tomerik
Overivrig entusiast
Jeg har hatt interresse for god lyd de siste 10 årene. Interressen er todelt, det aller viktigste er den gleden det gir å bli forført av god musikk,- gjengitt slik jeg vil ha det. Av musikk går det mest i Jazz, Blues, R&B, Klassisk, Rock, Funk. Techno og Black metal styrer jeg greit unna. Dette skal helst gjengies med masse detaljer, presis romplassering, homogenitet, lekent og fremfor alt låte musikalsk!
Det andre som gjør hobbien så interressant er gleden av å omgåes spennende mekaniske og elektriske komponenter. Sett vekk fra det utstyret jeg har nå så har jeg siste årene hatt bekjentskap med utstyr fra Sony, Marantz, Nad, Nordost, TaraLabs, Teac, Sonus Faber, Doxa, Castle, Living Voice og Musical Fidelity.
Dette er da mitt anlegg pr. idag og nedenfor er en kort oppsummering av hovedkomponentene:
CD/DVD-spiller: Esoteric DV50s
Universal multikanals SACD/CD/DVD-A/DVD-V spiller fra Esoteric. Spilleren har ett meget godt drivverk og den er virkelig solid bygd (ca. 22kg) med kraftive aluminiumsplater i bunn, topp og front. Den elegante fronten i børstet aluminium, kombinasjon av runde og rektangulære knapper i aluminium og små blå dioder gir spilleren ett flott utseende. Den tunge fjernkontrollen i aluminium gir også en god følelse av kvalitet. På video-delen sitter en 14 bit, 6-kanals DAC fra Analog Devices som oppskalerer DVD-bildet til 540 linjer. Mer relevant for oss audiofile er DAC`n på lydsiden som er en Burr-Brown PCM1738 24-bit/192kHz DAC med Refined Digital Output Technology (RDOT) and Finite Impulse Response (FIR) algorithms. Filtret er valgbart og har 3 settinger: RDOT/FIR/RDOT+FIR. Spilleren er fullbalansert og har helt adskilt uttak for 2-kanals lyd og til 6-kanals lyd. Jeg har hatt denne spilleren ett år nå og har vært kjempefornøyd med både lyd og bilde. Lydmessig er sannsynligvis Esoteric`n det svakeste leddet i mitt anlegg pr.idag (NB:Vurders solgt eller oppgraderes med en god DAC).
Forforsterker: Aesthetix Calypso
Denne er basert på den noe eldre og mer kostbare Jupiter Callisto linje steg. Dette linjesteget var en to-boks løsning og når Jim White, designeren hos Aesthetix, skulle utvikle Calypso forforsterkeren tok han med seg mange av de gode elementene fra Jupiter, reduserte antall komponenter og plasserte alt dette i ett stort og tungt kabinett (forforsterkeren veier i overkant av 17 kg). Calypso forforsterkeren er ett nydelig produkt med en pen børstet frontplate i anodisert aluminium. På fronten finner man 5 små triangel formede inngangsvelgere som med sine små blå dioder som viser aktiv inngang. I tillegg er det knapper for Mute, Tape, Bypass, Phase, Display (av/på) og Standby. Volumkontrollen er bygd inn i displayet og reguleres ved henholdsvis å trykke på høyre eller venstre side av displayet. Alle funksjoner, pluss balanse, kan kontrolleres fra fjernkontrollen.
På baksiden finner man 5 innganger for både RCA og balanser XLR, en RCA tape loop og to sett med RCA og balansert XLR utganger til forsterker.
Innsiden av forsterkeren er preget av ett meget ryddig design og korte signalbaner. Calypso er en symmetrisk dual-mono konstruksjon. Det sitter ett 12AX7WB rør og ett 6922 på hver kanal. Jeg har nå, med godt resultat, satt inn rør fra Mullard og Amperex, noe som ga utslag i mer detaljer i mellomtoneområdet samt mer informasjon nedover i oktavene. Ellers opplever jeg denne forforsterkeren som musikalsk og fullstendig transparent i mitt system.
Annen teknisk data: Input impedance: 80k ohms, balanced, 40k ohms, single-ended. Output impedance: 600 ohms, balanced, 300 ohms, single-ended. Frequency response: 20Hz20kHz, ±0.25dB. Power consumption: 20W standby, 100W active.
Effektforsterker: Graaf GM 100
Italiensk fullbalansert rasedyr med 100W i hver kanal! Produsert av Graaf i Modena, lakkert med lakk fra fabrikken rett over gata,- hos Ferrari. Her til lands er nok GM20 langt mer kjent og populær med sitt spesielle OTL-design. GM 100 har ett utgangstrinn som består av 6 PL-504 rør pr. kanal som er koblet til høyttalerene i en transmisjonlinje (TL) eller også av noen kalt en kvasi eller virtuell OTL-konfigurasjon. Dette gir en flat og fin frekvensgang og god evne til å drive tunge laster, men ikke helt den samme hurtigheten som oppnås med GM20. Dog har GM 100 adskillig mere krefter til rådighet når de store orkesterverkene skal gjengis. Forsterkeren er bygd opp i en dual-mono konfigurasjon. Vekten er 25,5 kg.
Lydmessig opplever jeg forsterkeren som nøytral, hurtig, fenomenalt detaljert og åpen, god bredde/dybde i lydbildet og rikelige med kraftsreserve. Denne er som en italiensk sportsbil: En lydopplevelse ut av en annen verden når alt fungerer som det skal, men kan andre ganger være noe upraktisk i tillegg til at den blir glødende varm! Forsterkeren er satt opp med Philips NOS (1960-tallet) hele veien. 2 stk ECC88, 4 stk ECF8O, 12 stk PL 5O4.
Høyttaler: Merlin VSM MXe
Amerikansk 2-veis konstruksjon fra Merlin Music Systems. Skiller seg litt ut med sin Ruby Heart Red - dyp rød metallic farge med mange lag klarlakk på toppen.
Diskant-elementet er den velkjente Dynaudio Esotar D330. Dette er en 1" tekstildome plassert i en 5" ramme som har en ekstremt flat frekvensgang: +/- 1.75dB fra 2150Hz til 20kHz, og den strekker seg helt til 30kHz med kun -2dB. Dette elementet regnes av mange høyttalerkonstruktører som en av de aller beste måtene å realistisk gjengi de høye frekvensene på.
Basselementet er ett modifisert 6,5 ScanSpeak-element med inverted dome. Ikke veldig stort eller imponerende, men det rekker ned til godt under 30hz. Det den ikke har i dypbass, tar den igjen i kjapphet. Høyttaleren har ett eksternt aktivt filter (BAM) for å optimalisere gjengivelsene av de dypeste tonene ved å legger til 5.2dB sentrert rundt 35Hz. Denne boksen kan kjøres i ren batteridrift, på strømnettet eller i kombinasjon.
Internt er høyttaleren kablet med snorer fra Cardas og delefilteret består stort sett av påkostede komponenter fra Hovland og Caddoc.
Merlin VSM MXe har en fantastisk evne til lydmessig å forsvinne i rommet og man blir dratt inn i musikk. Forførende og til nesten litt skremmede,- merk at VSM står for Very Scary Merlin (=skummel trollmann). Andre gode egenskaper er detaljeringsevnen, realistisk gjengivelse av alle typer instrument og evnen til å skape ett rom med god dybde bak høyttalerene.
Kabler: Cardas Audio Golden Reference
Akk ja, en kabel er ikke bare en kabel. Konstruktøren, Georg Cardas, er av den oppfatning av at det beste forholdet mellom to objekter alltid er det gylne snitt i matematikken definert som ø (Phi)=1,618033 . Phi var kjent allerede så tidlig som i det gamle Egypt, og bla. pyramidenes konstruksjon og beliggenhet er basert på dette forholdstallet. I naturen kan man se dette forholde over alt, oppbygging av bikuber, formen på sneglehus osv er alt basert på forholdet Phi. I kabelsammenheng har Cardas patentert dette (U.S. Patent Number 4,628,151: creating Golden Section Stranding Audio Cable) og oppbyggingen baserer seg på at avstanden mellom to ledere er bestemt av Phi. Interresant teori som tilsynelatende fungere i praksis. Cardas kabler kan enkelt beskrives som musikalske og nøytrale.
Jeg vil oppdatere informasjonen fortløpende ved eventuelle forandringer!
mvh
Tom Erik
Det andre som gjør hobbien så interressant er gleden av å omgåes spennende mekaniske og elektriske komponenter. Sett vekk fra det utstyret jeg har nå så har jeg siste årene hatt bekjentskap med utstyr fra Sony, Marantz, Nad, Nordost, TaraLabs, Teac, Sonus Faber, Doxa, Castle, Living Voice og Musical Fidelity.
Dette er da mitt anlegg pr. idag og nedenfor er en kort oppsummering av hovedkomponentene:
CD/DVD-spiller: Esoteric DV50s
Universal multikanals SACD/CD/DVD-A/DVD-V spiller fra Esoteric. Spilleren har ett meget godt drivverk og den er virkelig solid bygd (ca. 22kg) med kraftive aluminiumsplater i bunn, topp og front. Den elegante fronten i børstet aluminium, kombinasjon av runde og rektangulære knapper i aluminium og små blå dioder gir spilleren ett flott utseende. Den tunge fjernkontrollen i aluminium gir også en god følelse av kvalitet. På video-delen sitter en 14 bit, 6-kanals DAC fra Analog Devices som oppskalerer DVD-bildet til 540 linjer. Mer relevant for oss audiofile er DAC`n på lydsiden som er en Burr-Brown PCM1738 24-bit/192kHz DAC med Refined Digital Output Technology (RDOT) and Finite Impulse Response (FIR) algorithms. Filtret er valgbart og har 3 settinger: RDOT/FIR/RDOT+FIR. Spilleren er fullbalansert og har helt adskilt uttak for 2-kanals lyd og til 6-kanals lyd. Jeg har hatt denne spilleren ett år nå og har vært kjempefornøyd med både lyd og bilde. Lydmessig er sannsynligvis Esoteric`n det svakeste leddet i mitt anlegg pr.idag (NB:Vurders solgt eller oppgraderes med en god DAC).
Forforsterker: Aesthetix Calypso
Denne er basert på den noe eldre og mer kostbare Jupiter Callisto linje steg. Dette linjesteget var en to-boks løsning og når Jim White, designeren hos Aesthetix, skulle utvikle Calypso forforsterkeren tok han med seg mange av de gode elementene fra Jupiter, reduserte antall komponenter og plasserte alt dette i ett stort og tungt kabinett (forforsterkeren veier i overkant av 17 kg). Calypso forforsterkeren er ett nydelig produkt med en pen børstet frontplate i anodisert aluminium. På fronten finner man 5 små triangel formede inngangsvelgere som med sine små blå dioder som viser aktiv inngang. I tillegg er det knapper for Mute, Tape, Bypass, Phase, Display (av/på) og Standby. Volumkontrollen er bygd inn i displayet og reguleres ved henholdsvis å trykke på høyre eller venstre side av displayet. Alle funksjoner, pluss balanse, kan kontrolleres fra fjernkontrollen.
På baksiden finner man 5 innganger for både RCA og balanser XLR, en RCA tape loop og to sett med RCA og balansert XLR utganger til forsterker.
Innsiden av forsterkeren er preget av ett meget ryddig design og korte signalbaner. Calypso er en symmetrisk dual-mono konstruksjon. Det sitter ett 12AX7WB rør og ett 6922 på hver kanal. Jeg har nå, med godt resultat, satt inn rør fra Mullard og Amperex, noe som ga utslag i mer detaljer i mellomtoneområdet samt mer informasjon nedover i oktavene. Ellers opplever jeg denne forforsterkeren som musikalsk og fullstendig transparent i mitt system.
Annen teknisk data: Input impedance: 80k ohms, balanced, 40k ohms, single-ended. Output impedance: 600 ohms, balanced, 300 ohms, single-ended. Frequency response: 20Hz20kHz, ±0.25dB. Power consumption: 20W standby, 100W active.
Effektforsterker: Graaf GM 100
Italiensk fullbalansert rasedyr med 100W i hver kanal! Produsert av Graaf i Modena, lakkert med lakk fra fabrikken rett over gata,- hos Ferrari. Her til lands er nok GM20 langt mer kjent og populær med sitt spesielle OTL-design. GM 100 har ett utgangstrinn som består av 6 PL-504 rør pr. kanal som er koblet til høyttalerene i en transmisjonlinje (TL) eller også av noen kalt en kvasi eller virtuell OTL-konfigurasjon. Dette gir en flat og fin frekvensgang og god evne til å drive tunge laster, men ikke helt den samme hurtigheten som oppnås med GM20. Dog har GM 100 adskillig mere krefter til rådighet når de store orkesterverkene skal gjengis. Forsterkeren er bygd opp i en dual-mono konfigurasjon. Vekten er 25,5 kg.
Lydmessig opplever jeg forsterkeren som nøytral, hurtig, fenomenalt detaljert og åpen, god bredde/dybde i lydbildet og rikelige med kraftsreserve. Denne er som en italiensk sportsbil: En lydopplevelse ut av en annen verden når alt fungerer som det skal, men kan andre ganger være noe upraktisk i tillegg til at den blir glødende varm! Forsterkeren er satt opp med Philips NOS (1960-tallet) hele veien. 2 stk ECC88, 4 stk ECF8O, 12 stk PL 5O4.
Høyttaler: Merlin VSM MXe
Amerikansk 2-veis konstruksjon fra Merlin Music Systems. Skiller seg litt ut med sin Ruby Heart Red - dyp rød metallic farge med mange lag klarlakk på toppen.
Diskant-elementet er den velkjente Dynaudio Esotar D330. Dette er en 1" tekstildome plassert i en 5" ramme som har en ekstremt flat frekvensgang: +/- 1.75dB fra 2150Hz til 20kHz, og den strekker seg helt til 30kHz med kun -2dB. Dette elementet regnes av mange høyttalerkonstruktører som en av de aller beste måtene å realistisk gjengi de høye frekvensene på.
Basselementet er ett modifisert 6,5 ScanSpeak-element med inverted dome. Ikke veldig stort eller imponerende, men det rekker ned til godt under 30hz. Det den ikke har i dypbass, tar den igjen i kjapphet. Høyttaleren har ett eksternt aktivt filter (BAM) for å optimalisere gjengivelsene av de dypeste tonene ved å legger til 5.2dB sentrert rundt 35Hz. Denne boksen kan kjøres i ren batteridrift, på strømnettet eller i kombinasjon.
Internt er høyttaleren kablet med snorer fra Cardas og delefilteret består stort sett av påkostede komponenter fra Hovland og Caddoc.
Merlin VSM MXe har en fantastisk evne til lydmessig å forsvinne i rommet og man blir dratt inn i musikk. Forførende og til nesten litt skremmede,- merk at VSM står for Very Scary Merlin (=skummel trollmann). Andre gode egenskaper er detaljeringsevnen, realistisk gjengivelse av alle typer instrument og evnen til å skape ett rom med god dybde bak høyttalerene.
Kabler: Cardas Audio Golden Reference
Akk ja, en kabel er ikke bare en kabel. Konstruktøren, Georg Cardas, er av den oppfatning av at det beste forholdet mellom to objekter alltid er det gylne snitt i matematikken definert som ø (Phi)=1,618033 . Phi var kjent allerede så tidlig som i det gamle Egypt, og bla. pyramidenes konstruksjon og beliggenhet er basert på dette forholdstallet. I naturen kan man se dette forholde over alt, oppbygging av bikuber, formen på sneglehus osv er alt basert på forholdet Phi. I kabelsammenheng har Cardas patentert dette (U.S. Patent Number 4,628,151: creating Golden Section Stranding Audio Cable) og oppbyggingen baserer seg på at avstanden mellom to ledere er bestemt av Phi. Interresant teori som tilsynelatende fungere i praksis. Cardas kabler kan enkelt beskrives som musikalske og nøytrale.
Jeg vil oppdatere informasjonen fortløpende ved eventuelle forandringer!
mvh
Tom Erik