Det perfekte lytterom - mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Da har jeg tatt en morsom beslutning.
    Jeg skal selge leiligheten, og bruke året som kommer på å bygge hus. Har allerede et par tomter i kikkerten, men først kommer snakk med arkitekt(er). Har snevret inn arkitektvalget til fire kandidater, som jeg skal ha en runde med, for å kunne vurdere i hvilken utstrekning de er lydhøre for mine prioriteringer.

    Dette blir mitt hus, meget egosentrisk i forhold til det å tilfredsstille mine krav. Og lytterommet blir husets kjerne. Det skal være et rom med høyst formålstjenlig akustikk, med utsikt, og med en romlengde som tillater musikknytelser i flere lag, der det bak prioritert lytteposisjon skal være plass til et arbeidsbord jeg kan stå ved og skrive (justérbart opp og ned). Bak dette igjen vil jeg ha en god sittegruppe, med musikkmemorabilia som setter stemningen, omgitt av LP-samlingen.
    Rommet skal gjennomføres i treverk. Den ene arkitekten jeg har vært i kontakt med har bygget en villa for en fiolinist, og gjorde en del akustikkstudier i den forbindelse - det er lovende.

    Så dette blir en tråd der jeg skriver om inspirasjonene og følger prosessen frem til endelig lytterom med innlagt hus. På tide jeg fikk min egen anleggstråd her inne.

    En åpningsinspirasjon. Pitch Perfect Audio i San Francisco har nylig fått besøk av Mike Quinn fra "Sounds Good To Me". Og han har skrevet en rapport.
    http://www.soundsgoodtome.us/2011/1...rever-at-pitch-perfect-audio-san-francisco-2/

    Om noen herfra skal til CES og har fundert på å besøke San Francisco etterpå, så kan det være nyttig å vite at det blir todagers-samling hos Pitch Perfect den 15-16 januar. Og det er full adgang til å melde seg på seansene.



    http://pitchperfectaudio.wordpress.com/

    Noen andre som har vært innom Pitch Perfect Audio:
    http://www.6moons.com/audioreviews/mlroadtour1/roadtour.html (Artikkelen jeg oppdaget Pitch Perfect gjennom)
    http://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/1208/on_the_road.htm
    http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=700
    http://www.flickr.com/photos/liuvincent/2579390270/
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Skal bli artig å følge med utviklingen. Varsling er aktivert. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Oi! :eek: :)

    Potensiell supertråd.
    Synes det høres fint ut med et rom som det ikke kun er laget for god akkustikk, men også hyggelig og inspirerende å oppholde seg i.
    Å kombinere sweetspot med utkikkspunkt må være vanskelig å få til, men vil være verdt strevet mange ganger tror jeg.
    Tenk alle stemningene som kan fargelegge musikken: soloppgang, solnedgang, storm, snøvær, måneskinn etc....
    Har du vurdert ildsted også?

    Hvordan anlegg har du? Kjøpe nytt? Fulrange? Flerkanals?

    Gleder meg virkelig til å følge denne tråden! :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Dette blir en hyggelig tråd å følge med på.
    Jeg regner med at du har noen ideer selv som du vil legge frem for arkitekten du velger? En god arkitekt er sjeldent billig, så det lønner seg å ha en viss ide om hva man er ute etter.
    Skulle jeg ha valgt arkitekt som har greie på Hifi, er vi heldige her inne som har både TiKei og Fosse. Jeg ville sendt de to et pip.

    Lykke til på vei mot drømmehuset.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Trompetnerd skrev:
    Har du vurdert ildsted også?
    Vedfyring har i hvertfall ikke noe i et lytterom å gjøre, det bråker altfor mye. Bare luftstrømmen gjennom ovnen alene lager et altfor høy støynivå. Og fyrer man med knitreved (gran/furu) i tillegg så blir det jo enda værre. Meget lav bakgrunnsstøy er helt essensielt i et godt lytterom. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Fosse hadde jeg en hyggelig sammenkomst med da vi dro på Baffeljakt i Stangeland nylig.

