Bil, båt og motorsykkel Begynner å titte på stor SUV!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stigsol

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2008
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    3
    Ford S-Max og Ford Galaxy har masser av plass og fåes som 7-seter om ønskelig. S-Max fåes også med T5 motoren til Volvo på drøyt 220hk, holder ut av lyskrysset det. Har selv Galaxy som firmabil, den har utrolig plass og føles svært romslig. Er stille og behagelig å kjøre på alle typer underlag, men styr unna minste dieselmotor på 1,6 110hk. Den er for tam.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Sjefen min hadde XC90 som han kjøpte ny fra forhandler. Etter å ha sett seg lei av å ikke komme opp bakken til huset (XC90en stod ofte stille og spant på et hjul), lukt av svidd clutch når han trakk tilhenger (automatkasse) og påfølgende girkassehavari etter et år eller to, ble den tilslutt byttet ut med en Range Rover Sport som parkerte XC'en på alle felt....

    Hva med en Discovery? Land Rover Discovery TDV6 HSE PP 2006, 153 000 km, kr 346 327,-
    Kvalitet og Land Rover passer ikke i samme setning (med mindre det står dårlig forran), men foruten kvaliteten er det fantastiske biler! (søk på nett og en finner desverre at de topper omtrent alle målinger for dårlig kvalitet) XC90 og problem er først og fremst kjent ved dårlige gearkasser, men mener dette ble forbedret på 2008 eller 2009 utgaven. Men som med de fleste andre i samme kategori så er de relativt dyre å eie og kjøpe dersom en skal ha noenlunde ny som ikke er kjørt for langt.

    Mitt råd ville gått i retning av nye type Outlander. De har ett litt spesielt utseende (på godt og vondt) og gir ikke noe veldig eksklusivt preg men mer valutta for pengene skal en lete lenge etter. De er også av en eller annen grunn vesentlig lavere priset enn gamle modellen og er også en vesentlig mer moderne bil enn tidlgiere utgave.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Skal du ha en familetransportør med grei motor og automat, med panoramaglasstak og mye bagasjeplass - samt null problem til 2 barnester og en person i midten: VW Touran. Då får den helt ny til ca. 400K.

    At du kan benytte den som 5, 6 og/eller 7-seter teller heller ikke i mot den. Bredden innvendig er solid og bedre enn en del andre i klassen.

    Har hatt en Touran i 9 år (samme bilen) og ser på SUV-er - men sliter med å finne noe (SUV) så er så praktisk som Touranen. Foreløpig er jeg på X3 fra BMW mest pga. kjøreegenskapene til X3-en.
    Har hatt to Touraner de siste årene. Den ene var en 2012 modell, 170 hesters med dsg. Nå kjører jeg en 2006 med manuelt gear og 175 hk. Jeg foretrekker manuell kasse fordi ha har jeg full kontroll på motor/gir. Begge er praktiske, bruker lite diesel og akselerer bra i forhold til andre 7-setere. Kjøreegenskapene og kjøregleden er søppel i forhold til BMW som jeg hadde tidligere :(
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.084
    Antall liker
    10.629
    Suzuki Grand Vitara er visst glemt her. Ny bil innenfor budsjett.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Suzuki Grand Vitara er visst glemt her. Ny bil innenfor budsjett.
    Den er ikke stor!! Jeg prøvde en XL7 fra Suzuki og fikk tresmak i baken etter ganske få kilometer. Setene er for små for en normal europeer, de gir ikke nok støtte til lårene og man sitter derfor på rumpeballene, ikke behagelig i lengden.

    For øvrig er det ikke mange av de bilene som nevnes her som er store! Man får med enten pax eller cargo! Ikke begge deler. RangeRover ( ikke sport, den ordentlige ) er ikke helt borte hva gjelder plass, men skal man frakte både barn og bagasje er det enten USA-SUV eller "Folkebuss" som gjelder. Volvo XC90 er faktisk ikke veldig stor den heller. Sett en slamp på 192 bak rattet og prøv å sitte bak ham!!! Ikke mange biler som da gir plass til den stakkars jævelen som skal sitte i baksetet.
     
    N

    nb

    Gjest
    Er i Frankrike og etter litt krangling med leiebilselskapet fikk jeg en Ford S-Max. Jeg hadde bestillt kategorien "stor stasjonsvogn" og da duger det ikke med en BMW 320 som de hadde klar til meg. Må si at jeg fikk med imponerende mye i den, faktisk mer enn i Superben min. S-Max er også bredere som gjør det mer behagelig for den som sitter i midten bak. 7-seter, men med de to bakerste setene nedslått er bagasjekapasiteten imponerende. Kan også laste høyt da det er langt opp til toppen av setene på raden foran.

    Ellers selvsagt en døll bil, men svært praktisk. Vet ikke helt hva som står i den, men en ganske slapp dieselmotor er det i alle fall. Reiste med samboer, to barn og et lite fjell av bagasje og alt gikk greit inn. Med en skiboks på taket i tillegg burde det holde greit til å få en familie på vinterfjellet.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis kravet om 4x4 faller bort er Smax en selvskreven kandidat. Det er vel en av få biler som takler den ultimate småbarnstesten: 3 barneseter i rekke. God plass og fantastisk gode sportsseter hvis man liker slike. 140 hk diesel drar vel ikke skinnet av pølsen, men serken på sausen bør iallefall flytte seg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jag tar sjansen på å spørre i denne tråden, hvor liten bil kan man ha med tanke på bakovervendt barnesete og bagasje?

    Det passer ikke så veldig bra å bytte bil i år så jeg har time neste uke for å omregistrere min Yaris Verso fra vare til personbil.
     
    Sist redigert:

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, hva med Toyota Verso eller Prius plus Seven siden du allerede er inne på Toyota?

    Selv de virkelig digre SUVene har ikke plass nok til at tre barn i barnestoler sitter komfortabelt og trygt. S-max, Touran, Verso, Prius plus med flere klarer denne øvelsen med glans. Snakker av erfaring siden jeg selv har tre barn som alle sitter i stol. I denne typen bil benytter jeg en barnestol i midten bak. Da fristilles ene sidesetet til det største barnet, eller evt andre som foretrekker enkel adkomst uten gymnastikk.

    Går du opp enda en klasse til f.eks VW Sharan (etter 2010, vil ikke anbefale forgjengeren) eller ford Galaxy(etter 2008) får du enda bedre plass på rad to, og anvendelige seter helt bakerst. Den får du med 4WD etter 2012 modellskifte.

    Ellers er rene familiekontainere fra VW, Caravelle/Multivan i en klasse for seg som familiefraktere. Vanedannende om man først har tatt skrittet og erkjendt at praktiske hensyn vinner over bilinteressen. Disse sprenger nok budsjettet på nyere utgaver med kurrant kilometer. Lykke til med bilvalget!
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    På min S-Max-leiebil som er svært ny (gått 1400 kilometer) er det Isofix også på midtsetet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, hva med Toyota Verso eller Prius plus Seven siden du allerede er inne på Toyota?

    Selv de virkelig digre SUVene har ikke plass nok til at tre barn i barnestoler sitter komfortabelt og trygt. S-max, Touran, Verso, Prius plus med flere klarer denne øvelsen med glans. Snakker av erfaring siden jeg selv har tre barn som alle sitter i stol. I denne typen bil benytter jeg en barnestol i midten bak. Da fristilles ene sidesetet til det største barnet, eller evt andre som foretrekker enkel adkomst uten gymnastikk.

    Går du opp enda en klasse til f.eks VW Sharan (etter 2010, vil ikke anbefale forgjengeren) eller ford Galaxy(etter 200 får du enda bedre plass på rad to, og anvendelige seter helt bakerst. Den får du med 4WD etter 2012 modellskifte.

    Ellers er rene familiekontainere fra VW, Caravelle/Multivan i en klasse for seg som familiefraktere. Vanedannende om man først har tatt skrittet og erkjendt at praktiske hensyn vinner over bilinteressen. Disse sprenger nok budsjettet på nyere utgaver med kurrant kilometer. Lykke til med bilvalget!
    Prius plus seven tiltaler meg veldig men den er i grenseland liten for en voksen mann som meg, må ha førersetet i absolutt bakerste posisjon.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Ellers selvsagt en døll bil, men svært praktisk. Vet ikke helt hva som står i den, men en ganske slapp dieselmotor er det i alle fall. .

    Da er det nok 1.6 115hk i den. Neste trinn er toliteren på 140hk og den er ikke slapp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blir kanskje litt liten? Caterham Seven :)

    Seriøst, VW Caravelle er uovertruffen som familiebuss. Kan brukes til det meste. Drar to tonns tilhenger med grus, kan stappes full med et halvt musikkorps, komfortabel med hele familien på ferie. Vi har en Caravelle VR6. Eneste ulempene er at den er tørst, ruster og har dyre servicebesøk, men til slutt fant vi et oppegående verksted for å ta servicene. Det er ikke mange alternativ til en Caravelle. Så får far heller ha en Seven eller MX5 stående på lur.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Må si at jeg fikk med imponerende mye i den, faktisk mer enn i Superben min. S-Max er også bredere som gjør det mer behagelig for den som sitter i midten bak.
    Et par tre kommentarer. S-Max er en helt annen klasse bil enn Superb, hva enten det er snakk om Superb sedan eller STV. Superb STV er forøvrig "dårlig utnyttet" den er designet som "vakker" framfor "praktisk". Min sedan har jo marginalt mindre bagasjeplass enn STV grunnet den skrånende hekken, som sikkert synes penere enn en praktisk rett avskåret "Volvo STV hekk".

    Og en annen sak man ikke må glemme. Superb er ekstrem lang i baksetet, men den er smal. Det er for lengre turer en 4 seter, og som det er den utrolig vellykket. Jeg har tatt konsekvensen av dette og midtsetet er hos meg "byttet ut" med et kjøleskap som er mye mer praktisk. Tre tynne langbeinte tenåringsjenter går greit bak så lenge det ikke er snakk om langtur, men det er alt. Hadde den vært 20 cm bredere vile den "gruset" selv amcars fra 70 tallet!;) Men det ville ha ødelagt strategien til VAG.:(


    Ellers selvsagt en døll bil, men svært praktisk. Vet ikke helt hva som står i den, men en ganske slapp dieselmotor er det i alle fall. Reiste med samboer, to barn og et lite fjell av bagasje og alt gikk greit inn. Med en skiboks på taket i tillegg burde det holde greit til å få en familie på vinterfjellet.
    Du får da vel S-Max med både oppgradert understell og ganske spreke motorer såvidt jeg mener å ha fått med meg, og da skal den i følge rykter være en helt grei kjøremaskin kababel til hastigeheter klart på feil side av ubetinget fengsel!:p
     
    N

    nb

    Gjest
    Og en annen sak man ikke må glemme. Superb er ekstrem lang i baksetet, men den er smal. Det er for lengre turer en 4 seter, og som det er den utrolig vellykket.
    Ja, jeg har to barn og ingen planer om flere. Hadde ikke kjøpt den om vi var eller hadde planer om å bli 5 i familien.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hva med Wolksvage touran 2012 modell , der får du all plassen du trenger , og er ganske barnevennlig bil. Fra 320300 splitter ny.
    Wolksvagen touran 2012.jpg
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Jag tar sjansen på å spørre i denne tråden, hvor liten bil kan man ha med tanke på bakovervendt barnesete og bagasje?

    Det passer ikke så veldig bra å bytte bil i år så jeg har time neste uke for å omregistrere min Yaris Verso fra vare til personbil.
    Har Alfa 156 stasjonsvogn, astra\focus-størrelse. eller de er kanskje større :rolleyes:
    Men angående bakovervendt barnesete så sløyfet jeg isofixen min og gikk for "gammeldags" montering, da har man mye større frihet til å få barnesetet nærmere bakseteryggen og dermed større plass i passasjersetet. Så lenge setet er riktig montert så skulle det være like sikkert. Ekspeditøren der jeg kjøpte barnesete hadde XC90 og passasjersetet helt framme mot hanskerommet, så dårlig plass i de fleste biler.
    Har også en skiboks av den lille høye typen (Thule pacific 200) hvor barnevogna passer oppi, dette gjør ferie mulig....
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Vokst opp i Caravelle. Sjefsbil. Ikke mange biler man kan sette syklene rett inn i. Men vi kjørte aldri forbi noen, ikke trailere i Danmark engang. De har nok litt flere hester idag. Uslitelige biler bygd egentlig for "proffmarkedet". Husker bilen gikk opp bratte bakker uten å røre gassen, tvang hengeren med låste hjul og et tonn grus bakover osv. Starte i 4 gir kunne man også. Kjør en runde med Dinitrol så ruster de heller ikke (15 års rustgaranti dersom man gjør dette innen 2 år)


    Kjører selv Touran, mini-caravelle. Det som er bra med den er at den ikke er særlig lengre/bredere enn en Golf, og dermed lettkjørt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får av og til en Touran som lånebil når Caravellen er på verksted. Fruen kaller den konsekvent "en sånn derre Volkswagen Kalkun". Det er tydeligvis ikke helt det samme som Caravellen. Men Caravellen ruster, selv om det drypper Dinitrol og Tectyl på garasjegulvet. Det som skjer på vår er at rusten griper tak i en eller annen platekant og så kryper frem under lakken og lager bobler. Ikke noe alvorlig, men det blir en runde med slipeskive, sinkgrunning og Duplicolor spraybokser hver vår for å holde den presentabel.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I dag fikk Touranen min motorstopp igjen! Dette er andre gang på tre måneder.. Sist gang kom regningen på kr 25000,- Ligg unna VAG :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når du nevner det, så var vel største verkstedregning på Caravellen så langt ca 35000 for bytte av "alt" som hadde med motorstyring å gjøre. Den fikk noen raptuser for noen år siden hvor den kunne finne på å gi full gass uten forvarsel. Spesielt i revers ut av garasjen. Det var et sted mellom reparasjon og djevleutdrivelse, men etter å ha byttet det meste av elektronikk fra ECU og nedover, fikk vi da bukt med det. Siden har den oppført seg pent. Tør vel ikke annet.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jeg har alltid kjørt Audi Quattro, men skulle jeg kjøpt en SUV hadde valget falt på en Toyota Landcruiser. En vel gjennomprøvd bil uten noe tull og fjas.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    I dag fikk Touranen min motorstopp igjen! Dette er andre gang på tre måneder.. Sist gang kom regningen på kr 25000,- Ligg unna VAG :)
    Kjipt med feil som koster dyrt! Men ikke uvanlig. Leser en del bransjestatistikk, her er mye interessant. Blandt annet, er bilen over tre år er sjangsen ca 80 % på at det finnes en mangel som påvirker verdien på bilen. Ca 20 % av alle dieselbiler har blitt feilfylt minst en gang. Mange motorhavari og motorstopp skyldes dette. Tror nok mange bruktkjøpere ikke er klar over at problembilen har en god unnskyldning for all bannskap den har belastet eieren.
    Ellers er det ca 250 biler i trafikk pr. mekaniker i jobb.(her var vel ikke kildene helt til å stole på, men men:) Disse skrur minst 2 biler i snitt pr dag. Kjapp hoderegning skulle bety at omtrendt hele bilparken er innom verkstedet minst en gang i året, og det er langt ifra bare periodisk service som blir utført.
    Angående dine 25000,- En fattig trøst får være at det ikke bare er VAG mekanikere som drifter med plussmargin i regnskapet. Svært mye bannskap fomidles blandt kunder hos alle merker:)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Vi får av og til en Touran som lånebil når Caravellen er på verksted. Fruen kaller den konsekvent "en sånn derre Volkswagen Kalkun". Det er tydeligvis ikke helt det samme som Caravellen. Men Caravellen ruster, selv om det drypper Dinitrol og Tectyl på garasjegulvet. Det som skjer på vår er at rusten griper tak i en eller annen platekant og så kryper frem under lakken og lager bobler. Ikke noe alvorlig, men det blir en runde med slipeskive, sinkgrunning og Duplicolor spraybokser hver vår for å holde den presentabel.
    Jo, vet hva du mener. Og litt bobler noen få steder er ikke til å unngå, men ikke alvorlig teknisk sett og skjedde ikke før passert 330'km på denne.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Kjipt med feil som koster dyrt! Men ikke uvanlig. Leser en del bransjestatistikk, her er mye interessant. Blandt annet, er bilen over tre år er sjangsen ca 80 % på at det finnes en mangel som påvirker verdien på bilen. Ca 20 % av alle dieselbiler har blitt feilfylt minst en gang. Mange motorhavari og motorstopp skyldes dette. Tror nok mange bruktkjøpere ikke er klar over at problembilen har en god unnskyldning for all bannskap den har belastet eieren.
    Ellers er det ca 250 biler i trafikk pr. mekaniker i jobb.(her var vel ikke kildene helt til å stole på, men men:) Disse skrur minst 2 biler i snitt pr dag. Kjapp hoderegning skulle bety at omtrendt hele bilparken er innom verkstedet minst en gang i året, og det er langt ifra bare periodisk service som blir utført.
    Angående dine 25000,- En fattig trøst får være at det ikke bare er VAG mekanikere som drifter med plussmargin i regnskapet. Svært mye bannskap fomidles blandt kunder hos alle merker:)

    Motorstopp og betydelige motorfeil er svært uvanlige på moderne biler (det er derfor mange,om ikke alle, som gir mobilitetsgaranti). Det verkstedene gjør er stort sett service og skifte av slitedeler. Elektriske feil er også relativt vanlig på nye biler. Er bilen 3+ år gammel kan du regne med at eventuelle barnesykdommer er fiksa slik at du kan se frem til et problemfritt bilhold med bare vanlig vedlikehold og skifting av slitedeler. Dette hvis bilen ikke er mishandlet da....Dyre feil kan høres fælt ut men husk at den største utgiftsposten er verditapet og selv den billige bruktbilen fra helvete har lavere årlige kostnader enn en normal ny familiebil sånn totalt sett.
    Ting som forringer bilen er alt fra kjøpesenterbulker til fukt i baklykter.
    Sånn personlig har jeg ikke hatt motorstopp siden jeg slo hull på bunnpanna i 1981. Min forrige bil kjørte jeg 250 000km med og min nåværende runder 428 000km i disse dager. Kjenner heller ingen som har hatt motorstopp de siste 20 åra!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Og kjøremønster og originalstand? Jeg hadde ikke kjøpt bruktbil av deg basert på dine tidligere innlegg..hehe.
    Jeg har Touran selv og er derfor nysgjerrig på hvilken motor, årsmodell og kmstand bilen din har siden du har hatt to motorstopp. Ref. også Voffs innlegg rett over her, som viser at motorstopp er relativt uvanlig.

    Kjøpe bruktbil? Jeg skal ikke selge noe - men kjøpe ny nybil - og er derfor interessert i om din Touran er av nyere dato.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    touran er fine familie biler , vi og lurer på og skaffe oss ein sånn. Er 2 stk som har dem her i nabolaget.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Det verkstedene gjør er stort sett service og skifte av slitedeler. Elektriske feil er også relativt vanlig på nye biler. Er bilen 3+ år gammel kan du regne med at eventuelle barnesykdommer er fiksa slik at du kan se frem til et problemfritt bilhold med bare vanlig vedlikehold og skifting av slitedeler.
    Tja, kan til dels være enig i at rene motorhavarier er forholdsvis skjeldent, men defekte pumpedyser, toppakningsbytter og en rekke andre forholdsvis kostbare reperasjoner er vanlig på verksteder rundt forbi. Jobber i bransjen så jeg har et ganske presist bilde av hvordan det ser ut på den gjevne bruktbil. Det er ikke pent i mange tilfeller. Både uvær og solskinnshistorier fortelles daglig. Hadde alle biler blitt pleiet med omsorg ville ting nok sett noe anderledes ut.

    Generellt ser man en jevn stigning i vedlikeholdskostnadene fra kjørte 40000 km. (medregnet garantikost) Kostnadstoppen er fra rundt 80.000 til 150.000 km. Deretter er det en rekke småtopper etter hvert som kilometrene går...

    Jeg personlig holder meg med så ny bil som mulig, mest forutsigbart, selv om det ikke nødvendigsvis er mest økonomisk.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I dag fikk Touranen min motorstopp igjen! Dette er andre gang på tre måneder.. Sist gang kom regningen på kr 25000,- Ligg unna VAG :)
    Hvilken motor, årsmodell og kmstand?
    Og kjøremønster og originalstand? Jeg hadde ikke kjøpt bruktbil av deg basert på dine tidligere innlegg..hehe.
    Hehe, du hadde helt sikkert ikke få kjøpe av meg heller - basert på dine tidligere innlegg :)
    2.0 tdi, 2006 modell, 169000 km. For 3 mnd siden hadde den gått 165000 km. Det var et tretthetsbrudd i en skrue til 13 kr som røk. Kjører mest til butikken og på motorvei med cruisecontroll. Den blir mest brukt av dama. Første gangen holdt jeg 80 km/t i 6. gir, i går 100 km/t når det skjedde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Motorstopp og betydelige motorfeil er svært uvanlige på moderne biler (det er derfor mange,om ikke alle, som gir mobilitetsgaranti). Det verkstedene gjør er stort sett service og skifte av slitedeler. Elektriske feil er også relativt vanlig på nye biler. Er bilen 3+ år gammel kan du regne med at eventuelle barnesykdommer er fiksa slik at du kan se frem til et problemfritt bilhold med bare vanlig vedlikehold og skifting av slitedeler. Dette hvis bilen ikke er mishandlet da....Dyre feil kan høres fælt ut men husk at den største utgiftsposten er verditapet og selv den billige bruktbilen fra helvete har lavere årlige kostnader enn en normal ny familiebil sånn totalt sett.
    Ting som forringer bilen er alt fra kjøpesenterbulker til fukt i baklykter.
    Sånn personlig har jeg ikke hatt motorstopp siden jeg slo hull på bunnpanna i 1981. Min forrige bil kjørte jeg 250 000km med og min nåværende runder 428 000km i disse dager. Kjenner heller ingen som har hatt motorstopp de siste 20 åra!
    Jeg kjøpte en 2009 Subaru Legacy diesel for et par år siden. Fin bil, tar seg frem på vinterføre som en liten kloregnager. Men den fikk gammeldags rådebank ved 80 000 km og måtte bytte motor (shortblokk). Verkstedregningen ble sekssifret. Heldigvis tok Subaru den regningen på utvidet garanti, men ting skjer fortsatt. 2009 var første årgang med dieselmotor for Subaru, så det var en del barnesykdommer. Den nye motoren er bedre på alle måter, både mer lettkjørt og gjerrigere på diesel. Jeg så 3,8 l pr 100 km på displayet her forleden etter å ha kjørt mellom Jönköping og Trollhättan på riksveier med mest 70- og 80-soner (og mange kamerabokser). I tillegg ruller verkstedet nærmest ut den røde løperen når de ser meg, så noe godt kom det da ut av det. :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Nå har de funnet feilen på Touranen. Skruen til strammeren av registerreima var helt løs. Mest sannsynlig en garantisak.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Sånn personlig har jeg ikke hatt motorstopp siden jeg slo hull på bunnpanna i 1981. Min forrige bil kjørte jeg 250 000km med og min nåværende runder 428 000km i disse dager. Kjenner heller ingen som har hatt motorstopp de siste 20 åra!
    Sånn OT: Sjekka bruktverdien på Audien min ved hjelp av Din Sides bruktbilkalkulator. Kom frem til at den var verdt 1300kr!:eek:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.207
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen!

    Takk for mange gode innspill. Det er nesten så man blir litt flau over å starte nye tråder når litt tankelek resulterer i nærmere 100 gode innspill!

    Jeg har sett mye på FINN det siste, og vi hadde oss faktisk en ettermiddagstur og tittet litt på det som stod rundt om kring. Og det er overraskende lite biler som passer til mine behov...

    Nå har min mor kjørt Toyota siden 1995 og jeg siden 2005 - det er vel totalt 26 år uten stopp eller overaskende verkstedregninger, så jeg er veldig skeptisk til å kjøpe andre merker med noen år på baken. Ikke dumt at jeg har et lokalt verksted som kun skrur Toyota også!

    Og - jeg har i grunn skjønt at det er Land Cruiser det må bli. Det er kort og godt drømmebilen - og jeg er faktisk ikke så veldig bekymret for å kjøpe 8-10 år gammel Land Cruiser som har gått 200k+ for et drøyt par hundre tusen. Den har i grunn alt jeg trenger og mer til!

    Mvh
    OMF
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    selv om du sikkert får pepper i ditt valg, tommel opp. Trygt og kjedelig i verdenen til bilforståsegpåentusiastiskeselvmachosistiskeskiftnøkkelflagellanter, men det er helt sikkert ihvertfall en grunn til at du oftere enn andre merker og modeller ser LandCruiser i land med langt mer obscur veistandard og topografi enn her. I praktisk teori kan du være med å starte krig i en LandCruiser.....


    lykke til med parkering.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.414
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Landcruiser er en fanstastisk bil. Hvilken ble det?
    80? 100? Prado?

    Bilder?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn