Vitenskap og holografi

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Jeg har et spørsmål til de teknisk kyndige her inne (og de er det jo mange av :)

Jeg koser meg for tiden med et venteanlegg i påvente av flytting. Anlegget består av 6" filterløse hornhøyttalere, bricasti og lumin digital frontend, garrard 301 platespiller og en Mcintosh Mc 252 hybrid integrert (transistor utgang, rør pre.) Uforbederlig tweaker som jeg er, måtte jeg jo prøve litt ulike rørkombinasjoner (2xecc81 og 2xecc 83).

Jeg liker godt når anlegget gjengir det som med homeopat-språk kalles "holografi". Kalles også soundstage, 3d, og sikkert mange andre ting. For meg betyr det at lyden strekker seg godt utenfor høyttalerne og nesten omslutter lytteren. Har anlegget denne egenskapen, kan man også pinpointe instrumentgruppene i symfoniorkesteret og i akustiske live-innspillinger.

Bikkja til Roger er en god målestokk. Så til saken:

Stock Mcintosh rør - bikkja solid plassert i høyre høyttaler.
Samme med NOS Philips JAN-rør
Men så, med Telefunken Smooth Plate løsnet det, bikkja forsvant 4-5 meter utenfor høyre høyttaler (og min egen hund fulgte etter).
Q-sound effektene var spektakulære og når jeg spilte symfonisk musikk, tok jeg meg i å vri hodet frem og tilbake, ettersom musikken vekslet mellom de ulike instrumentgruppene.

Det jeg lurer på er; finnes det noen målbare kriterier som kan påvise holografi? Har en liten og særs uvitenskapelig teori om at det kan ha noe med oppløsning å gjøre. Men, kan oppløsning måles?

Siden klimaet her inne er blitt som det har blitt, føler jeg at jeg må si at dette innlegget på ingen måte er ironisk ment. Dette lurer jeg faktisk virkelig på.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke svare deg, men takker for lytte tips.
Er inne i en lytte- og måleperiode med nye DIY høyttalere.

Håvard
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Interessant spørsmål. Innbiller meg muligens at Asbjørn har vært innom hvilke parametre som påvirker disse egenskapene tidligere. Rart, egentlig, når man tenker på det at annet enn selve høyttalerne skulle påvirke dette. Følger med!
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Om det er kun ett bredbånds element i høyttalerne, tror jeg det i selv gjør det enkelt å skape god holografi pga. punktkilde fordelene dette gir.
Men det kan sikkert være andre ting og.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om det er kun ett bredbånds element i høyttalerne, tror jeg det i selv gjør det enkelt å skape god holografi pga. punktkilde fordelene dette gir.
Men det kan sikkert være andre ting og.
Ja, tidsforskjeller emllom elementene i et flerveis system kan nok forkludre litt, så der dette er godt ivaretatt burde pinpointingen bli bedre. Det forklarer jo også hvorfor elektrostater er gode på det. Ett stort element.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Takk for at postet denne BigSwifty.

Jeg opplever NØYAKTIG det samme hjemme hos meg når jeg bytter mine smårør og min samboer gjør det samme. Benytter jeg Kinarør eller Russerrør så opplever jeg at lyden blir mer pinpointed og skarp. Lukker jeg øynene kan jeg nokså enkelt oppfatte hvor høyttalerne er plassert og at lyden kommer fra dem. Setter jeg i Telefunken Smooth så forandrer perspektivet seg og lukker jeg øynene så opplever jeg et 3D rom med dybde og bredde hvor jeg ikke klarer å plassere høyttalerne.

Jeg tok med meg mine Telefunken til Horten for å få dem målt og dea viste det seg at det ene røret var perfekt mens det andre hadde 17% avvik. Samtidig kjøpte jeg 2 nye P-Svane 12AX7 fra den nye premium serien deres og spenningen var stor når jeg satte på musikk jeg kjenner godt. Med P-Svane oppnår jeg igjen dybde, bredde og 3D med en smule mer dynamikk sammenliknet med Telefunken som var en gledelig overraskelse.

Mvh
-BB-
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Pinpointing" betyr vel som oftest at man kan høre akkurat hvor hvert instrument befinner seg i lydbildet. ..Sånn forresten. :)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
"Pinpointing" betyr vel som oftest at man kan høre akkurat hvor hvert instrument befinner seg i lydbildet. ..Sånn forresten. :)
Huff... jeg er for dårlig med å beskrive hva mine ører forteller meg. Beklager! Jeg kan høre hvilke instrument som spiller og i hvilke kanal(er). Men jeg kan ikke høre hvor saksofonen står foran, bak eller litt til siden...

Før jeg roter det mer til... over og ut.

-BB-
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.225
Sted
Langesund
Har sittet hos en kjenning og testet litt forskjellige rørkombinasjoner. Noen tuller til fasen av en eller annen grunn.

Bikkjene til Roger høres ut som de er i nabogata, hørt gjennom et åpent vinduet ca 90 grader til siden - høyre;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det nevnes flere ulike aspekter her og som på sett og vis kan også kan stå i kontrast til hverandre, i den betydning at man blir det ene mer fremtredende så kan det andre blir mindre. Tenker da på dette med omsluttende lydbildet vs pinpointing. Det er absolutt mulig med begge deler, men veldig mye av det ene vil gjøre at man får fort mindre av det andre.

Men til spørsmålet ditt. Ja, dette er i stor grad målbart. Det handler primært om spredningen til høyttalerne og interaksjonen/akustikken i rommet. Det finnes masse studier på dette. Innen småroms akustikk er dette noe man hele tiden fokuserer på. Selve miksen og hvordan den er gjort har også åpenbart en betydning.

"Oppløsning" har sammenheng med veldig mye, men også noe man kan se utifra en rekke ulike målinger.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Gøy med sånn stor lyd. Dette er en av egenskapene jeg setter høyest hos mitt eget oppsett. Hvor det kommer av at du får ulik størrelse på lyden når du bytter rør kan jeg ikke si.

Kunsten er å få stor lyd med pinpoint.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Pinpointing" betyr vel som oftest at man kan høre akkurat hvor hvert instrument befinner seg i lydbildet. ..Sånn forresten. :)
Huff... jeg er for dårlig med å beskrive hva mine ører forteller meg. Beklager! Jeg kan høre hvilke instrument som spiller og i hvilke kanal(er). Men jeg kan ikke høre hvor saksofonen står foran, bak eller litt til siden...

Før jeg roter det mer til... over og ut.

-BB-
Neinei. Ville bare greie ut i at "pinpointing" ikke var noe galt, og at hvis du hører godt hvor høyttalerne står og at lyden komme fra høyttalerne og ikke i det illusoriske rommet mellom og rundt, er det nettopp pinpointing som mangler. Ingen grunn til å melde seg ut. Prøvde bare å unngå misforståelser.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Om det er kun ett bredbånds element i høyttalerne, tror jeg det i selv gjør det enkelt å skape god holografi pga. punktkilde fordelene dette gir.
Men det kan sikkert være andre ting og.
Ja, tidsforskjeller emllom elementene i et flerveis system kan nok forkludre litt, så der dette er godt ivaretatt burde pinpointingen bli bedre. Det forklarer jo også hvorfor elektrostater er gode på det. Ett stort element.
Eller fulltoner og dual concentric elementer med diskanten plassert i midten av basselementet.

Har alltid innbilt meg at denslags holografiske egenskaper kommer av mest mulig korrekt fase/løpetid.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Om det er kun ett bredbånds element i høyttalerne, tror jeg det i selv gjør det enkelt å skape god holografi pga. punktkilde fordelene dette gir.
Men det kan sikkert være andre ting og.
Ja, tidsforskjeller emllom elementene i et flerveis system kan nok forkludre litt, så der dette er godt ivaretatt burde pinpointingen bli bedre. Det forklarer jo også hvorfor elektrostater er gode på det. Ett stort element.
Eller fulltoner og dual concentric elementer med diskanten plassert i midten av basselementet.

Har alltid innbilt meg at denslags holografiske egenskaper kommer av mest mulig korrekt fase/løpetid.
Kan jeg tilføye...
Løpetid har også sine utfordringer i coax elementer.
Det spørs hvordan diskanten er montert.
Kan gjøres på forskjellige måter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Om det er kun ett bredbånds element i høyttalerne, tror jeg det i selv gjør det enkelt å skape god holografi pga. punktkilde fordelene dette gir.
Men det kan sikkert være andre ting og.
Ja, tidsforskjeller emllom elementene i et flerveis system kan nok forkludre litt, så der dette er godt ivaretatt burde pinpointingen bli bedre. Det forklarer jo også hvorfor elektrostater er gode på det. Ett stort element.
Eller fulltoner og dual concentric elementer med diskanten plassert i midten av basselementet.

Har alltid innbilt meg at denslags holografiske egenskaper kommer av mest mulig korrekt fase/løpetid.
Kan jeg tilføye...
Løpetid har også sine utfordringer i coax elementer.
Det spørs hvordan diskanten er montert.
Kan gjøres på forskjellige måter.
Hva kommer det av? At bassmembranen diskanten sitter montert i er kon, og ikke flat?
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.587
Antall liker
2.182
Ingen svar, bare betraktninger.
Nettopp fordi nevnte RW plate inneholder så mange effekter, så har det vært lett og sette på den i forskjellige stadier av endringer i anlegg. Opplevd store forskjeller både ved endring av forsterkere og til dels på Cd spillere (gjelder både hunder og hester og omtale av u-båt kapteiner eksempelvis). Og, for å banne i kjerka - også opplevd klare endringer ved ulike typer kabler. I mine ører.
Mvh
JMK
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.028
Sted
Oslo
Holografi er vel strengt tatt ikke noe som er tatt fra homeopati eller andre alternative områder, men fra optikk der man lager hologrammer, tredimensjonale bilder, ved hjelp av lys. Strengt tatt lages det ved å holde kontroll på fasen til lyden eller lyset, og ikke bare amplituden og frekvensen, slik at man ikke bare husker retningen men også lyden eller lyset kom fra da man gjorde opptaket, men også i dybden (dvs når lyde ankom mikrofonen), som sier hvor langt bak kilden ligger.

Skal man overføre det til lyd bør dermed definisjonen være at man også kan høre at gitaristen står litt bak vokalisten, o.l.

Strengt tatt er det ok ikke formelt helt korrekt å snakke om det i forhold til et stereoanlegg, men man kan komme ganske nær illusjonen av å sitte foran et tredimensjonalt orkester hvis man gjør det riktig. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Eller fulltoner og dual concentric elementer med diskanten plassert i midten av basselementet.

Har alltid innbilt meg at denslags holografiske egenskaper kommer av mest mulig korrekt fase/løpetid.
Kan jeg tilføye...
Løpetid har også sine utfordringer i coax elementer.
Det spørs hvordan diskanten er montert.
Kan gjøres på forskjellige måter.
Hva kommer det av? At bassmembranen diskanten sitter montert i er kon, og ikke flat?
Et kjapt illustrert eksempel tegnet på 30 sek på jobb.
Håper ikke sjefen observerer. :p

IMG_20181011_112517.jpg


På de to nederste vil løpetid ikke være korrekt.
I min verden betyr slikt lite da jeg bruker DSP med automatisk løpetids korrigering.

Korrekt løpetid er en av flere måter å få bra holografi på.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Avstandsforskjellen fra diskant- til basselementet skal vel kompensere for evt. delay forårsaket av delefilteret, etc? Antar at produsentene tilpasser ift. dette?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Avstandsforskjellen fra diskant- til basselementet skal vel kompensere for evt. delay forårsaket av delefilteret, etc? Antar at produsentene tilpasser ift. dette?
Ja, men likevel vanskelig å få 100 % korrekt tror jeg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Eller fulltoner og dual concentric elementer med diskanten plassert i midten av basselementet.

Har alltid innbilt meg at denslags holografiske egenskaper kommer av mest mulig korrekt fase/løpetid.
Kan jeg tilføye...
Løpetid har også sine utfordringer i coax elementer.
Det spørs hvordan diskanten er montert.
Kan gjøres på forskjellige måter.
Hva kommer det av? At bassmembranen diskanten sitter montert i er kon, og ikke flat?
Et kjapt illustrert eksempel tegnet på 30 sek på jobb.
Håper ikke sjefen observerer. :p

Vis vedlegget 512648

På de to nederste vil løpetid ikke være korrekt.
I min verden betyr slikt lite da jeg bruker DSP med automatisk løpetids korrigering.

Korrekt løpetid er en av flere måter å få bra holografi på.
Hva kan du si om måten denne diskanten sitter montert på, med en liten waveguide?

tannoy-legacy-arden-11-1220x907-e1508765691565.jpg
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Edit: ^ Det er ikke meg du spør, men jeg regner med lavpassfilteret på bassdelen får det hele til å spille i fase. Med digital deling må man kanskje legge inn en liten delay på bassen får å få det til å klikke på plass.

Det nevnes flere ulike aspekter her og som på sett og vis kan også kan stå i kontrast til hverandre, i den betydning at man blir det ene mer fremtredende så kan det andre blir mindre. Tenker da på dette med omsluttende lydbildet vs pinpointing. Det er absolutt mulig med begge deler, men veldig mye av det ene vil gjøre at man får fort mindre av det andre.

Men til spørsmålet ditt. Ja, dette er i stor grad målbart. Det handler primært om spredningen til høyttalerne og interaksjonen/akustikken i rommet. Det finnes masse studier på dette. Innen småroms akustikk er dette noe man hele tiden fokuserer på. Selve miksen og hvordan den er gjort har også åpenbart en betydning.

"Oppløsning" har sammenheng med veldig mye, men også noe man kan se utifra en rekke ulike målinger.
Men hvordan forklarer man at dette blir forandret med rørbytte, når høyttalerplassering og akustikk er uforandret? Har det å gjøre med at den ene rørtypen kludrer til faseforhold (som The Shy er inne på), eller er det en ren eq-effekt som forandrer illusjonen av plassering?
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hva kommer det av? At bassmembranen diskanten sitter montert i er kon, og ikke flat?
Et kjapt illustrert eksempel tegnet på 30 sek på jobb.
Håper ikke sjefen observerer. :p

Vis vedlegget 512648

På de to nederste vil løpetid ikke være korrekt.
I min verden betyr slikt lite da jeg bruker DSP med automatisk løpetids korrigering.

Korrekt løpetid er en av flere måter å få bra holografi på.
Hva kan du si om måten denne diskanten sitter montert på, med en liten waveguide?

Vis vedlegget 512649
Jeg er dessverre ganske kunnskapsløs i audio verdenen.
Alt jeg gjør for å nærme meg lyden jeg vil ha, er ideer jeg tar fra litt her, og litt der. ...som jeg tester ut.
Få heller Snickers-is eller Sluket på banen.
De kan mye mer om dette.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Edit: ^ Der er ikke meg du spør, men jeg regner med lavpassfilteret på bassdelen får det hele til å spille i fase. Med digital deling må man kanskje legge inn en liten delay på bassen får å få det til å klikke på plass.

Det nevnes flere ulike aspekter her og som på sett og vis kan også kan stå i kontrast til hverandre, i den betydning at man blir det ene mer fremtredende så kan det andre blir mindre. Tenker da på dette med omsluttende lydbildet vs pinpointing. Det er absolutt mulig med begge deler, men veldig mye av det ene vil gjøre at man får fort mindre av det andre.

Men til spørsmålet ditt. Ja, dette er i stor grad målbart. Det handler primært om spredningen til høyttalerne og interaksjonen/akustikken i rommet. Det finnes masse studier på dette. Innen småroms akustikk er dette noe man hele tiden fokuserer på. Selve miksen og hvordan den er gjort har også åpenbart en betydning.

"Oppløsning" har sammenheng med veldig mye, men også noe man kan se utifra en rekke ulike målinger.
Men hvordan forklarer man at dette blir forandret med rørbytte, når høyttalerplassering og akustikk er uforandret? Har det å gjøre med at den ene rørtypen kludrer til faseforhold (som theShy er inne på), eller er det en ren eq-effekt som forandrer illusjonen av plassering?


Exactly JENO! Høyttalere, plassering, møblering etc var konstant, kun rørbytte som varierte. Dette med "fasekludring" er veldig interessant! Q-sound er vel akkurat det?

Takker forøvrig for mange gode og saklige innlegg. Kom gjerne med flere.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,

Jeg er litt overrasket over at dere oppleverer så stor forskjell ved rørbytte.

For å få frem den holografien som ligger på plata, er man avhenging av at anlegget spiller det som er på plata og minst mulig annet. Dette er innebærer elektronikk som er transparent, høyttalere/rom/lytteposisjon som gjør at man hører det høyttalerne spiller og ikke en haug med romrefleksjoner - også må man ha høyttalere som har en god fase/tidsrespons og lav forvrengning. Når dette er på plass så får man vanvittig bra holografi på innspillinger som har det (feks RW, Nils Petter Molvær, Øystein Sevåg, osv). Og en ekstra bonus, er at lydbildet endrer seg med innspilling. Er det ikke god holografi i opptaket, så låter det flatt.

Så kan man ha en del egenskaper i anlegget som skaper "holografi". Mitt inntrykk er at en del rørutstyr/analoge kilder skaper dybde i lydbildet (trolig pga mikrofoni og muligens frekvensrespons), horn gir gjerne et lydbildet som er litt "rett i trynet", og noen oppsett har også såpass mange og kraftige refleksjoner fra rommet, at man får et omsluttende effekt av det. Felles for "holografi" som er skapt av avspillingsutstyret er at det er samme effekt på all musikk, og at det gjør det vanskelig å fåå frem den faktiske holografien i opptaket. Dog - på innspilllinger uten god holografi, kan det gjerne låte bedre enn anlegget i første del.

Mvh
OMF
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Edit: ^ Der er ikke meg du spør, men jeg regner med lavpassfilteret på bassdelen får det hele til å spille i fase. Med digital deling må man kanskje legge inn en liten delay på bassen får å få det til å klikke på plass.

Det nevnes flere ulike aspekter her og som på sett og vis kan også kan stå i kontrast til hverandre, i den betydning at man blir det ene mer fremtredende så kan det andre blir mindre. Tenker da på dette med omsluttende lydbildet vs pinpointing. Det er absolutt mulig med begge deler, men veldig mye av det ene vil gjøre at man får fort mindre av det andre.

Men til spørsmålet ditt. Ja, dette er i stor grad målbart. Det handler primært om spredningen til høyttalerne og interaksjonen/akustikken i rommet. Det finnes masse studier på dette. Innen småroms akustikk er dette noe man hele tiden fokuserer på. Selve miksen og hvordan den er gjort har også åpenbart en betydning.

"Oppløsning" har sammenheng med veldig mye, men også noe man kan se utifra en rekke ulike målinger.
Men hvordan forklarer man at dette blir forandret med rørbytte, når høyttalerplassering og akustikk er uforandret? Har det å gjøre med at den ene rørtypen kludrer til faseforhold (som theShy er inne på), eller er det en ren eq-effekt som forandrer illusjonen av plassering?
Kan ikke uttale meg om rørbytte endrer fasen, men endring av frekvensrespons (EQ effekt) kan i alle fall endre områder som dybde, høyde og trolig også bredde. Lavere forvrengning gir bedre innsikt i kildermateriale og kan sånt sett påvirke opplevelsen av disse områdene.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hehehehe... God å høre at fase, tid ol er med på å gi større lyd. :)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Nå snakket vi vel om dette med endring av "scenedybde" med EQ i en annen tråd for en tid tilbake, kanskje Tkr sin tråd, eller var det OMF?

Uansett så er det definitivt mulig å endre hvor frempå en høyttaler spiller ved hjelp av ørsmå endringer i frekvensrespons.
Om HT har en ørliten stigning i øvre mellomtone/nedre diskant (gjerne bare en db eller to) så vil lydbildet oppleves som nærmere og mer "in your face".
selve pinpointingen og holografien henger jo selvfølgelig også sammen med lik frekvensrespons på høyre og venstre høyttaler og lav crosstalk i kilden/forsterkeren.

Gode deleflanker og jevn spredning mellom elementene er selvfølgelig et must, og om det skurrer så vil deler av lydbildet føles nærmere eller mer fjernt ettersom om det er en stigning eller fallende kurve.
Et bra eksempel på dette er i mine øyne f.eks Avantgarde Duo mezzo, hvor det er ekstremt tydelig at deleflankene ikke er helt perfekte, og at noen frekvenser "spilles rett foran nesa" og andre lang bak mellom høyttalerene.

Når det kommer til rommets bidrag i det hele, så var det veldig interessant å få Audiolense inn i kilden for min egen del, da man kan bestemme hvor mye rombidrag man vil fjerne gjennom romkorrigering.

Tendensen var at når man fjernet mye rombidrag, ble det som å få et vindu inn til studio på veggen, hvor innspillingsakustikken erstattet din egen romakustikk.
Etter hvert som man senket mengden romkorrigering flyttet lydbildet seg mer og mer inn i rommet, og ble mer intim, samtidig som mye av opptakets rom-info forsvant.
Som så mange andre DSP-huer har jeg etterhvert havnet på en gylden middelvei, der akkustikken fra opptaket tydelig høres, men med akkurat nok rombidrag til at man får den tilstedeværelsen, størrelsen og intimiteten man er vant til med høyttalere i en stue.
 
Topp Bunn