Capt. Beefheart - Shiny Beast (Bat Chain Puller) (WB, 197
Vis vedlegget 184165
Må ha noe som røsker opp litt.
Jepp, en klassiker. "My fingernails click when I play the piano".Joe Ely - Live @ Antone's
Vis vedlegget 184172
Kom til å tenke på denne av en eller annen grunn. For den som liker både liveplater og Joe Ely må vel denne rett og slett anses som en klassiker. Robert Earl Keens 'The Road Goes On Forever' har vel aldri blitt fremført med mer tyngde og baller?
Tror jeg har ganske stor forståelse for det du skriver.Dere får ha meg unnskyldt for at jeg kverner på med dette, men jeg tok nettopp en whisky. Noe annet går ikke an. Sitter og tenker så hodet knaker i sammenføyningene, men jeg klarer bare ikke å finne ord som beskriver hvor bra Joe Ely er på Live @ Antone's. Joe står 12' høy i senter med bandet 9' høy rundt seg, alt han synger er krystallklart. Budskapet hamres inn som spiker og Jesse Taylor og Lloyd Maines er så sammensveiste at det nesten høres ut som om de bytter instrumenter. Dette er best og om det var èn konsert....
Og historiene! Det er som å være på filmfestival...
Ja, sliter egentlig litt med det, men har egentlig tenkt at det er så gjennomtenkt og veloverveid fra bandets side, at det er en "høyere mening" i det. Men det er langt fra den skiva eg spiller oftest med det bandet.Jeg synes trommelyden ødelegger hele plata. Jeg sliter rett og slett med å høre på den selv om dette er et av mine absolutte favorittband. En kompis av meg nevnte denne elendige trommelyden til Kyser. Han ble snurt og mumlet noe om guess the drummer produced it. Men for et band. Og de var ikke direkte svake live heller.Thin White Rope - The ruby sea (1991)
Litt ørkenrock av den smått desperate sorten. Veldig "kjølig" lyd på denne skiva, men det er kledelig allikevel.
Bra band, men ingen bestenotering dette.
Kult! Visste ikkje det var noe nytt derfra. Likte den Soft focus skiva ganske godt da den kom. Får sjekke om denne er på spottern eller noe. Kun gamle helter hankes på autopilot i år, resten må under lupen først.Kunne vært litt mer flittig med research og også hatt mer kunnskap: Det er Th. Kittelsen, Troll, tegnet i 1906. Ellers blir disse boogie-sakene bedre og bedre. Tror nok det passer best til MYE øl på en fredag eller lørdag.Endless Boogie - Long Island (No Quarter, 2013)
Vis vedlegget 184156
"Scorched, Southern-fried stoner rock". Laaang artikkel om disse gutta i Village Voice akkurat nå. Men, her skal du ha god tid og digge sjangeren. 1. kuttet varer over 13 minutter. Coveret er bra; Kittelsen, eller?
Joe Ely hadde en fantastisk konsert på Studentersamfundet i februar 87 (jeg var der, og hang med Joe Ely og bandet hele natta etterpå) Når de spilte her kom de fra Oslo..Tror jeg har ganske stor forståelse for det du skriver.Dere får ha meg unnskyldt for at jeg kverner på med dette, men jeg tok nettopp en whisky. Noe annet går ikke an. Sitter og tenker så hodet knaker i sammenføyningene, men jeg klarer bare ikke å finne ord som beskriver hvor bra Joe Ely er på Live @ Antone's. Joe står 12' høy i senter med bandet 9' høy rundt seg, alt han synger er krystallklart. Budskapet hamres inn som spiker og Jesse Taylor og Lloyd Maines er så sammensveiste at det nesten høres ut som om de bytter instrumenter. Dette er best og om det var èn konsert....
Og historiene! Det er som å være på filmfestival...
For meg begynte det med Tom Russell på begynnelsen av 80-tallet. Vi surret rundt, men var på det meste på Gamla. Bærumsgutter som digget Zappa, Beefheart og country! Samtidig. Fullstendig utskjelt ble vi. Juling fikk vi også.
Så ble jo Russell mer og mer anerkjent, av gode grunner. Og Joe Ely fulgte et ganske likt løp, bortsett fra det litt enestående at Tom opererte mye fra Oslo, mens Ely holdt seg til Austin, for det meste.
Så, som dyktige låtskrivere og gode til å fremføre musikken, slår de igjennom. Begge to. Ely har såvidt jeg vet aldri vært i Norge på slutten av 80-tallet, men av en eller annen grunn får disse gutta kontakt og Ely oppdager tekstene til Tom. Tom skriver også bøker og det går så som så når det gjelder penger.
For å gjøre historien kort, så spiller Tom ihvertfall rundt 10 konserter på Cruise Cafe (og jeg var på de fleste; og litt Wandrup: "Hvis du husker noe fra Club 7, så var du ikke der").
Vi fikk overtalt eieren av Cruise til å få tak i Joe og det gikk til slutt. Litt av poenget her er jo at ikke en levende sjel i Austin trodde at folk i Norge visste hvem de/vi var og at nordmenn digget denne form for musikk. Men Joe kom og holdt en fenomenal konsert (som jeg ikke husker mye av).
Senere dukket Jerry Jeff, Rosie Flores, Fab. Th.birds, Lyle Lovett, Tail Gators og en haug andre opp. Det var en fantastisk tid hvor country (på den riktige måten) var i sentrum.
Fin tid, for å si det med et understatement.