Pickup til EAR 912

M

mfufu

Gjest
Er på utkikk etter en god pickup som kan "gi riaa'n min rettferdighet".

Jeg har kun lest omtaler, og må vel basere meg på omtaler og andres erfaring, da det forståelig nok ikke er så lett og låne pickuper fra forhandlere. Samtidig er det ikke lett og navigere i pickup jungelen.

Det jeg ser etter er en mest mulig nøytral lyd, med dette så mener jeg minst mulig farging/egenlyd, og mest mulig lineær frekvensresp så langt opp og ned i frekvens som mulig, men samtidig vektlegger jeg mellomtonen mest da det er der det meste skjer på det jeg spiller av.

De to jeg har sett mest på er Ortofon Cadenza Black og Micro Benz SLR Gullwing, disse er i ca samme prisklasse og skal i følge hva jeg har lest være nøytrale. I tillegg er det en fordel at begge produsentene har ganske gode avtaler i forhold til re-tipping når den tid kommer.

Noen som kan sammenligne de to jeg har nevnt, basert på erfaring med egne ører?
Eller har andre forslag som passer til den lyden jeg er ute etter, igjen... basert på egen erfaring? ;)

Takker for alle innspill (som jeg håper kommer) :)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.240
Antall liker
2.886
Sted
Kongsberg
Hei.

Flott forforsterker, men pickupen bør primært
passe til platespilleren og ikke minst armen.
Hva bruker du der?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.792
Antall liker
65.779
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg hadde nok levd bra med begge disse, men hadde gått for Ortofon da det virker usikkert hvordan det står til hos Benz.
Det har vært leveringsproblemer og umulig å få service/retipping hos Lukaschek ei periode.
Hvordan det er nå vet jeg ikke.

Har hørt Gullwing, men ikke i eget anlegg, så jeg tør ikke si for mye.
Har et godt inntrykk av lyden og den har jo fått fine omtaler.

Har sjøl en Cadenza Black som jeg er blitt mer og mer fornøyd med.
Den kan betegnes som nøytral, men har samtidig nok av alt.
Sporer fabelaktig! Det låter klart og rent med kropp og fylde. Gamle plater ble en ny opplevelse å høre.
Hadde tidligere en Benz Ace som jeg også var fornøyd med, men ganske forskjellig. Ikke helt sammenlignbart pga rimeligere pris.
Har den som "back-up".

Mvh

Edit:
Jeg ser Brekke spør om hvilken arm/spiller plogen skal sitte på.
Betimelig spørsmål selvsagt.
Min Cadenza sitter i en TW Acustic Raven One/ Raven 10,5.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har hatt en EAR 912 på lån i eget anlegg. Synes den har et løft i toppen, noe som bekreftes av denne målingen i Stereophile:

1205EARFIG01.jpg


Gitt at resten av anlegget er nøytralt ville jeg nok prøvd Dynavector sammen med denne. Ortofon ble for mye topp i mine ører. Ta også hensyn til spiller og arm, som GB nevner.
 
Sist redigert av en moderator:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.990
Antall liker
5.922
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg sleit veldig med Dynavector på min 912, fant aldri en last som riktig passet og det ble liksom aldri noe "swing" utav det. Har hørt flere annlegg med DV hvor dette er på plass det aner meg at det har med matching.
De to beste pickupene jeg har er vdh Colibri og AudioTechnica AT33PTGII. Begge passer perfekt sammen med 912 klangmessig imho.
Men matching med arm og drivverk skal absolutt ikke undervurderes og burde komme i første rekke.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Overraskende, Vermin. Men, erfaring slår teoretisk spekulasjon hver gang...

Jeg syntes ikke det funka særlig med min Ortofon Jubilee i SME 312S/Woodpecker, derfor tanken om en pickup med litt mer dempet topp.
 
M

mfufu

Gjest
Hei og takk for alle svar :)

Hei.

Flott forforsterker, men pickupen bør primært
passe til platespilleren og ikke minst armen.
Hva bruker du der?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Jeg glemte jo og nevne spiller og arm ja, hehe... Drivverk er en Hanss Acoustic T-30 mens arm er en SME-309.

EDIT: jeg har brukt denne siden for og sjekke om arm og pu passer sammen: http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php
pleier denne og være pålitelig?
 
Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Jeg sleit veldig med Dynavector på min 912, fant aldri en last som riktig passet og det ble liksom aldri noe "swing" utav det. Har hørt flere annlegg med DV hvor dette er på plass det aner meg at det har med matching.
De to beste pickupene jeg har er vdh Colibri og AudioTechnica AT33PTGII. Begge passer perfekt sammen med 912 klangmessig imho.
Men matching med arm og drivverk skal absolutt ikke undervurderes og burde komme i første rekke.
Interessant du nevner AT, hadde besøk fra en liten delegasjon fra HFS i vinter hvor en tipset om dette merket. Men kan den matche de to nevnte på detaljer og nøytralitet tro? Det er jo stor forskjell i prisen, ikke at det alltid har noe og si men? :)
 
M

mfufu

Gjest
Jeg hadde nok levd bra med begge disse, men hadde gått for Ortofon da det virker usikkert hvordan det står til hos Benz.
Det har vært leveringsproblemer og umulig å få service/retipping hos Lukaschek ei periode.
Hvordan det er nå vet jeg ikke.

Har hørt Gullwing, men ikke i eget anlegg, så jeg tør ikke si for mye.
Har et godt inntrykk av lyden og den har jo fått fine omtaler.

Har sjøl en Cadenza Black som jeg er blitt mer og mer fornøyd med.
Den kan betegnes som nøytral, men har samtidig nok av alt.
Sporer fabelaktig! Det låter klart og rent med kropp og fylde. Gamle plater ble en ny opplevelse å høre.
Hadde tidligere en Benz Ace som jeg også var fornøyd med, men ganske forskjellig. Ikke helt sammenlignbart pga rimeligere pris.
Har den som "back-up".

Mvh

Edit:
Jeg ser Brekke spør om hvilken arm/spiller plogen skal sitte på.
Betimelig spørsmål selvsagt.
Min Cadenza sitter i en TW Acustic Raven One/ Raven 10,5.
Jeg mener og huske at jeg også har lest noe rundt Micro Benz og leveringsproblemer. Har "googlet rundt" etter pu'er siste par ukene og ble linket til ett forum hvor en stakkar hadde ventet noen måneder på og få re-tippet sin Micro Benz (kalles det re-tipping forresten?).

Men generellt, det finnes jo andre merker også i samme prisklassen som virker interessante. Transfiguration Phoenix S for eksempel, noen erfaringer med denne? Jeg leste en positiv review av Axia (lillebroren til Phoenix S) i Fidelity av Gunnar Brekke på morran i dag :)
Eneste spørsmålet rundt dette er kanskje når man må bytte nål, da lurer jeg på om man ikke må kjøpe ny pu eller bruke en annen part/produsent som setter på ny nål, men igjen da får man kanskje ikke akkurat samme lyden man hadde?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.990
Antall liker
5.922
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg sleit veldig med Dynavector på min 912, fant aldri en last som riktig passet og det ble liksom aldri noe "swing" utav det. Har hørt flere annlegg med DV hvor dette er på plass det aner meg at det har med matching.
De to beste pickupene jeg har er vdh Colibri og AudioTechnica AT33PTGII. Begge passer perfekt sammen med 912 klangmessig imho.
Men matching med arm og drivverk skal absolutt ikke undervurderes og burde komme i første rekke.
Interessant du nevner AT, hadde besøk fra en liten delegasjon fra HFS i vinter hvor en tipset om dette merket. Men kan den matche de to nevnte på detaljer og nøytralitet tro? Det er jo stor forskjell i prisen, ikke at det alltid har noe og si men? :)
Det er to pickuper i to vidt forskjellige prisklasser ja, men jeg digger AT33. Den er ekstremt enkel og sette opp, den sporer som bare juling uten og klø seg i hodet opptil flere kvelder, og jeg opplever den som svært nøytral. VDH er selvsagt en helt annen ballgame når det gjelder omtrent alt. Men så koster den vel i utgangpunktet 10 ganger så mye.
Jeg har begge, og lever svært godt med det :)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Monter Colibrien som er god match både for spiller og kanskje armen.VdH har god kvalitet på sine pick-uper.
 
M

mfufu

Gjest
Jeg har hatt en EAR 912 på lån i eget anlegg. Synes den har et løft i toppen, noe som bekreftes av denne målingen i Stereophile:

Vis vedlegget 267409

Gitt at resten av anlegget er nøytralt ville jeg nok prøvd Dynavector sammen med denne. Ortofon ble for mye topp i mine ører. Ta også hensyn til spiller og arm, som GB nevner.
Jeg har sett denne tidligere, jeg har ikke opplevd med de to pu'ene jeg har brukt at jeg har fått for mye topp, enda... :) Jeg har brukt Ortofon 2M Bronze og Denon DL-103R, hvor jeg har likt lyden fra Ortofonen best av de to.

Ellers så har jeg drodlet litt på denne målingen, jeg forstår det slik at denne målingen er gjort med linjetrinnet, ref:
Fig.1 shows the 912's phono-stage frequency response, assessed at the main outputs.
Jeg bruker ikke 912 som forforsterker lenger, kun riaa trinn, så jeg henter ut signalet fra tape loop ikke main outputs. Etter at jeg fikk MSB Analog DAC i hus (med volum og en analog inn) har det totalt sett vært en bedre løsning og bruke den som pre. Så jeg tror ikke denne målingen er 100% relevant for min del? Men er helt åpen på at jeg kan tolke dette feil? :)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.240
Antall liker
2.886
Sted
Kongsberg
Hei.

Når det gjelder innbytteordning for MC-pickuper, er det vel ingen som har et oppegående opplegg for dette i dag.
(Hør med forhandlerne - og få en eventuell avtale (med varighet) - skriftlig).

Muligheten for retipping (med originale deler) er selvfølgelig et godt argument for de produsentene som tilbyr denslags
(van denHul/Benz), men jeg syntes ikke du skal tenke for mye på den delen. Ei heller det at forskjellige produsenter
oppgir forskjellig levetid på sine pickuper. Velg den pickupen som gjør en best mulig jobb i ditt anlegg - i dag.

Av de to alternativene du nevner ville jeg klart gått for Ortofon Cadenza Black. Den konkurrerer ytelsesmessig
med Benz LP/LP-S (som koster mye mer), snarere enn Micro Benz SLR Gullwing (som jeg dog ikke har hørt). Cadenza
Black er nøytral med litt ekstra varme, men (sannsynligvis) noe mer nøytral enn den ennå mørkere klingende Gullwing.
Dessuten sporer Cadenza Black bedre enn noen annen MC-pickup jeg har hørt.
Du har selvfølgelig lest testen min i Fidelity?

Andre alternativer du bør vurdere er Lyra Kleos, Dynavector XX-2 og (som outsidere) kanskje Sound Smith Aida
(eller The Voice) - medium compliance - koblet til MM-inngangen (ikke gjennom trafoene). Som en kuriositet kan jeg
nevne at Tim de Paravacini (mannen bak EAR 912) - i samtale - mente at B&Os gamle MMCer (forfedrene til Sound
Smith) var de beste (mest musikalske) pickupene han kjente til - med høyt utgangsignal.
-
SME 309 er en veldig grei arm å ha med å gjøre. Den har medium masse (12 gram) og stramme lager, så den kan
brukes sammen med det aller meste av pickuper på markedet i dag (med medium-lav compliance) - rent teknisk. Jeg
brukte resonansekalkulatoren og fikk en (god) resonansfrekvens rundt 8 Hz på alle pickupene jeg har nevnt så langt.

Men lydmessig er det et par ting du bør være klar over. Den er klangmessig "bitte lite grann" på den lyse siden, så
det er fornuftig å matche den med nøytralt til litt varmt klingende pickuper. Zomby_Woof-s måling av EAR 912 gjør
dette ennå viktigere.
Videre er ikke 309en noen "dynamikkbombe". Den tilfører eller fjerner minimalt, så det er viktig at pickupen du bruker
fremstår som dynamisk i seg selv. Alle pickupene jeg har nevnt lever opp til dette. Finn en pickup som ikke krever bruk
av olje i silekon-trauet (resonansfrekvens; under 6 ( 8 ) Hz eller over 14 ( 12 ) Hz), da dette stjeler ennå litt dynamikk.

Hva Hanss Acoustic T-30 tilfører ligningen - har jeg ingen formening om... :confused:

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
M

mfufu

Gjest
Hei.

Når det gjelder innbytteordning for MC-pickuper, er det vel ingen som har et oppegående opplegg for dette i dag.
(Hør med forhandlerne - og få en eventuell avtale (med varighet) - skriftlig).

Muligheten for retipping (med originale deler) er selvfølgelig et godt argument for de produsentene som tilbyr denslags
(van denHul/Benz), men jeg syntes ikke du skal tenke for mye på den delen. Ei heller det at forskjellige produsenter
oppgir forskjellig levetid på sine pickuper. Velg den pickupen som gjør en best mulig jobb i ditt anlegg - i dag.

Av de to alternativene du nevner ville jeg klart gått for Ortofon Cadenza Black. Den konkurrerer ytelsesmessig
med Benz LP/LP-S (som koster mye mer), snarere enn Micro Benz SLR Gullwing (som jeg dog ikke har hørt). Cadenza
Black er nøytral med litt ekstra varme, men (sannsynligvis) noe mer nøytral enn den ennå mørkere klingende Gullwing.
Dessuten sporer Cadenza Black bedre enn noen annen MC-pickup jeg har hørt.
Du har selvfølgelig lest testen min i Fidelity? (1)

Andre alternativer du bør vurdere er Lyra Kleos, Dynavector XX-2 og (som outsidere) kanskje Sound Smith Aida
(eller The Voice) - medium compliance - koblet til MM-inngangen (ikke gjennom trafoene). Som en kuriositet kan jeg
nevne at Tim de Paravacini (mannen bak EAR 912) - i samtale - mente at B&Os gamle MMCer (forfedrene til Sound
Smith) var de beste (mest musikalske) pickupene han kjente til - med høyt utgangsignal.
-
SME 309 er en veldig grei arm å ha med å gjøre. Den har medium masse (12 gram) og stramme lager, så den kan
brukes sammen med det aller meste av pickuper på markedet i dag (med medium-lav compliance) - rent teknisk. Jeg
brukte resonansekalkulatoren og fikk en (god) resonansfrekvens rundt 8 Hz på alle pickupene jeg har nevnt så langt.

Men lydmessig er det et par ting du bør være klar over. Den er klangmessig "bitte lite grann" på den lyse siden, så
det er fornuftig å matche den med nøytralt til litt varmt klingende pickuper. Zomby_Woof-s måling av EAR 912 gjør
dette ennå viktigere. (2)
Videre er ikke 309en noen "dynamikkbombe". Den tilfører eller fjerner minimalt, så det er viktig at pickupen du bruker
fremstår som dynamisk i seg selv. Alle pickupene jeg har nevnt lever opp til dette. Finn en pickup som ikke krever bruk
av olje i silekon-trauet (resonansfrekvens; under 6 ( 8 ) Hz eller over 14 ( 12 ) Hz), da dette stjeler ennå litt dynamikk.

Hva Hanss Acoustic T-30 tilfører ligningen - har jeg ingen formening om... :confused: (3)

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Hei, takk for svar :)

1: Ja jeg har lest testen din, senest for noen dager siden
2: Skal være litt forsiktig med og konkludere, men jeg skrev litt om dette i innlegg 12 (sikkert samtidig som du skrev ditt), det er vel kanskje litt usikkert hvordan denne målingen ville sett ut om den hadde vært tatt ved tape loop utgangen? Den bypasser vel ihvertfall deler av linjetrinnet da volum justeringen er satt ut av spill.
3: Jeg har ingen andre drivverk og sammenligne med, dette var min første utover en rimelig project jeg hadde frem til for ca ett år siden. "Eldste Terje" hos audioaktøren har hatt T-30 tidligere, og jeg ble fortalt at han syntes den var litt "grå" i lyden, men samtidig at dette selvsagt kunne være avhengig av oppsettet (Edit: Terje får selv rette på meg hvis han leser dette, og jeg har sitert han feil).

Ellers takker jeg for de andre tipsene til pu'er også, jeg har jo siklet litt på denne Cadenza Black en stund, det skal inrømmes. Har også lest testen av Kleos, men ble litt redd for denne var litt "primadonna". Dynavector har jeg aldri tenkt på, skal se på det som står skrevet om denne også, og samtidig ta Vermin's erfaring med i vurderingen :)
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.240
Antall liker
2.886
Sted
Kongsberg
Ellers takker jeg for de andre tipsene til pu'er også, jeg har jo siklet litt på denne Cadenza Black en stund,
det skal inrømmes. Har også lest testen av Kleos, men ble litt redd for denne var litt "primadonna".
Dynavector har jeg aldri tenkt på, skal se på det som står skrevet om denne også, og samtidig ta Vermin's
erfaring med i vurderingen :)
Hei.

Når det gjelder Lyra Kleos får jeg komme med en liten oppgradering til testen her (har lenge vurdert å
gjøre dette på Fideltys side). Når jeg skrev testen hadde Kleosen gått en 150-200 timer og jeg var sikker
på at jeg var i mål. Den gang ei. Først etter rundt 300 timer (!) virket det som den var skikkelig innspilt.

Da forsvant alle invendiger (om primadonnanykker) som jeg måtte ha om pickupen. Den ble ennå varmere,
så jeg valgt å gå ned på verdien av belastningsmotstandene. Ferdig innspilt landet lyden svært så nærme
den lyden jeg husket fra Cadenza Black. Kleosen er et lite hakk mer nøktern (nøytral) mens Blacken sporer
(bitte) litt bedre. Thats it.

Det at Lyraen trenger såpass lang innspillingstid er upraktisk (særlig for oss skribenter), men kan være en
god ting for sluttbrukeren. Det at man bruker en gummitype i opphenget - som tar såpass lang tid å mykne -
kan gi deg lengre levetid på pickupen. Ofte er det opphengets nedbrytning som betyr slutten på en pickup
snarere enn slitasje av nålen. Jeg husker med skrekk gamle Suganobygde Koetsuer som kostet skjorta, men
bare holdt 500-1000 timer. Det ble fort dyrt...

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.985
Antall liker
831
Svenske "Hifi & Musik" hadde for litt siden en test av samtlige Ortofon i alle farger. Jeg husker lite av den i hodet, men Cadenza Black var vel den beste av dem, og den mest "nøytrale" lydmessig, mens Bronze er litt mere "romantisk" i lyden.

Personlig synes jeg Cadenza Black blir litt i dyreste laget, så jeg har valgt Soundsmith Boheme på min SME 309. Skulle jeg ha kjøpt den på nytt hadde jeg sikkert kostet på meg Soundsmith Aida. Det eneste minuset jeg føler med Boheme er at det til tider knitrer ganske mye på mitt oppsett. MEN siden jeg ikke har sammenlignet med Cadenza eller noen annen MC-PU, vet jeg ingenting om hvordan dette ville vært i forhold.

Lykke til med valget.
 
M

mfufu

Gjest
Da forsvant alle invendiger (om primadonnanykker) som jeg måtte ha om pickupen. Den ble ennå varmere,
så jeg valgt å gå ned på verdien av belastningsmotstandene. Ferdig innspilt landet lyden svært så nærme
den lyden jeg husket fra Cadenza Black. Klavisen er et lite hakk mer nøktern (nøytral) mens Blacken sporer
(bitte) litt bedre. Thats it.
Hmm, slik jeg leser dette så ser Kleos (jeg antar du mener Kleos?) ut til og matche det jeg er ute etter lydmessig, litt mer enn Cadenza'en. Takk for innspill :)

Edit: er Klavis og Kleos kjært barn med mange navn?
 
Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Svenske "Hifi & Musik" hadde for litt siden en test av samtlige Ortofon i alle farger. Jeg husker lite av den i hodet, men Cadenza Black var vel den beste av dem, og den mest "nøytrale" lydmessig, mens Bronze er litt mere "romantisk" i lyden.

Personlig synes jeg Cadenza Black blir litt i dyreste laget, så jeg har valgt Soundsmith Boheme på min SME 309. Skulle jeg ha kjøpt den på nytt hadde jeg sikkert kostet på meg Soundsmith Aida. Det eneste minuset jeg føler med Boheme er at det til tider knitrer ganske mye på mitt oppsett. MEN siden jeg ikke har sammenlignet med Cadenza eller noen annen MC-PU, vet jeg ingenting om hvordan dette ville vært i forhold.

Lykke til med valget.
Hei, og takk for tips. Jeg tror slik jeg har lest, at Soundsmith generellt "farger" lyden litt mer enn jeg ønsker (?) :)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.240
Antall liker
2.886
Sted
Kongsberg
Da forsvant alle invendiger (om primadonnanykker) som jeg måtte ha om pickupen. Den ble ennå varmere,
så jeg valgt å gå ned på verdien av belastningsmotstandene. Ferdig innspilt landet lyden svært så nærme
den lyden jeg husket fra Cadenza Black. Klavisen er et lite hakk mer nøktern (nøytral) mens Blacken sporer
(bitte) litt bedre. Thats it.
Hmm, slik jeg leser dette så ser Kleos (jeg antar du mener Kleos?) ut til og matche det jeg er ute etter lydmessig, litt mer enn Cadenza'en. Takk for innspill :)

Edit: er Klavis og Kleos kjært barn med mange navn?
Ha!

Klavis - eller rettere sagt Clavis - var det veldig mange år siden Lyrapickupen i dette segmentet het:
(Tchurugi: Cerraloy - Lyra: Clavis (1992) - Clavis DC - Clavis Evolve 99 - Helikon - Helikon SL - Kleos).

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.879
Antall liker
3.330
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei mfufu

Når jeg leser at armen "din" SME 309 er litt udynamisk, ville jeg nok kanskje helle mot min favoritt
Transfiguration. Tror nok det er en av de mest "nøytrale" pickuper der ute, og kanskje også
en av de mest dynamiske? Dette kanskje pga. av deres ring magnet prinsipp som er patentert?
De passer i hvertfall bra til armen "din", og ditt ønske om mest mulig nøytral lyd gjengivelse?
 
M

mfufu

Gjest
Hei mfufu

Når jeg leser at armen "din" SME 309 er litt udynamisk, ville jeg nok kanskje helle mot min favoritt
Transfiguration. Tror nok det er en av de mest "nøytrale" pickuper der ute, og kanskje også
en av de mest dynamiske? Dette kanskje pga. av deres ring magnet prinsipp som er patentert?
De passer i hvertfall bra til armen "din", og ditt ønske om mest mulig nøytral lyd gjengivelse?
Hei, ja jeg nevnte Transfiguration litt lenger opp. Det er kanskje ikke så mange som har hørt det, så fikk ingen kommentarer :)
Var det dette merket som stod på spilleren din i påsken?
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.879
Antall liker
3.330
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei mfufu

Når jeg leser at armen "din" SME 309 er litt udynamisk, ville jeg nok kanskje helle mot min favoritt
Transfiguration. Tror nok det er en av de mest "nøytrale" pickuper der ute, og kanskje også
en av de mest dynamiske? Dette kanskje pga. av deres ring magnet prinsipp som er patentert?
De passer i hvertfall bra til armen "din", og ditt ønske om mest mulig nøytral lyd gjengivelse?
Hei, ja jeg nevnte Transfiguration litt lenger opp. Det er kanskje ikke så mange som har hørt det, så fikk ingen kommentarer :)
Var det dette merket som stod på spilleren din i påsken?
Hei igjen mfufu

Det er riktig, at jeg spilte på den rimligste Transfiguration pickupen når du var på besøk.
Toppmodellen fra Transfiguration skal i min grommeste arm.(hverken høyre eller venstre,he he)
Pickupen du hørte var heller ikke nyeste versjon.

Du fikk noe og tenke på der?
 
M

mfufu

Gjest
Hei igjen mfufu

Det er riktig, at jeg spilte på den rimligste Transfiguration pickupen når du var på besøk.
Toppmodellen fra Transfiguration skal i min grommeste arm.(hverken høyre eller venstre,he he)
Pickupen du hørte var heller ikke nyeste versjon.

Du fikk noe og tenke på der?
Hvis det da betyr Axia, så fikk jeg noe og tenke på :confused:
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.275
Sted
Oslo
Bruker f.t. Grado Ref. Master 1 i min SME 309. Har f.ø. også Lyra Skala & VdH. Colibri. Gradoen er litt varmere i lyden enn de to andre imo.


mvh
 
M

mfufu

Gjest
Bruker f.t. Grado Ref. Master 1 i min SME 309. Har f.ø. også Lyra Skala & VdH. Colibri. Gradoen er litt varmere i lyden enn de to andre imo.


mvh
Hmm, jeg tror Skala og Colibri blir litt for dyre (ihvertfall i denne omgang), Grado kjenner jeg ikke, skal se på den.

Jeg sa kanskje ikke så mye og budsjett. Det er nok fordi jeg har den "stygge" vanen og sprenge det :p Men fra 10-20k sånn ca bør være nok.

Den som ble nevnt, Transfiguration Axia, har jeg hørt (eller ihvertfall forgjengeren) og var midt i blinken egentlig. Men jeg skal ikke forhaste meg uansett.
Axia fikk jo god omtale av Gunnar i Fidelity også for litt siden, hvor de gode egenskapene som ble beskrevet der ble "mer enn" bekreftet ift når jeg lyttet selv, riktignok på helt annet utstyr en det jeg selv har, men da er jo potensialet der (men nå tenker jeg høyt...) :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.275
Sted
Oslo
Bruker f.t. Grado Ref. Master 1 i min SME 309. Har f.ø. også Lyra Skala & VdH. Colibri. Gradoen er litt varmere i lyden enn de to andre imo.


mvh
Hmm, jeg tror Skala og Colibri blir litt for dyre (ihvertfall i denne omgang), Grado kjenner jeg ikke, skal se på den.

Jeg sa kanskje ikke så mye og budsjett. Det er nok fordi jeg har den "stygge" vanen og sprenge det :p Men fra 10-20k sånn ca bør være nok.

Den som ble nevnt, Transfiguration Axia, har jeg hørt (eller ihvertfall forgjengeren) og var midt i blinken egentlig. Men jeg skal ikke forhaste meg uansett.
Axia fikk jo god omtale av Gunnar i Fidelity også for litt siden, hvor de gode egenskapene som ble beskrevet der ble "mer enn" bekreftet ift når jeg lyttet selv, riktignok på helt annet utstyr en det jeg selv har, men da er jo potensialet der (men nå tenker jeg høyt...) :)
Jeg er ingen ekspert, men litt lytteerfaring har jeg. Gradoen er min rimeligste & koster rundt 8 k. Tenker å bruke denne til den ryker. Har jo også selv rør riaa, som vel ikke er ulik EAR. Meget synd at man ikke får p.u.på hjemlån. Bruk tid til å lytte i div. butikker & ikke forhast deg. Generelt sett er Gunnar Brekkes råd svært gode.


mvh
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.985
Antall liker
831
Hei, og takk for tips. Jeg tror slik jeg har lest, at Soundsmith generellt "farger" lyden litt mer enn jeg ønsker (?) :)
Jeg føler ikke Soundsmith farger noe særlig, men dette er vel gjerne relativt. Om den farger i forhold til en dyr MC PU vet jeg ikke uten å teste og sammenligne. Men hvis du f.eks. går for en MC PU til ca. 20k. bør den vel være noen hakk bedre enn min Soundsmith til 7k. Ellers fyrer du litt for kråka eller hva det heter:).
 
M

mfufu

Gjest
Jeg bestillte en tidligere i dag, basert på at jeg hadde hørt en gamlere og rimeligere modell av Transfiguration, og hva jeg syntes om det, sammen med omtaler så ble det Phoenix S.
transfiguration-phoenix_src_1.jpg


Takker for alle tips og råd, det er jommen ikke lett og navigere mellom alle pu'er, og tiden vil vise hvordan dette vil spille sammen med resten :)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.292
Antall liker
2.919
Torget vurderinger
16
Hei, og takk for tips. Jeg tror slik jeg har lest, at Soundsmith generellt "farger" lyden litt mer enn jeg ønsker (?) :)
Jeg føler ikke Soundsmith farger noe særlig, men dette er vel gjerne relativt. Om den farger i forhold til en dyr MC PU vet jeg ikke uten å teste og sammenligne. Men hvis du f.eks. går for en MC PU til ca. 20k. bør den vel være noen hakk bedre enn min Soundsmith til 7k. Ellers fyrer du litt for kråka eller hva det heter:).
Jeg synes heller ikke at Soundsmith farger noe særlig. Min erfaring er med "The Voice" som jeg tror koster rundt 20K og den er etter min mening en superb pickup. Jeg har tidligere hatt både Ortofon, Denon, Goldring, Rega, EMT og AT. Av disse synes jeg EMT var den som farget lyden mest men samtidig helt fantastisk. Mest nøytral synes jeg Ortofon og Soundsmith var. Ortofon lager fantastiske elementer men jeg liker Soundsmith hakket bedre. Sjekk også ut EMT hvis du har mulighet, it's soooo sweet.
 
Topp Bunn