Rapport fra Lydolf:
Lyngdorfs forsterkere er i utgangspunktet laget for å betjene mindre besværlige impedanser enn det B&W ofte "tilbyr" på sine større systemer. Vi har selv et sett B&W 802D som drives fra CD1/TDAI2200RP. Dette viste seg allerede under demo'en vi booket hos HiFi-Klubben å være i underkant, men vi (min kone og jeg) hadde lyst til å prøve det hele hjemme først.
Etter to måneders tid vurderte vi høyttalerne til å være sånn rimelig tilspilt og det var blitt åpenbart at det behøvdes forsterkninger. Vi har derfor supplert med en SDA2175 som driver basselementene mens TDAI2200RP nå "bare" driver mellomtone og diskant. Biamping, med andre ord. Rent formelt blir forskjellen i totalt tilgjengelig forsterkereffekt bare 3dB (fordobling), men ettersom basselementene nå ikke lenger krangler med mellomtone og diskant om strømressurser, så blir forskjellen i praksis ganske dramatisk.
Det handler ikke bare om evnen til å kunne spille uanstrengt ved høyere volum, det handler faktisk mest om at en i utgangspunktet ganske så silkemyk diskant gjengis enda mykere og virkningen er merkbar også ved svært moderate volum-settinger. Forskjellen er med andre ord påtagelig ved alle volum!
Når det gjelder følsomhet - altså i denne sammenheng hvorvidt de to forsterkerne oppleves som å spille like høyt, så kan jeg berolige med at
det ikke er noe problem. Både med og uten RoomPerfect (Focus/Global vs. Bypass) spiller høyttalerne med, i praksis, like god nivåbalanse som dengang vi bare hadde TDAI2200RP tilkoplet.
SDA2175 henter sitt signal fra analogutgangene på TDAI2200. Disse utgangene ville i andre sammenhenger typisk vært benyttet til en subwoofer. Det faktum at signalet konverteres til det analoge domene og deretter tilbake til det digitale har så langt vi kan konstatere, ingen degraderende effekter. Vi må huske på at 802D's basselementer har sin knekkfrekvens på 450Hz. Det betyr at vi hele tiden holder oss i det området der SDA2175 er virkelig god (noen kritikere mener at 2200 fikser mellomtone og diskant på en bedre måte, men at de begge fikser bass svært godt, vi har ikke etterprøvd det).
Spesielt for bruk med subwoofer har TDAI220 en snedig egenskap som går ut på at man kan sende bassignalene ut på den analoge utgangen og la TDAI2200's egen digitaldel ta seg av resten. Man kan definere knekkfrekvenser, filtertype og filtersteilhet. En veldig fin egenskap som vi tidligere brukte med våre CM7 i kombinasjon med ASW675. Disse er forøvrig alle nå resirkulert i vår hjemmekino i kjelleren med godt resultat.
Man kunne tenke seg å ville gjøre en liknende filtrering også ved biamping av fulltonesystemer (som f.eks. våre 802D). Det vil jeg imidlertid advare på det sterkeste mot fordi man da får en kaskadering av delefiltre (først forsterkerens og så høyttalerens eget). Dette vil gå totalt på tvers av høyttalerkonstruktørens ideer og kan lede til ganske utilsiktede effekter.
I praksis vil fraværet av filtrering i Lyngdorf'en ha nokså liten virkning på effekttrinnene: De vil jo aldri bli "spurt" om å levere strøm (og derfor heller ikke effekt) utenfor elementenes passbånd.
Så nå sitter vi og nyter den gode lyd. Uengasjerende mener mange rundt om i ulike fora, ser vi. Venner som har vært på besøk har derimot forgjeves speidet etter surroundhøyttalerne (og forundret konstatert at det var ingen). De har brukt uttrykk som at "dette er ikke et musikkanlegg, det er en konsertgjengivelse".
Det er nok antakelig uvant for mange ikke å høre betoninger man er vant til å høre. Det, sammen med at demo av systemet i butikken ikke på noen måte ytet systemet full rettferdighet da vi var hos HFK, gjør nok at man lett kan danne seg feilaktige oppfatninger av hvor bra dette er, hvis man har hatt liknende opplevelser. Skal vi selv si noe som helst "negativt" så måtte det være at dette er sterkt vanedannende.
Selv med såvidt mye forsterkerkraft (og evne til å levere strøm - sånn omtrent 40A pr kanal!) som vi nå disponerer, er det allikevel intet problem å aktivere sikringskretsløpene til SDA2175 (lampen blinker) med Kari Bremnes Live. Hvorvidt det er høyttalerne som krever for mye strøm eller om det er vårt eget strømnett som ikke leverer tilstrekkelig er noe vi skal se nærmere på over sommeren. Vi får da evt be en elektriker legge inn en ekstra kurs for musikkanlegget.
Moralen er dermed: Lyngdorf er bra, to Lyngdorf er enda bedre. De fungerer utmerket med store B&W systemer som B&W 802D. Og sist men ikke minst TDAI2200 og SDA2175 arbeider fint sammen etter prinsippet "plug-and-play".