AT`en har nå spilt ca. 15 timer, Musical Fidelity V-LPS II likeså og kanskje det er litt tidlig med inntrykk, men jeg vil likevel gjerne formidle mine inntrykk så langt.
Pickuppen er satt opp med denne mal, no: 3 på listen, dette er en fil der man legger inn data og da printer man ut protractoren, jeg har brukt Stevenson, fordi den kom nærmest o punkterne armen min har. (Vet ikke om dette er viktigt, men sånn er det inntil videre.)
Conrad's Free Stuff , generatoren virker bare i windows.
Stifttrykket er satt til 2,00 gramm, målt med digital vekt.
Ekstra kontravekter for armen, Micro Seiki MA707, både inne i stålrøret hvor kontravekten sitter, og den ekstra rytteren" til montering på armen er tatt bort.
Jeg blir mer og mer imponert over denne pickup som dagene går, vet ikke om det bare er fornøyelsen og gleden over endelig å ha en platespiller og pusle om igjen der gjør det, men siden jeg fikk montert pickuppen har jeg ikke spilt Spotify eller cd.
Musical Fidelity riaa`en må ta en stor del av æren for at dette er bra så langt, jeg er virkelig imponert over den lille tassen. Gain er kanskje litt lavt for meg, med 0,3 mv fra pickup og 0,450 uv følsomhet er gain vel ca. 56 db, litt lavt for meg, men det går. Volum må på ca 50 % for vanlig seriøs lyttevolum, kosevolum er 25%, ikke så abnormalt egentlig, jeg får bare sjokk om jeg skifter til Squeezeboksen uten å justere volum ned.
Et lite "irritasjonsmoment", jeg ville ønske alle pickup fabrikanter kunne bruke de monteringsskruer Denon bruker. Møtrikken de bruker har lodrette riller, og det gjør montering så mye lettere for disse riller griper fatt i din finger og det er lett å stramme skruerne, men men. Hadde vært endda bedre uten møtrikker, med gevind i huset.
Har noen plater som har fulgt meg gjennom mange år, og opp gjennom skifte av anlegg har de vært faste som prøvekaniner, og jeg må si at jeg tror endelig jeg har har hørt potensialet de har. Kjeden i anlegget er selvfølgelig utrolig viktig, nå har jeg forsterker og høyttalere der er neutrale, og veldig avslørende, og detaljerte.
Det dreier seg om noen Mannheim Steamroller, med knall lyd synes jeg jo, Clearaudio "Bella", Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", Bachman Turner Overdrive "Not Fragile", Beatles MFSL "Please Please Me", Fleetwood Mac "Mirage" som jeg synes har myye bedre lyd enn "Rumours".
Det som slår meg med denne pickup er selvfølgelighet. Lydbildet er meget stort, og høyt, med masse plass imellom instrumenter og stemmer. Man hører ikke bare musikk, man får et åpent vindu til miksen, til ambiancen og det får man rett i fleisen som en selvfølge. Det er virkelig en opplevelse å høre "Mirage" igjen med denne pickup. Normalt er der sanger på et album jeg ikke gidder høre, men med denne pickup nyter jeg også de sangene. Så har du noen sange du ikke helt liker, spill de med denne pickup, kanskje du oppdager en ny side av sangen.
Clearaudio lp`en er virkelig ikke noe musikalsk mesterverk, litt kjedelig musikk, en guitar og en vokal med simple låter er nærmest det eneste du får, men herregud for et opptak, et helt utroligt nærvær, virker som hun står rett foran meg.
Som jeg har skrevet før er jeg imponert over dybden denne pickup tryller frem, lytt til begynnelsen av nummeret Famous Blue Raincoat, og hele Bird on a Wire med trommerne, det er virkelig bra. Samtidig plaseres alt i høyden og dybden, ja jeg er virkelig imponert over dette.
"Not Fragile" hører jeg aldrig omtalt, men jeg vokste opp med denne så den har fulgt meg et halvt liv. Tittelnummeret "Not Fragile" er jo en favoritt, elsker å lytte på C.F. Turner sin simple basslinje der og den har aldrig stått tydeligere og bedre definert enn nå, samtidig er der enorm oppløsning over hele fjølen, alt er plasert med masse luft rundt, og det er superlett å følge instrumenterne.
Bassen er et eget kapitel med denne pickup, den er ikke noen imponator, men superstram, definert og neutral.
Kanskje pickuppen, og riaa blir litt bedre med flere timer på seg, vet ikke om jeg kan høre dette, men jeg skal komme tilbake litt senere med flere inntrykk.
Denne pickup er virkelig verdt pengene (fra Japan), et best-buy.