Har kjøpt meg ny platespiller. Her er historien. Har gjort noen nye erfaringer, både positive og negative.
Etter 20 år med en Sota Sapphire med vakum holddown (ca. lik en Star), hele tiden med en ET2 luftlagret tangential arm, var spilleren moden for oppgradering og vedlikehold. Eller utskifting. Alt som har vært gjort på 20 år er å bytte reim en gang. Det kunne nok ha vært gjort et par ganger mer. Ellers hadde det begynt å bli vanskelig å få god vakuum det siste året. Men spilleren sviver greit enda. Armen er jeg fremdeles meget begeistret for, så den beholdes inntil videre.
Utskifting eller oppgradering? Sendte en mail til Sota og fikk følgende svar;
. all SOTA turntables have a lifetime trade-in value .
.if you have not had any upgrades done to the table, all sub-assemblies are upgradeable .. Most importantly are the motor, pump/power supply, platter & sub-chassis. . You could do a few upgrades in the field. These would include a new subchassis and springs ($615), a new motor assembly ($605), perhaps even a new armboard .
Konklusjonen ble etter hvert at en ny spiller ville bli mest kostnadseffektiv.
Men hvilken; ET2en hadde fungert greit på Sapphireen, men burde ideelt settes på en spiller uten fjærende oppheng (som Millennia), eller alternativer som f.eks. Brinkmann LaGrange. På spørsmål til Sota om hva de anbefalte;
. if you want rock solid stability the Millennia is the way to go. You will however, need a quality stand to address extensive environment isolation because the viscro elastic suspension is more susceptible. But, if you want the best of both worlds I recommend the Cosmos. The suspension is stiffer than the Star. With the Cosmos, the springs are suspended in the extreme corners, wherein the other models give slightly more movement as the springs are mounted slightly differently.
Clients have used the ET arm with both tables with favorable response. Alternate preferred arms at this level are the SME line, specifically the SME V, which has historically been considered a marriage with the SOTA table; the Graham Phantom (great new arm, very user friendly); the Triplanar (the Cosmos' recent upgrade specifically accommodates the fine tolerance of the Triplanar design); and the Origin Live Illustrious or Conqueror (arms which have great customer feedback and are increasingly more popular)
Litt interessant at Sota ikke uten videre anbefaler Millennia (dyrere spiller) framfor Cosmos.
Har også notert meg i omtaler av andre non-suspended spillere at det legges vekt på betydningen av underlaget. Dette er et mindre problem for spillere med et tungt fjærende oppheng, som Cosmos og Sapphire.
Et annet bruker vennlig aspekt ved de fjærende Sota spillerne; skulle jeg ønske å bytte arm, f. eks. til en av de andre nevnt ovenfor, er det bare å bestille en ny Cosmos armboard (ca. 200 USD). Den kommer da precut and weight balanced, slik at brukeren ikke trenger å justere spilleren for å få riktig bounce. Sota spillerne er behagelig nær plug and play til å være fjærende spillere (ikke så interessant for tweakere mao?
).
Mest avgjørende til slutt for valg av spiller; vacuum holddown og pris.
Kort versjonen; i 20 år har det ikke vært nødvendig å spekulere over effekten av forskjellige plate- matter og strammere. Ujevne/skeive plater har vært et ikke-problem. Lik flat geometri og kontakt med underlaget har gitt (burde gi i hvert fall) mer konsistent lyd fra plate til plate enten en liker resultatet eller ikke (det samme gjelder ET2 en for øvrig). Intuitivt har det synes riktig å knakke på en plate og bare høre og kjenne en dump lyd og fast; ikke resonant respons. Basis 2800 har også vacuum holddown, og hadde vært et alternativ (kunne veldig godt tenkt meg en), hadde det ikke vært for;
Pris. Uten å gå i detaljer fikk kjøpe spilleren direkte av Sota til fabrikk pris (og kan bare spekulere i hvorfor) - forskjellen til de to andre spillerne nevnt over var ca. en ASR Basis Exclusive Riaa, så for meg ble det til slutt en no brainer; ASR Basis Exclusive + Cosmos.
