Ultimate SHM-SACDs (....med betydelig WOW-faktor!)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Takk for tips om salget, Espen. Da er Love over Gold bestilt :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Jeg må bare slutte meg til dem som har skrytt av SHM SACD The Singles 1969-1973 av Carpenters. Jeg har bare spilt gjennom halve plata, men jeg må si at jeg aldri har hørt Carpenters låte så bra. Vokal gjengivelsen er forbilledlig. Eneste minus er at den er litt lett i bunn. Kan virkelig anbefales!
    Ja, helt korrekt. Den er litt lett i bunnen. Men det er sånn mastertapene låter, og denne serien er jo "flat transfers from the masters".
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg synes er den største nyheten er at det nå til høsten vil slippes flere Diana Krall SHM-SACD og Platinum-SHM CD. Jeg har allerede forhåndsbestilt.

    Mvh
    Roysen
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Takker så mye for gode tips Espen!
    Har bestillt 10 stk. SHM-SACD i dag av ymse artister. Jeg er i samme gate som deg når det gjelder hva man kan få vridd ut av en cd om avspiller er av "rett kvalitet" så dette blir spennende! Pc duger ikke når man vil ha ut det siste.........

    Mvh.
    SAL
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Takker så mye for gode tips Espen!
    Har bestillt 10 stk. SHM-SACD i dag av ymse artister. Jeg er i samme gate som deg når det gjelder hva man kan få vridd ut av en cd om avspiller er av "rett kvalitet" så dette blir spennende! Pc duger ikke når man vil ha ut det siste.........

    Mvh.
    SAL
    Ja, du har jo en fantastisk spiller å spille dem på.
    Hvilke tittler har du bestilt?

    Syns det er rart at ikke du har kjøpt disse tidligere som har et anlegg som virkelig kan rettferdiggjøre lavere støygulv, bedre oppløsning og bedre dynamikk etc.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Takker så mye for gode tips Espen!
    Har bestillt 10 stk. SHM-SACD i dag av ymse artister. Jeg er i samme gate som deg når det gjelder hva man kan få vridd ut av en cd om avspiller er av "rett kvalitet" så dette blir spennende! Pc duger ikke når man vil ha ut det siste.........

    Mvh.
    SAL
    Ja, du har jo en fantastisk spiller å spille dem på.
    Hvilke tittler har du bestilt?

    Syns det er rart at ikke du har kjøpt disse tidligere som har et anlegg som virkelig kan rettferdiggjøre lavere støygulv, bedre oppløsning og bedre dynamikk etc.
    Takk for det Espen! Jeg har en del SACD fra før og nå som NWO-Master skal avløses av DTR-Master driv og DSD-Master dac passer det jo godt med ett knippe nye kvalitets-SACD!
    Burde som du sier bestillt for lenge siden men bedre sent enn aldri som det heter?

    Ble disse så langt:



    Order Number :
    *******************************************
    COGQ-1009 Josef Suk (Vn) / Beethoven: Violin Sonata No.6 & 9 [Limited Release] [SHM-SACD] [SACD]
    SACD 4286yen Released: October 19, 2011

    COGY-1021 Curtis Fuller / BLUES ETTE [Limited Release] [SACD]
    SACD 4286yen Released: February 22, 2012

    COGY-1104 Shanti / Born To Sing [SHM-SACD]
    SACD 3200yen Released: February 19, 2014

    UCGG-9025 Martha Argerich (P) / Prokofiev: Piano Concerto No.3 / Ravel: Piano Concerto [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: August 24, 2011

    UCGO-9001 Bill Evans / Portrait In Jazz +1 [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: August 25, 2010

    UCGO-9006 Art Pepper / Art Pepper Meets The Rhythm Section [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: October 27, 2010

    UCGO-9013 Miles Davis / Workin' With The Miles Davis Quintet [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: May 25, 2011

    UCGU-9012 Bill Evans / At The Montreux Jazz Festival [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: December 15, 2010

    UIGY-9062 B.B.King / Live at The Regal [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: May 25, 2011

    UIGY-9081 The Rolling Stones / Exile On Main St. [SHM-SACD] [Limited Release] [SACD]
    SACD 4286yen Released: December 14, 2011

    UIGY-9547 Dire Straits / Brothers In Arms [Cardboard Sleeve (mini LP)] [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: April 23, 2014

    WPGR-10002 The Modern Jazz Quartet / The Modern Jazz Quartet Plays No Sun In Venice Original Film Score By John Lewis [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: February 23, 2011


    Payment Method : Credit Card / Debit Card
    *******************************************
    Subtotal : 50346yen
    Shipping : 4390yen
    --------------------------------
    Total : 54736yen


    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.885
    Torget vurderinger
    2
    Det virker komplett forvirrende for meg å forstå hvilke utgaver som "de riktige" utgavene, må jeg tilstå, men har uansett gjort forsøk med å bestille de følgende SMH-SACD:


    Denne lyttet jeg til på Spotify og likte det jeg hørte, så det kan jeg like uansett om den har "feil opphav"....


    Ja, her kan jeg neppe gå feil. Dette må jo være en skryte-utgivelse, så jeg antar det blir en og annen treffer her...?


    Denne er jeg spent på! Dette er muligens den Rainbow-utgivelsen med mest begredelig lyd, tynn, pistrete, bokslyd. Kan de ha maktet å få noe ut av denne, blir jeg imponert!

    Vel, da er det bare å vente. Japan er langt borte, altså! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Japan tror jeg ligger nærmere enn Oslo, regner med at mine ligger i kassa til Onsdag..........:)

    Mvh.
    SAL
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Det virker komplett forvirrende for meg å forstå hvilke utgaver som "de riktige" utgavene, må jeg tilstå, men har uansett gjort forsøk med å bestille de følgende SMH-SACD:


    Denne lyttet jeg til på Spotify og likte det jeg hørte, så det kan jeg like uansett om den har "feil opphav"....