    Har brukt en del tid på å vurdere et husprosjekt. Vil lufte utgangsplaner her, og så er det kanskje interessant å se i hvilken utstrekning disse endrer seg under prosessen. Har noen meget konkrete tanker om hva som vil egne seg best for meg - en tid har jeg forsøkt å finne "noe ferdig som kunne tilpasses", men gitt min alder er dette et godt tidspunkt å bygge eget på, om jeg skal nyte resultatet i et høvelig antall år. Så dermed bestemte jeg meg for å bygge, i stedet for å bygge om eller prøve å finne et egnet typehus.

    Jeg er meget opptatt av at støygulvet skal være lavt, og dette påvirker tomtevalg, valg av ventilasjon/oppvarming og hvitevarer, samt støyisolasjon i vegg og vinduer. I tillegg må man også kikke på reguleringsplaner og forsikre seg om at det ikke kommer uønskede støykilder i overskuelig fremtid.
    Gitt at jeg ønsker et stort lytterom er det like greit å hjelpe på budsjettet ved å velge et stille område, enn å skulle gå til omfattende støydempingstiltak for å få støygulvet lavt nok.

    Når det gjelder ildsted har jeg sett noen frekke løsninger med gassflammer som utgir seg for å være vedfyring, og kanskje vil en slik illusjon bidra til lyttestemning, men gitt mine krav til lavt støygulv er det lite trolig det blir naturlig ildsted.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Et perfekt lytterom - mulig?



    Hvis du hadde bygget et slikt hus og brukt fløyen her til lytterom v å fjerne begge soverommene og allrommet, hadde du fått en grei størrelse og 2 millioner igjen av budsjettet til å bruke på hifi.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Dette blir spennende! Har også lytterom i nybygd hus, men fant fort ut at prosjektet ble så omfattende at dette rommet ikke ble prioritert i samme grad som du har planer om. Lykke til!
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.481
    Antall liker
    3.517
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Dette høres spennende ut, og jeg kommer til å følge tråden med interesse.
    Liker også konseptet med lytteposisjon > arbeidsplass > sittegruppe.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Som Griffenfeldt er innom, er det en del smarte ting man kan gjøre med utgangspunkt i eksisterende typehus, som f.eks. å omdisponere som han skisserer. Og jeg har kikket på en god del muligheter i den gaten.

    Konseptskissen jeg har lekt ut gjør noe tilsvarende - jeg liker romdisposisjonen her, og har skåret ut et lytterom i en eksisterende rom-layout. Fordelen er at man vil kunne bruke andre soner i huset uten at musikken (støyen) fra lytterommet sjenerer, siden man kan isolere godt ut i resten av huset.

    Kun konsept, men jeg har fundert lenge på det praktiske i en slik lay-out av et hus - det får tydelige soner, og bruker lyset gjennom dagen. Lytterommet peker mot sydvest, og idealet er å lage en løsning med vindu i den retningen. (Øvrig romdisposisjon er ikke relevant).

    Siden lytterommet også blir mitt arbeidsrom kan jeg forsvare kvadratmeterbruken uten problemer.

    Jeg kommer til å se på muligheten for at lytterommet har ekspanderende flater, utfra frontvegg (foran lytter), altså at volumet øker med avstanden fra frontvegg. Da vil lytterommet ha minst tverrflate ved frontvegg. Men her er det også et estetisk element å ta i betraktning, og kanskje må dette skje innenfor yttervegger - men det er ikke sikkert det er dumt, siden man vil ønske å ha bassdemping og absorbsjon i dette området, og denne dermed kan legges mellom inner og yttervegg.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et perfekt lytterom - mulig?

    slowmotion skrev:
    Dette høres spennende ut, og jeg kommer til å følge tråden med interesse.
    Liker også konseptet med lytteposisjon > arbeidsplass > sittegruppe.
    Inspirasjonen fikk jeg fra Pitch Perfects lytterom, som jeg har vært i, samt bilder jeg har sett av enkelte lytterom. Vi vet jo at vi gjerne vil ha plass bak lytteposisjonen, og at et godt lytterom har volum nok til å kunne ta av for det høyttalerne sender ut av lydenergi - så hvorfor ikke tenke stegvis på den måten?

    Lytteposisjonen vil nok være lenger fremme enn her, og i mitt lytterom skal anlegget være mot sidevegg og ikke i midt.
    Arbeidsbordet omtrent der lyttestolen står nå, og så en sittegruppe bakerst, der man kan sitte og snakke sammen når det skal mimres om god musikk og annet.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har brukt en del tid på å studere Mike Lavignes lytterom, og hvordan dette ble bygget.
    Ingen grunn til å gå over bekken etter vann, rommet ble designet med utmerket gjengivelse i tankene, og man kan hente elementer herfra når det gjelder oppbyggingen.

    Denne linken gir en fin og detaljert gjennomgang, men det er mange andre beskrivelser på nett:
    http://www.positive-feedback.com/Issue16/lavigneroom.htm

    Min utfordring blir å forsøke å få til utsikt der dette rommet har en stor frontveggdiffusor. Men ellers ser man prinsippet med skråveggene på sidene foran, som inneholder basstiltak, bl.a.

    Det jeg misliker med Lavignes rom er at det er så innestengt - det er som et opptaksstudio, og jeg vil legge fokus på at rommet kommuniserer med naturen omkring, uten at akustikken blir lidende. Det er en utfordring, men jeg tror det bl.a. kan løses ved at utsiktsvinduene står skrått i forhold til vertikalplanet, slik at man kan styre refleksjonene fra disse til absorbenter/diffusorer, og slik unngå at de kastes mot lytterposisjonen.



    Selskapet som hjalp Lavigne: http://www.rivesaudio.com/services/servframe.html

    Fine bilder fra rommet: http://www.theanalogdept.com/mlav.htm
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.291
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Griffenfeldt skrev:


    Hvis du hadde bygget et slikt hus og brukt fløyen her til lytterom v å fjerne begge soverommene og allrommet, hadde du fått en grei størrelse og 2 millioner igjen av budsjettet til å bruke på hifi.
    Det huset der kunne jeg godt ha tenkt meg. ;D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det koster faktisk ikke mer enn 1.9 mill...NØKKELFERDIG! Det er tilogmed inkl grunnmur, kjøkken,gulv,tapet osv osv.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.291
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    -you got to be fuc.... kidding me!?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Neida, jeg er blodseriøs. Det er et Alvsbyhus. Den modellen kom ifjor, og er vel det dyreste huset de har. Når de bygger huset, kommer de kl 06.00. Når kvelden er omme, har du vann i kranen :)
    Vel, nå skal jeg ikke forurense tråden med slikt..
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Kvantitet vs kvalitet.
    Hver sin lyst. Har ikke hørt om nøkkelferdige hus som inkluderer noe av dette før, men regner med du har sjekka.

    Ellers ligger det jo an til romlige kvaliteter på mange plan her. Gode proporsjoner for musikk og livsglede kommer ikke av seg selv, og iallfall ikke fra ferdighuskataloger flest. (finnes unntak)
    Blir spennende å følge.
    Og, gratulerer med valg av arkitekt som bistand. Good choice.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Neida, jeg er blodseriøs. Det er et Alvsbyhus. Den modellen kom ifjor, og er vel det dyreste huset de har. Når de bygger huset, kommer de kl 06.00. Når kvelden er omme, har du vann i kranen :)
    Vel, nå skal jeg ikke forurense tråden med slikt..
    Fin tråd her om ulike byggealternativ:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62506.msg1257518.html#msg1257518

    Det er billigere å bygge enn folk tror, og kan være klokt å vurdere hva man kan gjøre med et ferdighus som tilfredsstiller krav til audiofil gjengivelse. Jeg har kikket på en rekke muligheter. Tyske Baufritz leverer til og med hus med konsertsalakustikk og med filtrering av det de kaller elektronisk smog. Man kan kun bruke mobiltelefoner på bestemte steder i huset, skjermingen er så god. Dessverre klarte jeg ikke å overbevise dem om at de burde bygge i Norge.

    Byggekost er selvsagt avhengig av prangfaktor, men selv med et skreddersydd hus kan man komme i mål til en fornuftig pris, spesielt om man planlegger klok bruk av elementer som allerede er konstruert, og utnytter disse.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Blir spennende å følge tråden !

    Selv er jeg i tenkeboksen; bygge ut huset, eller gi meg av med treningsrom, eller sette opp en garasje ala osten her på forumet..-)

    Satser på å hente gode tips fra denne tråden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er mange valg som må tas når man skal planlegge et godt lytterom.

    Min målsetning om å ha utsikt fra rommet kan f.eks. løses ved at jeg har "in wall" høyttalere.
    Da forsvinner problematikken med "tilbakeslagsrefleksjon" til frontvegg, og jeg kan ha et vindu mellom høyttalerne.

    Men jeg liker å ha høyttalere foran meg - mange er vakre å se på og tilfører noe til lytteopplevelsen. Så jeg kommer ikke til å ha en "in wall" løsning, og vil satse på gulvstående høyttalere, med god avstand til front- og sidevegger. Dermed lager jeg et problem for meg selv i forhold til det å også ha utsikt fra rommet, og kravet om lavt støygulv vil i tillegg bety at vinduene må ha god lydisolasjon.

    Det kan virke underlig å begynne diskusjonen med vinduene, men siden jeg skal ha utsikt må dette potensielle problemet løses. Vinduene må motvirke lydsmitte utenfra, og avhjelpe uønskede refleksjoner inne i lytterommet.

    Jeg har kikket på disse fra Acoustical Surfaces: http://www.acousticalsurfaces.com/acoustic_windows/acoustical_windows.htm?d=40
    Dette er et firma med mange gode løsninger på forskjellige akustikkutfordringer. Det finnes mange ulike leverandører, men disse får skryt for sin løsning, som også ligger i et fornuftig prisleie, til tross for at man har mulighet for å velge ulike utførelser.

    Når jeg kommer til refleksjonsmodellering i computer av lytterommet kan man bestemme vinkler på glass og andre flater, slik at prioritert lytteposisjon får gunstigst mulige forhold. Men jeg er ganske sikker på at vinklet glass vil kunne være én vei å gå for å oppfylle målet om utsikt rett frem.

    Her er en pdf med testresultat for dette vinduets evne til å dempe lydsmitte:
    http://www.acousticalsurfaces.com/acoustic_windows/pdf/stc/OL 10-0936 report.pdf
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.291
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Neida, jeg er blodseriøs. Det er et Alvsbyhus. Den modellen kom ifjor, og er vel det dyreste huset de har. Når de bygger huset, kommer de kl 06.00. Når kvelden er omme, har du vann i kranen :)
    Vel, nå skal jeg ikke forurense tråden med slikt..
    Dette har avgjort med lyd å gjøre! :D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har rommet god lengde og man behandler bakdelen av rommet tilstrekkelig med diffusjon, så er det helt uproblematisk og ha en frontvegg i glass. Med forbehold at høyttalerne ikke sender øvre frekvensområdet bakover selvsagt, noe de færreste gjør i særlig grad. Og vinduene vil fungere som en stor bassfelle.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dette blir spennende!

    M.h.t. det arkitektoniske og lydmessige har jeg dessverre ikke mye å bidra med.

    Jeg gleder meg til å følge prosjektet ditt, og ønsker lykke til!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    orso skrev:
    Har rommet god lengde og man behandler bakdelen av rommet tilstrekkelig med diffusjon, så er det helt uproblematisk og ha en frontvegg i glass. Med forbehold at høyttalerne ikke sender øvre frekvensområdet bakover selvsagt, noe de færreste gjør i særlig grad. Og vinduene vil fungere som en stor bassfelle.
    Rommet blir stort nok, og bakre sidevegger og bakvegg vil ha LP-hyller og skrånende bakvegg over disse, så refleksjoner derfra blir nok ikke et problem.
    Men jeg vurderer høyttalere med rundstrålende mt/diskant, og da kan vinduene bli en faktor. Men som du skriver er det også potensielle fordeler med dem. Det blir jo moro å løse disse momentene i løpet av prosessen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Neida, jeg er blodseriøs. Det er et Alvsbyhus. Den modellen kom ifjor, og er vel det dyreste huset de har. Når de bygger huset, kommer de kl 06.00. Når kvelden er omme, har du vann i kranen :)
    Vel, nå skal jeg ikke forurense tråden med slikt..
    Finnes det noen nettsider eller blogger med noen som har bygd Rødhette?
    Med tanke på prisen frister det litt men google er ikke min venn når det gjelder å finne brukererfaringer, ialfall positive.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    566
    Antall liker
    587
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så fint at noen tar seg bryet med å bygge et dedikert lytterom. Lykke til med det!
    Jeg synes det er viktig med god takhøyde og færrest mulig paralelle flater i rommet.
    Jeg selv har bare gulv og tak som er paralelle, og det er det jo også mulig å gjøre noe med når en bygger nytt.
    Vinduer ser ikke jeg på som noe stort problem, da de til en viss grad virker som membraner/absorbenter. Dessuten skal du vel ikke ha et steindødt rom.
    Eller kanskje du kunne bygge et sirkelrundt rom! :) Sikkert en utfordring å bygge, men du vill få et spesielt rom, da. Og kanskje med spesiell akustikk!
    Okke som, det blir spennende å følge utviklingen i tråden!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.753
    Antall liker
    25.872
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sirkelrundt rom, ja. Ser for meg hviskende forespørsler om edle fludium langs veggene i herrers lag. Whispering Gallery i St' Pauls har man jo gjort.

    ---

    En ekskursjon til taigakanten og Mr-T's rom kunne være givende. Jeg tenker spesifikt på rommets dimensjoner og bruken av plateresonatorer som basslukere.

    Følger tråden med stor interesse.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg hadde jo ikke kunnet bygge et slikt lytterom dersom det kun skulle brukes til å lytte i - dette blir et sted å arbeide, ha møter om dagen og sammenkomster om kvelden.

    Avrunding ble tatt til følge her.







    Lytte- og oppholdsrom som separat anneks i hagen.
    Noe jeg har vurdert, om enn ikke formgitt som dette. Men jeg har lyst til at lytterommet skal være integrert i huset.

    Her er en liten prinsippskisse over lay-out, med de tre sonene. På utsiden har jeg verksted og platevaskeri, der en Audio Desk skal få herje uten å sjenere meg.
    Ber om unnskyldning for sebramønsteret på stolen, programmet ville ikke annet. Det kan godt være det blir en treseters sofa der, i stedet for en enslig lyttestol. Er vel mulig det blir vanskelig å monopolisere utsikten.
     

    Vedlegg

    J

    J.J

    Gjest
    Det og kunne sittet og lyttet i skogen, måtte vært perfekt. (jeg gjør det, dog uten høyttalere) ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.753
    Antall liker
    25.872
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde nok valgt å bygge rommet helt rektangulært slik at jeg fikk bredere utsikt. Etter hva jeg har lest gir rom med ikkeparallelle vegger mindre forutsigbare refleksjons- og trykkmønstre enn hva rektangulære rom gir. På den annen side er jo regnekraft både billig og lett tilgjengelig nå til dags.
    Jeg vill nok hatt mer lysinnfall bakover i lokalet enn du har på tegningen, gjerne modellert etter løsningen i hovedkroppen på Korsmos Villa Damman.



    --

    Hva er galt med sebra?

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.291
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mistenker IKEA i den sofaen. Hvorfra den komme?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg hadde nok valgt å bygge rommet helt rektangulært slik at jeg fikk bredere utsikt. Etter hva jeg har lest gir rom med ikkeparallelle vegger mindre forutsigbare refleksjons- og trykkmønstre enn hva rektangulære rom gir. På den annen side er jo regnekraft både billig og lett tilgjengelig nå til dags.
    Jeg vill nok hatt mer lysinnfall bakover i lokalet enn du har på tegningen, gjerne modellert etter løsningen i hovedkroppen på Korsmos Villa Damman.




    --

    Hva er galt med sebra?
    Se på det som en prinsippskisse over sonene, Valentino. Jeg brød meg ikke med å plassere sidevinduer, etc der de skal ende opp.
    Tror på smale, stående vinduer ut til sidene for arbeidsplass, det er også mulig med liggende smale vinduer over refleksjonspunktene -- og jeg har sett et utrolig takvindu i England, som glir tilbake på trinser. Vinduet er delt opp i seksjoner, og kan rulles tilbake med et knappetrykk så man får åpen himmelhvelving. (Selv om jeg tror den løsningen er dårlig for støygulvet, selv når vinduet er igjen).

    Her vil det bli lysinfall fra taket.

    Har vært i Villa Damman og likte dimensjonene - flotte proporsjoner, hvor man fint føler seg hjemme, selv om rommet er stort.

    Siden det ikke skal regnes med lyden i dette rommet, da den skal være helt analog fra stift eller tapehode til høyttalerelement, så må jeg ta kompensasjonen med akustikktiltak.

    Og det er Aaltos stol som står der nå, med hans sidebord, som burde være lavere for formålet. ;)

    EDIT: Men bildet du la inn ga meg svar på noe jeg har vurdert - nemlig hvordan jeg kan lage en separasjon mellom lyttesonen og arbeidssonen -- det forhenget er smart. Skaper en illusjon av intimitet i begge områder - kan være akustisk transparent.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bjornh skrev:
    Jeg mistenker IKEA i den sofaen. Hvorfra den komme?
    En stol fra Aalto - men cg-grafikken er urstygg sammenlignet med originalen. Og IKEA har lånt friskt fra hans og andres limtreeksperimenter fra 30-tallet.

    Her med stående vinduer.

    MEN - langt viktigere enn å diskutere innredningsdetaljer, er selvsagt jakten på støygulvet, og hva man egentlig mener med ordet "perfekt".
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det "perfekte" lytterom - mulig?

    Tittel på tråden burde egentlig hatt perfekt med anførselstegn. Jeg betviler at det er mulig å skape et lytterom som "alle" vil finne perfekt, og ordet er ekstremt krevende, i retning kompromissløshet. Men hvilke kriterier skal man da legge til grunn for oppnåelse av perfeksjonen?

    For meg blir valget enkelt - mine egne. Rommet skal være perfekt for min lytting til musikk, og da spesielt akustisk jazz og klassisk og populærmusikk, og gjerne tatt opp live, eller i live-aktige forhold.
    Denne musikken skal primært avspilles analogt, fra vinyl eller tape; sekundært fra harddisk og streaming.

    Anlegget skal være til glede for øyet, og alt som ikke behøver å stå fremme skal skjules. Siden det blir senterhøyttaler av samme type som L/R vil høyttalernes utforming og størrelse ha en del å si, også for opplevelsen av utsikten fra lytteposisjon.

    Snurrende kilder vil være synlige, og blir det rørforsterkeri av merket jeg har forkjærlighet for, så vil jeg nok velge å ha dette også fremme. Blir det større monoblokker går disse i rommene som skråveggene skaper.

    Utførelsen av rommet skal være i tre, og målsetningen er at akustisk innsats skal være innarbeidet i veggene, eller være funksjonelle deler av rommets flater og ikke bli satt utenpå disse for å avhjelpe problemer. Rommet skal være akustisk rett og estetisk tiltrekkende når det er ferdig.

    Hva er så akustisk rett?

    Her har jeg blitt meget begeistret for Manfred Schroeders tanker om hva som skal til for å skape et perfekt lytterom (han arbeidet spesielt med konsertsaler, men prinsippene er overførbare).

    Dessverre var jeg ikke til stede på minnekonferansen som ble holdt for ham, i mai i år. Men når man ser programmet for denne er det liten tvil om at det ville vært utbytterikt:
    http://scitation.aip.org/journals/doc/ASALIB-home/corp/pdf/meetings/tuesdayam.pdf

    Etterhvert som jeg leste om hva som kjennetegnet gode konsertsaler så jeg at hans navn ble nevnt overalt, så jeg måtte lese hans utgangstekster. Og det jeg fant der traff meg som det skulle.
    Schroeder gjennomførte en stor studie av Europas beste konsertsaler, for å forsøke å avsløre hva det var som gjorde dem så gode. Pga begrensninger skapt av konstruksjonsmaterialene ble de klassiske gode konsertsalene bygd forholdsvis smale, sammenlignet med dagens storsaler. Og det at de er smale er en fordel:

    The reasons for the perceived differences between narrow and wide halls are not hard to understand. In either locale, the first sound a listener hears is that of the sound waves coming directly from the stage. The next wave to arrive is the sound reflected from the nearest surface. In a wider hall, this is usually the ceiling overhead which produces a similar signal at both ears. In a narrower hall, though, the first reflections arrive from the left and right walls. These reflected sounds produce slightly different signals at the left and right ears ~ both because of their differing content and because they arrive at the ears at minutely spaced times. Though the differences are subtle, those signals are apparently dissimilar enough for the brain to perceive an enhanced “spatial” quality to the musical signal in a narrower hall, thus giving a listener the impression of being more fully immersed in sound.
    http://www.angelfire.com/music2/davidbundler/acoustics.html
    http://www.physicstoday.org/resource/1/phtoad/v33/i10/p24_s1?isAuthorized=no

    Og han har en rekke tankevekkende ting å by på når det gjelder lytting - som går på tvers av en del av de tingene jeg trodde var rett. Noe han bl.a. skriver om i "Listening with Two Ears".
    http://www.jstor.org/pss/40285570

    Det viser seg at det lyttere foretrekker i de beste konsertsalene er "laterale refleksjoner" - dvs at de får direktelyden, men også refleksjoner fra sidevegger, og de foretrekker faktisk at disse treffer ulikt - dvs at høyre refleksjon og venstre refleksjon ikke når øret samtidig. Dette synes å bygge større kropp på toneopplevelsen.
    Hva betyr det for symmetrien i lytterommet jeg skal lage, eller for refleksjonskarakteristikken til sideveggene?
    Nå har jeg lyttet til rombidrag i flere år, og likte det fra første stund jeg møtte det, så det å komme over Schroeders studier på sensommeren traff meg. (Fint å få sine fordommer bekreftet).
    PDF presentasjon, med oversikt: http://www.chrgsummerinstitute.com/Russ Altermatt - Listener Envelopment.pdf

    Fint om Manfred Schroeder: http://acousticalsociety.org/about/awards/gold/12_10_10_schroeder
     

    Vedlegg

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Mr-T skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Har du vurdert ildsted også?
    Vedfyring har i hvertfall ikke noe i et lytterom å gjøre, det bråker altfor mye. Bare luftstrømmen gjennom ovnen alene lager et altfor høy støynivå. Og fyrer man med knitreved (gran/furu) i tillegg så blir det jo enda værre. Meget lav bakgrunnsstøy er helt essensielt i et godt lytterom. :)
    Er knitring fra vedfyring så mye mer forstyrrende enn knitring fra vinyl? ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et perfekt lytterom - mulig?

    Karma skrev:
    Mr-T skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Har du vurdert ildsted også?
    Vedfyring har i hvertfall ikke noe i et lytterom å gjøre, det bråker altfor mye. Bare luftstrømmen gjennom ovnen alene lager et altfor høy støynivå. Og fyrer man med knitreved (gran/furu) i tillegg så blir det jo enda værre. Meget lav bakgrunnsstøy er helt essensielt i et godt lytterom. :)
    Er knitring fra vedfyring så mye mer forstyrrende enn knitring fra vinyl? ;)
    Nå som jeg har ramlet inn i vinylen igjen, har jeg forstått at knitrende vinyl er lett å unngå. Jeg har vinylplater som er femti år gamle som er stille som en skognatt i Lierne i oktober; og jeg har japansk vinyl i utvalg som er ditto svart. Når det knitrer er det ikke holdt rent, og ofte kan det renses så man intet hører. Hva slags nål man bruker har også litt å si.

    Men lavt støygulv er viktig, spesielt for musikken jeg liker, når John Williams lar fingrene leke med gitarstrengene ønsker jeg å høre hva han gjør, uten noe annet som forstyrrer - og da kan en peisild forstyrre. Da vi var på Stangeland fyrte Valentino opp peisen - noe jeg godt kunne forstå, den er vakker. Men da fikk vi vinylknitring! ;D
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Et perfekt lytterom - mulig?

    vredensgnag skrev:
    Karma skrev:
    Mr-T skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Har du vurdert ildsted også?
    Vedfyring har i hvertfall ikke noe i et lytterom å gjøre, det bråker altfor mye. Bare luftstrømmen gjennom ovnen alene lager et altfor høy støynivå. Og fyrer man med knitreved (gran/furu) i tillegg så blir det jo enda værre. Meget lav bakgrunnsstøy er helt essensielt i et godt lytterom. :)
    Er knitring fra vedfyring så mye mer forstyrrende enn knitring fra vinyl? ;)
    Nå som jeg har ramlet inn i vinylen igjen, har jeg forstått at knitrende vinyl er lett å unngå. Jeg har vinylplater som er femti år gamle som er stille som en skognatt i Lierne i oktober; og jeg har japansk vinyl i utvalg som er ditto svart. Når det knitrer er det ikke holdt rent, og ofte kan det renses så man intet hører. Hva slags nål man bruker har også litt å si.

    Men lavt støygulv er viktig, spesielt for musikken jeg liker, når John Williams lar fingrene leke med gitarstrengene ønsker jeg å høre hva han gjør, uten noe annet som forstyrrer - og da kan en peisild forstyrre. Da vi var på Stangeland fyrte Valentino opp peisen - noe jeg godt kunne forstå, den er vakker. Men da fikk vi vinylknitring! ;D
    Nå ga du en god forklaring på hvorfor jeg ikke orker å holde på med vinyl.Det blir litt for mye styr, kun for å få høre sin musikk.. ;D

    Uansett foretrekker jeg selv mest mulig avslappet og naturlige omgivelser når jeg skal nyte min musikk. Det hele må ikke bli for nevrotisk. Det betyr at både pusten til kona og andre lyder må kunne aksepteres. Men jeg skal innrømme at det hender jeg slår av varmeviften.. ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Visst er det styr. Jeg må lage plass til tusenvis av plater ...

    Diffusjon er viktig, og vil være en faktor. Mike Lavigne valgte f.eks. å bygge en buet diffusor på frontvegg, mellom høyttalerne. Siden jeg skal ha vindu der får jeg ikke anledning til å gjøre noe tilsvarende.

    Lavignes løsning. Han lagde små vinduer (som han pleier ha gardin foran) -- jeg skal ha stort vindu, og må finne en løsning for avskjerming av direkte solinnfall, men kan ikke ha diffusjon som den han har.





    Litt om klokskapen bak diffusjon: http://www.rpginc.com/news/library/TechBullDiffCritList.pdf

    En nydelig formulering, som det er verdt å fundere over:


    One of the interesting aspects of acoustics, as opposed
    to other sciences, is the "personal-preference" factor,
    because sound is interpreted by a bio-computer (earbrain), that has been programmed by experience as
    well as scientific input. Therefore, some people like
    opera and some like rock, some like pin point sharp
    sonic images and some like sonic images with a more
    natural width, some like this and some like that.
    Equally important, is the fact that some bio-computers
    are defective, yet still capable of expressing an
    acoustic opinion. This brief description will attempt
    to focus on the physics of diffusors, since the authors
    are not fully aware of the operational state of their
    bio-computers, after too many years of 7/24/52 continuous operation.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn