marsboers anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

    marsboer

    Gjest

    Rottenikken

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Innlegg
    93
    Antall liker
    1
    Tok en kikk på hjemmesiden din og må si dette var snasent! Nedgradert fra 802 til 805? Fra stereo til hjemmekino? Modig gjort ;)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Jeg kan jo starte med litt historikk. Jeg har dessverre ikke bilder fra mine første anlegg så der blir det eventuelt noen produktbilder.
    Et fellestrekk med alle mine anlegg som jeg stadig finner veldig fascinerende, er at jeg til tross for alle pengene jeg har brukt på hi-fi og hjemmekino opp gjennom de siste åra, fremdeles ikke har eid en CD-spiller! Ikke av prinsipp, men jeg så det bare når jeg så på historikken... :)


    ca 2001-2002
    Mitt første anlegg som var bedre enn gammelt skrot funnet på loftet med delvis løse elementer og hønngamle forsterkere bestod av B&W DM602 S3, NAD C320 og billige kabler fra Tara Labs. Kilde var *grøss* et Creative Audigy lydkort og mp3 fra Winamp så vidt jeg husker.



    Her hadde jeg egentlig ikke noe begrep om hva god Hi-Fi lyd dreide seg om. Dette var det beste jeg hadde råd til på mitt meget begrensede budsjett fra jobbingen som ekstrahjelp på Narvesen. Det ble dermed droppet stativer og høyttalerne sto rett på bordet eller alternativt i bokhylla. Lyden var dermed deretter, men da brydde jeg meg uansett ikke noe større, selv om jeg allerede da begynte å lete etter en form for stereoperspektiv og begynte å tenke ørlite grann igjennom plassering med tanke på dette (selv om det var en tapt sak fra sekund 1).
    NADen gjør fremdeles tjeneste hos mine foreldre på et sett rimelige gulvstående fra B&W, mens DM602 S3 led en saftig død på grunn av min nysgjerrighet. Nysgjerrigheten gikk ut på å se om aluminium-conen i midten av elementet kunne stoppe elementet om jeg holdt fingeren på den mens høyttaleren spilte for full pupp. Svaret var NEI. Det som skjedde var at fingeren gikk rett gjennom alu-conen. Siden jeg uansett hadde lyst på Cerwin Vega 12" i en eller annen form gikk dermed DM602 S3 med til forskningsformål, og magneten ble flittig brukt til mye morro.

    Nå i etterkant innser jeg at denne høytaleren kunne gitt meg utrolig mye mer godlyd om jeg bare hadde pleid den bedre og visst hva jeg satt med. Men underveis i dissekeringen av høyttaleren fikk jeg en enorm respekt for B&W. Makan til byggekvalitet i et såpass rimelig produkt hadde jeg aldri forventet.

    2002-2005
    Det gikk som det gikk og det ble Cerwin Vega på meg først i stereo og så i surround med ymse NAD slik som sikkert 50% av alle gutter med en hi-fi drøm har hatt som unge lovende. På denne tiden var jeg student og det gikk i elektronisk musikk med max volum. Jeg trodde Cerwin Vega kunne spille bass på den tiden, men nå i etterkant har det vist seg at det bare er en slags rølpete grøt som ruller av hakket under en god stativhøyttaler.

    Jeg hadde både denne modellen

    Cerwin Vega V-12F

    og komplett surround med den etterfølgende CLSC-serien:


    Ikke så mye å si om disse annet enn at V-12F var den beste av to onder lydmessig, men hadde byggekvalitet på linje med hyssing, ståltråd og tape kombinert på billigst mulig måte. Mellomtoneelementet på disse røk fortere enn man rakk å skru opp. CLSC var en helt annen verden byggekvalitetsmessig, men ga meg ingenting lydmessig i Cerwin verdenen.
    CLSC-serien er forøvrig det nærmeste jeg har vært en hornkonstruksjon i min hi-fi karriere, og er neppe representativ for å si det slik.
     

    Vedlegg

    M

    marsboer

    Gjest
    2006

    2006 var året jeg endelig begynte å jobbe etter å ha slitt skolebenken i x-antall år. Dette betød mere gryn inn på konto. Og pengene gikk derfor til nytt anlegg. Jeg hadde nå blitt lei av lyden fra Cerwin Vega og ønsket noe med langt bedre lydkvalitet fremfor masse kvantitet. Hi-Fi blader ble saumfart og det ble klart at her var det bare en høyttaler som gjaldt i prisklassen opp mot 10k og det var Dali Ikon 6. Økonomien var jo fremdeles begrenset så jeg tok meg bare råd til en NAD C372 som forsterker. Jeg fikk imidlertid lyst på digital overføring og surround sånn etterhvert, så da byttet jeg ut den med en Denon AVR2106, til tross for at jeg kun kjørte stereo. Av disse var Denonen klart den beste matchen med Ikon høyttalerne, selv om den hadde sine store mangler. De 9000,- kronene Ikon høyttalerne kostet meg synes jeg var på grensen dyrt for noe hi-fi utstyr husker jeg. Jeg husker også at jeg faktisk gikk rundt og halvveis trodde at disse høyttalerne ga meg 90% av lydkvaliteten til high-end høyttalere.
    Vel, vel.. så feil kan man ta.. Det var jo ikke akkurat et sjakktrekk å bare drive dem med en fyrstikk av en surroundreceiver heller.
    Men man skal likevel ikke kimse av denne tiden i min hi-fi karriere. Akkurat dette oppsettet lærte meg flere viktige ting på den gode "A-ha!" måten som gir en reell erfaring som betyr noe, i stedet for å bare høre ting fra diverse forum og lignende som man ikke egentlig skjønner hva dreier seg om i virkeligheten.

    Klarte bare å skrape frem ett gammelt bilde fra "arkivet".


    Leksjon nr 1:
    Plassering i form av avstand fra bakvegg, bredde i forhold til lytteposisjon og vinkling er alfa og omega om man ønsker noe som ligner på et stereoperspektiv.

    Leksjon nr 2:
    God lyd kan ikke oppnås uten gode forsterkere som kan gi nok strøm.

    Leksjon nr 3:
    Et digert objekt (dvs en TV-seksjon som du ser på bildet) har ingen verdens ting mellom høyttalerene å gjøre. Stereoperspektivet blir totalt ødelagt.

    På denne tiden begynte jeg virkelig å hige etter et skikkelig stereoperspektiv som jeg hadde hørt konturene av på mine turer til Hi-Fi klubben (som er eneste reelle Hi-Fi alternativ på Lillehammer), samt hos en mer seriøs hi-fi kompis. Jeg fikk det aldri helt til selvsagt, både fordi det fremdeles var mye mer å hente på plassering, men også fordi Denonen sugde rull som stereoforsterker. Jeg fikk en skikkelig a-ha opplevelse da jeg testa bi-amping funksjonen på receiveren. Dette hjalp virkelig! Denonen var faktisk så svak at når jeg spilte sanger, selv på moderat nivå, som inneholdt en del bassinformasjon, så ble det veldig vanskelig å høre hva som ble sunget og øvrig informasjon akkurat da bassanslagene kom. Omtrent som en kjapp fade-out, fade-in volummessig på deler av lydbildet ved hvert anslag.
    Jeg trodde det var opptakene som var slik, men det viste seg at Denonen ble fullstendig tømt for strøm, men dette ble tildels helt borte med bi-amping til tross for at den samme strømforsyningen ble benyttet i receiveren. Det forandret ikke det faktum at Denonen fremdeles var svakere enn en militærnekter kreftemessig og like engasjerende lydmessig som...tja... vet ikke. Bare kjedelig. Det hørtes ut som om alle artister var utrolig sjenerte og prøvde å gjemme seg bak et par ulltepper på scenen.
    Metal og rock var døden på dette oppsettet. Bass fantes ikke både på grunn av utstyret samt at rommet var håpløst i så henseende, samt at billig skrikete elektronikk på ultrahissige diskanter i et veldig levende akustisk rom ikke akkurat var oppskriften på suksess. På det tidspunktet var jeg likevel halvveis fornøyd, men det var veldig sånn at det bare spilte bra om jeg spilte på natta og var i en spesiell sinnstemning - noe som egentlig for meg betyr at det var lite som stemte, noe som jeg i ettertid trygt kan si stemte.
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Eg aner ein viss likhet med min start :)
    Gleder meg til å lese om det massive serveropplegget ditt.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Da fortsetter vi videre:

    2006 til nyåret 2007
    Stereo ble nå utvidet til surround. Jeg kjøpte et sett Dali Ikon 2 som bakhøyttalere, og lagde noen DIY bakhøytalerstativer med en egenvekt på over 40kg per stk, godt hjulpet av en 25kg sekk med sandblåsersand i hvert stativ. Motivasjonen bak dette var at jeg ikke fant noen stativer som ga en vettug høyde for bakhøyttalerne i forhold til Dolbys standard.



    Centerhøyttaler gadd jeg ikke bry meg med siden jeg på denne tiden ennå ikke hadde hørt en center som ikke ødela mer enn den gjorde gagn for seg. Dette med centerhøyttaleren er noe jeg er særdeles hårsår på den dag i dag også. Denon AVR-2106 ble byttet ut med Denon AVR-2807 siden denne hadde fullspekket multipunkts Audyssey romkorreksjon som rommet mitt desperat trengte. Jeg brukte masse energi og tid på å prøve ut et uttall målinger og utvalg av målepunkter. Og selv om det helt klart ble bedre lyd med langt mer definert og tydelig mellomtone (dette med svært ullen og lukket mellomtone, samt manglende mellombass var dette oppsettets store problemer) så låt lyden fremdeles såpass unaturlig på musikk, samt ganske uengasjerende i surround siden sub-kanalen ble overdempet, at jeg valgte å kjøre uten romkorreksjonen. Jeg vekslet frem og tilbake et utall ganger med et utall målinger over lang tid, men klarte aldri å bli fortrolig med lydkvaliteten med romkorreksjon, samtidig som jeg hørte at den også gjorde veldig mye bra, noe som var utrolig frustrerende.

    På denne tiden kjøpte jeg også min første sub etter Cerwin Vega CLSC-15S suben jeg hadde i mitt gamle CV surroundoppsett. Suben var en SVS PB10-NSD og det var denne som fikk meg til å innse at jeg faktisk aldri hadde hørt ekte dypbass gjengitt rent noen gang i mitt liv. Denne suben var en åpenbaring av dimensjoner, og jeg skjønte at CV-suben ikke fortjente tittelen sub i det hele tatt. SVSen skambanket denne så hardt på alle måter, inklusive trøkk i bunn, at de definitivt ikke fortjente omtrent samme prislapp. Morsomt med tanke på at det dreide seg om 15" vs 10" i SVSen.



    Etterhvert som jeg eksperimenterte litt med biamping på receiveren skjønte jeg at her måtte det et effekttrinn til, særlig på musikkbiten. Kilden min var på denne tiden en HTPC hvor lyden gikk digitalt ut fra et Creative X-fi kort og inn i Denonen som fungerte som DAC. Bildet på DVD gikk via DVI. Mediaportal ble brukt som frontend.
    Mitt første seriøse effekttrinn ble kjøpt inn i form av en Lyngdorf SDA2175.
    Forbedringen var klar fra første sekund. Det ble et helt annet overskudd i lyden, samt at Ikon høyttalerne fikk en ro over hele gjengivelsen de definitivt trengte. Diskanten ble nå endelig lyttbar på litt mindre gode opptak. Men det åpnet seg ikke akkurat opp likevel. Men på denne tiden var jeg svært fornøyd, og jeg vet nå at denne ikke fikk vist sitt sanne potensiale med den grisetamme og dårlige DACen til Denonen, som alle skrøyt av på den tiden.



    Selv om Lyngdorfen hadde helt vill byggekvalitet i forhold til prisen så fikk jeg dessverre et støyproblem med den i anlegget. Anlegget var stille når det ble påslått, men etterhvert som det fikk stå noen minutter begynte en støy å tre frem. Denne ble høyere og høyere og etter omlag en halvtime sto anlegget å suste så høyt at man hørte det godt i andre rom i huset. Kjøpet ble dermed hevet siden dette oppstod før 14 dager var gått.

    I stedet valgte jeg å gjøre det jeg i etterkant har skjønt at har vært en milepæl i min hi-fi karriere. Innkjøpet av NAD M25 7-kanalseffekttrinn. Med sine 25k var dette utrolig mye mer penger enn jeg noen gang hadde brukt på lyd før. Etter kjøpet av denne har jeg i etterkant skjønt at jeg sluttet å tenke på pengene som gikk med og i stedet fokuserte kun på den lydmessige gevinsten. Var det slik at en større forbedring kostet meg 60k så var dette nå plutselig mentalt akseptabelt uten større kvaler så lenge økonomien tilsa at det var i orden.

    Dette effekttrinnet var vel egentlig ikke kvalitetsmessig så mye bedre enn lyngdorfen, men det ble definitivt en oppgradering totalt sett, siden alle surroundkanaler fikk et mye mer behagelig lydbilde som var preget av massivt overskudd. Dette er også den tyngste rene elektronikkomponenten jeg hittil har eid med sine 44kg. Boksen var fullstendig tettpakket og hadde en byggekvalitet som en stridsvogn, noe som alltid har betydd mye for meg. Bare synd at designet er såpass særegent at det ikke finnes noen andre komponenter med matchende farger og design.







    Jeg kjøpte også en SVS til, nemlig verstingmodellen på den tiden: SVS PB12 plus/2. Denne ble først kjørt sammen med SVS PB10, men denne ble etterhvert solgt.
    Denne var enda noen hakk bedre enn PB10, både kvalitetsmessig og definitivt overskudd- og trøkkmessig. Den var også stor som et bikkjehus! De fleste bare lo når de så den. Den bestod av to 12" nedoverfyrende basselementer.
    Jeg benyttet også en Behringer feedback destroyer (Behringer FBQ2496) for å manuelt kjøre romkorreksjon og tilpasning av suben. Det var i denne perioden jeg virkelig satte meg inn i manuelle målinger av frekvensrespons med RoomEQ Wizard og PC, og også til tider et SPL-meter, men dette ble fort forkastet som for tungvindt.
    REW og PC har i etterkant vist seg å være uvurderlig for mine senere oppsett til tross for at jeg gjerne ikke har hatt noen måte å faktisk korrigere lyden på elektronisk. For å finne en vettug sub-posisjon er målinger gull!
     

    Vedlegg

    M

    marsboer

    Gjest
    Nyåret 2007
    Jeg hadde lenge siklet på nye høyttalere og siden muligheten nå bydde seg økonomisk flesket jeg til med det som var min drømmehøyttaler på den tiden, B&W 802D. I tillegg hadde jeg gått til anskaffelse av en Squeezebox v3 en eller annen gang før denne perioden.

    Da jeg endelig fikk 802D i hus etter masse slit og irritasjon over idiotiske frakteselskap som ikke hadde plass i bilen, hadde ødelagt datasystem, sto fast i snøværet osv osv kan jeg vel egentlig si at skuffelsen var stor.
    Umiddelbart følte jeg det manglet noe i lyden, samtidig som det spilte totalt uengasjerende. Det som manglet var naturligvis forvrengningen. Å gå fra Ikon til B&Ws D-serie var ingen liten overgang for å si det slik.
    Det tok ikke lange tiden før jeg innså, godt hjulpet av litt "slakt" fra en hi-fi kompis som insisterte på at 802D hadde han hørt langt bedre andre plasser, at kringutstyret mitt ikke holdt mål, samtidig som det definitivt ikke matchet D-serien lydmessig - i TILLEGG til rommet som jeg allerede visste gjorde mye elendighet. Jeg tenker med gru på at i denne perioden så var det fremdeles min rimelige Denon receiver som fikk stå for DAC og pre-delen i anlegget. Hårreisende!
    NAD M25 ble benyttet i bi-ampet modus mot 802Dene.

    Kort sagt kan man si at stereoperspektivet var grumsete og dårlig, bassen gikk så til de grader i gulvplankene slik at all presisjon forsvant samt at mellomtonen var ullen og vanskelig å tyde. Jeg visste jo selvfølgelig ikke hvor ille det sto til på det tidspunktet men man lærer så lenge man lever. Lyttetretthet inntraff deretter kjapt, ikke på grunn av slitsom lyd, men på grunn av mye påvirkning fra rommet og grøtete lyd.



    Her ser man forøvrig også bikkjehuset borti hjørnet. Vinduet er i standard høyde over gulvet bare for å sette ting i perspektiv..
    Ved siden av "racket" står HTPCen som fungerte som videospiller. Den store TV-reolen ble også demontert på grunn av den store negative påvirkning på lyden. Jeg måtte forøvrig også understøtte racket med bøker, siden NAD M25 var så tung at racket begynte å brekke sammen når jeg satte den inn. So much for Jysk kvalitet. Det viste seg senere at racket besto av vertikalstilt papp innvendig..







    Høyttalerkabling var i denne perioden to par Tara Labs Omni 3 om jeg ikke husker helt feil.
     

    Vedlegg

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Åssen går det med den nye pre`en?
    Fortsatt fornøyd?

    Mvh
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Absolutt! Det er først nå jeg virkelig har fått oppleve hvilket potensiale som har bodd i anlegget, og da primært i Transporter. Bassen har også blitt mye bedre. Festkulen fra Yamahaen er borte, samtidig som den nå føles veldig jevn og riktig på all musikk, ikke bare enkelte innspillinger. Attacket og tyngden i mellombassen ble også vesentlig bedre. Det er helt utrolig hvilken autoritet 805S kan fremvise med skikkelig elektronikk i ryggen! Men da har jeg likevel ikke kommet til de øvrige og enda større forbedringene, som jeg heller kan si litt om senere.

    Jeg har imidlertid ikke fått noen second opinion på oppsettet etter at denne ble satt inn.
    Dersom noen føler seg i humør til å stille opp på Lillehammer med et kritisk øre så er det bare å gi et lite pip. Jeg skal prøve å gi en litt nærmere beskrivelse av hvordan anlegget mitt faktisk spiller på musikk når jeg kommer dithen i historien i denne tråden.
    Personlig sitter jeg foran anlegget og har store problemer med å være kritisk fordi jeg synes all musikk, dårlig som bra opptak, metal som klassisk, låter så innbydende og engasjerende at jeg ikke klarer å fokusere på det tekniske.
    Det er nok derfor jeg trenger en liten reality check fra noen skarpspissede ører som kan peke på noen sikkert åpenbare forbedringspotensialer.

    Men mer detaljert og konkret beskrivelse kommer senere.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.942
    Antall liker
    7.648
    Sted
    Holmestrand
    Ingen dame i huset? Massive oppgraderinger av anlegg og samme gardiner? ;)

    Artig å lese. Tydeligvis samme sans for detaljer som med datasystemet!
    Tror mange kjenner seg igjen. Selv ble jeg styrt unna CV-stilen da jeg startet som 16-åring. Hadde en eldre kamerat som hadde gjort unna den stilen for oss begge.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Har både samboer og unge (ikke unge på den tiden), men hun hater å bytte gardiner. Hun finner noen som funker visuelt, og de henger så lenge som mulig.. :)

    Trodde aldri jeg skulle få klaging på gardinene mine her på sentralen ;D
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    " Jeg kan jo starte med litt historikk. Jeg har dessverre ikke bilder fra mine første anlegg så der blir det eventuelt noen produktbilder.
    Et fellestrekk med alle mine anlegg som jeg stadig finner veldig fascinerende, er at jeg til tross for alle pengene jeg har brukt på hi-fi og hjemmekino opp gjennom de siste åra, fremdeles ikke har eid en CD-spiller! Ikke av prinsipp, men jeg så det bare når jeg så på historikken... "


    Et annet tips til deg marsboer,
    Så lenge du ikke har prøvd en cd-spiller i anlegget før.
    Prøv å få lånt deg et par skikkelige spillere av høy kvalitet,
    det "kan" være at du får deg enda en magisk overraskelse.

    Mvh
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kan tyde på at det er mange som kan lære litt av din utkårede. "Finn noe som funker og la det stå så lenge som mulig."

    En læresetning som hadde spart en del kroner for en god del av sentralens medlemmer.

    Gardinene var det forøvrig ingen ting å utsette på, utover at de kanskje ikke stenger så mye lys ute om man skal se på tv/film når det er lyst, men det er ikke nødvendigvis et problem.

    Og - siden FAB skrev inn litt her mens jeg skrev mitt innlegg -hva med en skikkelig dac? Konseptet er jo mye det samme, god DA-konvertering, kilden kan jo være så mangt.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Dere må huske at historien ikke er ferdig enda :)
    Jeg har i hvertfall 3 klart forskjellige oppsett til før jeg kommer dit jeg er i dag..
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Fin historie, særlig disse "hva man syntes da vs. hva man skjønner nå"-betraktningene. Man ser frem til fortsettelsen.

