Et par innlegg i noen tråder inspirerer meg til å starte en diskusjon om denne nye trenden, som en ser mer og mer av, både her og i andre miljøer i andre land.
Det handler om entusiaster som bytter ut ofte veldig dyre "audiofile" høyttalere og oppsett og erstatter disse med høyttalere med høy morofaktor - det er horn, det ligner PA mer enn tradisjonell hifi, det er dynamikk og det er kapasitet.
De som går foran her er gjerne folk som er spesielt opptatt av selve lydopplevelsen, og mindre nøye på hva slags merke som står på utstyret.
Det betyr ikke at de bruker mindre penger på oppsettet, snarere tvert om, men innsatsen legges i høyttalere, subwoofersystemet og romakustikk.
Mange som går denne veien opplever større lytteglede og bedre lydopplevelser, og blir ofte overrasket over hvor bra det ble.
Ofte er slike oppsett kombinert som kino/mediarom, der det i utgangspunktet var tiltenkt bra filmlyd, og kanskje noe reduserte forventninger til hvordan det vil låte på musikk.
Her har jeg to oppsett stående klar til bruk nå om dagen.
Det er filmoppsettet som blir brukt, ikke bare til film, men også til musikk.
Det audiofile systemet med klasse-A og høyttalere med sandfylte kabinettflater blir sjelden kjørt i gang.
Ikke fordi det låter dårlig; på enkelte aspekter så må jeg vel innrømme at det faktisk er bedre, men, filmoppsettet er bare så mye mere engasjerende å lytte til.
Og så kan jeg skru opp uten å tenke på kapasiteten til anlegget, lydnivået tilpasses etter behag og max bestemmes egentlig av ørene.
Lyden opplever jeg som mere engasjerende, som allerede nevnt, og det er vel den viktiske enkeltfaktoren.
Videre er det også mere rått og upolert, på en måte, er opptaket brutalt så blir lyden brutal.
Den kontrollerte spredningen gir et helt annet lydbilde, og definisjonen og plasseringen av lyder er mye mere eksakt.
Smekk og smell i mellomtonen er mere slik at ved demo bør en spille gjennom på lavt nivå først.
Bassen er fysisk og tildels brutal, men kan også være nyansert, spesielt for dynamiske og transiente lyder, slik som trommer.
Og det rare er at lydkarakteren holder seg selv på veldig lavt lydnivå, når en spiller lavt kan en likevel ane dynamikken og kraften i musikken.
Slike morofaktor-oppsett kan ofte ha noen åpenbare lydmessige "egenskaper".
Men enkelte feil er tilgivelige og lett å høre forbi, spesielt hvis det låter engasjerende og er arti å lytte til.
En god måleparameter for hvor bra lyden er, er å observere om det blir brukt.
Forholdsvis enkelt å måle, og veldig avslørende.
Har du selv gått veien fra typiske hifihøyttalere og over til noe med mere dynamikk og mere lyd?
Hvordan er din erfaring med hifi-lyd kontra denne nye retningen?
Kanskje har du helt motsatte erfaringer, og foretrekker mere tradisjonelt utstyr og lydbilde?
Det handler om entusiaster som bytter ut ofte veldig dyre "audiofile" høyttalere og oppsett og erstatter disse med høyttalere med høy morofaktor - det er horn, det ligner PA mer enn tradisjonell hifi, det er dynamikk og det er kapasitet.
De som går foran her er gjerne folk som er spesielt opptatt av selve lydopplevelsen, og mindre nøye på hva slags merke som står på utstyret.
Det betyr ikke at de bruker mindre penger på oppsettet, snarere tvert om, men innsatsen legges i høyttalere, subwoofersystemet og romakustikk.
Mange som går denne veien opplever større lytteglede og bedre lydopplevelser, og blir ofte overrasket over hvor bra det ble.
Ofte er slike oppsett kombinert som kino/mediarom, der det i utgangspunktet var tiltenkt bra filmlyd, og kanskje noe reduserte forventninger til hvordan det vil låte på musikk.
Her har jeg to oppsett stående klar til bruk nå om dagen.
Det er filmoppsettet som blir brukt, ikke bare til film, men også til musikk.
Det audiofile systemet med klasse-A og høyttalere med sandfylte kabinettflater blir sjelden kjørt i gang.
Ikke fordi det låter dårlig; på enkelte aspekter så må jeg vel innrømme at det faktisk er bedre, men, filmoppsettet er bare så mye mere engasjerende å lytte til.
Og så kan jeg skru opp uten å tenke på kapasiteten til anlegget, lydnivået tilpasses etter behag og max bestemmes egentlig av ørene.
Lyden opplever jeg som mere engasjerende, som allerede nevnt, og det er vel den viktiske enkeltfaktoren.
Videre er det også mere rått og upolert, på en måte, er opptaket brutalt så blir lyden brutal.
Den kontrollerte spredningen gir et helt annet lydbilde, og definisjonen og plasseringen av lyder er mye mere eksakt.
Smekk og smell i mellomtonen er mere slik at ved demo bør en spille gjennom på lavt nivå først.
Bassen er fysisk og tildels brutal, men kan også være nyansert, spesielt for dynamiske og transiente lyder, slik som trommer.
Og det rare er at lydkarakteren holder seg selv på veldig lavt lydnivå, når en spiller lavt kan en likevel ane dynamikken og kraften i musikken.
Slike morofaktor-oppsett kan ofte ha noen åpenbare lydmessige "egenskaper".
Men enkelte feil er tilgivelige og lett å høre forbi, spesielt hvis det låter engasjerende og er arti å lytte til.
En god måleparameter for hvor bra lyden er, er å observere om det blir brukt.
Forholdsvis enkelt å måle, og veldig avslørende.
Har du selv gått veien fra typiske hifihøyttalere og over til noe med mere dynamikk og mere lyd?
Hvordan er din erfaring med hifi-lyd kontra denne nye retningen?
Kanskje har du helt motsatte erfaringer, og foretrekker mere tradisjonelt utstyr og lydbilde?