V
vredensgnag
Gjest
Fikk lyst til å starte en tråd om vinylutgivelser som er av strålende kvalitet, men som ikke er på radaren innen HaiFai.
Noen forutsetninger for kandidater:
1. Ypperlig gjengivelse av instrumenter og ev. vokal.
2. Godt perspektiv på musikken - det skal være stereo, og det må gjerne oppleves både bredde, høyde og dybde.
3. Innspillingen er "under radaren" - dvs. ikke opplest og vedtatt god. Ekstrapoeng for å hente frem virkelig ukjente skatter.
4. Samme hvilken genre - vi er ute etter strålende vinylopplevelser.
5. Selve vinylen må være relativt tyst - i tillegg til godt arbeid fra musikerne, skal det også være gjort ordentlig arbeid i produksjonen.
6. Vi nevner hva vi bruker når vi lytter til innspillingen. (Dvs. PU, arm og step-up)
Tillater meg å åpne med hva jeg mener må være en skjult skatt, som jeg har nevnt i andre sammenhenger, men som fortjener å hentes frem her.
Jeg innbiller meg at årsaken til at denne ikke er på radaren er at Wynton Marsalis etterhvert utviklet seg til å bli et rasshøl, men her er han "kun" en 19 år gammel trompetspiller som får sjansen sammen med gutta til Art Blakey, og som påtar seg ansvaret med å planlegge selve opptaket av denne live-konserten. Det vier han seg til med en oppfinnsomhet som gir resultater.
At Straight Ahead ikke er en bejublet innspilling er for meg et mysterium.
Jeg har lyttet til denne fra ulike platespillere (og CD-versjonen er også god).
Lytter nå via Ortofon 2M Black og en Fidelity Research 64FX II arm, gjennom Graham Slees Revelation M transformer.
Concord Jazz, 1981. CJ-168
Noen forutsetninger for kandidater:
1. Ypperlig gjengivelse av instrumenter og ev. vokal.
2. Godt perspektiv på musikken - det skal være stereo, og det må gjerne oppleves både bredde, høyde og dybde.
3. Innspillingen er "under radaren" - dvs. ikke opplest og vedtatt god. Ekstrapoeng for å hente frem virkelig ukjente skatter.
4. Samme hvilken genre - vi er ute etter strålende vinylopplevelser.
5. Selve vinylen må være relativt tyst - i tillegg til godt arbeid fra musikerne, skal det også være gjort ordentlig arbeid i produksjonen.
6. Vi nevner hva vi bruker når vi lytter til innspillingen. (Dvs. PU, arm og step-up)
Tillater meg å åpne med hva jeg mener må være en skjult skatt, som jeg har nevnt i andre sammenhenger, men som fortjener å hentes frem her.
Jeg innbiller meg at årsaken til at denne ikke er på radaren er at Wynton Marsalis etterhvert utviklet seg til å bli et rasshøl, men her er han "kun" en 19 år gammel trompetspiller som får sjansen sammen med gutta til Art Blakey, og som påtar seg ansvaret med å planlegge selve opptaket av denne live-konserten. Det vier han seg til med en oppfinnsomhet som gir resultater.
At Straight Ahead ikke er en bejublet innspilling er for meg et mysterium.
Jeg har lyttet til denne fra ulike platespillere (og CD-versjonen er også god).
Lytter nå via Ortofon 2M Black og en Fidelity Research 64FX II arm, gjennom Graham Slees Revelation M transformer.
Concord Jazz, 1981. CJ-168
Sist redigert: