Nå har jeg kommet dit at jeg ønsker tilbakemeldinger på det jeg holder på med. Jeg har jobbet med livelyd i noen år men først nå i det siste har jeg fått på plass nok utstyr til å både ta opp lyd og mikse. Jeg har valgt den noe dyrere tilnærmingen og kjøpt HiFi komponenter istedenfor å kjøpe et par aktive nærfeltsmonitorer for å være sikrere på at verktøyet jeg jobber med låter slik det kan i folks hjem. Alt for mye av musikken i dag mastres for å låte bra på ett par billige iPod earpods og en del av lydfilosofien min er at folk som investerer dyre dommer i HiFi ikke skal lide av overkomprimerte låter som låter helt flatt og livløst. Jeg har jobbet mye med jazz/akustisk/klassiske konserter og den nærheten og egenlyden i instrumentene er noe jeg savner i mye av det som gis ut på plate i dag.
Dynamisk rekkevidde og Parallell kompresjon?
«Regnværs suiten» har DR11 i følge TT Dynamic Range Meter. Noe som ville tilsi at den er mastret litt høyt og mange vil påstå at det ikke er nok dynamisk rekkevidde. Ved hjelp av Nugen Vis LM (bilde) ser vi at det er når sax’n blåser til at det går i oransje. Nugen Vis LM setter «Loudness Range» til 21.9 med en Integrated LUFS på -15.8, noe som ser bedre ut for oss som liker litt dynamikk.
Jeg laget en buss med Parallell kompresjon på Piano og Cello for å få de laveste partiene opp i nivå. Nivået der er ca midt mellom ingen parallell kompresjon og det jeg forventer at f.eks Abbey Road Studio hadde utjevnet nivået til.
Jeg trur jeg har truffet bra? iTunes Radio Sound Check justerer alle låter/album til LUFS -16 så det er en god start. I tillegg er det såpass nivå at det kan høres på i bilen, ihvertfall for oss som kjører elbil… Flygelet kommer greit frem i de rolige partiene samtidig som det bygger seg bra opp på det sterkeste.
Hvis jeg hadde sendt disse filene avgårde for mastring hos ett større selskap kunne jeg forventet en veldig boost i nivå og mye sterkere parallell kompresjon + ganske mye opprydding i frekvenser. Jeg er glad i fylden i instrumentene og har prøvd å ta vare på mest mulig av egenlyden. Unntaket er dessverre Piano i Årstad og Flygelet i Nykirken da begge var ganske ustemt + at Flygelet i Nykirken hadde ganske markante smell ved pedalbruk. Men ut ifra forholdene sier jeg meg godt fornøyd med lyden fra piano/flygel.
Opptakene fra Årstad kirke er gjort under en kombinert live konsert og innspilling med noen Mackie kasser stående som PA/Monitor midt i ensemblet. Rommet er fantastisk å spille i og vi håper på å komme tilbake dit etter 1 November da nytt flygel kommer på plass!
Jeg deler låtene her både for å få tilbakemeldinger på om det er bra nok eller om det er noe jeg bør jobbe videre med, og fordi jeg liker musikken og synes flere burde bli introdusert for noe som ikke har kommet på markedet helt enda…
Sangene kan lastes ned her
Dynamisk rekkevidde og Parallell kompresjon?
«Regnværs suiten» har DR11 i følge TT Dynamic Range Meter. Noe som ville tilsi at den er mastret litt høyt og mange vil påstå at det ikke er nok dynamisk rekkevidde. Ved hjelp av Nugen Vis LM (bilde) ser vi at det er når sax’n blåser til at det går i oransje. Nugen Vis LM setter «Loudness Range» til 21.9 med en Integrated LUFS på -15.8, noe som ser bedre ut for oss som liker litt dynamikk.
Jeg laget en buss med Parallell kompresjon på Piano og Cello for å få de laveste partiene opp i nivå. Nivået der er ca midt mellom ingen parallell kompresjon og det jeg forventer at f.eks Abbey Road Studio hadde utjevnet nivået til.
Jeg trur jeg har truffet bra? iTunes Radio Sound Check justerer alle låter/album til LUFS -16 så det er en god start. I tillegg er det såpass nivå at det kan høres på i bilen, ihvertfall for oss som kjører elbil… Flygelet kommer greit frem i de rolige partiene samtidig som det bygger seg bra opp på det sterkeste.
Hvis jeg hadde sendt disse filene avgårde for mastring hos ett større selskap kunne jeg forventet en veldig boost i nivå og mye sterkere parallell kompresjon + ganske mye opprydding i frekvenser. Jeg er glad i fylden i instrumentene og har prøvd å ta vare på mest mulig av egenlyden. Unntaket er dessverre Piano i Årstad og Flygelet i Nykirken da begge var ganske ustemt + at Flygelet i Nykirken hadde ganske markante smell ved pedalbruk. Men ut ifra forholdene sier jeg meg godt fornøyd med lyden fra piano/flygel.
Opptakene fra Årstad kirke er gjort under en kombinert live konsert og innspilling med noen Mackie kasser stående som PA/Monitor midt i ensemblet. Rommet er fantastisk å spille i og vi håper på å komme tilbake dit etter 1 November da nytt flygel kommer på plass!
Jeg deler låtene her både for å få tilbakemeldinger på om det er bra nok eller om det er noe jeg bør jobbe videre med, og fordi jeg liker musikken og synes flere burde bli introdusert for noe som ikke har kommet på markedet helt enda…
Sangene kan lastes ned her
Vedlegg
-
52.4 KB Visninger: 233