Verdensbildet til ateister og agnostikere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.360
    Antall liker
    365
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tragisk fortelling Vredensgnag. Den slags oppførsel fra voksne mennesker MÅ jo sette sine spor i et menneskesinn. Som kristen ville jeg aldri gjort noe sånt eller prøve å bagatellisere det i ettertid! Hvis du klarer å tilgi det de gjorde mot deg, så kommer du deg iallefall videre selv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    For meg er "det ondes problem" bevis godt nok. Noen hevder at det finnes en god, allmektig Gud. I virkeligheten skjer det mye ubegripelig faenskap som et slikt overnaturlig vesen enkelt kunne stoppet. Da er den guden enten ikke god, ikke allmektig, eller finnes rett og slett ikke. QED. Alle forsøk på å vri seg rundt den observasjonen vikler seg inn i kompliserte tankerekker og bortforklaringer som overfall ikke overbeviser meg.

    En annen god grunn til å ikke tro på den kristne historiefortellingen er at boken deres inneholder flere ulike versjoner om hva som kvalifiserer til "frelse": troen alene, gode gjerninger alene, begge deler, Guds eneveldige vilje, ... Når den hellige boken ikke greier å gi et klart svar på noe så grunnleggende i en religion som lover tilhengerne "frelse", og forskjellige avskygninger innen religionen er dypt uenige om hvilken versjon som er den riktige og har utkjempet blodige kriger om dette, da er den mest nærliggende forklaringen for en utenforstående at det er tull og tøys alt sammen. Akkurat som alle de andre religionene som har eksistert, enten det handlet om Baal, Ishtar eller Odin.
    Det ondes problem er jo knyttet til menneskenes frie vilje til å leve slik de selv ønsker. Derfor kan man velge å gjøre onde handlinger eller gode.

    Hvis man leser og forstår Bibelens oppbygning er det ganske greit forklart det her med frelse og tro. Paulus forklarer det godt i Efeserne 2.8: "For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. 9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. 10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem"

    Det er selvsagt mye som er vanskelig å forstå i Bibelen og det står det jo også klart der at slik skal det være. Ingen tro uten tvil av og til.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.237
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    16
    Det ondes problem er jo knyttet til menneskenes frie vilje til å leve slik de selv ønsker. Derfor kan man velge å gjøre onde handlinger eller gode.
    Den forklaringen holder ikke. Vi har fri vilje til å gjøre det vi evner men spørsmålet er hvorfor vi er laget slik at vi evner å gjøre onde handlinger.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.431
    Antall liker
    3.286
    Den forklaringen holder ikke. Vi har fri vilje til å gjøre det vi evner men spørsmålet er hvorfor vi er laget slik at vi evner å gjøre onde handlinger.
    "Vi er laget"? "Vi er laget" forutsetter vel en bevisst skaper?

    Det er vel mer sannsynlig at vi er omtrent som alle andre dyr, bare med en litt større/tenkende hjerne...
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Det oppstår fort en del problemer om en betrakter forskjellen mellom mennesker og dyr som rent kvantitativ, i motsetning til kvalitativ, gjør det ikke.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.237
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    16
    "Vi er laget"? "Vi er laget" forutsetter vel en bevisst skaper?
    Ja, diskusjonen dreide seg om "det ondes problem" og hvordan det er vanskelig eller umulig å forklare ondskap hvis man tror på en allmektig god skaper.
     
    T

    Torget

    Gjest
    For meg er "det ondes problem" bevis godt nok. Noen hevder at det finnes en god, allmektig Gud. I virkeligheten skjer det mye ubegripelig faenskap som et slikt overnaturlig vesen enkelt kunne stoppet. Da er den guden enten ikke god, ikke allmektig, eller finnes rett og slett ikke. QED. Alle forsøk på å vri seg rundt den observasjonen vikler seg inn i kompliserte tankerekker og bortforklaringer som overfall ikke overbeviser meg.
    Ja, nå som du har kokt det ned til de eneste tre mulige alternativene, må jo alle se at du har rett. eye_rolling_smiley.gif
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man leser og forstår Bibelens oppbygning er det ganske greit forklart det her med frelse og tro. Paulus forklarer det godt i Efeserne 2.8: "For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. 9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. 10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem"
    Men hva så med Jakobs brev?
    Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? Slik er det også med troen: i seg selv, uten gjerninger, er den død.[...] Dere ser altså at mennesket kjennes rettferdig på grunn av gjerninger og ikke bare på grunn av tro.
    Eller Matteus-evangeliet, som mener at frelse bare kommer an på utøvd nestekjærlighet uten å nevne tro i det hele tatt?
    Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’ Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’

    Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans.
    For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»
    Sjefen siteres også slik hos Matteus - igjen uten å nevne tro en eneste gang:
    Det kom en mann til ham og spurte: «Mester, hva godt skal jeg gjøre for å få evig liv?» Men Jesus sa til ham: «Hvorfor spør du meg om det gode? Én er den gode. Men vil du gå inn til livet, så hold budene!» «Hvilke?» spurte han. Jesus svarte: « Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, du skal hedre far og mor, og du skal elske din neste som deg selv.»«Alt dette har jeg holdt», svarte den unge mannen. «Hva er det da jeg mangler?» Jesus sa til ham: «Vil du være helhjertet, gå da bort og selg det du eier, og gi det til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!»Men da den unge mannen hørte det, gikk han bedrøvet bort, for han eide mye.
    Eneste gang han siteres med ordet "frelse" (hos Lukas), nevnes heller ikke tro, og det sitatet passer heller ikke spesielt godt sammen med det Pauli ord du gjengir:
    Der var det en mann som het Sakkeus. Han var overtoller og svært rik. Han ville gjerne se hvem Jesus var, men han kunne ikke komme til for folkemengden, for han var liten av vekst. Da løp han i forveien og klatret opp i et morbærtre for å få se ham på et sted hvor han måtte komme forbi. Og da Jesus kom dit, så han opp og sa til ham: «Sakkeus, skynd deg og kom ned! For i dag må jeg ta inn hos deg.» Han skyndte seg da ned og tok imot ham med glede. Men alle som så det, murret og sa: «Han har tatt inn hos en syndig mann.» Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.» Da sa Jesus til ham: «I dag er frelse kommet til dette huset, for også han er en Abrahams sønn. For Menneskesønnen er kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.»
    Så finnes det andre bibelsteder som foreskriver gjerninger og tro, tro og dåpsritualer, anger (uten å nevne tro), frelse som direkte følge av familieoverhodets tro uavhengig av egen tro eller gjerninger, og så videre oppad vegger og nedad stolper. Det finnes ingen konsistent linje om hva som skal til for å bli "frelst", hele greia er full av selvmotsigelser. De forskjellige retningene innen kristendommen har "løst" dette med å legge vekt på enkelte sitater og forbigå andre i øredøvende stillhet. For en utenforstående er det litt overraskende, når den såkalte "frelsen" er det helt sentrale konseptet i hele greia. For meg kommer det ganske nær å være et bevis på at dette ikke kan stemme.

    Og da er vi i nærheten av et svar på trådstarters spørsmål: Hvis ingen kjente religioner ser ut til å henge på greip, nåværende eller historiske, hvilke andre muligheter står da igjen enn ateisme og agnostisisme?

    Her er noen fler henvisninger: SALVATION: WHAT DID THE GOSPEL WRITERS AND PAUL SAY?
     
    Sist redigert:

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Ja, nå som du har kokt det ned til de eneste tre mulige alternativene, må jo alle se at du har rett. Vis vedlegget 136626
    Guds allmektighet og menneskets frie vilje er også en ting som skurrer for meg, hvordan er de to tingene forenelige. Noe forteller meg at det langt fra stopper der,om enn jeg er langt fra skriftlærd.

    Jeg mener likevel det er et tegn på naivitet ikke å ville ta bibelen seriøst. For å forstå det kontemporære så er det nyttig, om ikke nødvendig, å ta arkaiske skrifter som bibelen seriøst. Det er først og fremst den endimensjonale positivistismen mange her inne forfekter jeg finner problematisk, ikke - i seg selv - det at noen tror på en eller annen form for gud.
     
    Sist redigert:
    T

    Torget

    Gjest
    Guds allmektighet og menneskets frie vilje er også en ting som skurrer for meg, hvordan er de to tingene forenelige. Noe forteller meg at det langt fra stopper der,om enn jeg er langt fra skriftlærd.
    Skriftlærde er det vel ikke mange av her :) ,men den frie viljen høres ikke særlig forenelig ut med et fiks ferdig skapt perfekt vesen som alltid velger det gode, heller ikke med en skaper som hele tiden passer på at alle gjør som de skal.

    Det er først og fremst den endimensjonale positivistismen mange her inne forfekter jeg finner problematisk, ikke - i seg selv - det at noen tror på en eller annen form for gud.
    Enig i det.

    Mvh
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Predeterminert fri vilje! Er det så vanskelig å forstå, da?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    8.114
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det var ille, Vrede. Men i ei nabobygd var det ei jente som ovanfor sine religiøse foreldre og deira miljø refererte til fylgjande autoritet når ho skulle oppnå noko:
    "Jesus sa det til meg"
    "Gjorde han det?"
    "Ja, det gjorde han"
    "Det kan du då ikkje få (lov til)."
    "Jammen, Jesus sa det"
    Eg fann aldri ut om kor langt ho kom med dette. Men same teknikk har nok vore brukt av andre tidlegare.....Du burde kanskje vore meir pågåande, Vrede? Men det skal noko til å finne ut av slikt når ein er liten.....
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Predeterminert fri vilje! Er det så vanskelig å forstå, da?
    Umulig, jeg har fortsatt problemer med å forstå hvordan vi kan være både og (frihet og kausalitet), at det ene kan være det andre er dog utenfor hva jeg evner å prosessere. Treenigheten er et eksempel på det samme (for meg) uforståelige forholdet.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det var ille, Vrede. Men i ei nabobygd var det ei jente som ovanfor sine religiøse foreldre og deira miljø refererte til fylgjande autoritet når ho skulle oppnå noko:
    "Jesus sa det til meg"
    "Gjorde han det?"
    "Ja, det gjorde han"
    "Det kan du då ikkje få (lov til)."
    "Jammen, Jesus sa det"
    .
    Ikke ille. Denne jenten har jo i ung alder utviklet en teologisk forståelse på høyt biskopnivå.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Umulig, jeg har fortsatt problemer med å forstå hvordan vi kan være både og (frihet og kausalitet), at det ene kan være det andre er dog utenfor hva jeg evner å prosessere. Treenigheten er et eksempel på det samme (for meg) uforståelige forholdet.
    Gitt de mange mildt sagt rare selvmotsigelsene i den kristne tro burde predeterminert fri vilje være blant de enkleste å ta til seg.

    I våre dager kan man fritt diskutere denslags, en tid tilbake gjorde man det med fare for sitt liv, og mange filosofer brukte mye tankekraft på å forsøke å forene disse elementene. Selv er jeg av den oppfatning at de er uforenlige, og siden jeg er større tilhenger av fri vilje enn av å late som om jeg følger De ti bud, ble valget enkelt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Eg trudde at nettop du Deffe tykte sånt var ille.......?
    På ingen måte. Den lille frøken har utviklet en full forståelse av hva essensen i religion handler om. Det å bruke fantasiskapninger som en uangripelig autoritet for å dominere andre mennesker og skaffe seg fordeler. Det er en viktig lærdom hun vil ta med seg videre i livet, lenge etter at akkurat denne varianten er litt oppbrukt og gjennomskuet.

    Jeg har sansen for denne lille damen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.800
    Antall liker
    8.114
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    På ingen måte. Den lille frøken har utviklet en full forståelse av hva essensen i religion handler om. Det å bruke fantasiskapninger som en uangripelig autoritet for å dominere andre mennesker og skaffe seg fordeler. Det er en viktig lærdom hun vil ta med seg videre i livet, lenge etter at akkurat denne varianten er litt oppbrukt og gjennomskuet.

    Jeg har sansen for denne lille damen.
    Dama er i dag over 50, og ikkje så lita som ho eingong var. Eg trur ho framleis går i kyrkja. Iallfall i konfirmasjonar og sånt....
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.413
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ondes problem er jo knyttet til menneskenes frie vilje til å leve slik de selv ønsker. Derfor kan man velge å gjøre onde handlinger eller gode.
    Da har vi to mulige scenarioer:
    1. Fri vilje og fravær av ondskap kan ikke kombineres, og ettersom Himmelen visstnok er fri for ondskap, kan det ikke finnes fri vilje der. Høres ikke mye himmelsk ut, spør dere meg.
    2. Fri vilje og fravær av ondskap KAN kombineres. Så hvorfor har da Gud valgt å ikke la oss ha det, her og nå? (Dersom han ikke kan, er han ikke allmektig. Dersom han ikke vil, er han ikke god.)

    Eller, hva med å ta et skritt tilbake og spørre seg om det kan være noe som er feil med ens opprinnelige antagelser, når man til stadighet ender opp med slike selvmotsigelser og paradokser?
     

    Linus

    Medlem
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    48
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Guds eksistens lar seg ikke bevise. Guds ikke-eksistens lar seg heller ikke bevise. Det er følgelig ikke mulig å være "vitenskapelig" i dette spørsmålet. Det er den organiserte religion som representerer stor lidelse for mennesker i nåtid, fortid og fremtid. Gjestemedlem har et stort poeng her. Mennesker er klinkende klar over at de en vakker dag avgår ved døden. Dette er av forståelige grunner problematisk. Dette forhold blir ytterligere komplisert av den organiserte religions trusler om straff og represalier hvis man ikke danser etter deres pipe. Dette må kalles maktmanipulasjon. På den annen side har mange mennesker behov for å søke en hyggeligere virkelighet ved å hengi seg til troen på en god og velmenende Gud. Dette har jeg forståelse for. Materialistene og Jehovas Vitner tro at mennesker opphører å eksistere i og med den fysiske død. Andre opererer med begrepet sjel som de hevder overlever den fysiske død. Ingen levende mennesker er i posisjon til å si noe fornuftig om dette. Hvis det skulle vise seg å være noe mer hinsides graven, vil jo det tidsnok bli registrert. Da får vi alle håpe at det blir en hyggelig opplevelse. Når mange religiøse bruker mye av sin energi på såkalt evangelisering, oppfatter jeg det som en form for eksportert dødsangst. For hvis de virkelig tror at Gud eksisterer og at han samtidig er hyggelig, kan han umulig stille krav om å prestere tro på en spesiell måte for å kunne unnfly hans hevn. For hvis han har behov for å hevne seg på en grusom måte, kan han jo vanskelig sies å være hyggelig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da har vi to mulige scenarioer:
    1. Fri vilje og fravær av ondskap kan ikke kombineres, og ettersom Himmelen visstnok er fri for ondskap, kan det ikke finnes fri vilje der. Høres ikke mye himmelsk ut, spør dere meg.
    2. Fri vilje og fravær av ondskap KAN kombineres. Så hvorfor har da Gud valgt å ikke la oss ha det, her og nå? (Dersom han ikke kan, er han ikke allmektig. Dersom han ikke vil, er han ikke god.)

    Eller, hva med å ta et skritt tilbake og spørre seg om det kan være noe som er feil med ens opprinnelige antagelser, når man til stadighet ender opp med slike selvmotsigelser og paradokser?
    Jeg får bare referere til et søk i google. Der finner du innlegg i begge retninger og så må man nesten finne ut selv hva man vil tro og mene.

    Asbjørn: Innlegget ditt og bibelversene kan i stor grad forklares og frelsen er kun av nåde, men søk litt på nettet om passasjene du referer til så finner du mye bra på nett. Ikke noen vits i å hoste opp det som allerede er produsert.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Man kan jo finne mye på nettet, men man må jo selv ta et oppgjør med hva man vil tro, men jeg synes det er litt artig å se så mange proklamerte ateister og andre her som bruker så mye tid på å posten i disse trådene på HFS for å fortsatt overbevise seg selv. Jeg ser for meg at hvis jeg hadde vært ateist så hadde jeg ihvertfall ikke sløst bort mitt korte liv på å diskutere med troende.

    3836203753_atheism1_xlarge.jpeg atheism-and-they-mock-your-beliefs.jpg

    Må jo være lov å fyre i begge retninger, kun for moro. Ha en god dag videre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, som trådstarter spør i skogen får han svar. Jeg syntes forresten den oppsummeringen til høyre var litt morsom, men det er jo ikke helt sånn, egentlig. I den grad det er en tro som ligger til grunn, er den vel noe i retning av at "det må da være mulig å finne ut av ting uten å komme drassende med magiske figurer". Kall det gjerne positivisme, hvis man absolutt skal henge en merkelapp på det, men vel og merke positivisme i forhold til den fysiske virkelighet. (Empirien kommer litt til kort hvis man i tillegg skal prøve å forklare hvorfor folk går rundt og tror på diverse ting, danner svære organisasjoner rundt de forskjellige troene sine, går til krig mot hverandre på grunn av at de tror på forskjellige ting, osv. Ubegripelige greier...)

    Hvis man postulerer en overnaturlig eller utenfornaturlig "skaper" flytter man bare problemet ett steg lenger unna. OK, så noen mener at universet ble til på grunn av en skaper. Hvor kom så denne skaperen fra, da? Øhhh, vel, den var der fra før og har alltid vært det... Jaha. Da er det for mitt hode enklere å si at universet alltid har vært der og alltid vil være der, og at det ser ut til å utvikle seg etter noen lover som vi bare delvis begriper. Det vi kan observere nå tyder på at en gang i en fjern fortid var alt samlet i en ørliten klump, som så plutselig begynte å utvide seg av en eller annen grunn. Hva fantes "før Big Bang" eller "utenfor dette universet"? Aner ikke. Det blir bare gjetting og spekulasjoner. Jeg synes ikke det er noen vits å tro hverken det ene eller andre om det, for det universet vi kan observere og si littegranne om er fascinerende nok som det er. I et slikt verdensbilde blir en gudefigur en "unødvendig hypotese" som Laplace sa.

    Edit:
    Asbjørn: Innlegget ditt og bibelversene kan i stor grad forklares og frelsen er kun av nåde, men søk litt på nettet om passasjene du referer til så finner du mye bra på nett. Ikke noen vits i å hoste opp det som allerede er produsert.
    Med alle vanlige forbehold om at ting er korrekt oversatt osv, så ser det da vitterlig ut til at Paulus er den eneste av tekstforfatterne i NT som hevder et sånt synspunkt (frelse ved troen alene), mens evangeliene og mange av de andre tekstene legger tilnærmet all vekt på gjerninger. Videre er det litt påfallende at det synspunktet kun hevdes av lutherske kirkesamfunn, mens katolikker og ortodokse mener noe annet. Og når paven er dypt uenig i standpunktet og karakteriserer det som "et av de store kjetterier" blir det litt vanskelig å si at dette er hva kristne tror/mener. OK, så har lutherske teologer brukt fem hundre år på å forklare doktrinen, men logikken blir ganske sirkulær for en utenforstående, og da er det fortsatt nærliggende å tenke at hele korthuset står ganske ustøtt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sola_fide
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.116
    Antall liker
    6.641
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Underlig tråd og problemstilling. Trodde at tro på var nettopp det. Kunne ting bevises så ville vel strengt tatt hele trosbegrepet forsvinne, eller er det noe jeg har misforstått?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.360
    Antall liker
    365
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    For meg var noe av poenget med å starte tråden at hverken jeg som kristen eller ateister kan bevise noe som helst, underforstått, ja det handler om TRO enten man er det ene eller andre. Konklusjonen er enkel; jeg kan ikke avkreve noe bevis eller empirisk forklaring fra Gudsfornektere like lite som de kan kreve at jeg må kunne bevise Guds eksistens og kraft. Got it....?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    For meg var noe av poenget med å starte tråden at hverken jeg som kristen eller ateister kan bevise noe som helst, underforstått, ja det handler om TRO enten man er det ene eller andre. Konklusjonen er enkel; jeg kan ikke avkreve noe bevis eller empirisk forklaring fra Gudsfornektere like lite som de kan kreve at jeg må kunne bevise Guds eksistens og kraft. Got it....?
    Nei. Du bruker omvendt beviskraft på en tilslørende måte. Det å ikke tro på en steds- eller kulturbestemt gudsskikkelse er meget forskjellig fra det å tro på én av mange steds- og kulturbestemte gudsskikkelser. I den siste akten ligger en fundamental selvmotsigelse som det kan være greit å rydde av veien før man forsøker seg på å lage dialektikk omkring ateister/troende.

    Du kan, f.eks. begynne med å spørre hvorfor den allmektige, allvitende gud tillater andre guder, som per definisjon må være svakere, når ett av hans bud er at man ikke skal ha andre guder.

    Og så kan du fundere over den egentlige betydningen av religion, som kommer fra latinsk, religare - å binde sammen.
     
    Sist redigert:

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    For meg var noe av poenget med å starte tråden at hverken jeg som kristen eller ateister kan bevise noe som helst, underforstått, ja det handler om TRO enten man er det ene eller andre. Konklusjonen er enkel; jeg kan ikke avkreve noe bevis eller empirisk forklaring fra Gudsfornektere like lite som de kan kreve at jeg må kunne bevise Guds eksistens og kraft. Got it....?
    Som ex-religiøs må jeg få si at dette stiller du fullstendig på hodet, jon.
    Ateister eller andre varianter over temaet ikke-troende, beviser jo saker hele tiden. Religiøse har i rak motsetning blitt drevet fra skanse til skanse, ettersom bevis og logikk hagler i mot dem med ubendelig kraft. Det koker til slutt ned til at "jeg har allerede bestemt meg, så vær så snill å slutt med å forvirre meg med fakta!", og sånn går nu dagan.
    Dersom du makter å utfordre deg selv på din egen tro, så vil du til slutt i ditt lønnkammer, tvinges til å innse at din forestillingsverden er nettopp kun en forestilling, den er din egen, og den er ikke reell. Sånn fungerer vår hjerne, så det er i utgangspunktet helt ok, vi har et sterkt religiøst behov og system innprogrammert. Dessverre medfører denne forestillingsverdnen store bivirkninger sånn totalt sett (altså ikke nødvendigvis for den enkelte, men for den generelle befolkningen), slik at vi har lite valg annet enn å opplyse verden om hvordan det egentlig forholder seg. Religion medfører nemlig en enorm spredning av klar ondskap.

    Honkey
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    For meg var noe av poenget med å starte tråden at hverken jeg som kristen eller ateister kan bevise noe som helst, underforstått, ja det handler om TRO enten man er det ene eller andre. Konklusjonen er enkel; jeg kan ikke avkreve noe bevis eller empirisk forklaring fra Gudsfornektere like lite som de kan kreve at jeg må kunne bevise Guds eksistens og kraft. Got it....?

    Her er fra ditt åpningsinnlegg:

    Som kristen vil jeg utfordre ateister og agnostikere her på OT til å begrunne hva dere tror på og hvorfor. Årsaken til utfordringen er at heller ikke deres verdensbilde uten Gud kan bevises. Så kom igjen med bevisene deres - og hvis dere ikke har vitenskapelige beviser på deres verdensbilde, så kan vi andre en gang for alle få stadfestet det.

    Øhh?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    For meg var noe av poenget med å starte tråden at hverken jeg som kristen eller ateister kan bevise noe som helst, underforstått, ja det handler om TRO enten man er det ene eller andre. Konklusjonen er enkel; jeg kan ikke avkreve noe bevis eller empirisk forklaring fra Gudsfornektere like lite som de kan kreve at jeg må kunne bevise Guds eksistens og kraft. Got it....?
    Når du kommer med en påstand, at det finnes en gudeskikkelse som er alltilstedeværende og styrer alt, bør det være rimelig å forvente at du beviser eller i det minste sannsynliggjør din påstand. Ellers har jo jeg åpenbart ingen grunn til å tro på den. Jeg kan si at jeg så en rosa elefant fly over huset i morges og du kan ikke bevise at jeg tar feil, men jeg formoder uansett at du ikke tror på meg. Når det gjelder bibelfablene kan de fleste ganske enkelt motbevises; feks må en 75 kilo tung person ha fotsåler på langt over en kvadratmeter i flate (over 75dm3 fotvolum) for å kunne gå på vann og det er åpenbart at ingen mennesker har hatt så store føtter.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Når du kommer med en påstand, at det finnes en gudeskikkelse som er alltilstedeværende og styrer alt, bør det være rimelig å forvente at du beviser eller i det minste sannsynliggjør din påstand. Ellers har jo jeg åpenbart ingen grunn til å tro på den. Jeg kan si at jeg så en rosa elefant fly over huset i morges og du kan ikke bevise at jeg tar feil, men jeg formoder uansett at du ikke tror på meg. Når det gjelder bibelfablene kan de fleste ganske enkelt motbevises; feks må en 75 kilo tung person ha fotsåler på langt over en kvadratmeter i flate (over 75dm

    3 fotvolum) for å kunne gå på vann og det er åpenbart at ingen mennesker har hatt så store føtter.
    Pøh. Dette har jeg vist til før, og jeg gjør det gjerne igjen. Jeg like spesielt at han blir arrestert av politiet spaserende langt ute på River Thames. Ubetalelig. :)

    Illusionist Dynamo walks across River Thames before being arrested

    Dynamo walking on water HQ - YouTube

    Dessuten kan vakre kvinner fly. http://www.youtube.com/watch?v=Sdztv3izu_o&feature=related

    Honkey
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.360
    Antall liker
    365
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke bevise en allestedsnærværende Gud, og ikke troende kan ikke bevise at samme ikke finnes. Jeg formoder at dere ser en viss ironi i mitt første innlegg angående det med å komme med bevisene. Jeg skulle utelatt den ironien, ser det nå. Beklager det.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    ^ Fraværet av en eksistens kan aldri bevises - all den tid vi har et begrenset observasjonsvindu til «virkeligheten» og vi ikke er omnipotente. Sorte svaner «eksisterte» simpelt hen ikke før de ble observert for første gang. Det imidlertid en ikke ubetydelig avstand mellom den omnipotente bibelske gudeskikkelsen og vedkommendes totalt manglende nærvær her på planeten - det er bevis godt nok for meg, inntil videre.

    mvh
    KJ
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.360
    Antall liker
    365
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^...bibelske gudeskikkelsen og vedkommendes totalt manglende nærvær her på planeten - det er bevis godt nok for meg, inntil videre.

    Det midlertidige beviset du nevner her kan neppe kalles bevis i allmen betydning - og hvordan kan du vite at det du kaller den bibelske gudeskikkelsen har et totalt manglende nærvær på jorden ? Da er vel det også din tro utfra det du ikke kan se.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg kan ikke bevise en allestedsnærværende Gud, og ikke troende kan ikke bevise at samme ikke finnes. Jeg formoder at dere ser en viss ironi i mitt første innlegg angående det med å komme med bevisene.
    Jo, man kan bevise at guder ikke finnes.

    Man står likevel fritt til å fantasere om akkurat hva som helst. Tro er greit slik, ingen begrensninger.

    F.eks. kan man tro at planeten Pluto er laget av jordbærsyltetøy (med rabarbra) og befolket av usynlige hattifnatter. .. ingen har jo vært der, ikke jeg en gang, og siden hattifnattene er usynlige dukker de jo ikke opp i teleskoper heller .. så hvordan kan jeg da fastslå med sikkerhet likevel at det ikke er slik. Rett og slett fordi det strider mot alt annet vi vet om verden, fysikken, naturen og hattifnatter. Likeså er det med guder og ånder. Vi vet nok nå til å fastslå med 100% sikkerhet at slik noe ikke hører hjemme i virkeligheten. I gamle dager når man ikke viste bedre var det en grei forklaringsmodell på alt man ikke forstod, men etterhvert som man forstår mer og mer er forsvinner behovet for religiøse forklaringer.

    Mer komplisert er det ikke. Men virkeligheten trenger ikke være en forstyrrende faktor når det kommer til tro. Her er det fritt frem å fabulere, drømme, lengte og bedrive ritualer så mye man bare orker.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    ^...bibelske gudeskikkelsen og vedkommendes totalt manglende nærvær her på planeten - det er bevis godt nok for meg, inntil videre.

    Det midlertidige beviset du nevner her kan neppe kalles bevis i allmen betydning - og hvordan kan du vite at det du kaller den bibelske gudeskikkelsen har et totalt manglende nærvær på jorden ? Da er vel det også din tro utfra det du ikke kan se.
    Når man ser på hva denne gudeskikkelsen, som skal være allmektig, tillater å skje enten i hans navn eller ikke så vil jeg påstå at bevisbyrden ligger tyngre på de troende enn hos noen andre. Jeg har til nå ikke hørt eller lest et eneste argument fra troende som rokker ved min overbevisning om at det ikke finnes noen gud. Skulle det mot all formodning finnes en så har jeg noen alvorsord til denne skikkelsen og de kommer ikke til å bli fremført i høfflig tonelag.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, herlig tråd, tror jeg. Jeg hoppet over de 4 midtre sidene, men har en ide om hva det går i.

    Jeg sier meg enig med både jon og mediet som uttaler seg i begynnelsen og slutten av filmen "Plan 9 from outer space". Sitat:
    -Can you prove this never happened? God help us in the future!
     

    onkeljonny

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    37
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Dere søler bort tiden med denne diskusjonen, gutter (antar her at jentene er fraværende).

    "Bevis" er et stort ord. De eneste som virkelig bruker det uten blussel og med full rett er matematikerne (de driver ikke med naturvitenskap; det eneste som kreves av dem er at de ikke gjør seg skyldige i selvmotsigelser)

    Naturfenomeners eksistens "bevises" best ved at man prøver å motbevise dem så godt man kan. Hvis man (og helst flere!) prøver hardt og lenge uten å få det til, er det den sterkeste indikasjonen på at fenomenet eksisterer.

    Dette forutsetter imidlertid at fenomenet man lurer på om finnes - vi kaller det gjerne hypotesen man setter opp - er det som kalles "prinsipielt falsifiserbar", dvs. at den er slik at hvis den ikke stemmer, så går det an å vise det.

    Enhver gud med respekt for seg selv er immun mot naturvitenskapelige argumenter. For den kristne guds vedkommende står det rett ut i bruksanvisningen: "Hans veier er uransakelige". Han er ubrukelig som vitenskapelig hypotese, siden hans eksistens hverken er bevisbar eller motbevisbar.

    Vi innser at det må være slik hvis vi ser for oss hvordan det ville gå hvis noen beviste guds eksistens ved hjelp av naturvitenskapelige metoder. I samme øyeblikk ville gud bli redusert til et naturfenomen på linje med nordlys eller regnvær, og dermed var det slutt på den religionen.

    Det er altså ikke mulig å bevise eller motbevise en guds eksistens - gudene er konstruert slik. Siden man ikke kan vite, må man velge å tro eller å la det være.

    Av dette følger etter mitt syn at det eneste rimelige er å betrakte religion som en individuell sak. Å prøve å tre eget livssyn ned over hodet på andre er en umåtelig arrogant og upassende ting å gjøre.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    ^...bibelske gudeskikkelsen og vedkommendes totalt manglende nærvær her på planeten - det er bevis godt nok for meg, inntil videre.

    Det midlertidige beviset du nevner her kan neppe kalles bevis i allmen betydning - og hvordan kan du vite at det du kaller den bibelske gudeskikkelsen har et totalt manglende nærvær på jorden ? Da er vel det også din tro utfra det du ikke kan se.
    Dersom en omnipotent gud hadde villet at jeg skulle tro på han/henne/det, så hadde jeg gjort det. Siden jeg ikke gjør det så feiler det enten noe med omnipotensen og/eller med viljen - og i begge tilfeller gjør vedkommende seg selv uvesentlig. Denne omnipotensen hadde også ryddet opp litt i markedsføringsavdelingene rundt om.

    mvh
    KJ
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Alt dette snakket for tiden rundt konfirmasjon, dåp, kristent giftemål, agnostikere, hedninger osv, gir meg tanker rundt en kristen skikk: Begravelsen på kirkegården, midt på hellig grunn, med prest tilstede og frelse, bønn og alt mulig annet som strider imot de flestes overbevisning. Rart ingen har sagt følgende: Når jeg dør, grav meg ned i skogen langt unna kirkegård og prest.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn