Mad Science: Stereo i seks kanaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje på tide å sette opp en bildetråd om husalteret. Et par komponenter er ute av huset en tur for tweaking, så vi starter litt forsiktig med det nakne racket.

    Grunnkonstruksjonen er av 44x20 mm bøkelister og 32 mm aluminiumsrør. Bøkelistene er limt med ekspanderende PU-lim og lakket. Min gamle lærebok i statikk og fasthetslære tilsier at hvert kryss bør greie en 80-90 kg last uten problemer.

    Aluminiumsrørene er lakkert med etseprimer og Dupli-Color billakk + klarlakk på toppen. Rørene er fylt med sand og står i små forsenkninger i bøkelistene for at sanden ikke skal stikke av.

    Stabelen holdes sammen av fire 6 mm rustfrie gjengestenger som står i spenn inni rørene og gjennom bøkelistene. På toppen er gjengestangen avsluttet med en pyntemutter, mens den sitter med en stor skive og en låsemutter på undersiden. Da strammes det hele ved å dra til låsemutteren nederst. Det var nødvendig å etterstramme etter et års tid, siden treverket krympet litt i inneklimaet.

    Føttene er Clas Ohlssons 40 mm dørstoppere, lakkert i samme farge som aluminiumsrørene og festet på den utstikkende enden av gjengestangen med enda en skive og låsemutter. Aller nederst ligger en selvklebende møbelknott i filt for at det skal være mulig å flytte på skaberakket. Gummi har jo en tendens til å vulkanisere seg selv fast til underlaget når det får litt tid på seg.

    Konstruksjonen veier ca 22 kg, med sand og det hele.



    Oppå kryssene ligger det hylleplater i MDF. Disse ble skåret til og kantfrest, før de fikk et antall strøk med svart spraylakk og klarlakk på toppen. "Pianofinish".

    Platene ligger på sorbothanpucker ("Sonic Domes") fra KAB Acoustics. Her har jeg forsøkt å tilpasse hardheten på hver dome til den vekten som skal legges oppå.



    Resultat så langt: Et stivt og resonansdødt rammeverk med hylleavstander tilpasset mine behov, og med fire hyller som er godt avfjæret og dempet i forhold til rammen.
     

    Vedlegg

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.479
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    2
    :eek: :eek: det der så ut som det kosta flesk,lekker kåk også ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    F.E. skrev:
    :eek: :eek: det der så ut som det kosta flesk,lekker kåk også ;D
    Takker, men det ser kanskje dyrere ut enn det faktisk er. Kostet vel rundt tusenlappen i materialer, pluss sorbothanpuckene til $29.95 pr sett. Parketten har jeg også lagt selv. ;)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.479
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    2
    asbjbo skrev:
    F.E. skrev:
    :eek: :eek: det der så ut som det kosta flesk,lekker kåk også ;D
    Takker, men det ser kanskje dyrere ut enn det faktisk er. Kostet vel rundt tusenlappen i materialer. Parketten har jeg også lagt selv. ;)
    Ja,gjør ingenting at det ser dyrere ut enn det er ;D Artig å se slike ting,må lage nytt rack sjøl etterhvert,tenkte på noe som kunne kombinere vinyllagring og komponenter,får se om man blir kreativ en dag ;) Ja lekker parkett, like godt slike "speil" på veggene,skikkelig klassisk stil,akkurat min smak :)
    mvh Filip
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke mye lyd av et tomt rack, selv i en så langsom tråd som dette. Signalkilde må til. Vinylsnurra er en Michell Gyrodec med Mørch DP-6 unipivot arm og Ortofon Kontrapunkt a moving coil pickup. Signalet går derfra til en ECP-1 fra Electrocompaniet.

    Riggen ser nokså kul ut og det er alltid gøy å kjøpe musikk for en femmer på loppemarkeder og for et par tiere i bruktsjapper. Likevel blir det litt tamt. Pickupen er ganske laid-back i stilen og ECP-1 er heller ingen villstyring. Det var faktisk bedre match med den Ortofon MC30 Supreme som jeg hadde tidligere.

    Kanskje platespilleriet blir neste oppgradering, f eks en Lyra Argo pickup og kanskje en DACT CT-100 RIAA med matchende strømforsyning(er) i et hjemmebygd chassis. Det burde gjøre jobben.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    det racket så helt fantastisk ut, platespilleren likeså. Gleder meg til mer :D
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Fin tråd!

