Fordelene du nevner skal revurderes i 2017. Gjett utfallet.Det er en meget kul bil og all ære til Tesla for å ha klart noe slikt, men problemet her i Norge på sikt er om fordelsgalskapen (avgiftsfritak, kjøre i kollektivfeltet, gratis "bensin" på ladesteder, gratis på bomveier osv osv) forsvinner når mange nok kjøper seg elbiler. Elbil p.t. i Norge fremstår veldig som en bil nr 2 for velstående som ikke synest det er gøy å kjøre kollektivt eller stå i rushtidskøen eller å betale for å parkere i sentrum. Siden alternativet for mange nok er å reise kollektivt så er miljøbegrunnelsen i mange tilfeller syltynn.
Med mindre fotgjengerne er blinde og avhengig av hørsel for å orientere seg i trafikken, har lite sympati for uoppmerksomme fotgjengere med lydanlegget i øra.Når jeg fartet rundt i El bil i hine hårde så var det 2 problemer jeg opplevde.
1) De er livsfarlige for fotgjengere som ikke hører at man kommer.
2) batteriene som ladet seg når man slapp gassen bremset opp såpass at man kunne risikere å kjøre av veien på holkeføre.
Den er utelukkende konkuransedyktig her pga av de særnorske avgiftene. I resten av verden blir den så dyr at den konkurerer med luksuslimosiner hvis kunder sånn generelt gir blaffen i forbruk. Sånn circa Porsche Panamera.....Er det en "trussel" mot bilbransjen som pøser ut modeller med forbrenningsmotorer, eller er det fremdeles litt for smalt marked og rettet mot spesielt interesserte?
Kanskje ta en kikk på Norgeskartet, Gjestemedlem? Du må slutte å skrive sånt tull, troverdigheten går rett ut vinduet. Får gæern onkel som rabler vibber.Blir spennende å se når de første elbussene er på veiene, hvis vi ser bort i fra trolleybussene da som stort sett er borte. Den store krigen fra sosialistene handler ikke om miljø, men om privatbiler. For dem er drømmen at alle skal måtte transporteres kollektivt, og at det bør bli vanskelig eller forbudt å selv eie transportmiddel. Elbiler løser i så måte ingenting. Om noe stikker det kjepper i hjulene for kollektivsamfunnets idealer.
Tull er det langt i fra. Men i første omgang vil de sosialistiske partiene konsentrere seg om byene, hvor det bor flest mennesker. RV har programfestet at de ønsker forbud mot privatbilisme i byene. SV har tilsvarende målsetninger.Kanskje ta en kikk på Norgeskartet, Gjestemedlem? Du må slutte å skrive sånt tull, troverdigheten går rett ut vinduet. Får gæern onkel som rabler vibber.Blir spennende å se når de første elbussene er på veiene, hvis vi ser bort i fra trolleybussene da som stort sett er borte. Den store krigen fra sosialistene handler ikke om miljø, men om privatbiler. For dem er drømmen at alle skal måtte transporteres kollektivt, og at det bør bli vanskelig eller forbudt å selv eie transportmiddel. Elbiler løser i så måte ingenting. Om noe stikker det kjepper i hjulene for kollektivsamfunnets idealer.
Biløkonomen har et perspektiv:
Elbiler koster Norge enorme summer, mener utlandet | Biløkonomen
Til orientering.Men det begrenser seg heller ikke til byene. Her er et utspill fra Sosialistisk Venstreparti. De ønsker en bilfri Kystveien.
SV vil ha bilfri Kystvei - Nyheter - Agderposten
"– Jeg ser for meg at Kystveien for framtiden må bli for gående, syklister og busser. Det vil slik bli et forbedret miljø for alle som bor langs Kystveien, og da får vi også en miljøbevisst og klimavennlig by. Vi må ta ansvar for at områdene hvor folk beveger seg hver dag, til og fra jobb og skole, bidrar til en bedre by, sier han. "
Slikt som dette vil vi nok se mye mer av i tiden som kommer. Under dekke av klimavennlighet og grønnhet ønsker man å begrense borgernes muligheter til å motorisert flytte seg ukollektivt.
linken peker mot en tom sidehttp://no.wikipedia.org/wiki/Kystveien_(Arendal) Til orientering.Men det begrenser seg heller ikke til byene. Her er et utspill fra Sosialistisk Venstreparti. De ønsker en bilfri Kystveien.
SV vil ha bilfri Kystvei - Nyheter - Agderposten
"– Jeg ser for meg at Kystveien for framtiden må bli for gående, syklister og busser. Det vil slik bli et forbedret miljø for alle som bor langs Kystveien, og da får vi også en miljøbevisst og klimavennlig by. Vi må ta ansvar for at områdene hvor folk beveger seg hver dag, til og fra jobb og skole, bidrar til en bedre by, sier han. "
Slikt som dette vil vi nok se mye mer av i tiden som kommer. Under dekke av klimavennlighet og grønnhet ønsker man å begrense borgernes muligheter til å motorisert flytte seg ukollektivt.
Miljø kan også være lokalmiljøDe som tror de redder mijøet på denne måten kan med fordel lese denne artikkelen:
Elektrisk moro - DN.no
Elbiler er en miljøjippo for de velbeslåtte, eller for de som pga misforstått miljøpolitikk i Norge ser en mulighet til å spare avgifter.
kWhElbil blir kun et nisjeprodukt intil man finner en måte å lade på som går like fort som å fylle bensin. Skal man dytte 100 KW inn i ett batteri i løpet av 2 minutter så må man ha et heftig el.anlegg.
Er enig med deg, mitt poeng er bare at da Tesla lanserte Model S så hadde de ikke regnet med at den ville bli så populær i Norge. At Norge ligger på andreplass etter USA i antall solgte biler er nok en heldig, men utilsiktet bieffekt av avgiftspolitikken for Tesla. At vi går "mann av huset" og kjøper modellene som tilbys er vel ikke noe insentiv for Tesla til å tilby en norsktilpasset Model S med maks rekkevidde og redusert motoreffekt. Dog ville jeg foretrukket dette.Poenget er ikke nødvendigvis at den trenger å være rimeligere og mindre Thorleif, men at den kunne med fordel ha økt rekkevidden og senket kraften. Her i Norge appelerer den ikke bare til kjøpere av "high end" sportssedaner da disse koster fort det dobbelte, men til folk med en halv mill til bilkjøp, har en smule miljøbevissthet, trenger bagasjeplass og til de som liker utseende. Kundemassen er sikkert 10 ganger så stor som til Porche, Aston Martin, Bentley osv osv.