    Edit: "svakere enn en militærnekter" tror jeg jeg skal begynne å bruke selv, selv om jeg er en slik en selv.
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Vi venter i spenning.
    Ikke noe pinebenk i denne varmen da, please.

    Mvh
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Mai 2007
    Jeg innså som nevnt ovenfor at kringkomponentene ikke kunne yte 802D rettferdighet. Samtidig innså jeg også at det måtte gjøres noe plasseringsmessig. Men siden jeg ikke akkurat er laget av penger ble jeg nødt til å selge unna surrounddelen av anlegget for å kunne finansiere et løft på stereosiden.

    Det jeg tok meg råd til var en NAD M3 og en Slimdevices Transporter som kilde, påkoblet balansert. DVD-spiller ble koblet digitalt på Transporter og brukte denne som DAC.
    I tillegg roterte jeg oppsettet, noe som fungerte svært mye bedre. Jeg hadde imidlertid en skjevhet i stereoperspektivet, noe som gjorde at lydbildet ikke var helt sentrert, men dro litt mot den ene siden. Dette skyldes stor avstandsforskjell til sideveggene.
    Uansett så var Transporter i svart totalt utsolgt på denne tiden, så en periode kjørte jeg kun Squeezebox v3 analogt inn i M3. Allerede her fikk jeg en liten a-ha opplevelse. Den låt ikke rent teknisk sett særlig bedre enn Denonens DAC, men du verden så mye sprekere lyd den hadde!
    Ukene gikk imidlertid og endelig kom Transporter. Den ble oppkoblet og hakesleppet var et faktum. En så groteskt stor forbedring kun ved elektronikkbytte har jeg til dags dato enda ikke opplevd igjen. Plutselig fikk jeg igjen følelsen av lettflytende magi og luft som jeg hadde hørt i andre high-end oppsett selv om mitt oppsett ikke var helt der enda. Stereoperspektivet begynte endelig å smake fugl, selv om det var mye mer å hente. Men skjevheten i perspektivet irriterte meg likevel mye, siden jeg visste at dette umulig kunne låte optimalt med en slik åpenbar feil.
    NAD M3 gjorde en god jobb synes jeg. Ikke fantastisk, men likevel en gjennomgående god jobb.

    De skarpøyde av dere ser kanskje at 802D står på noen plattformer i dette oppsettet. Dette er Auralex Gramma plattformer utviklet for proffmarkedet. Hvis man vil ha et underlag under høyttaleren som VIRKELIG fungerer om man er plaget med gulvressonanser så er dette tingen. De eliminerte all kobling til underlaget. Oppryddingen i bassområdet var utrolig behagelig, samtidig som også mellomtonen kunne nyte godt av en helt annen ro og fravær av ressonanser.
    Men merk at mitt gulv var ekstremt ille på dette området, så det var nok derfor forskjellen var så stor med og uten Gramma. "Hi-Fi-tweaks" som spikes ble liksom en vits i forhold til Auralexene til dette formålet.









    Jeg gikk også til anskaffelse av et skikkelig rack. Helsveiset metallramme med en vekttoleranse per hylle på 100kg er ting som tiltaler meg.
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kuvendig ift kilde, spennende erfaringer og refleksjoner.

    Gramma-platene virker jo som et meget godt tweak. De skal jeg vurdere når jeg får anlegget opp og spille igjen etter sommeren. Nytt rom, så jeg skal bli litt bedre kjent før jeg går bananas med tweaks. Lytte først - tweake etterpå..
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Interessant tråd og fine bilder, marsboer!

    Hadde vært artig å prøvd om disse Auralex Gramma plattformene kunne rydde opp i bassen i mitt anlegg også. Har flytende laminat på betonggulv, og selv om det hjalp å få høyttalerne opp på noen marmorheller, så føler jeg at det er mye å gå på fortsatt.
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Hmm, spennende de plattformene der.
    Prisen er jo heller ikke så avskrekkende.
    Jeg fikk et bra løft ved å bruke soundcare superspikes
    på parkettgulvet.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Det høres ut som om begge dere kunne hatt større nytte av Auralex Gramma fremfor løsningen dere har i dag, spesielt med tanke på gulvene deres. Gramma er ikke et "lite" tweak forøvrig. De er ganske store fysisk, samt at de gir en totaloverhaling av lyden dersom ressonanser virkelig er et problem. Spikes og dempeputer gir mer forbedringer i størrelsesorden "noe bedre lyd".

    I mitt nåværende anlegg er det spikes som gjelder. Dette fordi høyttalerne står på et teppegulv lagt rett på betong. Erfaringen min tilsier i allefall at frakoblende løsninger ala Gramma er tingen dersom man har et levende underlag, mens spikes er tingen dersom underlaget er knallhardt og har mye masse/stabilitet.
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Jeg får vurdere det, når jeg får meg noen nye høytalere.
    Tror ikke det er så mye mer å hente i bassen på dem jeg har nå.
    Skulle egentlig vært byttet ut for flere år siden,
    men pgr økonomi/familieforøkelser, så har deler av dem blitt moddet til det ugjenkjennelige :)
    Bassen er det største ankepunktet kan man si..,
    men funker bra på film da.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hva spiller du på nå, FAB?

    (Beklager litt OT, men det er litt relevant, siden vi diskuterer GRAMMA :) )

    Siden de koster såpass lite skal jeg teste de ut uansett regner jeg med, i verste fall kan noen i Trondheim overta og teste de videre..
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Det blir jo litt off topic, men men

    Elektronikken er advantage s1, s2 og s150 (Har prøvd ut xx antall komponenter)

    Slike høytalere, (Gammelt bilde) bare at jeg har byttet ut B/M med seas excel elementer.
    De som er på bildet, er etter første modden. Seas LTS B/M. Diskanten er en scanspeak D9500.
    ( Etter en jævla fest med gutta, så røyk Seas LTS`ene ::) fant jeg ut dagen derpå,
    fint det, da ble ut med dem og inn med nye filtere og Exceler;))

    Det var egentlig knut vadseth som kommenterte dette i en test i en artikkel for lenge siden.
    (Bytt ut "toppen" og de begynner å nærme seg høytalere høyt opp i pris på både ytelse og utseende.
    Det var det jeg gjorde. Og hjelpe, det hjalp, for et enormt lydbilde, oppløsning og detaljering. Rent magisk til tider.
    Takk for tipset kv :)
    Står nesten 4m fra hverandre og 5m fra lytteposisjon i en stue på ca 35-40kvm.
    De krever meget god elektronikk hele veien for å yte det optimal, dog)

     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Stilige høyttalere ja, aktiv bass?

    Nok avsporing fra meg :p
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Front plata er ikke original. 1cm tykk børstet aluminumsplate.
    De ser bedre ut nå med seas excel b/m, har ikke fått tatt bilde.
    Har akkurat ordnet det. Et bra løft, toppen er nå ganske lik dynabel exact.
    Stort filter med, foliespoler, mundorf rxf kondiser
    (Dynabel`s anbefaling, de påstår de er like gode som supreme til halve prisen?
    Jeg vet ikke. Men det fungerer bra.

    Aktiv bass, Fungerer greit, tildels meget bra på musikk, men ikke på all musikk.
    Både positive og negative sider såklart. Aller best på "rolig musikk"
    Det går det alltids an å slå de av. Så blir det som to monitorer på stativer.
    Fine til film. Jeg kombinerer begge delene da.

    Har tittet litt på Tonart Etera høytalere, mulig det blir dem etter sommeren.
    Time will show.

    Ok, nok med off topic..
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Oktober 2007
    Grunnet det skjeve stereoperspektivet dreiv jeg stadig vekk og eksperimenterte med plasseringer. Etterhvert innså jeg at det kun fantes to måter å fikse problemet på:

    1. Plassere anlegget med symmetrisk avstand til hver sidevegg
    2. Plassere anlegget slik at hver høyttaler er så langt unna sidevegg at problemet blir borte

    Faktisk ble løsningen en kombinasjon av begge. Stua ble ommøblert og anlegget fikk æresplassen i stua. Det var vel godt over 1.5 meter fra hver høyttaler til sidevegg, og oppsettet fikk masse luft.
    Nå hørte jeg med en gang at dette var akkurat det oppsettet trengte. Nå løsnet endelig stereoperspektivet fra fengselet mellom høyttalerene og det brettet seg ut langt utover sidene. Grunnet rommets overdrevne klangrefleksjoner men med lang avstand til alle vegger fikk jeg også et lydbilde hvor lyden omsluttet lytteren i stor grad. Når man først har blitt vant til slik omsluttende lyd, så lenge det ikke går på bekostning av fokuset i midten, så virker alt annet noe tamt og uengasjerende.
    Det musikalske bassområdet var imidlertid veldig slankt, ja faktisk helt krise, mens dypbassen trøkka noe helt overdrevent infernalskt.
    Siden dette var den overdrevent beste plasseringen som var mulig i min stue så innså jeg at her måtte det elektronisk korreksjon til for å redde bassområdet spesielt, men også den alt for tilbakelente og sjenerte mellomtonen som jeg alltid hadde slitt med.
    Men aller først tok hi-fi nevrosen meg, og jeg og en kompis begynte å dra rundt for å høre på litt forsterkeri, og da primært Electrocompaniet som han hadde lyst på.
    Vi brukte mange timer hos ulike forhandlere over noen uker og sammenlignet blant annet direkte med tunge utfordrere fra McIntosh, Midgard (Oberon 6.1) og DP.
    Dessverre for meg hørte jeg da hvor magisk EC egentlig kan låte i oppsett der de fungerer bra, og at EC tilførte en helt spesiell organisk realisme og åpenhet i stereoperspektivet som de alternative utfordrerne ikke klarte i akkurat dette oppsettet i allefall. For å si det slik, så var jeg solgt omtrent fra første tone da jeg fikk høre AW180 på noen Patos høyttalere på Gjøvik.
    Selv om det bare hadde gått noen få måneder siden jeg kjøpte NAD M3 så var det ikke noe spørsmål om jeg skulle kjøpe EC eller ikke, men tvert i mot hvilken EC-forsterker jeg skulle velge.
    Turen gikk til Oslo og Eltek presterte å samle sammen absolutt alle ECs effekttrinn fra AW120 til Nemo slik at vi kunne vurdere disse under samme forhold. Vi fikk lytterommet helt for oss selv i mange timer.
    For meg så var saken relativt klar. AW400 låt best av alle i mine ører selv om forskjellene trinnene i mellom rent lydkvalitetsmessig ikke var store. Nemoen har en litt annen og noe mindre åpen klangfarge som ikke tiltalte meg i like stor grad som AW400.