    Håper det ikke går 10 dager til neste innlegg ;D

    R
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Den som venter på no godt oSv... ;D

    MVH Johnny
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da lærte jeg noe nytt igjen, Valentino. Denne tråden blir nok fortsatt ganske langsom, og det er ikke bare for å gjøre meg enda særere enn jeg er. Det er logisk å fortsette med signalkildene, og CD-spilleren har nettopp vært en tur nede hos Upgrade Audio for å utrede mulighetene for en liten oppgradering med en Tent Labs superklokke. Spilleren kom inn av døra igjen så sent som i dag. Men først, slik ser den altså ut:



    Det er helt enkelt en Electrocompaniet EMC-1, tidlig modell, som har blitt oppgradert med oppsamplende DAC, bedre strømforsyning og en Spider CD-puck. Dermed skulle den være fullt på høyden med en nyere EMC-1UP. Og man har jo hørt dårligere CD-spillere enn det.

    Likevel, all "EC-magien" ligger i DAC-kortet, ikke i digitaldelen. Digitalutgangen er enklest mulige løsning: tvinnet ledning rett fra Philips-drevet til kontaktene på baksiden uten noe som helst fiksfakserier. Som transport er denne spilleren bare en Philips CD-Pro montert i et godt chassis og med en god strømforsyning. Analogutgangen brukes nå bare til å drive hodetelefonforsterkeren, mens det er digitalsignalet som tas videre til prosessering. Jeg tenkte altså at det kunne være mulig å sette inn en bedre klokke, reklokke digitalsignalet, og kanskje gjøre et par andre småtterier i tillegg for å videreutvikle den som transport.

    Men da Upgrade Audio fikk sett litt på spilleren, fant de ut at drevet var montert så solid til vibrasjonsdempingen under at det nærmest måtte brekkes løs for å få tilgang til kretskortet. Det hadde de ikke spesielt lyst til å ta fatt på, så etter et samråd pr telefon, kom spilleren tilbake i samme utførelse som da den dro. Nuvel, så gikk ikke det. Den er uansett ikke noen dårlig signalkilde, analog eller digital, og jeg har en mistanke om at neste trinn i den digitale signalkjeden uansett gjør så mye reklokking og annet fiksfakseri med signalet at små forskjeller i jitternivå fra transporten forhåpentligvis ikke har så veldig mye å si. Eventuelt kan jeg bygge en DIY CD-spiller fra Tent Labs hvis jeg føler trang til å prøve hvordan dette blir med alle bells & whistles innmontert i den digitale signalkjeden.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nok et bilde av CD-spilleren. Den står på tre Disc of Silence fra SolidTech, slik at spillerens egne ben henger i løse luften. MDF-platen den står på ligger på tre Sonic Domes i sorbothan, før bøkekrysset overfører lasten ut til de sandfylte rørene, som igjen står på dørstoppere av gummi. Tilsammen gjør dette at CD-spilleren har en resonansfrekvens på 2-3 hertz hvis man rister i den, og at vibrasjonene dør ut etter en 5-6 svingninger hvis man gir den en dult. Jeg har også forsøkt å matche vekter og fjærkonstanter slik at de ulike komponentene i racket får ulike resonansfrekvenser, slik at ikke hele stabelen går i svingninger ved en bestemt frekvens. Noen plastbelagte én-kilos blylodd fra en dykkerbutikk var hendige for dette.



    Utrolig nok gir vibrasjonsdemping i underlaget en lett hørbar effekt. Det virker som forvrengningsnivået blir lavere og en slags hardhet forsvinner fra lyden. Første trinn var å plassere Sonic Domes under CD-spilleren, som da sto i et helt annet rack. Det gjorde såpass stor forskjell at fruen kommenterte det fra naborommet - "nå høres den mer ut som platespilleren", "det er mindre tekniske bilyder enn det var før". De neste stegene gjorde forholdsvis små forbedringer i tillegg. Nå er det ikke mye hardhet å høre.

    Min teori er at kretskort og ledninger som beveger seg relativt til magnetfelt inni boksen får indusert et svakt støysignal som følge av de mekaniske vibrasjonene. Dette blir så til hørbar forvrengning når det blandes med det egentlige signalet. Dette kan selvsagt "tunes" ved å slippe gjennom bestemte frekvenser for å farve lyden med litt "krydder", men jeg synes det eneste forutsigbare er å få alle resonanser ned under audiobåndet slik at jeg blir kvitt mest mulig forvrengning.

    Det bør sies at mitt gamle trehus slipper gjennom det som er av vibrasjoner, så betydningen av slik demping blir mye mindre hvis man f eks har betonggulv med heldekkende gulvtepper oppå. Da (og bare da) kan spikes være en god idé.
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.429
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Veldig interessant, asbjbo!

    En ting er litt uklart for meg: Hører du fordelene av den nye dempingen av CD-spilleren, selv når det kun er digitalutgangen du benytter?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    Veldig interessant, asbjbo!

    En ting er litt uklart for meg: Hører du fordelene av den nye dempingen av CD-spilleren, selv når det kun er digitalutgangen du benytter?
    Godt spørsmål. Beskrivelsen overfor var med de analoge utgangene i bruk, sånn at litt vibrasjon av D/A-kortet inni spilleren kunne indusere et merkbart støysignal. Jeg har ikke prøvd uten demping med spilleren som en ren transport. Sannsynligvis gjør det liten eller ingen forskjell, siden neste ledd i kjeden (DEQX) gjør en hel masse digital prosessering før D/A-konvertering. Da reklokkes signalet, og virkningen av eventuelt jitter fra transporten forsvinner.

