De aller fleste har en eller flere drømmebiler. Som oftest er det biler som er uoppnåelige for de aller fleste. Drømmebiler kan være vakre, lekre, rå, fine, rådyre etc. etc. Men for all del ; en drømmebil kan også være billig, stygg, undermotorisert og oppnåelige.
Ac Cobra f.eks. Den er både rå, rådyr og vakker.
Drømmebiler har vi mange av, men en spesiell for meg er denne; i '86 årgang, 5000LP S utgaven
Kanskje særlig fordi jeg hadde en på hånda som glapp...
vi var 200' fra hverandre, selger og jeg
Endte opp med 911 Turbo i stedenfor Lambo
Uka etter ble Lamboen lagt ut til "høstpris" - samme sum som jeg ville betalt.
Drømmebiler har vi mange av, men en spesiell for meg er denne; i '86 årgang, 5000LP S utgaven
Kanskje særlig fordi jeg hadde en på hånda som glapp...
vi var 200' fra hverandre, selger og jeg
Endte opp med 911 Turbo i stedenfor Lambo
Uka etter ble Lamboen lagt ut til "høstpris" - samme sum som jeg ville betalt.
Som realistisk mekanisk kjøretøy har jeg alltid vært svak for Triumph Spitfire:
Penger og comfort, design og fritt valg ... da falt jeg for Maserati Quatroporte. Enste gangen jeg har gått så mye rundt en bil og beundret kvaliteter.
...
På tross av alt dette føler jeg meg så ufattelig priviligert å ha denne parkert:
Pen, men ikke verdens peneste. Men teknologisk er det ingen biler i dag som overgår denne.
Å være en ringe arbeider og ha denne opplevelsen gir meg mye glede.
Hva ville jeg byttet den mot? Med min økonomi ... ser ikke så mye bedre.
Med ubegrenset økonomi, som vi har i våre drømmer:
Hadde en slik som "slot car" /bilbanebil i barndommen og etter det har den vært min absolutte favoritt!
Realistisk er drømmebilen en SAAB96 850 Monte Carlo
En slik en vant Rally Monte Carlo den gangen biler "hadde lov til" å lage blå eksosrøyk! 3 sylindret to-takter på 850 ccm. En bil man blir glad i!
Og til slutt min store hjertesorg.
Lancia Delta Integrale S4
En kjenning bosatt i Sverige hadde en slik en, og jeg fikk tilbud om å kjøpe den til det som absolutt må kalles "kompis pris" og jeg tosken visste ikke hva det var snakk om og takket nei!!!! Jeg trodde det var en SAAB-Lancia600.
Men jeg hadde sikkert kjørt meg i hjel med noe slikt da jeg var 23! Er i alle fall min eneste trøst i dag!
Men jeg lover dere gutter, det man virkelig angrer i livet er det man IKKE gjorde da man hadde muligheten!!!
Min første bil var en Fiat 2300 Saloon. Rekkesekser på 2,3 liter og med ufattelige 105 hk/din. Hel sofa fremme, rattgir og registrert for 6 personer. Disignet av selveste Pininfarina, som også designet Morris Oxford, Austin Cambrige og Peugeot 404, men Fiat var finest. Glemmer aldri den bilen gitt. Den er oppnåelig.
På bilmessa i Trondheim tidligere i høst så jeg mange klassiske og vakre biler, men favoritten var en jeg ikke kjente til fra før. Et samarbeid mellom Ford og italienske OSI; Ford OSI 20m. En slags nedskalert ISO Grifo..
En kompis hadde en Cuda R/T (Road and Track)på 80-tallet. Orange med svart vinyltak. Glemmer aldri lyden i den
hemi'en. Etter en halvtimes kjøretur i den bilen, sitret det i testiklene like lenge etter at bilen var parkert
Han hadde også en Roadrunner Superbird. Nå kjører gubben rundt i en MB Diesel fra sent 90-tall, med skjelvende testikler av en helt annen grunn
Min drømmebil er ganske juvenil og nesten litt tullete, men jeg blir liksom aldri ferdig med å få gåsehud av den. Det er linjene og formene, den hemningsløse råskapen, og en attitude her som er helt uangripelig. Jeg har ikke de rette ordene for å beskrive det, men dette er emosjonelt. Denne bilen, for meg, er som science fiction, en uoppnåelig drøm om noe som er rått og heftig... nok.
Men amerikansk folkevogn er kanskje mer realistisk oppnåelig en gang i framtida.
CX ble opprinnelig utviklet for wankelmotor, men dette viste seg å bli vanskelig. Først ble den opprinnelige motoren, en trerotors wankelmotor fra Comotor, forkastet fordi den var for dyr, før Citroën forkastet alle sine tester med wankelmotorer samme år som CX ble introdusert
Min drømmebil er en Pagani Zonda!
Mercedes V12, ekstremt elegant interiør og så ser den jo ut slik en italiensk superbil skal se ut!
Ellers er det mange biler jeg kunne tenke meg!
Husker i 8-10 års alderen var jeg fast bestemt på at en slik skulle jeg ha når jeg ble stor og fikk mye penger, ser ikke ut til at jeg noen gang blir så stor
De Tomaso Pantera har vært en drømmebil siden jeg var liten. En kamerat hadde to av dem og det var temmelig ville saker.
Ring Brothers bygget om en 1971-modell med særdeles godt resultat, i hvert fall med tanke på det ytre. Drømmebil i mine øyne.
Velger å legge inn en drømmebil som alle, nesten alle kan kjøpe, bare ikke nå. Men neste år er den klar for Norge.
Renault Talisman. Dette er den som tar over etter Laguna.
Som enkelte vet skrev Merse og Renault under på samarbeid i 2009 og nå ser vi likheten. Merse A klasse bak ligner på Clio og denne her under lyser jo Merse,
men der er jo ok.