Fabrikkbesøk hos PMC. Siste del. Drivere +
Siste delen av mitt PMC besøk ble en liten og veldig spennende tur innom PMC sin egen produksjon av Mellomtonedomer (i dette tilfelle 75mm domen).
PMC har alltid brukt dome mellomtoner. For PMC mener det er best på alle parameter, utenom når det kommer til kostnader.
Mellomtonedomer er veldig dyrt å lage da det krever mange produksjons-opprasjoner med tanke på coating osv.
Damen som jeg besøkte inne på rommet hvor dette foregår, har laget PMC mellomtoner i ca 20 år og vet hva hun driver med.
Hun gjør alt ifra viklingen av talespolen, coating, målinger og sammensettingen av spole/domen. Det eneste hun ikke gjør mere er å sette domen i magnetsystemet da denne operasjonen har blitt for tungt for henne!
Første delen i produksjonen er å vikle spolen som starter med at det spesial lagede glassfiberen som spolen vikles på må kuttes i og limes sammen, før den bakes i ovn i 6 timer.
Så vikler hun spolen samtidig som det måles for å få nøyaktig antall viklinger.
Her er spolen limt til domen og opphenget er festet til platen. Også første laget med coating er påført.
Baksiden vist med spole og dome.
Her vises domen som den blir etter alle coating prosessene. Det er en møysommelig jobb, da coatingen blir påført manuelt med en pensel og krever håndlag og erfaring.
Påføres for mye coating (blir data analysert etter hvert lag) så må domen kastes og starte på en ny.
Her avbildet PMC sin 310mm bassdriver som er delvis «in house» produsert.
Flesteparten av delene kjøpes ifra Engelske VOLT fabrikken hvor PMC selv setter dem sammen med sin egen modifiserte membran og spole.
Bilde her av samme 310mm bassdriver (dette elementet her brukes fortsatt til testing) viser hvorfor PMC har valgt denne løsningen på sine største bass drivere.
1. Evnen til å spille ved alle lydtrykk med veldig lav forvrengning og høy linearitet selv på lave volum.
2. Tåler ekstremt my effekt hvor den spesielle ramme-konstruksjonen sikrer god kjøling!
3. Elementene er sammen med transmisjonskanalen konstruert på en måte at den også trekker luft inn for å optimalisere enda bedre kjøling.
Alle PMC sine diskanter og mindre basselementer blir produsert hos SEAS. PMC utvikler dem selv i tett samarbeid med SEAS og i partnerskap med NPL (National Physical Laboratory) for standard elementer er rett og slett ikke gode nok og heller ikke optimalt egnet for transmisjonsline konstruksjoner!
En annen stor grunn til at SEAS ble valgt (bortsett ifra at det er Norsk) er fleksibiliteten som er unik med tanke på at SEAS fortsatt har eget maskinverksted hvor alt av verktøy som tenkes brukt i en produksjon kan lages i samme bygg!
PMC samarbeider med div universiteter i GB hvor PMC både sponser og supportere fremtidens Audio ingeniører, som dem selv tar en del av dem inn som lærlinger etter endt utdannelse.
Dette for å sikre det tradisjonelle Britiske høyttaler håndverket sammen med moderne teknologi! Det ene klarer seg ikke uten det andre. For målet er musikken!
PMC har ifra oppstarten opparbeidet seg et rykte som de beste Studio monitorene som kan få kjøpt. Det har dem også blitt belønnet med en EMMY AWARD som den eneste høyttaler produsent.
PMC benyttes av mange av de største og mest berømte studioer og artister som (nevner noen av de største og kjente): Sony Music, Emil Berliner/Deutsche Grammophon, EMI, Decca, Chesky Records, Capitol Studios, JVC, 2L, Teldex Studios, Tony Bennett, BBC Radio and TV, Abby Road mm…
Siste delen av mitt PMC besøk ble en liten og veldig spennende tur innom PMC sin egen produksjon av Mellomtonedomer (i dette tilfelle 75mm domen).
PMC har alltid brukt dome mellomtoner. For PMC mener det er best på alle parameter, utenom når det kommer til kostnader.
Mellomtonedomer er veldig dyrt å lage da det krever mange produksjons-opprasjoner med tanke på coating osv.
Damen som jeg besøkte inne på rommet hvor dette foregår, har laget PMC mellomtoner i ca 20 år og vet hva hun driver med.
Hun gjør alt ifra viklingen av talespolen, coating, målinger og sammensettingen av spole/domen. Det eneste hun ikke gjør mere er å sette domen i magnetsystemet da denne operasjonen har blitt for tungt for henne!
Første delen i produksjonen er å vikle spolen som starter med at det spesial lagede glassfiberen som spolen vikles på må kuttes i og limes sammen, før den bakes i ovn i 6 timer.
Så vikler hun spolen samtidig som det måles for å få nøyaktig antall viklinger.
Her er spolen limt til domen og opphenget er festet til platen. Også første laget med coating er påført.
Baksiden vist med spole og dome.
Her vises domen som den blir etter alle coating prosessene. Det er en møysommelig jobb, da coatingen blir påført manuelt med en pensel og krever håndlag og erfaring.
Påføres for mye coating (blir data analysert etter hvert lag) så må domen kastes og starte på en ny.
Her avbildet PMC sin 310mm bassdriver som er delvis «in house» produsert.
Flesteparten av delene kjøpes ifra Engelske VOLT fabrikken hvor PMC selv setter dem sammen med sin egen modifiserte membran og spole.
Bilde her av samme 310mm bassdriver (dette elementet her brukes fortsatt til testing) viser hvorfor PMC har valgt denne løsningen på sine største bass drivere.
1. Evnen til å spille ved alle lydtrykk med veldig lav forvrengning og høy linearitet selv på lave volum.
2. Tåler ekstremt my effekt hvor den spesielle ramme-konstruksjonen sikrer god kjøling!
3. Elementene er sammen med transmisjonskanalen konstruert på en måte at den også trekker luft inn for å optimalisere enda bedre kjøling.
Alle PMC sine diskanter og mindre basselementer blir produsert hos SEAS. PMC utvikler dem selv i tett samarbeid med SEAS og i partnerskap med NPL (National Physical Laboratory) for standard elementer er rett og slett ikke gode nok og heller ikke optimalt egnet for transmisjonsline konstruksjoner!
En annen stor grunn til at SEAS ble valgt (bortsett ifra at det er Norsk) er fleksibiliteten som er unik med tanke på at SEAS fortsatt har eget maskinverksted hvor alt av verktøy som tenkes brukt i en produksjon kan lages i samme bygg!
PMC samarbeider med div universiteter i GB hvor PMC både sponser og supportere fremtidens Audio ingeniører, som dem selv tar en del av dem inn som lærlinger etter endt utdannelse.
Dette for å sikre det tradisjonelle Britiske høyttaler håndverket sammen med moderne teknologi! Det ene klarer seg ikke uten det andre. For målet er musikken!
PMC har ifra oppstarten opparbeidet seg et rykte som de beste Studio monitorene som kan få kjøpt. Det har dem også blitt belønnet med en EMMY AWARD som den eneste høyttaler produsent.
PMC benyttes av mange av de største og mest berømte studioer og artister som (nevner noen av de største og kjente): Sony Music, Emil Berliner/Deutsche Grammophon, EMI, Decca, Chesky Records, Capitol Studios, JVC, 2L, Teldex Studios, Tony Bennett, BBC Radio and TV, Abby Road mm…
Sist redigert: