- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 21.457
- Antall liker
- 6.881
Folk som snakker varmt om ytringsansvar har ikke skjønt et fnidder av hva demokrati og ytringsfrihet handler om. Rett og slett.
|
Da må du forklare meg ikkeforstående. Jeg mener nemlig at folk må få et bevisst forhold til hva de faktisk kan lire av seg, og da snakker vi etter min ringe forstand om ytringsansvar. Dette er ikke ukjent, det foreligger dommer på ( verbal ) ærekrenkelse, bruk av ukvemsord mot offentlige tjenestemenn og -kvinner osv. osv. Selv om vi har ytringsfrihet, er det noe som heter "medvirkning til...." Slik medvirkning kan også være ved å oppildne, forlede osv. og da har vi sjølsagt et ansvar for våre ytringer.BT skrev:Folk som snakker varmt om ytringsansvar har ikke skjønt et fnidder av hva demokrati og ytringsfrihet handler om. Rett og slett.
VilhelmW skrev:Da må du forklare meg ikkeforstående. Jeg mener nemlig at folk må få et bevisst forhold til hva de faktisk kan lire av seg, og da snakker vi etter min ringe forstand om ytringsansvar. Dette er ikke ukjent, det foreligger dommer på ( verbal ) ærekrenkelse, bruk av ukvemsord mot offentlige tjenestemenn og -kvinner osv. osv. Selv om vi har ytringsfrihet, er det noe som heter "medvirkning til...." Slik medvirkning kan også være ved å oppildne, forlede osv. og da har vi sjølsagt et ansvar for våre ytringer.BT skrev:Folk som snakker varmt om ytringsansvar har ikke skjønt et fnidder av hva demokrati og ytringsfrihet handler om. Rett og slett.
Hvis du ikke forstår at det er en motsetning mellom ytringsfrihet og det å ekskludere meninger fra det offentlige rom så bekrefter du bare utsagnet du siterer. Når Eskil Pedersen vil ha definisjonsretten på "åpenhet og demokrati" etter 22. juli så blir det ikke noe annerledes enn da Bush ville ha definisjonsretten på "patriotism and freedom (fries)" etter 11. september.VilhelmW skrev:Da må du forklare meg ikkeforstående.BT skrev:Folk som snakker varmt om ytringsansvar har ikke skjønt et fnidder av hva demokrati og ytringsfrihet handler om. Rett og slett.
Du må da ta ansvar for ytringene dine, hvis ikke så er ytringsfrihet bare en floskel.BT skrev:Folk som snakker varmt om ytringsansvar har ikke skjønt et fnidder av hva demokrati og ytringsfrihet handler om. Rett og slett.
Hva mener du med "ta ansvar"?Pink_Panther skrev:Du må da ta ansvar for ytringene dine, hvis ikke så er ytringsfrihet bare en floskel.BT skrev:Folk som snakker varmt om ytringsansvar har ikke skjønt et fnidder av hva demokrati og ytringsfrihet handler om. Rett og slett.
Trusler, ærekrenkelser og oppfordring til straffbare handlinger har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre. Slike ting er forbudt ved lov.VilhelmW skrev:Da må du forklare meg ikkeforstående. Jeg mener nemlig at folk må få et bevisst forhold til hva de faktisk kan lire av seg, og da snakker vi etter min ringe forstand om ytringsansvar. Dette er ikke ukjent, det foreligger dommer på ( verbal ) ærekrenkelse, bruk av ukvemsord mot offentlige tjenestemenn og -kvinner osv. osv. Selv om vi har ytringsfrihet, er det noe som heter "medvirkning til...." Slik medvirkning kan også være ved å oppildne, forlede osv. og da har vi sjølsagt et ansvar for våre ytringer.BT skrev:Folk som snakker varmt om ytringsansvar har ikke skjønt et fnidder av hva demokrati og ytringsfrihet handler om. Rett og slett.
Når du tar med "ærekrenkelser" i første setningen slår du litt ben under deg selv. Folk velger å bli krenket, enten det er av karikaturer eller ottarfiendtlige skildringer, loven kan ikke skjerme for krenkelse. Forøvrig er ikke "oppfordring til straffbare handlinger" noen blank case heller, i mange situasjoner og mange regimer vil feks. oppfordring til dissens og sivil ulydighet falle inn under dette. Hvis all motstand mot styrende myndighet er ulovlig har man definitivt ikke noe demokrati.BT skrev:Trusler, ærekrenkelser og oppfordring til straffbare handlinger har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre. Slike ting er forbudt ved lov.
Ytringsfrihet handler om retten til å ytre egne meninger, uten å bli forfulgt. Det er de som våger å flytte de aksepterte grensene for ytringer som gjør at samfunnet utvikler seg. Uten slike ville eksempelvis homofili og abort fortsatt vært forbudt her i landet. Og man ville blitt buret inne dersom man viste orgasme på TV uten sladd.
Vi skal ha et fritt samfunn der det skal være lov å tegne karikaturer uten å risikere å bli drept. Det skal også være lov å være uenige med arbeiderpartiet i viktige spørsmål uten å bli beskyldt for å medvirkning til massemord.
Pft, "ytringsansvar" er et forsøk på ekskludering av uønskede meninger fra det offentlige rom, intet annet.Pink_Panther skrev:Du må da ta ansvar for ytringene dine, hvis ikke så er ytringsfrihet bare en floskel.
Man knebler ham ikke, man argumenterer bare kraftig imot.Pink_Panther skrev:Hvorfor da prøve å kneble Eskil Pedersen?
Hvis jeg har skrevet noe som tyder på at jeg mener at all motstand mot styrende myndighet er ulovlig, må jeg ha uttrykt meg ekstremt klønete.Slubbert skrev:Når du tar med "ærekrenkelser" i første setningen slår du litt ben under deg selv. Folk velger å bli krenket, enten det er av karikaturer eller ottarfiendtlige skildringer, loven kan ikke skjerme for krenkelse. Forøvrig er ikke "oppfordring til straffbare handlinger" noen blank case heller, i mange situasjoner og mange regimer vil feks. oppfordring til dissens og sivil ulydighet falle inn under dette. Hvis all motstand mot styrende myndighet er ulovlig har man definitivt ikke noe demokrati.BT skrev:Trusler, ærekrenkelser og oppfordring til straffbare handlinger har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre. Slike ting er forbudt ved lov.
Ytringsfrihet handler om retten til å ytre egne meninger, uten å bli forfulgt. Det er de som våger å flytte de aksepterte grensene for ytringer som gjør at samfunnet utvikler seg. Uten slike ville eksempelvis homofili og abort fortsatt vært forbudt her i landet. Og man ville blitt buret inne dersom man viste orgasme på TV uten sladd.
Vi skal ha et fritt samfunn der det skal være lov å tegne karikaturer uten å risikere å bli drept. Det skal også være lov å være uenige med arbeiderpartiet i viktige spørsmål uten å bli beskyldt for å medvirkning til massemord.
Jepp, det er sånn jeg også ser dette. Her var det enkelt og greit forklart! Er jeg dermed mot ytringsfrihet?Gjest skrev:Til alle tider har folk blitt stilt til ansvar for det de sier. Å si noe er en handling. Handlinger får konsekvenser. Konsekvensen kan bli slik at noen må stilles til ansvar. Det kan være den som gav en ordre, den som oppfordret til eller den som påvirket noen til...
Jeg håper at mine nærmeste og mine kolleger på jobb eller i samfunnet ansvarliggjør meg for det jeg sier. Jeg vil ikke leve uten å ha tillit eller uten å bli trodd.
Folk velger å bli krenket? For noe vissvas. Tror du foreldrene i f.eks. denne saken valgte å bli krenket?Slubbert skrev:Folk velger å bli krenket, enten det er av karikaturer eller ottarfiendtlige skildringer, loven kan ikke skjerme for krenkelse.
Jepp, det er til og med brudd på menneskerettighetene.VilhelmW skrev:Jepp, det er sånn jeg også ser dette. Her var det enkelt og greit forklart! Er jeg dermed mot ytringsfrihet?Gjest skrev:Til alle tider har folk blitt stilt til ansvar for det de sier. Å si noe er en handling. Handlinger får konsekvenser. Konsekvensen kan bli slik at noen må stilles til ansvar. Det kan være den som gav en ordre, den som oppfordret til eller den som påvirket noen til...
Jeg håper at mine nærmeste og mine kolleger på jobb eller i samfunnet ansvarliggjør meg for det jeg sier. Jeg vil ikke leve uten å ha tillit eller uten å bli trodd.
Så den som ytrer en mening må forvente å holdes ansvarlig for andres handlinger?Gjest skrev:Det kan være den som gav en ordre, den som oppfordret til eller den som påvirket noen til...
Ja, drittsekkene sier jo bare noe om seg selv. Jeg ville gjort bildene og kommentarene offentlige, så alle kunne sett hvem det var.Pink_Panther skrev:Folk velger å bli krenket? For noe vissvas. Tror du foreldrene i f.eks. denne saken valgte å bli krenket?Slubbert skrev:Folk velger å bli krenket, enten det er av karikaturer eller ottarfiendtlige skildringer, loven kan ikke skjerme for krenkelse.
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article5822596.ece
Hvis du mener at én som masjerer nedover gata og sier "Heil Hitler" skal få buing og fingeren som konsekvens av sin handling; nei. Hvis du mener at vedkommende skal arresteres eller tas av myndighetene fordi nazisme er en forbudt holdning som er forbudt å ytre tilslutning til; ja.VilhelmW skrev:Jepp, det er sånn jeg også ser dette. Her var det enkelt og greit forklart! Er jeg dermed mot ytringsfrihet?
Valgte foreldrene å bli krenket av rasshølet? Ja eller nei.Slubbert skrev:Ja, drittsekkene sier jo bare noe om seg selv. Jeg ville gjort bildene og kommentarene offentlige, så alle kunne sett hvem det var.Pink_Panther skrev:Folk velger å bli krenket? For noe vissvas. Tror du foreldrene i f.eks. denne saken valgte å bli krenket?Slubbert skrev:Folk velger å bli krenket, enten det er av karikaturer eller ottarfiendtlige skildringer, loven kan ikke skjerme for krenkelse.
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article5822596.ece
Ellers er historien overhodet ikke relevant for trådens tema, som er meningssensur og meningskontroll.
Nei. Skal vi forby rasshøl?Pink_Panther skrev:Valgte foreldrene å bli krenket av rasshølet? Ja eller nei.
Slubbert skrev:Ja, drittsekkene sier jo bare noe om seg selv. Jeg ville gjort bildene og kommentarene offentlige, så alle kunne sett hvem det var.Pink_Panther skrev:Folk velger å bli krenket? For noe vissvas. Tror du foreldrene i f.eks. denne saken valgte å bli krenket?Slubbert skrev:Folk velger å bli krenket, enten det er av karikaturer eller ottarfiendtlige skildringer, loven kan ikke skjerme for krenkelse.
Nå er ikke jeg Facebook, men trudde det var vanlig å registrere seg med navnet sitt?
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article5822596.ece
Ellers er historien overhodet ikke relevant for trådens tema, som er meningssensur og meningskontroll.
Det må du nesten spørre dem om.Pink_Panther skrev:Valgte foreldrene å bli krenket av rasshølet? Ja eller nei.
Gud forby, da ville det bli tomt her!mteinum skrev:Nei. Skal vi forby rasshøl?Pink_Panther skrev:Valgte foreldrene å bli krenket av rasshølet? Ja eller nei.
Er krenkelse en objektiv størrelse, eller en subjektiv reaksjon, tro?Slubbert skrev:Det må du nesten spørre dem om.Pink_Panther skrev:Valgte foreldrene å bli krenket av rasshølet? Ja eller nei.
1. En subjektiv reaksjon.Dr Dong skrev:1. Er krenkelse en objektiv størrelse, eller en subjektiv reaksjon, tro?
2. Er noens utsagn om at «jeg følger meg krenket» en grei målestokk på hva vi bør tillate oss å si?
Demokratisk ånd og demokratisk vilje behøver ikke være det samme. Ånden kan gjerne være i lovparagrafene, men om viljen tenderer udemokratisk, kan de samme paragrafene brukes til å forsvare repressiv tolking av loven, på tvers av demokratiske idealer.Gjestemedlem skrev:Folk har ikke tenkt på at sensurplanene kan slå tilbake da? Tenk om det blir Frp og Demokratane som kommer til makten, og blir dem som sitter å bestemmer hva som skal være tillat å mene uten at de blir støtt, sjokkert eller krenket. De er jo ganske flinke til akkurat det.
Vi har en folkeskikk og et lovverk som regulerer dette. Heldigvis stemmer folkeskikk og lovverk overens i Norge. Derfor har vi tillit til myndighetene våre, mye mer enn i mange andre land. (Denne tilliten er også en produktiv faktor, på den måten at samfunnet vårt fungerer godt. Vi konkurrerer bedre med andre land enn vi ellers ville gjort. Trygghet og forutsigbarhet er nøkkelfaktorer for næringslivet.)Slubbert skrev:Hvis du mener at én som masjerer nedover gata og sier "Heil Hitler" skal få buing og fingeren som konsekvens av sin handling; nei. Hvis du mener at vedkommende skal arresteres eller tas av myndighetene fordi nazisme er en forbudt holdning som er forbudt å ytre tilslutning til; ja.VilhelmW skrev:Jepp, det er sånn jeg også ser dette. Her var det enkelt og greit forklart! Er jeg dermed mot ytringsfrihet?
Hva var det du tenkte deg at politiet skulle gjøre i denne situasjonen, Gjest?Gjest skrev:Vi har en folkeskikk og et lovverk som regulerer dette. Heldigvis stemmer folkeskikk og lovverk overens i Norge. Derfor har vi tillit til myndighetene våre, mye mer enn i mange andre land. (Denne tilliten er også en produktiv faktor, på den måten at samfunnet vårt fungerer godt. Vi konkurrerer bedre med andre land enn vi ellers ville gjort. Trygghet og forutsigbarhet er nøkkelfaktorer for næringslivet.)Slubbert skrev:Hvis du mener at én som masjerer nedover gata og sier "Heil Hitler" skal få buing og fingeren som konsekvens av sin handling; nei. Hvis du mener at vedkommende skal arresteres eller tas av myndighetene fordi nazisme er en forbudt holdning som er forbudt å ytre tilslutning til; ja.VilhelmW skrev:Jepp, det er sånn jeg også ser dette. Her var det enkelt og greit forklart! Er jeg dermed mot ytringsfrihet?
I eksemplet ditt ville nok buing og skjellsord kommet først, og politiet etterpå. Politiet ville fått applaus av de fleste som er rimelig orientert om Norges nyere historie.
Hva hvis det var Stalin, Pol Pot, Kim, Khomeini, Mao eller en av de andre store og små diktatoriske massemorderne som ble hyllet da? Skal politiet stå klar på neste stoppested da også, og ta med forbryteren til avhør og hjelpetiltak?Gjest skrev:Vi har en folkeskikk og et lovverk som regulerer dette. Heldigvis stemmer folkeskikk og lovverk overens i Norge. Derfor har vi tillit til myndighetene våre, mye mer enn i mange andre land. (Denne tilliten er også en produktiv faktor, på den måten at samfunnet vårt fungerer godt. Vi konkurrerer bedre med andre land enn vi ellers ville gjort. Trygghet og forutsigbarhet er nøkkelfaktorer for næringslivet.)Slubbert skrev:Hvis du mener at én som masjerer nedover gata og sier "Heil Hitler" skal få buing og fingeren som konsekvens av sin handling; nei. Hvis du mener at vedkommende skal arresteres eller tas av myndighetene fordi nazisme er en forbudt holdning som er forbudt å ytre tilslutning til; ja.VilhelmW skrev:Jepp, det er sånn jeg også ser dette. Her var det enkelt og greit forklart! Er jeg dermed mot ytringsfrihet?
I eksemplet ditt ville nok buing og skjellsord kommet først, og politiet etterpå. Politiet ville fått applaus av de fleste som er rimelig orientert om Norges nyere historie.
Siden nazisme nå heldigvis er en kuriositet er det ikke så farlig med nazistiske ytringer. I motsatt fall ville nok slikt blitt slått ned på, siden det ville vært en fare for rikets sikkerhet, og mot demokratiet. Siden nazisme også handler om å tilegne seg makt på ulovlig vis. Det samme gjelder for øvrig kommunisme, som heldigvis også har blitt en kuriositet.vredensgnag skrev:Hva var det du tenkte deg at politiet skulle gjøre i denne situasjonen, Gjest?Gjest skrev:Vi har en folkeskikk og et lovverk som regulerer dette. Heldigvis stemmer folkeskikk og lovverk overens i Norge. Derfor har vi tillit til myndighetene våre, mye mer enn i mange andre land. (Denne tilliten er også en produktiv faktor, på den måten at samfunnet vårt fungerer godt. Vi konkurrerer bedre med andre land enn vi ellers ville gjort. Trygghet og forutsigbarhet er nøkkelfaktorer for næringslivet.)Slubbert skrev:Hvis du mener at én som masjerer nedover gata og sier "Heil Hitler" skal få buing og fingeren som konsekvens av sin handling; nei. Hvis du mener at vedkommende skal arresteres eller tas av myndighetene fordi nazisme er en forbudt holdning som er forbudt å ytre tilslutning til; ja.VilhelmW skrev:Jepp, det er sånn jeg også ser dette. Her var det enkelt og greit forklart! Er jeg dermed mot ytringsfrihet?
I eksemplet ditt ville nok buing og skjellsord kommet først, og politiet etterpå. Politiet ville fått applaus av de fleste som er rimelig orientert om Norges nyere historie.
For i virkeligheten vil politiets instruks være som følger:
1. Ignorere mannens utsagn, disse har han rett til som følge av norsk ytringsfrihet.
2. Beskytte medlemmer av publikum, inklusive denne mannen, mot eventuelle voldelige angrep.
Og dersom noen i mengden hadde gått til angrep på mannen, og politiet hadde beskyttet ham og stanset angrepet, så vil jeg sette stor pris på at de øvrige i mengden, fordi de har demokratisk sinnelag, bryter ut i applaus.
Men om du forestilte deg at politiet skulle arrestere mannen, og at mengden av den grunn brøt ut i applaus, så har du nettopp levert et godt eksempel på hvor kort avstand det er fra "demokrati" til "demokratisk folkerepublikk".