    Likedan hadde bytte av digitalkabel (hjemmesnekret -> Black Magic) ingen hørbar effekt.

    Nå er DEQX'en min på vei hjem fra Australia etter en heftig oppgradering til HDP-3 spec, så snart er det på tide med et nytt bilde i tråden...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pokker, så lang tid det tar å få en pakke fra Australia, da. Den ble ikke sendt før fredag 13 juni, så kanskje den har blitt en slags Flygende Hollender som ligger og krysser et sted på overfarten?

    Uansett. Fra platespilleren går signalet, med litt mindre enn lysets hastighet, til et Electrocompaniet ECP-1 RIAA-trinn. Bra nok, men jeg funderer på å bygge et DACT CT-100 med CT-102 strømforsyning. Kanskje. Eller et Aqvox Phono 2 Cii Mk 2. Litt av poenget med det ville være en litt mer dynamisk lyd (håper jeg), men også å få en balansert XLR-kabel mellom RIAA-trinnet og DEQX'en. Nå har jeg en "ledig" analog XLR-inngang, men både RIAA og tuner vil bruke den analoge RCA-inngangen, så tuneren får greie seg med en hjemmesnekret overgang til XLR (og litt lavere signalnivå).

    Analogsignalet fra DAC'en i CD-spilleren går, med litt nærmere lysets hastighet (Nordost kabel ;)) til en Musical Fidelity X-CAN v3 hodetelefonforsterker. Inni der står det faktisk to radiorør i triode-modus. Boksen får strømmen sin fra en matchende X-PSU v3 strømforsyning, og driver et par Sennheiser HD565 Ovation via en Cardas kabel.

    Lyden i hodetelefonene er utmerket, og Sennheiserne er riktig komfortable å ha på. På en eller annen måte greier denne delen av riggen å gjengi dynamikk så man skvetter til i stolen, samtidig med at musikken presenteres med en behagelig, varm klangfarge. (Det er ingen overraskelse for rørelskere, kanskje.) Dessverre kan jeg ikke si at jeg hørte noen nevneverdig forbedring da X-PSUen kom, og heller ikke da Cardas-kabelen til hodetelefonene ble tatt i bruk. Det står likevel igjen et par mulige flaskehalser: Signalkabelen mellom CD-spilleren og X-CAN er en "billig" Nordost Black Knight som jeg har hatt liggende i årevis, og selve hodetelefonene kunne gjerne vært oppgradert til HD 650.

    Musical Fidelity påstår også at nyeste model X-CAN v8 er en heftig oppgradering, hele 30% effektøkning fra 1.0 til 1.3 W, men testene er litt tvetydige. Det er en DAC ombord og en USB-plugg, og boksen gir litt mer strøm for å drive lavimpedante hodetelefoner, men det er ikke opplagt at V8'ern gir noe bedre resultat på Sennheisere, så jeg ser ikke noe stort behov for å bytte.

    Sånn ser greiene ut forfra:


    Og sånn ser det ut inni X-Cans hvis man går litt berserk med skrutrekkeren og setter på demperinger på rørene (Dette er ikke mitt bilde, jeg har rappet det fra noen som selger slike rørdempere. Aner ikke om de fungerer.)


    Det er litt interessant at X-PSU'en gir 12-0-12 volt AC ut, så det første X-CAN må gjøre er å likerette den og mate den gjennom en bråte glattekondensatorer, ser det ut som. Skulle tro det var bedre å gjøre den jobben i strømforsyningen, også for å slippe å få noe 50 Hz inn på forsterkerkortet. Men man kan ikke klage på resultatet.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I løpet av sommerferien hadde DEQX'en kommet tilbake fra sin Australiatur. Det tok visst litt ekstra tid fordi underleverandøren som gjennomførte oppgraderingen hadde kommet i skade for å kverke hovedkortet, så det som kom tilbake var en splitter ny HDP-3. På en måte er det en trøst at andre enn meg også greier å zappe et kretskort i ny og ne. Sånn ser den ut nå, der den står på sine Disc of Silence:



    Jeg kommer tilbake til lyden når den har fått gått seg litt til, siden det er en viss innspillingstid på den. Jeg fant forresten ut at DEQX'en ikke reklokker digitalsignalet fra transporten, men bare henter ut klokkesignalet fra den digitale datastrømmen. Det betyr nok at den faktisk vil foretrekke en transport med lavt jitter og tilsvarende presis dataoverføring. Hmmm, kanskje jeg ikke var helt ferdig med dette prosjektet ennå.

    Dessuten ligger det visst en pakke til meg med deler til en DACT CT-100 (NLE-17) RIAA på postkontoret, så dette kan bli morsomt i fortsettelsen.
     

    Vedlegg

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Aahh, den ser mye mer audiofil ut med det nye kabinettet. Skal ikke se bort fra at den får innpass i mer konservative miljøer nå.

    Interessant det du nevner om manglende reklokking. Signalet går jo gjennom omfattende prosessering, alt dette kan da ikke drives av klokkeinfo fra SPDIF signalet? Noen buffere underveis er det vel også?

    Testene som ble gjort med Gaia hos Karma med Squeezebox, Transporter og et par gode CD spillere tydet jo ikke på at DEQX var særlig følsom for drivverk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Veggen skrev:
    Interessant det du nevner om manglende reklokking. Signalet går jo gjennom omfattende prosessering, alt dette kan da ikke drives av klokkeinfo fra SPDIF signalet? Noen buffere underveis er det vel også?

    Testene som ble gjort med Gaia hos Karma med Squeezebox, Transporter og et par gode CD spillere tydet jo ikke på at DEQX var særlig følsom for drivverk.
    Ja, det var også det jeg trodde. Jeg har selv merket at den ikke er følsom for valg av digitalkabel, som også kan påvirke jitternivået, så spesielt kritisk kan det ikke være. Men det var en diskusjon på deqxbeta-gruppen som fikk meg til å endre oppfatning.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.458
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Enig med Veggen, laaaangt lekrere utseende på den nye "kassa" :) Blir spennende å følge med videre...
    mvh Kai
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mens greiene spiller seg inn tilstrekkelig til å gjøre et nytt sett målinger for høyttaler- og romkorreksjoner, kan vi jo skravle litt om forsterkere. Denne stabelen består av tre stk Hypex UcD monoblokker, som tilsammen blir eksakt like stort som en stk EC AW180M. Ikke helt tilfeldig, siden en sånn bodde der tidligere. Hele stabelen står på et MDF-brett oppå fire av Clas Ohlsons eminente 40 mm dørstoppere, her malt med svart akryl.



    Nederst står en UcD700AD. Dette er den ene av det første paret jeg bygde. (Den andre står ved den andre høyttaleren, logisk nok.) Byggetråden er her. Opprinnelig bygde jeg med en 1200 VA trafo, men den viste seg å brumme en del. Nå står det en TR700 skjermet og epoxypottet trafo i, og da ble det tyst. 700 VA fra trafoen skulle fortsatt være tilstrekkelig, siden den nå drar ett 8-ohms Peerless XLS 10"-element, og forsterkeren gir "bare" 350 W i 8 ohm. Forsterkeren er DC-koblet, noe som er så enkelt som å flytte en jumper på forsterkerkortet på UcD700. Det gjør sannsynligvis ingen lydmessig forskjell, i det minste på subwooferen, men denne DEQX'en har trafo-balanserte utganger som nærmest garanterer at det ikke kommer noe DC til effektforsterkerne. Og da kunne jeg like gjerne DC-koble den.

    I midten står en UcD400AD med 500 VA trafo og High Grade strømforsyning. Det viste seg at plassbehovet omkring softstarten måtte bestemme de ytre dimensjonene på boksen, så den ble like stor som 700-watteren, men med en litt annen innvendig layout. Den detaljerte byggetråden er her. Forsterkeren ble tweaket i to runder; først fikk bufferen på forsterkerkortet drivspenning direkte fra strømforsyningen (heller enn via regulatorene på forsterkerkortet), og deretter ble inngangskondensatorene kortsluttet for å gjøre denne også DC-koblet.

    Øverst bor en UcD180HG med TR180 (160 VA) trafo, mono strømforsyning og HxR12 super-spenningsregulatorer på forsterkerkortet. Her ble det litt mer plass rundt komponentene, så det var mulig å redusere høyden på chassiset med 20 mm. Det tok litt mer tid enn forutsatt å bygge disse, men mest på grunn av hvor mye tid jeg selv hadde tilgjengelig. Problemet med å bygge i rykk og napp er at man glemmer hva man hadde tenkt ut, så jeg gjenoppdaget en versjon av Murphy's lov: Hvis det vil medføre katastrofale konsekvenser å forveksle to ledninger, så vil man en mørk kveld gjøre nettopp det. Ganske spektakulært ble det også. Først en blå stikkflamme og en mini Hiroshima-røyksopp kom opp av det åpne chassiset, så gikk sikringen i huset, og i stupmørket kunne jeg se rødglødende komponenter sakte fade til svart. Helt svart. Hm. Og siden all den magiske røyken nå hadde sluppet ut, så trengte jeg å etterbestille diverse småting med mer røyk i. Og da hadde jeg fått nok moro med DIY for en stund, så jeg hoppet over å DC-koble den. Ting er ganske små bakpå det kretskortet. Uansett, sånn ser det ut under lokket når alt er på riktig plass igjen:



    De små hvite boksene på bakveggen, med tre røde kabelsko på, er baksiden av en ground lift switch. Det er bygd som en vippebryter med tre stillinger. En stilling er XLR skjerm til chassisjord, den andre er totalt avbrudd, og den tredje kobler skjermen til chassisjord via en RC-link som blokkerer lave frekvenser mens den sender RF rett gjennom til jord. Chassis på forsterkeren er alltid koblet til sikkerhetsjord i stikkontakten, uansett hvordan denne bryteren står. Alle seks monoblokker har fått slike brytere. Ground loops, begone!

    180-watterne driver 6-ohms diskanter, 400-watterne et par mellomtoner som blir 4 ohm tilsammen, og 8 ohm for 700-watterne i bassen som nevnt. Tilsammen gir altså denne stabelen noe sånt som 870 W inn i de aktuelle elementene ved behov, backet opp av tilsammen 1360 VA trafokapasitet. Det kan også staves headroom. (Hypex spesifiserer forsterkerne bare i 4 ohm, heller enn de "normale" 8 ohm, så dette er 1280 W i 4 ohm og omtrent halvparten i 8 ohm.)

    Og så låter det da ikke så verst heller. Nå hører jeg på "Blackbird" med Siris Svale Band, og dette begynner å ligne på noe.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg, nær sagt som vanlig, endret for mange ting på en gang til å kunne være sikker på hva som gjorde hva. Det er også vanskelig å huske nøyaktig hvordan ting hørtes ut før oppgraderingen - dette tok sin tid. Men inntrykket så langt er at både dynamikk og holografi (stereoperspektiv, dybde og høyde i lydbildet) har blitt en god del bedre. Kan være oppgraderingen av DEQX-kretsene, Jensen-trafoene på XLR-utgangene, stereo-suben med 2x350 W i stedet for 1x200 W, eller alt sammen på en gang. Not bad at all.

    Skal prøve å måle høyttaler- og romrespons i morgen for å ta frem et nytt sett korreksjonsfiltre. Fikk et tips om at det kunne være bedre å gjøre høyttalerkorreksjonen for sub'en fra lytteposisjon i stedet for på 1 m, for å bruke den algoritmen til å korrigere både rom og høyttaler på en gang. Da blir finpussen med EQ mer krydder enn romkorreksjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...og den målingen fikk jeg ikke gjort. Hadde det altfor travelt med å plukke frem den ene CD'en etter den andre fra hylla og høre på dem. Det er nok et godt tegn.

    Jeg la merke til litt unoter med "Amused to Death" hvor lydbildet strakk seg litt lenger ut på den ene siden enn den andre. Litt strategisk plassering av noen puter & sånt rundt førsterefleksjonspunktene på høyre side, så var symmetrien tilbake. Kanskje jeg skal prøve med noe refleksjonsdempende rett bak høyttalerne også, for det kan være mer å gå på her før jeg gjør nye målinger av rommet. Likevel, dette er allerede klart bedre holografi, spesielt i høyde og dybde, enn hva jeg kan huske å ha hatt tidligere.

    Det virket ikke som noen var interessert i å skravle om forsterkere (er det noen som leser dette?), så hva med høyttalere i stedet? Hovedhøyttalerne er et par dynaBel Euforia med Kimber kabel trukket fra elementene og rett ut gjennom bassrefleksporten, uten å gå via delefilteret. Fronten på Euforiaene er trukket med selvklebende svart filt for å dempe litt diffraksjoner. Aner ikke om det gjør noen forskjell, men det gjør ingen skade og ser litt kult ut. Og høyttalerne står på Clas Ohlsons 40 mm dørstoppere, igjen med akrylmaling på. Da ser det ikke så aller verst ut.



    I midten står en hjemmesnekret 2x10" subwoofer med Peerless XLS-elementer. Massiv sak med forsterkninger på kryss og tvers inni. Veggtykkelsene er opptil 51 mm MDF, så den går ingen steder. Jeg satte en stålplate med høyttalerterminaler bakpå i stedet for den subforsterkeren som sto der tidligere, så dette må nå kalles en passiv stereosub. Sånn ser den egentlig ut:



    Men, som mange vet fra før, så er den forkledt som en øvingsbenk for husets musikere og ser ut som dette når den er påkledt:



    Notene på stativet er forresten Øystein Baadsviks "Fnugg", en slags tostemt solo for gal mann og tuba. Ubeskrivelig sak. (Nei, det er ikke jeg som spiller sånt tungt metall, men det er interessant både for hifi-freak og musiker å sammenligne CD- og live-versjon.)

     

    Vedlegg

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Lekke-lekk-lekkert!

    Ros for Sub'n.

    Ser fram til å se noen kurver. :)

    Mvh

    PK
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    asbjbo skrev:
    (er det noen som leser dette?)
    Jada, med interesse til og med.
    Dette ser veldig bra ut, genial kamuflering av sub.
    Har lyst til å gå aktivt selv en dag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Veggen skrev:
    asbjbo skrev:
    (er det noen som leser dette?)
    Jada, med interesse til og med.
    Dette ser veldig bra ut, genial kamuflering av sub.
    Har lyst til å gå aktivt selv en dag.
    Takk, takk. "Prosjektnavnet" for sub'en var HiWAF. Skepsisen var stor, lenge. ("Du kan sikkert få lov til å bygge den, men det er ikke sikkert at du får lov til å ha den i stua...") Til sist sydde hun til og med puten til å legge oppå, sånn at den skulle matche med gardinene. Og der står den fortsatt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.547
    Antall liker
    25.498
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har jo bare en eneste krakk. Jeg har fått lov til å ha to. Nå sommerstid har de vært nattlager for putene til terrassemøblene.
    Interressant gjennomgang av forsterkerløsninger. Slike steinalderstrømforsyninger krever sin plass. Pent arbeid, men du skulle filmet Hiroshimasoppreplikaen.

    Jeg synes du har så pene bassmellomtoner, asbjbo. ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Pent arbeid, men du skulle filmet Hiroshimasoppreplikaen.
    Ideelt skulle man hatt to videokameraer i gang når man slår på selvbygg for første gangs "smoke test". Ett på utstyret og ett på ansiktet til konstruktøren. Men jeg tror ikke jeg ville tatt frem den videoen veldig ofte.

    Forresten, en idé med layouten i forsterkerne er å få til god skjerming mellom ulike elektromagnetiske støykilder. Derfor står trafoene i sine egne rom med stålvegger, det er en jordet aluminiumsvegg/kjøleflens mellom strømforsyningen og selve forsterkerkortet, og likestrømssiden av strømforsyningen er så langt unna vekselstrømsledningene som mulig. Dessuten ligger det gummiskiver mellom trafoer og chassis for å dempe eventuelle mekaniske bilyder derfra.

    Med klasse-D-forsterkere blir de innvendige kjøleflensene med luftehull tilstrekkelig kjøling. Jeg målte 51 grader på det varmeste punktet i stabelen etter å ha spilt rock i timevis i går. Det kan man tåle, men jeg lot likevel diskant- og mellomtone-forsterkere bytte plass og la noen korkbiter mellom for å få 4-5 millimeter mer lufting mellom forsterkerne. Og da var vi på 46 grader. Cool as cucumbers.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    Spennende, spennende. Aktiv deling har jeg tro på, uten noen som helst praktisk erfaring å underbygge troen med. Men det blir et stykke fram før jeg sjøl får gjort noe med det.

    Den krakk-gone-subwoofer-løsninga var jo genial.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.985
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Imponerende! 8)
    (-også at noen går "løs" med tuba på slike stykker...)

    Arne K
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cobra2 skrev:
    Imponerende! 8)
    (-også at noen går "løs" med tuba på slike stykker...)
    Takker! Husets tubaist er 13 og spilte dette stykket solo på en kirkekonsert i Cincinnati tidligere i sommer, i forbindelse med ITEC. Det er dessuten mindre enn ett år siden han gikk opp en lurstørrelse fra baryton til tuba. (Såpass må man vel få lov til å skryte av barnet...)
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    asbjbo skrev:
    Cobra2 skrev:
    Imponerende! 8)
    (-også at noen går "løs" med tuba på slike stykker...)
    Takker! Husets tubaist er 13 og spilte dette stykket solo på en kirkekonsert i Cincinnati tidligere i sommer, i forbindelse med ITEC. Det er dessuten mindre enn ett år siden han gikk opp en lurstørrelse fra baryton til tuba. (Såpass må man vel få lov til å skryte av barnet...)
    Imponert!!!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ettersom husets arkitekt har vært i midlertidig eksil (selvvalgt ;)), så har det vært mulig å eksperimentere litt med høyttalerplasseringer og demping av førsteordens refleksjoner.

    Refleksjoner via sideveggene kunne stoppes med noen strategisk plasserte puter og ulltepper, stablet opp passe høyt. Det gjorde en stor forskjell for plasseringen av lydeffektene i Waters' "Amused to death". Det er en utmerket innspilling for å sjekke presisjon i fasegangen. Alle QSound-effektene avhenger av å kunne manipulere fasegangen helt presist for å fungere. Med en dempet og en reflekterende sidevegg var panoramaet kuttet tvert av litt utenfor høyttaleren på den reflekterende siden, men fortsatte til "nine o'clock"-posisjonen på den dempede siden. Opp med putestabelen, og vi var godt forbi "two o'clock" på den siden også. Overbevist? Skulle mene det, ja.

    Så var det veggen bak høyttalerne da. Hylla over brystningspanelene er i ca 140 cm høyde (20 cm over toppen på høyttalerne) og stikker ut 10-15 cm fra veggen. Hmmm. Jeg rasket med meg noen pakker 5x1,5 m velour og gardinklyper fra Jysk da jeg kjørte forbi i går kveld. Et par 6 mm gjengestenger hadde jeg liggende fra før, og den lokale byggevarehandelen hadde passe store øyeskruer. Da ble det slik:



    Estetisk er det ganske ille, selv om jeg traff OK med fargen. Stoffet er ikke riktig så blankt som det kan se ut til på bildet. Det er mer "silke" enn "dusjforheng" i virkeligheten, men fortsatt altfor blankt. Heldigvis kan det enkelt hektes ned med et håndgrep når jeg ikke sitter i sweet spot og finlytter. Da er det bare øyeskruene som står igjen. Kan tenkes at jeg kan få sydd inn et bånd for å holde stoffet i litt penere folder og lagt opp nederste ende passe høyt fra gulvet, hvis jeg spør veldig, veldig pent. Uansett kommer det nok bare til å henge oppe når jeg er i humør til å lytte med lukkede øyne. Og er alene hjemme...

    Akustisk er det heller ikke helt perfekt, siden den lette velouren (150 g/m2) ikke absorberer spesielt mye lyd. Jeg kompenserer delvis for det med å henge opp fem løpemeter på en meter stang, men det hadde nok vært bedre med tyngre vare. (Norsk Sceneteknikk selger the real stuff, 355 til 600 g/m2.) Likevel gjorde dette en ganske stor forskjell i hvor fokuserte disse QSound-figurene ble. Troikaen luktet formelig hest da den galopperte forbi. Plasseringen endret seg ikke nevneverdig, annet enn at bikkja på spor 1 flyttet bort til neste nabo, men hver enkelt effekt ble mye tydeligere avgrenset, mere kroppslig og mindre diffus. Total kostnad 696 kr og jeg vil påstå ganske hardnakket at man kan bruke j..lig mye penger på f eks kabler uten å oppnå en lydforbedring som er i nærheten av dette.

    Og deretter passet det bra, dagens evenementer og tidligere histore tatt i betraktning, å høre sporet "Watching TV" på "Amused to Death", i stedet for å se på TV. Jeg må innrømme at jeg var litt fuktig i øyekroken da jeg reiste meg.
     

    Vedlegg

    S

    Storebror

    Gjest
    Slike putetriks og gardiner fungerer det, men prøv Rockwool akustikkplater!!
    Steike som det fungerer i forhold :eek:

    R
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette ga hvertfall mersmak. Jeg skal nok se litt mer på rommet før jeg fintuner frekvensgangen i DEQX'en.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, sitter hele hifi-sentralen og ser på TV, eller? Not me.

    DEQX-oppgraderingen var en betydelig forbedring for signalet fra platespilleren. Det går først gjennom en A/D-konvertering før det prosesseres og konverteres tilbake til analog. Tidligere medførte den doble konverteringen en tydelig tilsløring av lyden. Dette var langt fra hva som er mulig å få til når det samples ved 24/96, som i prinsippet skulle vært helt transparent.

    Nå, etter diverse oppgraderinger av A/D og D/A-konvertere i DEQX'en, høres signalbehandlingen ganske transparent ut. Det er lydkarakteren fra pickup og RIAA som dominerer. DEQX'en gjør ikke så mye mer med signalet enn hva den blir bedt om å gjøre. Klar anbefaling: Hvis du har tenkt å bruke en DEQX med analog signalkilde, skaff deg en HDP3 med det samme. PDC-2.6 er helt OK med digital input, men det er stor forskjell mellom den og en HDP3 med analogt inputsignal.

    Jeg legger forresten merke til at RIAA'en (EC ECP-1) har litt for mye gain, slik at signalet klipper ganske ofte på input til DEQX. Det er med en Ortofon Kontrapunkt A pickup med 450 uV signalnivå. Det er forøvrig samme signalnivå som en Lyra Argo i, og det er mange MC-pickuper som har høyere signalnivå enn det.

    Neste RIAA får justerbart gain...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.075
    Antall liker
    4.504
    Jeg koser meg i alle fall med tråden din asbjbo :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.349
    Antall liker
    39.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Bx, da skal jeg legge ut en liten bonus for oss som holder på musikk fremfor OL. Jeg har samlet litt på frekvensområder for forskjellige instrumenter og stemmer over de siste par årene. Der har jeg også puttet inn forskjellig annen lytte-relevant info. Vedlegget er en PDF-printout av dette arket.



    Arket har flere seksjoner. Nederst er navn og frekvens på hver tone, fra C0 ved 16,35 Hz og opp til B10 på 31 609 Hz. Jeg bruker amerikanske tonenavn i stedet for norske, rett og slett fordi jeg synes det blir mer logisk, og kanskje fordi det er der jeg har studert og fordi mye av litteraturen min er derfra. Tonen "B" er som kjent "H" på norsk, på grunn av en fire hundre år gammel skrivefeil, men ABCDEFG er likevel enklere enn AHCDEFG for mitt hode. Resten av arket er forresten også tekstet på engelsk. Pianotangentene er vist sammen med denne seksjonen, også for toner som ligger utenfor det et vanlig piano kan levere.

    Størstedelen av arket viser tonespennet for ulike stemmer og instrumenter. En del steder har jeg skilt mellom et kjerneområde, som f eks alle tenorer forventes å beherske, og ytre områder som inngår i enkelte krevende roller. Eller, for en fiolin, det vanlige spennet på brettet av en alminnelig fire-strengs fiolin, og de tilleggene som kommer nedover ved en fem-strengs og oppover ved å spille harmonics.

    Den mest komplekse seksjonen står rett over vokalstemmene, og forsøker å gjengi hvordan forskjellige vokaler og konsonanter plasserer seg i frekvens. For eksempel, hvis en tenor synger "AAAA" ved C3, så vil grunntonen ligge nettopp her ved 130 Hz. Et sett av overtoner bestemmer hvordan dette høres ut. For vokalen A ligger de to viktigste ved 700 Hz og 1200 Hz, ca, med mest nivå på den ved 700. Dette er vist med en stor A og en liten a i diagrammet. Disse "formantene" er ca 200 Hz brede. Hvis disse overtonene lå ved 490 og 1000 Hz i stedet, ville vi høre en O i stedet for en A. I tillegg er det en overtonestruktur oppe rundt 2500 Hz som gjør at dette høres ut som "sang" i stedet for "tale". De forskjellige konsonantene har gjerne bare en hovedfrekvens, f eks s oppe ved 6000 Hz. Hvis man mener at et anlegg betoner enkelte vokaler eller konsonanter fremfor andre, så kan dette brukes til å overføre det til frekvens, som et første steg mot å isolere og løse problemet. ("Naturlig A-lyd" har jeg sett Vadseth skrive om høyttalere.)

    Øverste seksjon setter navn på frekvensområder og viser en del "hifi"-termer for for mye eller for lite energi i forskjellige frekvensbånd. "Nasal" betyr f eks at det er for mye nivå rundt 1000 Hz, sammenlignet med øvrige frekvenser. For mye ett sted og for lite et annet sted høres ganske likt ut, har jeg erfart. Med en variabel equalizer, som den i DEQXen, er det enkelt å dra opp en 5 dB peak fra en ellers flat profil og skyve den oppover og nedover i frekvens for å høre hvordan hver av disse høres ut. Øret er mer følsomt for frekvenser med for mye nivå enn for frekvenser med for lite, noe som gjenspeiler seg i hvor mange navn det står på hver side av streken her.

    Oppå hele greia har jeg lagt vektingskurven for dB(A), som er et forsøk på å indikere hvor øret er mest og minst følsomt. Ikke helt en Fletcher-Munson-kurve, men litt pekepinn.

    Kilder, mnja, dette er hentet fra mange forskjellige steder. Noe følger Bob Katz' "Mastering Audio" (som har et lignende kart over tonespennet til forskjellige instrumenter som vedlegg), andre ting kommer fra musikkbøker som "Exploring Music" av Charles Taylor, og en hel del kommer fra forskjellige artikler rundt om på nettet. "Hvis du kopierer fra en, er det plagiat, men hvis du kopierer fra mange, er det forskning". Eventuelle feil har jeg selvsagt funnet på helt selv.

    Arket er formattert for å skrives ut på A3 med fargeskriver, men det blir også såvidt lesbart på A4. Tilsammen gir dette en hendig bro mellom "musikk" i toner og ord, og "vitenskap" i Hz og dB. Vi hører det første, men må skru i henhold til det andre. Jeg har gjerne en utskrift i nærheten når jeg forsøker å justere ting.
     

    Vedlegg

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Utrolig fin oversikt asbjbo. :eek: Imponert.

    Hjertelig takk, denne skal tas vare på.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    11
    Fantastisk. Det arket ditt ble jeg oppriktig glad over å se. Jeg har lurt på sånne ting i lang tid og nå har jeg det liggende. Tusen, tusen takk! :)

    Forøvrig: du bruker DEQX for å eq'e lyd, ja? Og du er av den oppfatningen at DEQX'en hos deg nå er transparent for det som er "før" den i rekken? Det er i så fall interessant. Jeg har lyst til å på sikt drive med aktiv deling, men jeg har lurt en del på hvordan jeg skulle gjøre det uten at det ble himla dyrt og latterlig komplisert (når jeg tenker på det, aner jeg ikke hva DEQX koster, men vanvittig dyrt er det vel neppe?).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn