot en fjelltopp på de en av øyene på portugisiske Azorene (jeg har faktisk vært der og sett stedet). Hun og hennes bror Jean, som var hennes faste pianopartner, ble drept umiddelbart. Hun var bare 30 år. Før dette var hun på god vei til å bli en av sin tids store fiolinister.. noen vil hevde at hun var kommet dit allerede; jøje meg; jeg sitter jo tross alt her i 2008, altså 60 år senere, og nyter hennes musikk på remasteret digitalformat.
Her skal vi imidlertid få høre en som står tilbake med god margin, iallefall i akkurat denne konserten; den ellers så gode og populære Hilary Hahn leverer en pistrete tone, bommer på det svaiende og syngende uttrykket til Sibelius, inget emosjonelt sug, merkelig trykk på rytmer på alle de feile plassene, som gjør at satsen virker stillestående og kjedelig ift de andre... bare for å demonstrere hvordan den ikke skal spilles;
(om linken ikke virker;
http://www.youtube.com/watch?v=3OlI0RLQJoU )
Gjør oppmerksom på at jeg har mange Hahn-innspillinger, og hun er vanligvis en svært så habil artist. Men styr unna henne i Sibelius-konserten; skal man kjøpe den platen, så er det fordi Schoenberg-konserten hennes på samme plate faktisk er suveren.
Her er referansen i mitt syn; Heifetz sin glitrende tekniske knockout, i platepremieren av dette verket i 1935!
Litt rar lyd i dette youtube-klippet; jeg har cd'en i remasteret utgave, den låter mye finere, mykere og mer organisk.... der hvor dette klippet skriker.
Men Heifetz er ufattelig artikulert, presis og har en fremdrift som de andre bare kan misunne ham. Dette er slik konserten skal låte i min mening. Hør hvor mye bedre dette er enn Hahn... det blir en helt annen konsert; nå kommuniserer den direkte med dine musikalske antenner;
Uansett; den jeg anbefaler er Heifetz sin senere stereoinnspilling av konserten fra 1959, med Walter Hendl som dirigerer Chicago SO; innspilt i gloriøs RCA Living Stereo lydkvalitet! Like god musikalsk, noe mer introspektiv og moden, og med en lydkvalitet som burde få endel moderne opptak til å gå og gremmes;
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=6810738&style=classical
Denne cd'en inkluderer (i motsetning til den originale LP'en, og Classic Records sin glimrende 200g vinylutgave) to høyst eieverdige konserter til, som ellers var å finne på separate originale LP'er; Glazunov og Prokofiev sine konserter... så får du litt russisk musikk gratis med. Ikke å forakte det, og som lykken vil ha det til, så er disse to innspillingene også blant markedets beste av sine respektive verker. Som alltid med Heifetz, må man tilføye.
Romantikkens flotteste fiolinkonsert, tidenes største fiolinist, i en innspilling fra legendariske RCA Living Stereo i all sin prakt; her er det ikke snakk om at man skal hoppe over; denne er essensiell! En av de beste klassiske platene jeg vet; og pga sin unike apell til alle mennesker med musikalske antenner så er den også lett tilgjengelig for nybegynneren.
Ikke rart den ligger på cduniverse sin "All time sales Top 50"-liste; det skjønner du når du får høre den!
Mvh Vidar P