Bestilte i begynnelsen av April og fikk beskjed lead time is 4-6 weeks upon receipt of funds (50% som de ville ha, fikk de da). Spilleren ble sendt fra fabrikken i slutten av Juni (ikke så galt), og sendt med SAS flyfrakt; Chicago via København til Sola (Stavanger). Fraktkostnader ca. 500 USD (billigere enn UPS). Men de 2 pakkene dukket ikke opp til tross for at sporingssystemet til SAS viste at de var sendt til Sola i løpet av et par dager. Hvor er spilleren min? Godt å ha fullverdi forsikring da. Men de dukket opp til slutt, ca. midt i Juli.
Pakket ut, monterte armen, satte spilleren på hyllen, vatret subchasisset og arm, koblet til strøm og vakum og begynte å spille plater. Hadde en helg før jeg skulle på ferie. Konstaterte med en gang et bedre fundament (dypere og mer solid bass, mer romfølelse), og mer naturlig gjengivelse av akustiske instrumenter. Spesifikt; spilte Alto Analogue pressingen av Gil Evans Out of the cool. (storband jazz fra 1961 anbefales), og fikk den klassiske audiofil reaksjonen (det er vel derfor vi holder på med dette) wow, så naturlig har jeg ikke hørt sax, trompet og trombone før (- spilte i korps i ungdommen, så dette sitter litt i ryggmargen). Reiste på ferie og gledet meg faktisk til å komme hjem.
Så kommer det jeg ikke helt kan forklare. Kom hjem, spilte et par rock plater (ok), så på med Keith Jarrett, Solo Concerts Bremen og Lausanne (piano musikk som står seg mot hva som helst utgitt i det 20. århundre), og det låt helt forferdelig surt (ekstrem wow). Hva f !
Kort; Sota og jeg konkluderte (og verifiserte senere) at der var en skade på spilleren (bearing and/or sapphire disc) det var det siste (was cracked). Spilleren måtte tilbake. Transportskade? Tja, mest sannsynlig. Penger igjen på forsikring? Hvis du ikke kan bevise det hva, er du helt N00B? Vi ble enige om at jeg bekostet flyfrakt Sola Chicago T/R. Det kom på ca. 3500 NOK (vekt 22 kg som er over grensen for hva posten aksepterer (20 kg) som ellers hadde blitt billigst) Sota tok resten. Sota fikset og returnerte. Jeg brukte samme speditør som ekspederte spilleren første gang, dermed var det ikke noe problem å unngå en ny innbetaling av moms.
Gitt at jeg fikk en bra pris fra Sota i utgangspunktet, så har jeg til tross for dette kommet bra ut av det prismessig, og når noe går galt som her, er jeg sikker på at det er bedre å kommunisere direkte med produsenten når de er så OK og service vennlige som Sota, enn å gå via en eller annen forhandler/importør i Norge (eller Skandinavia).
Vel tilbake var det umiddelbart at spilleren var bedre, men var den helt god? Synes å høre litt hastighets variasjon, langt fra det som hadde vært, og ikke noe systematisk, men noe var der. Armen ikke helt kompatibel? Kanskje. Imidlertid, i følge Sota trenger spillerne innspilling. Så nå har jeg brukt den normalt ca. tre måneder, og når jeg nå tar fram HiFi News test platen(e) - har 2 og spiller sporene med sinustonene for sporing (7 stk. fordelt over side 1 og 2), kan jeg ikke høre noen (systematiske) hastighetsvariasjoner. Om der er noe og det kan godt være innbilning så er det mest sannsynlig selve platen, evt. interaksjonen med armen. Så for meg er spilleren friskmeldt. Noen bilder følger under.
Link til et par omtaler;
http://www.10audio.com/sota_cosmos_iv.htm
http://stereophile.com/turntables/890/index.html
mvh
Etter 20 år med en Sota Sapphire med vakum holddown (ca. lik en Star), hele tiden med en ET2 luftlagret tangential arm, var spilleren moden for oppgradering og vedlikehold. Eller utskifting. Alt som har vært gjort på 20 år er å bytte reim en gang. Det kunne nok ha vært gjort et par ganger mer. Ellers hadde det begynt å bli vanskelig å få god vakuum det siste året. Men spilleren sviver greit enda. Armen er jeg fremdeles meget begeistret for, så den beholdes inntil videre.
Utskifting eller oppgradering? Sendte en mail til Sota og fikk følgende svar;
. all SOTA turntables have a lifetime trade-in value .
.if you have not had any upgrades done to the table, all sub-assemblies are upgradeable .. Most importantly are the motor, pump/power supply, platter & sub-chassis. . You could do a few upgrades in the field. These would include a new subchassis and springs ($615), a new motor assembly ($605), perhaps even a new armboard .
Konklusjonen ble etter hvert at en ny spiller ville bli mest kostnadseffektiv.
Men hvilken; ET2en hadde fungert greit på Sapphireen, men burde ideelt settes på en spiller uten fjærende oppheng (som Millennia), eller alternativer som f.eks. Brinkmann LaGrange. På spørsmål til Sota om hva de anbefalte;
. if you want rock solid stability the Millennia is the way to go. You will however, need a quality stand to address extensive environment isolation because the viscro elastic suspension is more susceptible. But, if you want the best of both worlds I recommend the Cosmos. The suspension is stiffer than the Star. With the Cosmos, the springs are suspended in the extreme corners, wherein the other models give slightly more movement as the springs are mounted slightly differently.
Clients have used the ET arm with both tables with favorable response. Alternate preferred arms at this level are the SME line, specifically the SME V, which has historically been considered a marriage with the SOTA table; the Graham Phantom (great new arm, very user friendly); the Triplanar (the Cosmos' recent upgrade specifically accommodates the fine tolerance of the Triplanar design); and the Origin Live Illustrious or Conqueror (arms which have great customer feedback and are increasingly more popular)
Litt interessant at Sota ikke uten videre anbefaler Millennia (dyrere spiller) framfor Cosmos.
Har også notert meg i omtaler av andre non-suspended spillere at det legges vekt på betydningen av underlaget. Dette er et mindre problem for spillere med et tungt fjærende oppheng, som Cosmos og Sapphire.
Et annet bruker vennlig aspekt ved de fjærende Sota spillerne; skulle jeg ønske å bytte arm, f. eks. til en av de andre nevnt ovenfor, er det bare å bestille en ny Cosmos armboard (ca. 200 USD). Den kommer da precut and weight balanced, slik at brukeren ikke trenger å justere spilleren for å få riktig bounce. Sota spillerne er behagelig nær plug and play til å være fjærende spillere (ikke så interessant for tweakere mao?
Mest avgjørende til slutt for valg av spiller; vacuum holddown og pris.
Kort versjonen; i 20 år har det ikke vært nødvendig å spekulere over effekten av forskjellige plate- matter og strammere. Ujevne/skeive plater har vært et ikke-problem. Lik flat geometri og kontakt med underlaget har gitt (burde gi i hvert fall) mer konsistent lyd fra plate til plate enten en liker resultatet eller ikke (det samme gjelder ET2 en for øvrig). Intuitivt har det synes riktig å knakke på en plate og bare høre og kjenne en dump lyd og fast; ikke resonant respons. Basis 2800 har også vacuum holddown, og hadde vært et alternativ (kunne veldig godt tenkt meg en), hadde det ikke vært for;
Pris. Uten å gå i detaljer fikk kjøpe spilleren direkte av Sota til fabrikk pris (og kan bare spekulere i hvorfor) - forskjellen til de to andre spillerne nevnt over var ca. en ASR Basis Exclusive Riaa, så for meg ble det til slutt en no brainer; ASR Basis Exclusive + Cosmos.
Bestilte i begynnelsen av April og fikk beskjed lead time is 4-6 weeks upon receipt of funds (50% som de ville ha, fikk de da). Spilleren ble sendt fra fabrikken i slutten av Juni (ikke så galt), og sendt med SAS flyfrakt; Chicago via København til Sola (Stavanger). Fraktkostnader ca. 500 USD (billigere enn UPS). Men de 2 pakkene dukket ikke opp til tross for at sporingssystemet til SAS viste at de var sendt til Sola i løpet av et par dager. Hvor er spilleren min? Godt å ha fullverdi forsikring da. Men de dukket opp til slutt, ca. midt i Juli.
Pakket ut, monterte armen, satte spilleren på hyllen, vatret subchasisset og arm, koblet til strøm og vakum og begynte å spille plater. Hadde en helg før jeg skulle på ferie. Konstaterte med en gang et bedre fundament (dypere og mer solid bass, mer romfølelse), og mer naturlig gjengivelse av akustiske instrumenter. Spesifikt; spilte Alto Analogue pressingen av Gil Evans Out of the cool. (storband jazz fra 1961 anbefales), og fikk den klassiske audiofil reaksjonen (det er vel derfor vi holder på med dette) wow, så naturlig har jeg ikke hørt sax, trompet og trombone før (- spilte i korps i ungdommen, så dette sitter litt i ryggmargen). Reiste på ferie og gledet meg faktisk til å komme hjem.
Så kommer det jeg ikke helt kan forklare. Kom hjem, spilte et par rock plater (ok), så på med Keith Jarrett, Solo Concerts Bremen og Lausanne (piano musikk som står seg mot hva som helst utgitt i det 20. århundre), og det låt helt forferdelig surt (ekstrem wow). Hva f !
Kort; Sota og jeg konkluderte (og verifiserte senere) at der var en skade på spilleren (bearing and/or sapphire disc) det var det siste (was cracked). Spilleren måtte tilbake. Transportskade? Tja, mest sannsynlig. Penger igjen på forsikring? Hvis du ikke kan bevise det hva, er du helt N00B? Vi ble enige om at jeg bekostet flyfrakt Sola Chicago T/R. Det kom på ca. 3500 NOK (vekt 22 kg som er over grensen for hva posten aksepterer (20 kg) som ellers hadde blitt billigst) Sota tok resten. Sota fikset og returnerte. Jeg brukte samme speditør som ekspederte spilleren første gang, dermed var det ikke noe problem å unngå en ny innbetaling av moms.
Gitt at jeg fikk en bra pris fra Sota i utgangspunktet, så har jeg til tross for dette kommet bra ut av det prismessig, og når noe går galt som her, er jeg sikker på at det er bedre å kommunisere direkte med produsenten når de er så OK og service vennlige som Sota, enn å gå via en eller annen forhandler/importør i Norge (eller Skandinavia).
Vel tilbake var det umiddelbart at spilleren var bedre, men var den helt god? Synes å høre litt hastighets variasjon, langt fra det som hadde vært, og ikke noe systematisk, men noe var der. Armen ikke helt kompatibel? Kanskje. Imidlertid, i følge Sota trenger spillerne innspilling. Så nå har jeg brukt den normalt ca. tre måneder, og når jeg nå tar fram HiFi News test platen(e) - har 2 og spiller sporene med sinustonene for sporing (7 stk. fordelt over side 1 og 2), kan jeg ikke høre noen (systematiske) hastighetsvariasjoner. Om der er noe og det kan godt være innbilning så er det mest sannsynlig selve platen, evt. interaksjonen med armen. Så for meg er spilleren friskmeldt. Noen bilder følger under.
Link til et par omtaler;
http://www.10audio.com/sota_cosmos_iv.htm
http://stereophile.com/turntables/890/index.html
mvh