Hei folkens,
2019 er kommet godt i gang og vi har flere trivelige treff bak oss allerede som ihvertfall jeg setter stor pris på. En interessant utvikling er at vi stadig oftere sitter å diskuterer akustikk, rom og DSP funksjoner og dette er jo kanskje ikke så rart når vi er så heldige som har ressurser som EAJ og Balle Clorin blant oss. Flere av oss fikk også demonstrert hvor effektivt DSP var når vi nylig besøkte Retep. Der spilte en rimelig DSP / DAC kombinasjon "fletta" av en kostbar forforsterker / DAC uten DSP funksjonalitet. Selv har jeg også latt meg imponere av både Kii, Grimm Audio og Boenicke som alle benytter DSP for å tilpasse sine produkter til rommet.
Jeg har tidligere hatt besøk av Balle Clorin og Retep som benyttet REW hjemme hos meg for å analysere rommet mitt. Jeg føler derfor at jeg har noenlunde kontroll på hvordan mitt rom måler og hvilke utfordringer jeg har. Jeg vet også hvordan det låter når jeg bruker EQ funksjoner i et forsøk på å korrigere for mine romutfordringer og helt problemfritt har det vist seg å ikke være. Spesielt utfordrende er det å presse mine Harbeth høyttalere til å spille i enkelte bassfrekvenser.
I går kom dagen da DSP skulle prøves ut for å finne ut hvordan det låter når man overlater alt til automatikken. EAJ kom på besøk og med seg i verktøykofferten sin hadde han både REW og Dirac v/minidsp. Vi startet med å måle rommet mitt med REW hvor vi flyttet på høyttalere og testet diverse akustikktiltak. Deretter forsøkte vi å benytte EQ funksjonene jeg har tilgjengelig via Audirvana for å kompensere for de verste dippene og peakene som visste seg å ha en viss effekt på nye målinger. Deretter koblet vi til Dirac boksen og overlot resten til programvaren. 5-6 frekvenssweep med forskjellige mikrofonplasseringen senere kom dommen i form av en taggete linje med en anbefalt korrigeringskurve som vi valgte å benytte.
Jeg må innrømme at spenningen var stor når jeg satte på "DSP tilpasset" musikk for første gang og bare for å ha sagt det med en gang - forskjellen er STOR! Det låter som omtrent slik jeg husker at loudnessfunksjonen virket med en ekstra fylde i de nedre frekvensene samt også mer fylde i nedre mellomtone. Vokalen kommer lengre frem på scenen og bakteppet virker sortere. Det jeg mener ikke var så positivt var at jeg følte jeg mistet noe av den crispe diskanten og samtidig også luft. EAJ får kommentere hva han selv mener og også poste bilder av diverse kurver hvis han føler for det.
En stor takk til EAJ for hjelpen. Dette trigget min nysgjerrighet og jeg kunne godt tenke meg å forske videre på Dirac sin software baserte versjon som jeg kan parre med Audirvana.
-BB-
2019 er kommet godt i gang og vi har flere trivelige treff bak oss allerede som ihvertfall jeg setter stor pris på. En interessant utvikling er at vi stadig oftere sitter å diskuterer akustikk, rom og DSP funksjoner og dette er jo kanskje ikke så rart når vi er så heldige som har ressurser som EAJ og Balle Clorin blant oss. Flere av oss fikk også demonstrert hvor effektivt DSP var når vi nylig besøkte Retep. Der spilte en rimelig DSP / DAC kombinasjon "fletta" av en kostbar forforsterker / DAC uten DSP funksjonalitet. Selv har jeg også latt meg imponere av både Kii, Grimm Audio og Boenicke som alle benytter DSP for å tilpasse sine produkter til rommet.
Jeg har tidligere hatt besøk av Balle Clorin og Retep som benyttet REW hjemme hos meg for å analysere rommet mitt. Jeg føler derfor at jeg har noenlunde kontroll på hvordan mitt rom måler og hvilke utfordringer jeg har. Jeg vet også hvordan det låter når jeg bruker EQ funksjoner i et forsøk på å korrigere for mine romutfordringer og helt problemfritt har det vist seg å ikke være. Spesielt utfordrende er det å presse mine Harbeth høyttalere til å spille i enkelte bassfrekvenser.
I går kom dagen da DSP skulle prøves ut for å finne ut hvordan det låter når man overlater alt til automatikken. EAJ kom på besøk og med seg i verktøykofferten sin hadde han både REW og Dirac v/minidsp. Vi startet med å måle rommet mitt med REW hvor vi flyttet på høyttalere og testet diverse akustikktiltak. Deretter forsøkte vi å benytte EQ funksjonene jeg har tilgjengelig via Audirvana for å kompensere for de verste dippene og peakene som visste seg å ha en viss effekt på nye målinger. Deretter koblet vi til Dirac boksen og overlot resten til programvaren. 5-6 frekvenssweep med forskjellige mikrofonplasseringen senere kom dommen i form av en taggete linje med en anbefalt korrigeringskurve som vi valgte å benytte.
Jeg må innrømme at spenningen var stor når jeg satte på "DSP tilpasset" musikk for første gang og bare for å ha sagt det med en gang - forskjellen er STOR! Det låter som omtrent slik jeg husker at loudnessfunksjonen virket med en ekstra fylde i de nedre frekvensene samt også mer fylde i nedre mellomtone. Vokalen kommer lengre frem på scenen og bakteppet virker sortere. Det jeg mener ikke var så positivt var at jeg følte jeg mistet noe av den crispe diskanten og samtidig også luft. EAJ får kommentere hva han selv mener og også poste bilder av diverse kurver hvis han føler for det.
En stor takk til EAJ for hjelpen. Dette trigget min nysgjerrighet og jeg kunne godt tenke meg å forske videre på Dirac sin software baserte versjon som jeg kan parre med Audirvana.
-BB-