    Dermed endte både jeg og kompisen med å punge ut i dyre dommer. Han reiste hjem med en bestilling på AW180, EC 4.8 og diverse plukk, mens jeg hadde et par AW400 i bestilling. Jeg fikk også tak i en EC 4.8 preamp brukt.
    Vi ordnet også et par "custom made" granittblokker til å ha under monoblokkene av rene estetiske årsaker. Dette var noe vi så på Emtech på Gjøvik som vi begge synes så griselekkert ut.
    All balansert kabling i oppsettet besto av Black Magic Revelation XLR med Rhodium plugger. Høyttalerkablene var Better Cables Silver Serpent III. Billige og tynne, men fremdeles av de beste ht-kablene jeg har hørt, muligens slått av mine nåværende Kimber Monocle XL, men jeg har ikke sammenlignet direkte i oppsettet mitt.






    Selv om dette nå komponentmessig og plasseringsmessig var på high-end nivå, så var rommet langt i fra enig. Her måtte det romkorreksjon til.
    Jeg brukte dermed mulighetene jeg hadde med Transporter, nemlig Inguz-plugin.
    Korreksjonsfilene regnes ut av DRC.
    Etter flere uker med eksperimentering med ulike målinger, kalibreringsfiler, skreddersying av target-kurve osv satt jeg endelig igjen med et fantastisk lydbilde. Men siden lyden var mer eller mindre korrigert flatt, men med en liten demping mot toppen for å temme litt hissig "korreksjonsdiskant" så ble det også veldig nøytralt.
    Korreksjonen klarte heller ikke å kompensere for den slanke mellombassen og grunntonenivået 100% musikalskt sett. Greit nok at nivået ble økt til et mer riktig nivå rent lydmessig, men dette har jeg nå i ettertid erfart i sammenligning med mitt nåværende oppsett at overhodet ikke gir den samme effekten som når rommet virkelig spiller på lag med høyttaleren i dette viktige området.
    Man får rett og slett ikke den samme utrolig avslappede og musikalske fylden, som i tillegg har denne viktige tyngden i grunntonene som gir all musikk vekt og autoritet. Denne tyngden er delvis taktil og delvis lydmessig spenstig og luftig bass, og blir etter mine erfaringer så langt i hi-fi livet kun helt perfekt ved at rommet i utgangspunktet gjør de riktige tingene i samarbeid med lytteposisjon og høyttaler, og kan ikke justeres inn til å gi samme følelse dersom man har en suckout i grunntone- og mellombassområdet.

    Men uansett så visste jeg ikke dette da, og bassområdet, og definitivt også alt annet, ble unektelig mye ryddigere med korreksjon. Inguz er også den eneste korreksjonen jeg har hørt til nå som det faktisk var mulig å justere til å høres helt naturlig ut med en større grad av transparens (selv om dette IKKE for meg oppleves som like naturlig og ekte transparent som et velfungerende "vanilla" puristisk high-end anlegg). Sikkert på grunn av en PC og DRCs nærmest ubegrensede muligheter og krefter.
    Når korreksjonen satt som den skulle så satt jeg dessverre med en følelse av at jeg var i mål, og ikke med en følelse av at hipp-hurra nå kan jeg lytte på musikk på mitt fantastiske stereoanlegg! Alle som var innom ble mektig imponert og anlegget spilte helt fantastisk på alle "hi-fi tester" slik som qsound-opptak osv. Men likevel var det liksom noe som skurret litt helt innerst inne som jeg ikke klarte å sette fingeren på med det erfaringsgrunnlaget jeg hadde da. Det var liksom ikke slik at jeg hadde lyst til å høre musikk i timesvis, eller ble revet med følelsesmessig, til tross for at alt "var der" og det til de grader.
    Nå i etterkant så har jeg skjønt at det rett og slett var den umusikalske klangen i rommet, med de mange "kalde" refleksjonene, samt manglende fylde i grunntoneområdet som nok gjorde dette. Korreksjonen kunne avhjelpe og forbedre voldsomt både musikalskt og definitivt "hi-fi teknisk", men ikke fjerne denne umusikaliteten som lå til grunn for hele audioopplevelsen i rommet.
    Et annet problem på denne tiden, var at jeg egentlig ikke hadde det helt klart for meg hva jeg var ute etter. Hva var mitt lydideal?
    Dette kom ikke før senere, og da hovedsaklig på grunn av tilfeldigheter. Jeg innbiller meg at dette egentlig er ganske vanlig blant folk som i løpet av relativt kort tid "kjøper seg opp" på high-end nivå uten å ha den nødvendige erfaringen med ulike andre high-end anlegg i bunn (selv om viljen var der)
    Dermed var det vanskelig å si hva som skulle til før jeg følte meg ordentlig tilfreds med musikken på anlegget utover det at alt det hi-fi tekniske var på plass, men uten noe større følelsesmessig engasjement, selv om andre mente lyden var svært bra. Det var jo liksom ikke noe direkte "galt" som kunne pekes på.
     

    Vedlegg

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.942
    Antall liker
    7.648
    Sted
    Holmestrand
    marsboer skrev:
    Har både samboer og unge (ikke unge på den tiden), men hun hater å bytte gardiner. Hun finner noen som funker visuelt, og de henger så lenge som mulig.. :)

    Trodde aldri jeg skulle få klaging på gardinene mine her på sentralen ;D
    For all del! Gardinene er helt fine de!

    Selv lever jeg med en gardinoman, hvilket betyr at vi har vesentlig høyere frekvens på gardinbytte enn på hifi. Tror kanskje det reflekterer størrelsen på de 2 budsjetter også - det har jeg faktisk ikke tenkt på før....
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Fine ord og flotte bilder !!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.291
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder og flott oppsett.

    Det skrives om dette om å kjøpe seg opp på High-End nivå... -et vanlig fenomen. Noen ganger lurer jeg hvor mye musikk mange egentlig lytter på. Enten i form av ulike artister eller at hører mye på sine favoritter. Det er åpnebart at mange mangler erfaring med hva som er på plata. Mange blir ofte skuffet når de kommer på et anlegg som har meget gode prestanda, men noen bestemte plater høres ikke heeelt bra ut. Så begynner de ofte å trikse og mikse, med kabler og komponenter som ofte lager "nye parametre" man må begynne å forholde seg til. Problemer med impedans osv. Rom problemer -akustikk som begrenses enten av at man er flere om beinet hjemme, økonomi eller at man rett og slett leier.

    Etter årelang erfaring (hehe, det kan jo de aller fleste av oss si her inne) så sitter jeg litt på holdningen "keep it simple, stupid". Jeg har noen favoritter blant produsentene jeg som alle andre. Men jeg tenker helhetlig. Jeg holder meg gjerne til noen få produsenter i oppsett, og er forsiktig med pang-kjøpet (som ofte skjer der og da, som ofte ikke ender så bra). Poenget er å få helhetlige systemer, selv om det innebærer å bruke en enkelt produsents komponenter enn å trixe og mixe for mye. De lager jo sine komponenter for å passe med hverandre. Så kan man tenke på prøving og feiling med kabler, små-mikk (tilbehør) og eventuelt om det er noe som kan byttes ut.

    Og når vi da er tilbake til dette med High-End: mange vet ikke helt hva de får. Forskjellene er marginale ofte, selv om de er svært påtagelige. Jeg tror at det er "jakten" som holder mange i gang, og det ikke tvil om at det er gøy. Men ta en titt på mange EC brukere, Naim, Meridian, NAD, Densen osv. De har ofte relativt helhetlige systemer fra disse produsentene som fungerer godt. De har tillit til det de har fått, og driver ofte bare med litt utskifting av kabler og enkelt-komponenter som f.eks. større effekt-forsterker el. Det er litt av den KISS filosofien som mange produsenter retter seg etter. Det er ikke DEN komponenten som avgjør alt, men synergien mellom dem. Summen av helheten. Og forhåpentligvis et godt lytte-rom uten for mange begrensninger.


    Mvh. Bjørn
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Godt poeng og godt skrevet.
    Jeg sitter med samme oppfatning og erfaring.
    "keep it simple, stupid"
    Alt trenger ikke være så jævla vanskelig.
    Tenk logisk, bruk sunn fornuft og hør på hva andre har å si.
    Mvh
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Dette med å holde ting så enkelt som mulig er et godt prinsipp, og nær sagt en nødvendighet for å bevare mest mulig oppløsning og transparens. Og mer transparens = bedre lyd i alle tilfeller. Men jeg mener også at det er fullt mulig å oppnå oppløsning og transparens uten å ha et klangmessig nøytralt oppsett.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Poenget er å få helhetlige systemer, selv om det innebærer å bruke en enkelt produsents komponenter enn å trixe og mixe for mye. De lager jo sine komponenter for å passe med hverandre. Så kan man tenke på prøving og feiling med kabler, små-mikk (tilbehør) og eventuelt om det er noe som kan byttes ut.
    Mvh. Bjørn
    Det er langt fra åpenbart at det er det du påstår her som er poenget. Det er selvsagt fritt frem å kjøpe et komplett anlegg fra en anerkjent produsent, og hvis man er svært interessert i musikk, men helt uinteressert i hifi per se som hobby, så er det nok en utmerket tilnærming. Nå er det vel slik at de anleggene som høster mest anerkjennelse her på Sentralen (Solhaug, pedal, LMC m.fl., jeg har ikke hørt noen av dem) på ingen måte er består av en pakke der en produsent har sørget for å lage ting som "passer med hverandre".

    Uansett så er jeg spent på forsettelsen av Marsboers bomskudd og treff. Jeg setter stor pris på at han kan fortelle om famling og prøving, og at ikke historien hans begynte med "komplett pakke EC", for så å handle om 4 år med "prøving og feiling med kabler og små-mikk (tilbehør)". Huff.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Mitt nåværende system er omtrent så langt fra helhetlig med tanke på produsenter som man kan komme tror jeg, så der blir man nok skuffet om det er det man håper på i fortsettelsen :)
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    marsboer skrev:
    Mitt nåværende system er omtrent så langt fra helhetlig med tanke på produsenter som man kan komme tror jeg, så der blir man nok skuffet om det er det man håper på i fortsettelsen :)
    Det må ikke være det, men kan i enkelte tilfeller være en fordel og fungere best.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn