TrondheimSolistene på vinyl

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.138
Antall liker
325
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, det ville vært spennende.

En liten bønn om at det blir ordentlig med spilletid på hver plateside. Er litt lei av alle disse utgivelsene med to til tre låter og max 10 minutt per side. Det er litt slitsomt å springe bort til anlegget for å snu/skifte plate akkurat i det jeg har satt meg godt til rette i sofaen.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.992
Antall liker
835
Ja, gjerne det, hvis det er mulig å få til rent økonomisk (antar klassisk på vinyl krever bra kvalitet i alle ledd?).

Visste forresten ikke at 2L gir ut vinyl.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
6.024
Antall liker
6.369
Torget vurderinger
34
cox skrev:
Ja, det ville vært spennende.

En liten bønn om at det blir ordentlig med spilletid på hver plateside. Er litt lei av alle disse utgivelsene med to til tre låter og max 10 minutt per side. Det er litt slitsomt å springe bort til anlegget for å snu/skifte plate akkurat i det jeg har satt meg godt til rette i sofaen.
Hvis du bruker så lang tid på å komme deg fra platespilleren til lyttestolen, så tror jeg du sitter litt langt unna anlegget ;D

Roy
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.992
Antall liker
835
cox skrev:
En liten bønn om at det blir ordentlig med spilletid på hver plateside. Er litt lei av alle disse utgivelsene med to til tre låter og max 10 minutt per side. Det er litt slitsomt å springe bort til anlegget for å snu/skifte plate akkurat i det jeg har satt meg godt til rette i sofaen.
Personlig er jeg enig med det cox. Jeg synes dette med kort spilletid er litt oppskrytt selv om jeg skjønner argumentene for at det er en fordel.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.992
Antall liker
8.412
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg bestiller eit eksemplar her & no!
Kjempeide! Det hadde vore svært interessant å høyre kor langt ein kan komme på vinylmediet. Direktegraverte er det som har vore mest overtydande så langt, etter det eg har høyrt av dynamikk og oppløysing...
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
6.024
Antall liker
6.369
Torget vurderinger
34
Audiophile-Arve skrev:
Eg bestiller eit eksemplar her & no!
Kjempeide! Det hadde vore svært interessant å høyre kor langt ein kan komme på vinylmediet. Direktegraverte er det som har vore mest overtydande så langt, etter det eg har høyrt av dynamikk og oppløysing...
Jeg kunne tenkt meg hele katalogen til 2L på vinyl, jeg.

(og på cd og i høyoppløselige filer...)

Roy
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
596
Torget vurderinger
3
Ja takk!
 
V

vredensgnag

Gjest
Ja, men gjerne i 33 1/3, behøver ikke være 45 rpm.
Blir interessant å sammenligne med high-res.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.442
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Kan noen gi litt info om hva som står på den siden det er linket til? (for oss som ikke er på FB)
Ny vinyl er alltid interessant, lite eller ingenting av nye innspillinger av klassisk musikk gis ut på vinyl i dag. (Kommer bare på Tilson's Mahler som har vært planlagt en stund) Men 45rpm er ikke interessant for min del.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.992
Antall liker
835
Minutten skrev:
Kan noen gi litt info om hva som står på den siden det er linket til? (for oss som ikke er på FB)
Ikke noe annet enn en avstemning om hvilket format du foretrekker så langt jeg kan se, men jeg er absolutt ingen dreven FB-bruker.

Jeg vil ikke gå så langt som å si at 45rpm ikke er interessant, men 33 1/3 passer bedre for meg. Jeg kjøper den uansett hvis plata blir en realitet :) Gøy med et levende musikkmiljø i Trondheim.
 

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Innlegg
150
Antall liker
153
Støttes på det varmeste. Kjøper det meste som utgis av klassisk musikk på vinyl, men begynner å bli lei gamle innspillinger som utgis for n`te gang. Savnet etter ”nyere” innspillinger på vinyl er stort. TrondheimSolistene høres bra ut. Ønsker imidlertid topp kvalitet på mastring og pressing.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
5
Ja! 33 1/3 eller 45 er det samme for meg så lenge masteringen og pressingen er i orden. Jeg kunne godt tenkt meg én av gode, gamle boksene med ett flott hefte. Det hadde vært stort.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Vinyl ønskes velkommen.
 

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
202
Antall liker
13
Dersom vi bestemmer oss for å lage vinyl blir det å kutte direkte fra vår 352.8kHz/24bit stereomaster. Forsøker nå å finne ut hvem som kan gjøre den beste pressingen, og dras mellom Europa og USA. Har dere noen synspunkter på kutting og pressing?

Acoustic Sounds og MoFi i USA har gode referanser. Her i Europa er rådene mindre entydige; Pallas, Eldorado Media og Optimal i Tyskland har blitt nevnt ...
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
R.E.S. skrev:
cox skrev:
Ja, det ville vært spennende.

En liten bønn om at det blir ordentlig med spilletid på hver plateside. Er litt lei av alle disse utgivelsene med to til tre låter og max 10 minutt per side. Det er litt slitsomt å springe bort til anlegget for å snu/skifte plate akkurat i det jeg har satt meg godt til rette i sofaen.
Hvis du bruker så lang tid på å komme deg fra platespilleren til lyttestolen, så tror jeg du sitter litt langt unna anlegget ;D

Roy
Eler så treng han en trimsykkel. ;D ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Morten Lindberg skrev:
Dersom vi bestemmer oss for å lage vinyl blir det å kutte direkte fra vår 352.8kHz/24bit stereomaster.
Tror nok dere må mikse bassen i mono, om ikke annet. Jeg er forresten klar for å kjøpe et eks. :)
 
P

Parelius

Gjest
Morten Lindberg skrev:
Dersom vi bestemmer oss for å lage vinyl blir det å kutte direkte fra vår 352.8kHz/24bit stereomaster. Forsøker nå å finne ut hvem som kan gjøre den beste pressingen, og dras mellom Europa og USA. Har dere noen synspunkter på kutting og pressing?

Acoustic Sounds og MoFi i USA har gode referanser. Her i Europa er rådene mindre entydige; Pallas, Eldorado Media og Optimal i Tyskland har blitt nevnt ...
Bruker ikke Speakers Corner Pallas? Pressingene fra Speakers Corner har i det minste jeg god erfaring med, og jeg har ikke sett annet enn lovord. Vidar P kan kanskje bringe sin rike erfaring på bane her…

Kvalitetskontroll er et MUST.
 

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Innlegg
150
Antall liker
153
Parelius skrev:
Morten Lindberg skrev:
Dersom vi bestemmer oss for å lage vinyl blir det å kutte direkte fra vår 352.8kHz/24bit stereomaster. Forsøker nå å finne ut hvem som kan gjøre den beste pressingen, og dras mellom Europa og USA. Har dere noen synspunkter på kutting og pressing?

Acoustic Sounds og MoFi i USA har gode referanser. Her i Europa er rådene mindre entydige; Pallas, Eldorado Media og Optimal i Tyskland har blitt nevnt ...
Bruker ikke Speakers Corner Pallas? Pressingene fra Speakers Corner har i det minste jeg god erfaring med, og jeg har ikke sett annet enn lovord. Vidar P kan kanskje bringe sin rike erfaring på bane her…

Kvalitetskontroll er et MUST.
Kunne jeg velge og vrake, hadde førstevalget uten tvil vært AcousTech mastering med Kevin Gray & Steve Hoffmann. I mine øyne er det ingen som matcher de beste masteringene derfra. De presser jo stort sett på RTI og 45rpm jazzutgivelsene (Blue Note, Fantasy …..) derfra er strålende. ORG presser vel stort sett på Pallas og de pressingene derfra er også strålende, men synes personlig at masteringene fra Bernie Grundmann er litt variable og ikke helt på AcousTech nivå. Ellers er jo også mastringene fra Abbey Road Studios av høy kvalitet (Coup d`Archet utgivelsene, Glenn Armstrong) er strålende, de er presset på Pallas. Samme med Speakers Corner Pallas pressinger. Men førstevalget er AcousTech mastering med Gray/Hoffmann, også med digitale mastere.
 

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
202
Antall liker
13
Noen som vil driste seg til å mene noe om lakk- kontra kobberkutt (DMM)? Opplever dere en typisk "amerikansk" eller "europeisk" signatur på pressingene?
 

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Innlegg
150
Antall liker
153
Helt sikkert en god kandidat. Har jo sett de på nettet, men er det et forholdsvis nytt firma ? Ellers kan du jo kontakte ”Mastering Engineer Extraordinare” Doug Sax. Han har åpnet et nytt LP mastering rom i Ojai, California. Er det noen som har førstehånds erfaring med høyoppløselige mastere og DMM kutting til kobber må vel han være blant de fremste. Stockfish Records (Pauler Acoustics?) har også gode DMM innspillinger fra høyoppløselige mastere.
 
V

vredensgnag

Gjest
Fremer virket passe ekstatisk på videoen om den første LPen de lagde på Quality.

Såvidt jeg forstår leverer dagens DMM bedre bass og styrke enn da formatet først ble lansert (de skar ikke dypt i metallet). Med dagens datastyring av den prosessen har de bedre styr på kuttingen. DMM burde være relevant gitt arbeidet dere legger i opptakene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Morten Lindberg skrev:
Dersom vi bestemmer oss for å lage vinyl blir det å kutte direkte fra vår 352.8kHz/24bit stereomaster. Forsøker nå å finne ut hvem som kan gjøre den beste pressingen, og dras mellom Europa og USA. Har dere noen synspunkter på kutting og pressing?

Acoustic Sounds og MoFi i USA har gode referanser. Her i Europa er rådene mindre entydige; Pallas, Eldorado Media og Optimal i Tyskland har blitt nevnt ...
Bruker ikke Speakers Corner Pallas? Pressingene fra Speakers Corner har i det minste jeg god erfaring med, og jeg har ikke sett annet enn lovord. Vidar P kan kanskje bringe sin rike erfaring på bane her…

Kvalitetskontroll er et MUST.
MoFi presser ikke sine egne, det er det RTI som gjør. Acoustic Sounds selger plater, de har vel ikke sin egen presse annet enn at de står bak labelen Analogue Productions. De masteres/kuttes jo på Acoustech men presses av RTI.
RTI kan lage glimrende pressinger imo, men de har vel vært bedre med kvalitetskontroll på sine 180g enn sine 200g-versjoner. På sitt beste er platene fra RTI aldeles supre.

Pallas har gjort veldig gode ting i det senere, bl.a presser de Gray/Hoffmanns WEA-remaster av Fleetwood Mac/Rumours, og de presser jo fabelaktige skiver for Speakers Corner og har gjort det i en evighet. Optimal har presset den nye glitrende "Abba; The Vinyls"-boksen. Eldorado vet jeg ingenting om.

Jeg tror alle de tre er gode kandidater sånn resultatmessig. Økonomisk etc kan jeg ikke mene noe om.
 
V

vredensgnag

Gjest
Med 2Ls posisjon burde dere ha rike muligheter til å forhandle med et toppsted, og få dem til å være med på å utvikle beste overføringsteknikk for opptakene dere gjør, til vinyl som gjengir det rikest (og riktigst) mulig.

DMM, med dagens computerstyring, er i stand til å gå temmelig høyt i frekvens i forhold til standard vinylpressing.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.683
Antall liker
3.920
knuhe skrev:
Helt sikkert en god kandidat. Har jo sett de på nettet, men er det et forholdsvis nytt firma ? Ellers kan du jo kontakte ”Mastering Engineer Extraordinare” Doug Sax. Han har åpnet et nytt LP mastering rom i Ojai, California. Er det noen som har førstehånds erfaring med høyoppløselige mastere og DMM kutting til kobber må vel han være blant de fremste. Stockfish Records (Pauler Acoustics?) har også gode DMM innspillinger fra høyoppløselige mastere.
Doug Sax i Ojai?????

Dit skal jeg på ferie i juli. Note to self; visit Doug. Takk for tipset! :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Morten Lindberg skrev:
Er det noen innsigelser mot Direct Metal Mastering?
De sliter med ryet fra 70-tallet, om at lyden gjennomgående ble for tynn og klar i toppen sammenlignet med vanlig vinyl. En funksjon av at de ikke kom dypt nok ned i metallet, så de fikk ikke store utslag på rillene, og at de faktisk fikk til en riktigere diskant - som folk mislikte fordi de var vante med den i sammenligning begrensede diskanten til dentids vinyl.

Nå får de til å skjære dypt - bedre teknologi og styring. Sigur Ros ( ) ble gjort av Fat Cat Records på DMM, og det er verdt en lytt, tror du vil like hvordan formatet tar vare på hvordan Sigur Ros leker seg i toppene.
Der spiller den akustiske strykerseksjonen til Ros gjennom hele, så det er jo relevant til det du skal gjøre her.

http://fat-cat.co.uk/fatcat/release.php?id=84

http://open.spotify.com/album/1w39eKgHPPnfYl7BoQC0Aa
 
V

vredensgnag

Gjest
One Little Indians vinyl har fått god respons.
http://www.audiophinyl.com/2009/02/bjork-debut-one-little-indian-re-issue.html

For opptakene 2L gjør, der dynamikken skal bevares og det er mange stille passasjer, så er fravær av overflatestøy og mest mulig sort bakgrunn en stor fordel, og da vil jeg tro at DMM kvalitetssikrer. One Little Indians vinyl er simpelthen tyst.

The best way for me to summarize how I feel about this album (and the whole series of DMM re-issues) is that, after spending an hour in the store debating whether or not to buy, after I got home and listened, I went online and immediately bought Vespertine, Post, Selmasongs, and Medulla. I also just sold my copy of Homogenic so I could justify buying this re-issue. Yeah. It's that good.

The sound is absolutely tremendous. Some of the biggest sound I've ever heard come off a record. During particularly rambunctious songs like Big Time Sensuality and Crying, the entire audio spectrum explodes out of the speakers. This is a true audiophile experience, with crystal clear high-end articulation and phenomenal stereo imaging. It simply needs to be heard to be believed. Björk produces some of the best drum sounds you can find, and this record presents them better than ever... they are the highlight of the record as far as I'm concerned. Really, there's just not enough I can say about how great this record sounds.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.082
Antall liker
73
Torget vurderinger
1
Morten Lindberg skrev:
Dersom vi bestemmer oss for å lage vinyl blir det å kutte direkte fra vår 352.8kHz/24bit stereomaster. Forsøker nå å finne ut hvem som kan gjøre den beste pressingen, og dras mellom Europa og USA. Har dere noen synspunkter på kutting og pressing?

Acoustic Sounds og MoFi i USA har gode referanser. Her i Europa er rådene mindre entydige; Pallas, Eldorado Media og Optimal i Tyskland har blitt nevnt ...
GZ i Tsjekkia trykket fjorårets Stones bokser (fra digitale high-rez filer, men ikke 352.8kHz/24bit). Lytrefrie pressinger, og folka svarer bra for seg på stevehoffman-forumet.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.992
Antall liker
835
Wergeland skrev:
GZ i Tsjekkia trykket fjorårets Stones bokser (fra digitale high-rez filer, men ikke 352.8kHz/24bit). Lytrefrie pressinger, og folka svarer bra for seg på stevehoffman-forumet.
Spørsmålet er om du kan stole på GZ i Tsjekkia. Det kunne man ikke på slutten av 90-tallet, men nå er det 2011, og de har nok blitt mere proff siden den gang :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Morten Lindberg skrev:
Er det noen innsigelser mot Direct Metal Mastering?
Nei. Det jeg har av nyere DMM låter knallbra. Tror ryktet handler mye om at DMM ikke taper diskant (som lakk gjør gjennom springback), og at man i starten fortsatte å kompensere for et tap man ikke lenger hadde.

En stor fordel i dynamisk musikk (akkurat det dere driver med ;) )er at man slipper å bekymre seg for 'groove echo'.

Jeg tror DMM blir gull.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
DMM done right kan nok bli gull. De nevnte Björk innspillingene er bevis gode nok på dette.

Hvis man derimot ikke må ha DMM, har Pallas i Europa og RTI i USA et rimelig godt rykte med hensyn til kvalitet på pressingene. Dette ryktet tror jeg er felles for de av oss som i prosessen kun sitter og hører på sluttresultatet (sort PVC), men også i deler det norske miljøet som sitter på samme side av spakene på miksepulten som det Morten gjør roser de to nevnte. Min bror Deathprod (produsent og litt "støy" musiker med Motorpsycho, Supersilent og andre lydprosjekter) sverger i det minste stort sett til Pallas når han er ansvarlig for valg pressested for utgivelsene hvor han har beslutningsmyndighet på for blant annet Rune Grammofon.

Han har også en del erfaring med diverse PROBLEMATIKK med for mye DYNAMIKK på masteren når det senere ønskes overført til vinylmediet :p :p. En slik problemstilling er faktisk hovedgrunnen til at man blant annet ikke har fått gitt ut det Bob Katz mastrede Susanna and the Magical Orchestra albumet "Melody Mountain" på vinyl!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mmmm...

Dynamikk er vanskelige greier. Alt for store utsving blir feil, og det blir ikke bra å dra ned nivået til de svake partiene drukner i rillestøy heller. Hvilke kompromisser som funker best er heller ikke åpenbart. Digitalt er 'vitenskap', vinyl er 'kunsthåndtverk'. Karikert, men ikke uten et snev av sannhet.
 
V

vredensgnag

Gjest
DMM er idag dynamikkens og den sorte bakgrunnens venn.
Begge bra for 2L.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jepp.

Dynamikken og den sorte bakgrunnen er i prinsipp to sider av samme sak. Man må nesten være audiofil for ikke å skjønne det.

Jeg venter på at førstemann skal skrive "dritdynamisk, så høyt at det blødde fra øra, hele tida" om et eller annet nytt og fantastisk. :D
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg ville sagt at den sorte bakgrunnen er en forutsetning for å kunne gå lavt, men det er jo ikke gitt at det gjøres, selv om muligheten er der. For 2L på vinyl blir utfordringen å kunne bevare mest mulig dynamisk spenn, vha stille vinyl, null overflatestøy og detaljert og høyfrekvent topp. Og der oppfyller DMM i dag veldig godt. Det at man går rett fra metallet vil også bevare detaljene.

Lite å srusse over, syns jeg. Blir spennende å følge utviklingen. Jeg kommer til å kjøpe.
 
Topp Bunn