N
nb
Gjest
Interessant artikkel i siste The Economist om bilbransjen, folk kjøper stadig mindre biler - noe som er trist for produsenter som BMW og Mercedes. Samt for en del andre, men f.eks Volkswagen-konsernet har i det minste en plattform for å lage småbiler. Problemet er at veldig mye av profitten til de store ligger på premium-modellene.
Om man tar f.eks Fiat 500
og Audi Q7
så har de cirka samme <i>faste</i> produksjonskostand. De <i>variable</i> kostnadene for Audi Q7 er dog bare 10.000 Euro høyere. I land uten norske avgifter selges Fiat 500 for ca 10.000 Euro, mens man må gi 40.000+ Euro for en Audi Q7.
Artikkelen ligger her
http://www.economist.com/businessfinance/displaystory.cfm?story_id=14456887
Vredensgang kan sikkert snakke om dette tema et par års tid om nødvendig....
Om man tar f.eks Fiat 500
og Audi Q7
så har de cirka samme <i>faste</i> produksjonskostand. De <i>variable</i> kostnadene for Audi Q7 er dog bare 10.000 Euro høyere. I land uten norske avgifter selges Fiat 500 for ca 10.000 Euro, mens man må gi 40.000+ Euro for en Audi Q7.
Artikkelen ligger her
http://www.economist.com/businessfinance/displaystory.cfm?story_id=14456887
Vredensgang kan sikkert snakke om dette tema et par års tid om nødvendig....
Vedlegg
-
24.9 KB Visninger: 322
-
21.1 KB Visninger: 323