A
ANM
Gjest
For første gang har jeg prøvd balansert signalføring fra pickup og må si jeg innbiller meg en ganske dramatisk endring av lydbildet. Lurer på om det er andre som har litt lengre erfaring som kan dele inntrykk?
Hvis pu skulle ballanceres kræver det to stk identiske prepre og pre.en pu er vel i utg punktet balansert......mener du at du kobler den til en ekte balansert riaa, eller hvordan ser det ut?
Det er ikke helt trivielt (på grensen til umulig) å lage en balansert/differenseiell inngang til et Phono/RIAA-trinn som er minst like god som det man kan få til med den samme ressursinnsatsen på en ubalansert inngang. [EDIT: det er særlig signal-/støyforholdet i selve inngangstrinnet som er «krevende» når forsterkingen går i taket og det skal være balansert/differensielt.] Den aller enkleste måten ifm MC-PU er forøvrig å bruke en stepup-transformator som kan kobles opp slik at primærsiden er symmetrisk ift jord, men stepup-transformatorer har sine egne fordeler og ulemper også mht følsommhet for støy.Du satt på mange måter riktige ord på opplevelsen min KJ, det var som et lag ble skrellet vekk og musikken kom frem. Det jeg bare da ikke forstår er hvor ikke alle high end RIAAer er balanserte. For som sagt opplevelsen er dramatisk.
Kanskje språkbarierre. Men hvorfor i helvete blir jeg nå oppfordret til å kjøpe noe nytt når jeg uttrykker glede over utstyret jeg nettopp har kjøpt?ANM, kender du til strømforstærkere, så som vdh "the Grail" eller den noget billigere "Aquavox"?
Det kunne måske være noget for dig.
DERFORFor første gang har jeg prøvd balansert signalføring fra pickup og må si jeg innbiller meg en ganske dramatisk endring av lydbildet. Lurer på om det er andre som har litt lengre erfaring som kan dele inntrykk?
Det var kanskje et litt retorisk spørsmål, men vil hevde at om man krever en god penge for RIAAen burde den i det minste gi signalet de beste forutsetninger, så får de lærde og kommersielle strides om hva som bør tilbys av teknologi.Det er ikke helt trivielt (på grensen til umulig) å lage en balansert/differenseiell inngan til et Phono/RIAA-trinn som er minst like god som det man kan få til med den samme ressursinnsatsen på en ubalansert inngang. Den aller enkleste måten ifm MC-PU er forøvrig å bruke en stepup-transformator som kan kobles opp slik at primærsiden er symmetrisk ift jord, men stepup-transformatorer har sine egne fordeler og ulemper også mht følsommhet for støy.Du satt på mange måter riktige ord på opplevelsen min KJ, det var som et lag ble skrellet vekk og musikken kom frem. Det jeg bare da ikke forstår er hvor ikke alle high end RIAAer er balanserte. For som sagt opplevelsen er dramatisk.
Mange hifinerder har også fått for seg villfarelsen om at dersom det ikke er «fullbalansert» så er det like godt med ubalansert. Dersom man på grunn av HiFiDogmer må trekke et differensielt signal igjennom hele riaatrinnet så blir det mye mer komlisert å lage det virkelig godt. 40-50-60-70 dB forsterking + RIAA EQ (og båndbreddebegrensning i HF & LF) gjør det vanskeligere å opprettholde den nødvendige symmetrien i de to signalbanene igjennom forsterkeriet.
Jeg har inntrykk av at HiFiDogmene om «fulbalansert» er til hinder for at flere produsenter tilbyr balanserte inngangstrinn på phono-forsterkerne. En annen viktig hemsko er at det i mange tilfeller ikke er trivielt å få utstyre platespilleren med XLR el. for å få et ubesudlet differensielt signal fra PU inn i phono-forsterkeren.
mvh
KJ
Ser fortsatt ikke relevansen...DERFORFor første gang har jeg prøvd balansert signalføring fra pickup og må si jeg innbiller meg en ganske dramatisk endring av lydbildet. Lurer på om det er andre som har litt lengre erfaring som kan dele inntrykk?
Absolutt enig. Ville bare sette noen ord på at det ikke er trivielt å lage en phonoforsterker med balansert/differensiell inngang som tilbyr like god ytelse (de beste forutsetninger forutsetninger) for signalet, som det man kan få til med samme ressursinnsats og ubalansert inngang. Videre at markedet antagelig er unødig magert på grunn av HiFiDogmer, i tillegg til at det på de fleste platespillere ikke er direkte brukervennlig å ta ut et ubesudlet balansert/differensielt signal....
Det var kanskje et litt retorisk spørsmål, men vil hevde at om man krever en god penge for RIAAen burde den i det minste gi signalet de beste forutsetninger, så får de lærde og kommersielle strides om hva som bør tilbys av teknologi.
Ville bare uttrykke min umiddelbare begeistring for erfaringen jeg gjorde meg i dag. Jeg vet jo så alt for godt at man skal være ytterst forsiktig med slikt og ønsket å høre om andre hadde erfaringer. Så vidt meg bekjent er det ingen andre som har stått frem som eier av MP1100 heller, så kan hende konkrete relevante erfaringer uteblir en stund til.
Prinsipielt sett er den eneste fordelen med balansert/differensiell inngang på en phono-forsterker at signalet er uavhengig av jord og undertrykking av common mode (CM) støy. I praksis er det ikke usannsynlig at det er mer eller mindre vesentlige forskjeller i design og ytelse på en balansert vs ubalansert inngang i en og samme forsterker. Har man først tatt seg bryderiet med å designe en balansert/differensiell inngang, som jeg antar at de fleste forbrukere vil forvente er bedre enn den ubalanserte, så er det like godt å legge litt ekstra flid i det.Men kan ikke unngå føle det er noe mer, for selve platen virker mer støyfri. Er det noen form for common mode støy fra plate/pu som blir undertrykt? Statisk el feks?
En PU (= en spole) er ikke balansert, før den har et midtpunkt...
Kanskje?Og kanskje at selv billige XLR-plugger er mye bedre enn de fleste RCA
En PU (= en spole) er ikke balansert, før den har et midtpunkt...
-Signalet ut fra PU på hver av ledere = (f.ex) halvparten av en sinus på +leder/andre halvdel på -leder (= single-ended).
Skal det være balansert, skal signalet være fullverdig på hver av lederne, og i motfase. \kapish\?
Michael Fremer sier omtrent det samme i denne omtalen av Aqvox i StereophileHei.
En pickup er som flere påpeker IKKE en EKTE balansert signalkilde, da man ikke har noe midpunkt i spolen
som kan benyttes som null/jord. I stedet benytter man pickupens hus, tonearmen og metall (lager) på
drivverket som jord - til begge kanalene. Da får man; en balansert signalkilde med flytende jord.
Man drar alikevel fordelene av det balanserte inngangstrinnet ved at innstrålt støy nulles ut ved "common mode
rejection". (Men siden vi ikke snakker ekte balansert, vil CMRR være noe lavere enn med the real deal).
Dette betyr igjen at man får et tystere (svartere) bakteppe for musikken, så den står i klarere relieff.
Dessuten kan man benytte seg av "lettere" skjermede kabler - med mindre påvirkning av lyden og lavere kapasitans.
Og som nevnt de elektrisk overlegne XLR-pluggene framfor de elektrisk underlegne RCA-pluggene (unntatt Eichmann
Bulletplug og WBT Next-gen plugger).
Jeg har meget god erfaring med "balansering" av platespillere på denne måten. Med klart bedre lyd som resultat.
OBS: Noen pickuper har chassis-jord felles med venstre kanal minus (liksom Regaarmene). Dette vil halvere
utgangsignalet i venstre kanal (mot høyre), om man kobler på denne måten.
mvh
Gunnar Brekke