    Ja, her kan jeg neppe gå feil. Dette må jo være en skryte-utgivelse, så jeg antar det blir en og annen treffer her...?


    Denne er jeg spent på! Dette er muligens den Rainbow-utgivelsen med mest begredelig lyd, tynn, pistrete, bokslyd. Kan de ha maktet å få noe ut av denne, blir jeg imponert!

    Vel, da er det bare å vente. Japan er langt borte, altså! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Alt av SHM-SACD er de "riktige". Når det gjelder SHM-CD, er situasjonen annerledes.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Takker så mye for gode tips Espen!
    Har bestillt 10 stk. SHM-SACD i dag av ymse artister. Jeg er i samme gate som deg når det gjelder hva man kan få vridd ut av en cd om avspiller er av "rett kvalitet" så dette blir spennende! Pc duger ikke når man vil ha ut det siste.........

    Mvh.
    SAL
    Ja, du har jo en fantastisk spiller å spille dem på.
    Hvilke tittler har du bestilt?

    Syns det er rart at ikke du har kjøpt disse tidligere som har et anlegg som virkelig kan rettferdiggjøre lavere støygulv, bedre oppløsning og bedre dynamikk etc.
    Takk for det Espen! Jeg har en del SACD fra før og nå som NWO-Master skal avløses av DTR-Master driv og DSD-Master dac passer det jo godt med ett knippe nye kvalitets-SACD!
    Burde som du sier bestillt for lenge siden men bedre sent enn aldri som det heter?

    Ble disse så langt:



    Order Number :
    *******************************************
    COGQ-1009 Josef Suk (Vn) / Beethoven: Violin Sonata No.6 & 9 [Limited Release] [SHM-SACD] [SACD]
    SACD 4286yen Released: October 19, 2011

    COGY-1021 Curtis Fuller / BLUES ETTE [Limited Release] [SACD]
    SACD 4286yen Released: February 22, 2012

    COGY-1104 Shanti / Born To Sing [SHM-SACD]
    SACD 3200yen Released: February 19, 2014

    UCGG-9025 Martha Argerich (P) / Prokofiev: Piano Concerto No.3 / Ravel: Piano Concerto [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: August 24, 2011

    UCGO-9001 Bill Evans / Portrait In Jazz +1 [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: August 25, 2010

    UCGO-9006 Art Pepper / Art Pepper Meets The Rhythm Section [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: October 27, 2010

    UCGO-9013 Miles Davis / Workin' With The Miles Davis Quintet [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: May 25, 2011

    UCGU-9012 Bill Evans / At The Montreux Jazz Festival [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: December 15, 2010

    UIGY-9062 B.B.King / Live at The Regal [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: May 25, 2011

    UIGY-9081 The Rolling Stones / Exile On Main St. [SHM-SACD] [Limited Release] [SACD]
    SACD 4286yen Released: December 14, 2011

    UIGY-9547 Dire Straits / Brothers In Arms [Cardboard Sleeve (mini LP)] [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: April 23, 2014

    WPGR-10002 The Modern Jazz Quartet / The Modern Jazz Quartet Plays No Sun In Venice Original Film Score By John Lewis [SHM-SACD] [Limited Release]
    SACD 4286yen Released: February 23, 2011


    Payment Method : Credit Card / Debit Card
    *******************************************
    Subtotal : 50346yen
    Shipping : 4390yen
    --------------------------------
    Total : 54736yen


    Mvh.
    SAL
    Har vel 3 av de tittlene du her har listet.
    Prøv også Stones "Sticky fingers", det er den definitive utgaven, Imo.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Da skal jeg bestille "Sticky Fingers" også! Det kommer snart inn på lager igjen en del skiver jeg kan tenke meg så da blir den med på neste bestilling.

    Mvh.
    SAL
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788

    Denne er jeg spent på! Dette er muligens den Rainbow-utgivelsen med mest begredelig lyd, tynn, pistrete, bokslyd. Kan de ha maktet å få noe ut av denne, blir jeg imponert!

    Vel, da er det bare å vente. Japan er langt borte, altså! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Er VELDIG spent på dine lytteinntrykk av denne utgivelsen på SHM-SACD.
    Det ser jo ikke så galt ut:
    Album details - Dynamic Range Database

    Men inntrykkene er noe forskjellige:
    SA-CD.net - Rainbow: Long Live Rock 'n' Roll
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.885
    Torget vurderinger
    2
    Har i forbindelse med denne tråden mottatt en del informasjon som peker i retning av at (som vanlig) er ikke dette med digitale kretser en hverdagslig sak. Jeg tolker det dithen at måten SHM-SACD'ne skal avspilles på, favoriserer et ekstremt mindretall av SACD-spillere (i praksis APL og et par andre), som altså evner å lese disse SACD-variantene direkte, uten å legge opp omveier og tilpasninger i det digitale domene.
    Selv bruker jeg en Marantz SA11S3; Marantz selv hevder at denne leser DSD direkte, men jeg har altså fått indikasjon på at fullt så enkelt er det fortsatt ikke. Er det noen digital-wizards her som kan forsøksvis forklare en enkel sjel fra landet hvor skoen trykker med hensyn til avspilling av disse SHM-SACD'ne? For det kan da umulig være slik at noen legger sjela i å gi ut skiver som med rimelig fornuft kan avspilles av ca. 400 menn(esker) på verdensbasis?

    For øvrig må jeg tillegge at jeg ikke er så bekymret for dette; erfaringsmessig er de lymessige utfordringene større i det analoge domenet enn i det digitale. Så dette går nok fint uansett! :)

    Mvh
    Håkon Rognien

    EDIT: Har lagt ut spørsmålsstillingen i teknikktråden, antar vi kan ta den rent tekniske informasjonen der
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    423
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Limited edition re-press på 100 SHM-SACD'er, nedpriset fra 4500yen til 3500yen:

    The Who
    [ SACD ] My Generation [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] The Who Sell Out [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Tommy [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Who's Next [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Quadrophenia [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] The Singles [SHM-SACD] [Limited Release]
    CDJapan : The Who Albums, Blu-rays, DVDs, Books, Magazines, and Discography
    -----------------------------------------
    The Rolling Stones
    [ SACD ] Big Hits (High Tide And Green Grass) [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Their Satanic Majesties Request [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Beggars Banquet [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Through The Past. Darkly (Big Hits Vol.2) [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Let It Bleed [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] STICKY FINGERS [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Exile On Main St. [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Goats Head Soup [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] It's Only Rock 'n Roll [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Black And Blue [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Love You Live [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Some Girls [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Emotional Rescure [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Tattoo You [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Still Life (American Concert 1981) [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Undercover [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Dirty Work [SHM-SACD] [Limited Release]
    CDJapan : The Rolling Stones Albums, Blu-rays, DVDs, Books, Magazines, and Discography
    -----------------------------------------
    DIRE STRAITS
    [ SACD ] Dire Straits [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Communique [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Making Movies [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Love Over Gold [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Alchemy: Dire Straits Live [SHM-SACD] [Limited Release]
    Er dette nye mastere eller er det nypressinger av eldre mastere?
    Kommer de i luxus-innpakning lik platinum-SHM cd'ene?

    mvh
    Knut
    Dette er genuine DSD transfers, kun gjort for denne serien i tidsperioden 2010 - 2013. Unntatt er noen Stones tittler hvor det brukt Bob Ludwig DSD transfers fra 2003 ( ABKCO katalogen)

    Hvilke forpakninger disse kommer i, er pr tiden ikke kjent.
    Kommer i jewel-case ifølge CD-Japan. Da går vi dessverre glipp av den lekre innpakningen på de nye SHM-sacd'ene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Limited edition re-press på 100 SHM-SACD'er, nedpriset fra 4500yen til 3500yen:

    The Who
    [ SACD ] My Generation [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] The Who Sell Out [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Tommy [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Who's Next [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Quadrophenia [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] The Singles [SHM-SACD] [Limited Release]
    CDJapan : The Who Albums, Blu-rays, DVDs, Books, Magazines, and Discography
    -----------------------------------------
    The Rolling Stones
    [ SACD ] Big Hits (High Tide And Green Grass) [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Their Satanic Majesties Request [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Beggars Banquet [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Through The Past. Darkly (Big Hits Vol.2) [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Let It Bleed [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] STICKY FINGERS [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Exile On Main St. [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Goats Head Soup [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] It's Only Rock 'n Roll [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Black And Blue [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Love You Live [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Some Girls [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Emotional Rescure [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Tattoo You [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Still Life (American Concert 1981) [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Undercover [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Dirty Work [SHM-SACD] [Limited Release]
    CDJapan : The Rolling Stones Albums, Blu-rays, DVDs, Books, Magazines, and Discography
    -----------------------------------------
    DIRE STRAITS
    [ SACD ] Dire Straits [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Communique [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Making Movies [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Love Over Gold [SHM-SACD] [Limited Release]
    [ SACD ] Alchemy: Dire Straits Live [SHM-SACD] [Limited Release]
    Er dette nye mastere eller er det nypressinger av eldre mastere?
    Kommer de i luxus-innpakning lik platinum-SHM cd'ene?

    mvh
    Knut
    Dette er genuine DSD transfers, kun gjort for denne serien i tidsperioden 2010 - 2013. Unntatt er noen Stones tittler hvor det brukt Bob Ludwig DSD transfers fra 2003 ( ABKCO katalogen)

    Hvilke forpakninger disse kommer i, er pr tiden ikke kjent.
    Kommer i jewel-case ifølge CD-Japan. Da går vi dessverre glipp av den lekre innpakningen på de nye SHM-sacd'ene.
    Ja, stemmer. Vanlig plastikk covers.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Har i forbindelse med denne tråden mottatt en del informasjon som peker i retning av at (som vanlig) er ikke dette med digitale kretser en hverdagslig sak. Jeg tolker det dithen at måten SHM-SACD'ne skal avspilles på, favoriserer et ekstremt mindretall av SACD-spillere (i praksis APL og et par andre), som altså evner å lese disse SACD-variantene direkte, uten å legge opp omveier og tilpasninger i det digitale domene.
    Selv bruker jeg en Marantz SA11S3; Marantz selv hevder at denne leser DSD direkte, men jeg har altså fått indikasjon på at fullt så enkelt er det fortsatt ikke. Er det noen digital-wizards her som kan forsøksvis forklare en enkel sjel fra landet hvor skoen trykker med hensyn til avspilling av disse SHM-SACD'ne? For det kan da umulig være slik at noen legger sjela i å gi ut skiver som med rimelig fornuft kan avspilles av ca. 400 menn(esker) på verdensbasis?

    For øvrig må jeg tillegge at jeg ikke er så bekymret for dette; erfaringsmessig er de lymessige utfordringene større i det analoge domenet enn i det digitale. Så dette går nok fint uansett! :)

    Mvh
    Håkon Rognien

    EDIT: Har lagt ut spørsmålsstillingen i teknikktråden, antar vi kan ta den rent tekniske informasjonen der
    Dette ble slik jeg ser det ikke helt slik jeg oppfatter at er korrekt. Alle SACD skiver nyter godt av å avspilles i SACD-spillere som konverterer DSD signalet direkte fra DSD til analogt og ikke gjør en digital konvertering først fra DSD til PCM for deretter å konvertere fra PCM til Analog. Det du beskriver har altså ikke noe med om det er en SHM-SACD eller en hvilken som helst annen SACD å gjøre. Det finnes noen produsenter som gjør dette på den foretrukne måten og det er slike spillere man absolutt bør se seg om etter dersom man skal kjøpe en SACD-spiller. Det er disse som vil gi deg best utbytte av lydkvaliteten bak SACD-formatet. APL er nevnt som et eksempel på et merke som lager slike avspillere. Det kjenner jeg ikke til. Mulig det er korrekt. Andre som også gjør det er Meitner Audio, Emm Labs, dCS, MSB, Esoteric, Constellation Audio, Accuphase, CH Precision og Playback Designs. Produsenter av rene DACer som også gjør dette på den foretrukne måten er Light Harmonic, reQuest The Beast og AudioNec, men disse er da rene DACer uten drivverk og kan da kun avspille DSD-filer fra PC og ikke DSD sporte fra en SACD uten at du har rippet dette til en PC. Det finnes også to andre merker som jeg har hørt som avspiller DSD på en fortreffelig måte selv om de gjør en digital konvertering fra DSD til PCM først. Dette er Soulution 746 og Soulution 541 samt Orpheus Labs Privelige og Orpheus Labs Heritage, men slike løsninger er svært sjeldne og jeg vet ikke hva de har gjort for å få dette til men et felles trekk er at de ikke benytter standard DAC chipene til å foreta konverteringen mellom DSD og PCM. I stedet benytter de begge diskret teknologi for å implementere Anagram Technologies patenterte altoritme for å foreta denne konverteringen og DAC chipene konverterer kun fra PCM til analog. Det låter i hvert fall helt fortreffelig.

    Ut fra det jeg leser meg til om den Marantz spilleren din benytter den DAC chiper som ikke er i stand til å konvertere fra DSD til analog direkte og den gjør nok derfor ikke dette på den foretrukne måten. DAC chiper som har denne funksjonaliteten er ofte av det mer kostbare slaget og jeg tror ikke man kan regne med at produkter i priskategorien som den Marantz spilleren hører hjemme i har slik funksjonalitet. DAC chipene som kan gjøre dette er rett og slett for dyre til at de som benytter disse er produkter som koster mer enn Marantz'en din gjør. De rimeligste DACene som gjør dette på den foretrukne måten er så vidt meg bekjent fra Auralic Audio, men de er da rene DACer og har ikke noe innebygget drivverk. Altså kan de da kun benyttes til å avspille DSD filer fra PC.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Er klar over at mye det jeg sa gjelder cd, og ikke sacd. Men som sagt, jeg har også gitt SHM en sjanse på sacd. Jeg kan ikke høre noe revolusjonerende i det hele tatt, snarere motsatt. Har hørt 3 av dem, så jeg innrømmer at grunnlaget er noe tynt. SHM's horrible cd utgivelser bidrar ikke akkurat til noen tiltro heller, for mitt vedkommende. For meg virker dette som et rent profittforetagende rettet på en smart måte mot en spesifikk gruppe kjøpere. Og de er latterlig overpriset! Men, får jeg hørt noen utgivelser som får meg til å skifte syn, skal jeg gjerne innrømme at jeg har tatt feil.
    Hvilke typer SHM skiver er det du ikke får til å lyde bedre enn orginalen? Jeg kjøpte noen SHM-CD skiver for et par år siden og hadde samme opplevelse som deg. Så fikk jeg noten tips fra Espen R her på forumet nå og investerte i en rekke SHM-SACD og Platinum-SHM CD skiver. På disse hører jeg tydelig forskjell mot orginalene selv på laptopen min. Alle helt klart til fordel for SHM skivene med bedre dynamikk, bedre oppløsning og lavere støygulv.

    Mvh
    Roysen
    Jeg har blitt tipset at noen har misforstått det jeg skrev i det siterte innlegget. At det kan misforstås forstår jeg egentlig ikke når jeg leser innlegget, men jeg får vel presiser det jeg mente likevel. Altså har jeg selvsagt ikke fått testet SHM-SACD skiver på laptopen. Den kan jo ikke avspille slike skiver. Det er Platinum-SHM CD skivene jeg nevnte jeg har testet på laptopen og hører godt forskjell på fra orginalene.

    Mvh
    Roysen
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Har i forbindelse med denne tråden mottatt en del informasjon som peker i retning av at (som vanlig) er ikke dette med digitale kretser en hverdagslig sak. Jeg tolker det dithen at måten SHM-SACD'ne skal avspilles på, favoriserer et ekstremt mindretall av SACD-spillere (i praksis APL og et par andre), som altså evner å lese disse SACD-variantene direkte, uten å legge opp omveier og tilpasninger i det digitale domene.
    Selv bruker jeg en Marantz SA11S3; Marantz selv hevder at denne leser DSD direkte, men jeg har altså fått indikasjon på at fullt så enkelt er det fortsatt ikke. Er det noen digital-wizards her som kan forsøksvis forklare en enkel sjel fra landet hvor skoen trykker med hensyn til avspilling av disse SHM-SACD'ne? For det kan da umulig være slik at noen legger sjela i å gi ut skiver som med rimelig fornuft kan avspilles av ca. 400 menn(esker) på verdensbasis?

    For øvrig må jeg tillegge at jeg ikke er så bekymret for dette; erfaringsmessig er de lymessige utfordringene større i det analoge domenet enn i det digitale. Så dette går nok fint uansett! :)

    Mvh
    Håkon Rognien

    EDIT: Har lagt ut spørsmålsstillingen i teknikktråden, antar vi kan ta den rent tekniske informasjonen der
    Dette ble slik jeg ser det ikke helt slik jeg oppfatter at er korrekt. Alle SACD skiver nyter godt av å avspilles i SACD-spillere som konverterer DSD signalet direkte fra DSD til analogt og ikke gjør en digital konvertering først fra DSD til PCM for deretter å konvertere fra PCM til Analog. Det du beskriver har altså ikke noe med om det er en SHM-SACD eller en hvilken som helst annen SACD å gjøre. Det finnes noen produsenter som gjør dette på den foretrukne måten og det er slike spillere man absolutt bør se seg om etter dersom man skal kjøpe en SACD-spiller. Det er disse som vil gi deg best utbytte av lydkvaliteten bak SACD-formatet. APL er nevnt som et eksempel på et merke som lager slike avspillere. Det kjenner jeg ikke til. Mulig det er korrekt. Andre som også gjør det er Meitner Audio, Emm Labs, dCS, MSB, Esoteric, Constellation Audio, Accuphase, CH Precision og Playback Designs. Produsenter av rene DACer som også gjør dette på den foretrukne måten er Light Harmonic, reQuest The Beast og AudioNec, men disse er da rene DACer uten drivverk og kan da kun avspille DSD-filer fra PC og ikke DSD sporte fra en SACD uten at du har rippet dette til en PC. Det finnes også to andre merker som jeg har hørt som avspiller DSD på en fortreffelig måte selv om de gjør en digital konvertering fra DSD til PCM først. Dette er Soulution 746 og Soulution 541 samt Orpheus Labs Privelige og Orpheus Labs Heritage, men slike løsninger er svært sjeldne og jeg vet ikke hva de har gjort for å få dette til men et felles trekk er at de ikke benytter standard DAC chipene til å foreta konverteringen mellom DSD og PCM. I stedet benytter de begge diskret teknologi for å implementere Anagram Technologies patenterte altoritme for å foreta denne konverteringen og DAC chipene konverterer kun fra PCM til analog. Det låter i hvert fall helt fortreffelig.

    Ut fra det jeg leser meg til om den Marantz spilleren din benytter den DAC chiper som ikke er i stand til å konvertere fra DSD til analog direkte og den gjør nok derfor ikke dette på den foretrukne måten. DAC chiper som har denne funksjonaliteten er ofte av det mer kostbare slaget og jeg tror ikke man kan regne med at produkter i priskategorien som den Marantz spilleren hører hjemme i har slik funksjonalitet. DAC chipene som kan gjøre dette er rett og slett for dyre til at de som benytter disse er produkter som koster mer enn Marantz'en din gjør. De rimeligste DACene som gjør dette på den foretrukne måten er så vidt meg bekjent fra Auralic Audio, men de er da rene DACer og har ikke noe innebygget drivverk. Altså kan de da kun benyttes til å avspille DSD filer fra PC.

    Mvh
    Roysen

    Snakket med Alex hos APL ang. tema her og han hadde følgende kommentar som jeg fikk pr. mail:


    Hello Stein,

    SACD or SHM-SACD it does not matter, we are talking about native DSD.

    If DSD will be converted to analog in its native domain or first converted to PCM is a design choice.

    My earlier Esoteric based NWO-M players all converted DSD to PCM prior to analog conversion and sounded absolutely great. There is still information online from customers who compared the NWO-M to top-line examples from EMM Labs, Playback Designs and others that convert DSD directly to analog, but did not sound nearly as good as the "Evil PCM" NWO-M. :)

    Bottom line, it all comes down to implementation. However, some recent developments confirmed for me that pure DSD is the way to go.
    All of the current APL products process DSD in its native domain, and also convert PCM to DSD up to quadruple DSD256 prior to Analog conversion. Our reference DSD-M converter has my own designed DSD to Analog converter that is unique and offers DSD processing of the highest and purest audio quality.

    We are not talking about amazing specifications on paper, we are talking about audio quality as our ears can hear it compared to Pure Analog. It is often funny to me how audiophiles go into endless debates about specifications, and even some buy their equipment based on specifications. At the same time, their ears cannot hear even half of it. :)

    When it comes to Marantz players, from what I know, they always used native DSD to analog conversion. About the Marantz SA11S3 in particular, it uses DSD1792A converters. Those have built in 4 types FIR filters specifically for processing pure DSD without any other processing that destroys the DSD integrity. As I've mentioned before, the FIR filter is one of the best and purest possible approaches for converting DSD to Analog. My own designed converter in the DSD-M is also based on FIR filter. EMM Labs, Playback Designs and all others who process DSD in its native domain also use nothing else but FIR filters, usually built inside an FPGA. :)

    Hope this helps!

    Best wishes,
    Alex Peychev
    APL Hi-Fi, Ltd.


    Mvh.
    SAL
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.885
    Torget vurderinger
    2
    Det virker komplett forvirrende for meg å forstå hvilke utgaver som "de riktige" utgavene, må jeg tilstå, men har uansett gjort forsøk med å bestille de følgende SMH-SACD:


    Denne lyttet jeg til på Spotify og likte det jeg hørte, så det kan jeg like uansett om den har "feil opphav"....


    Ja, her kan jeg neppe gå feil. Dette må jo være en skryte-utgivelse, så jeg antar det blir en og annen treffer her...?


    Denne er jeg spent på! Dette er muligens den Rainbow-utgivelsen med mest begredelig lyd, tynn, pistrete, bokslyd. Kan de ha maktet å få noe ut av denne, blir jeg imponert!

    Vel, da er det bare å vente. Japan er langt borte, altså! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Skivene har ankommet.
    Som vi har sett viste det seg altså at Marantz SA11S3 er en av de spillerne som gjør det "helt rett" med DSD i det digitale domenet, men som nevnt tror jeg uansett de fleste spillerne egentlig har mer å jobbe med på analogsiden, SA11 iberegnet, så jeg er ikke nevneverdig opptatt av akkurat det "problemet".

    Noen av opptakene er mediokre, Rainbow-utgivelsen er penger i dass for så vel utgiver som sluttkjøper, i dette tilfellet meg. Jeg skal rote meg til å høre den side om side med original-LP en av dagene, men uansett om den er bedre enn den, så er den åpenbart tatt fra en elendig master, og da er den utenfor enhver mulighet til redning. Det låter akkurat like elendig som det alltid har gjort.
    Noen av opptakene er også helt latterlig bra. Spesielt får jeg fot for de klassiske opptakene på skryte-utgivelsen, dette er helt ut fantastisk, selv med min billig-spiller, Roysen! :) Det er vel min oppfatning at single layer skivene fra 2L også er helt strålende, men dog vil jeg si at det er noe med atmosfæren i de gamle analogopptakene som er helt makeløst. Jeg har vel knapt hørt digitalgjengivelse akkurat sånn før, selv om jeg må si at enkelte innspillinger vi har kjørt gjennom APL i Fidelitys storstue har vært skjellsettende.
    Nå vil tilfeldighetene det slik at jeg også har hørt nettopp Marantz SA11S3 i det anlegget, side om side med APL-riggen, og la meg bare kort si at det ikke er tilfeldig at jeg kjøpte en SA11S3, selv om den var så latterlig billig! ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Har i forbindelse med denne tråden mottatt en del informasjon som peker i retning av at (som vanlig) er ikke dette med digitale kretser en hverdagslig sak. Jeg tolker det dithen at måten SHM-SACD'ne skal avspilles på, favoriserer et ekstremt mindretall av SACD-spillere (i praksis APL og et par andre), som altså evner å lese disse SACD-variantene direkte, uten å legge opp omveier og tilpasninger i det digitale domene.
    Selv bruker jeg en Marantz SA11S3; Marantz selv hevder at denne leser DSD direkte, men jeg har altså fått indikasjon på at fullt så enkelt er det fortsatt ikke. Er det noen digital-wizards her som kan forsøksvis forklare en enkel sjel fra landet hvor skoen trykker med hensyn til avspilling av disse SHM-SACD'ne? For det kan da umulig være slik at noen legger sjela i å gi ut skiver som med rimelig fornuft kan avspilles av ca. 400 menn(esker) på verdensbasis?

    For øvrig må jeg tillegge at jeg ikke er så bekymret for dette; erfaringsmessig er de lymessige utfordringene større i det analoge domenet enn i det digitale. Så dette går nok fint uansett! :)

    Mvh
    Håkon Rognien

    EDIT: Har lagt ut spørsmålsstillingen i teknikktråden, antar vi kan ta den rent tekniske informasjonen der
    Dette ble slik jeg ser det ikke helt slik jeg oppfatter at er korrekt. Alle SACD skiver nyter godt av å avspilles i SACD-spillere som konverterer DSD signalet direkte fra DSD til analogt og ikke gjør en digital konvertering først fra DSD til PCM for deretter å konvertere fra PCM til Analog. Det du beskriver har altså ikke noe med om det er en SHM-SACD eller en hvilken som helst annen SACD å gjøre. Det finnes noen produsenter som gjør dette på den foretrukne måten og det er slike spillere man absolutt bør se seg om etter dersom man skal kjøpe en SACD-spiller. Det er disse som vil gi deg best utbytte av lydkvaliteten bak SACD-formatet. APL er nevnt som et eksempel på et merke som lager slike avspillere. Det kjenner jeg ikke til. Mulig det er korrekt. Andre som også gjør det er Meitner Audio, Emm Labs, dCS, MSB, Esoteric, Constellation Audio, Accuphase, CH Precision og Playback Designs. Produsenter av rene DACer som også gjør dette på den foretrukne måten er Light Harmonic, reQuest The Beast og AudioNec, men disse er da rene DACer uten drivverk og kan da kun avspille DSD-filer fra PC og ikke DSD sporte fra en SACD uten at du har rippet dette til en PC. Det finnes også to andre merker som jeg har hørt som avspiller DSD på en fortreffelig måte selv om de gjør en digital konvertering fra DSD til PCM først. Dette er Soulution 746 og Soulution 541 samt Orpheus Labs Privelige og Orpheus Labs Heritage, men slike løsninger er svært sjeldne og jeg vet ikke hva de har gjort for å få dette til men et felles trekk er at de ikke benytter standard DAC chipene til å foreta konverteringen mellom DSD og PCM. I stedet benytter de begge diskret teknologi for å implementere Anagram Technologies patenterte altoritme for å foreta denne konverteringen og DAC chipene konverterer kun fra PCM til analog. Det låter i hvert fall helt fortreffelig.

    Ut fra det jeg leser meg til om den Marantz spilleren din benytter den DAC chiper som ikke er i stand til å konvertere fra DSD til analog direkte og den gjør nok derfor ikke dette på den foretrukne måten. DAC chiper som har denne funksjonaliteten er ofte av det mer kostbare slaget og jeg tror ikke man kan regne med at produkter i priskategorien som den Marantz spilleren hører hjemme i har slik funksjonalitet. DAC chipene som kan gjøre dette er rett og slett for dyre til at de som benytter disse er produkter som koster mer enn Marantz'en din gjør. De rimeligste DACene som gjør dette på den foretrukne måten er så vidt meg bekjent fra Auralic Audio, men de er da rene DACer og har ikke noe innebygget drivverk. Altså kan de da kun benyttes til å avspille DSD filer fra PC.

    Mvh
    Roysen

    Snakket med Alex hos APL ang. tema her og han hadde følgende kommentar som jeg fikk pr. mail:


    Hello Stein,

    SACD or SHM-SACD it does not matter, we are talking about native DSD.

    If DSD will be converted to analog in its native domain or first converted to PCM is a design choice.

    My earlier Esoteric based NWO-M players all converted DSD to PCM prior to analog conversion and sounded absolutely great. There is still information online from customers who compared the NWO-M to top-line examples from EMM Labs, Playback Designs and others that convert DSD directly to analog, but did not sound nearly as good as the "Evil PCM" NWO-M. :)

    Bottom line, it all comes down to implementation. However, some recent developments confirmed for me that pure DSD is the way to go.
    All of the current APL products process DSD in its native domain, and also convert PCM to DSD up to quadruple DSD256 prior to Analog conversion. Our reference DSD-M converter has my own designed DSD to Analog converter that is unique and offers DSD processing of the highest and purest audio quality.

    We are not talking about amazing specifications on paper, we are talking about audio quality as our ears can hear it compared to Pure Analog. It is often funny to me how audiophiles go into endless debates about specifications, and even some buy their equipment based on specifications. At the same time, their ears cannot hear even half of it. :)

    When it comes to Marantz players, from what I know, they always used native DSD to analog conversion. About the Marantz SA11S3 in particular, it uses DSD1792A converters. Those have built in 4 types FIR filters specifically for processing pure DSD without any other processing that destroys the DSD integrity. As I've mentioned before, the FIR filter is one of the best and purest possible approaches for converting DSD to Analog. My own designed converter in the DSD-M is also based on FIR filter. EMM Labs, Playback Designs and all others who process DSD in its native domain also use nothing else but FIR filters, usually built inside an FPGA. :)

    Hope this helps!

    Best wishes,
    Alex Peychev
    APL Hi-Fi, Ltd.


    Mvh.
    SAL
    Riktignok er Alex en meget kunnskapsrik mann på mange områder, men jeg tror ikke vi skal forholde oss til ham som om han har fasitsvaret på alle spørsmål. I tillegg er han jo en bransjeaktør som skal selge sine egne produkter, så det er vel ikke tvil om at han har egeninteresse av å promotere teknologi han bruker og de produktene han selv har produsert eller produserer i øyeblikket. Det innlegget som jeg nå siterer oppfatter jeg som ren reklame og burde kanskje hørt hjemme i bransjehjørnet.

    Når det er sagt er jeg helt enig med Alex i at det nok er implementasjonen av filtre som har mest å si for hva som gir best lydmessig resultat. Dette er nok årsaken til at de billigste DAC chipene som resampler fra DSD til PCM før digital til analog konvertering ikke låter like bra som de mer påkostede DAC chipene som konverterer både DSD og PCM direkte fra digital til analog. DAC chipene som resampler er i utgangspunktet laget for produsenter som ønsker å spare penger ved å kun kunne konsentrere seg om å implementere en PCM løsning og filterne som da er laget og innebygget i disse DAC chipene er mest sannsynlig heller ikke de det er lagt mest ressurser i å få best mulig. At Anagram Technologies har kunnet lage en software løsning som gjør dette bedre og dermed har eliminert de lydmessige utfordringene ved en slik resampling tyder også på det samme. Alex skriver dog også at han i dag har blitt overbevist om at pure native DSD er å foretrekke. Så han innrømmer jo at han er enig selv om han først må forsvare sine eldre produkter som da resampler i stedet for å benytte seg av pure native DSD. Forøvrig er det ikke PCM i seg selv som er den store stygge ulven slik Alex gir uttrykk for at han tror jeg mener. I stedet er det den ekstra konverteringen som en resamplingen medfører som er ulven. Alle slike resamplinger med tilhørende filteroperasjoner har effekt på lydresultatet og da ikke til det positive. Det beste vil alltid være å røre signalet så lite så mulig og så få ganger som mulig rent bortsett fra ved upsampling av low res PCM til high res PCM, Dette er en prosess som flytter støyrelaterte artifakter ut av det hørbare området. Derfor regnes denne prosessen ofte som fordelaktig. Å upsample DSD til high res DSD som Alex gjør i sine produkter forstår jeg ikke poenget med, men det kan være av tilsvarende årsaker. Altså at man flytter støyrelaterte artifakter til frekvenser utenfor det hørbare området. Ellers er det heller ikke slik at DSD er mer saliggjørende enn PCM. Av den grunn ser jeg ingen grunn til å resample fra PCM til DSD før digital til analog konverteringen slik Constellation Audio og APL nå gjør i sine nye produkter med alle PCM signaler. dCS, Emm Labs, Meitner Audio og Playback Designs har filtere som tilbyr en slik resampling, men de har ikke låst brukeren til en slik løsning på samme måte som APL og Constellation Audio. En slik resampling fra PCM til DSD før analog til digital konvertering medfører den samme ekstra konverteringen av signalet og dermed de samme lydmessige ulempene som en resampling fra DSD til PCM medfører før konvertering fra digital til analog. Det beste resultatet får man dersom man behandler pure native DSD og pure native PCM som nettopp det uten å resample. Det medfører dog dyrerere løsinger som mange produsenter kanskje kvier seg for å bruke i form av ulike filtre for de ulike formatene i stedet for å kunne bruke kun en type filter for et format.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Det virker komplett forvirrende for meg å forstå hvilke utgaver som "de riktige" utgavene, må jeg tilstå, men har uansett gjort forsøk med å bestille de følgende SMH-SACD:


    Denne lyttet jeg til på Spotify og likte det jeg hørte, så det kan jeg like uansett om den har "feil opphav"....


    Ja, her kan jeg neppe gå feil. Dette må jo være en skryte-utgivelse, så jeg antar det blir en og annen treffer her...?


    Denne er jeg spent på! Dette er muligens den Rainbow-utgivelsen med mest begredelig lyd, tynn, pistrete, bokslyd. Kan de ha maktet å få noe ut av denne, blir jeg imponert!

    Vel, da er det bare å vente. Japan er langt borte, altså! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Skivene har ankommet.
    Som vi har sett viste det seg altså at Marantz SA11S3 er en av de spillerne som gjør det "helt rett" med DSD i det digitale domenet, men som nevnt tror jeg uansett de fleste spillerne egentlig har mer å jobbe med på analogsiden, SA11 iberegnet, så jeg er ikke nevneverdig opptatt av akkurat det "problemet".

    Noen av opptakene er mediokre, Rainbow-utgivelsen er penger i dass for så vel utgiver som sluttkjøper, i dette tilfellet meg. Jeg skal rote meg til å høre den side om side med original-LP en av dagene, men uansett om den er bedre enn den, så er den åpenbart tatt fra en elendig master, og da er den utenfor enhver mulighet til redning. Det låter akkurat like elendig som det alltid har gjort.
    Noen av opptakene er også helt latterlig bra. Spesielt får jeg fot for de klassiske opptakene på skryte-utgivelsen, dette er helt ut fantastisk, selv med min billig-spiller, Roysen! :) Det er vel min oppfatning at single layer skivene fra 2L også er helt strålende, men dog vil jeg si at det er noe med atmosfæren i de gamle analogopptakene som er helt makeløst. Jeg har vel knapt hørt digitalgjengivelse akkurat sånn før, selv om jeg må si at enkelte innspillinger vi har kjørt gjennom APL i Fidelitys storstue har vært skjellsettende.
    Nå vil tilfeldighetene det slik at jeg også har hørt nettopp Marantz SA11S3 i det anlegget, side om side med APL-riggen, og la meg bare kort si at det ikke er tilfeldig at jeg kjøpte en SA11S3, selv om den var så latterlig billig! ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg vet ikke og antok egentlig ikke noe særlig om prisen på din Marantz, Håkon. Det jeg dog så (som var feilaktig) var at den benyttet Burr Browns billigere DAC chiper som resampler DSD til PCM før digital til analog konvertering. Av den grunn antok jeg at dette var en billigere spiller siden de hadde valgt DAC chiper som er laget for å spare penger ved å kun være avhengig av å implementere filtre for PCM. Det var altså årsaken til at jeg trodde spilleren var av en billigere type. Når det viser seg at den ikke benytter disse DAC chipene, men i stedet mer påkosteded DAC chiper som faktisk er laget for high end spillere har jeg ingen formening om at prisen på den spilleren er rimeliig, dyr eller mega dyr. Så beklager feiltagelsen. Det var ikke meningen å rakke ned på spilleren på noe vis. Det var bare en ren deduksjon av fakta (feilaktige sådanne) som medførte en konklusjon som også derfor var feilaktig.

    Mvh
    Roysen
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.885
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke og antok egentlig ikke noe særlig om prisen på din Marantz, Håkon. Det jeg dog så (som var feilaktig) var at den benyttet Burr Browns billigere DAC chiper som resampler DSD til PCM før digital til analog konvertering. Av den grunn antok jeg at dette var en billigere spiller siden de hadde valgt DAC chiper som er laget for å spare penger ved å kun være avhengig av å implementere filtre for PCM. Det var altså årsaken til at jeg trodde spilleren var av en billigere type. Når det viser seg at den ikke benytter disse DAC chipene, men i stedet mer påkosteded DAC chiper som faktisk er laget for high end spillere har jeg ingen formening om at prisen på den spilleren er rimeliig, dyr eller mega dyr. Så beklager feiltagelsen. Det var ikke meningen å rakke ned på spilleren på noe vis. Det var bare en ren deduksjon av fakta (feilaktige sådanne) som medførte en konklusjon som også derfor var feilaktig.

    Mvh
    Roysen
    Ingen fare, Roysen, jeg tok ikke dette personlig! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    De få som har lyttet til den nye SHM-SACD'en av "Countdown to Ecstasy" (1974) er svært imponert over lydkvaliteten. Det høres detaljer som aldri før er hørt og det er masse luft og klarhet.
    Det høres dessverre ut som effekten av dynamisk kompresjon.

    Er det noen som kan fikse en dynamikk-analayse av nevnte utgivelse?
    :rolleyes:

    Mener du å si at dynamisk kompresjon låter svært bra? Hvorfor er vi da så veldig i mot dette fenomenet? Dersom dynamisk komprimert musikk låter som Espen beskriver skal i hvert fall jeg lete etter masse dynamisk komprimert musikk.

    Ut fra det du beskriver kan det nesten virke som om du mener at det man egentlig bør gjøre er å måle om CD'en måler bra. Om den låter bra betyr ingenting. Jeg må nesten spørre om du benytter CDer til å lytte til eller til å måle på?

    Spøk til side. Til syvende og sist ender vi vel opp med at dynamisk komprimert musikk ikke låter spesielt bra og at det er derfor vi er i mot fenomenet. At det skulle være slik at det Espen beskriver ligner på hvordan dynamisk komprimert musikk låter kan jeg da bare få til at ikke stemmer samme hvordan jeg snur og vender på det.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Sammenlign gjerne med ur-CD'en fra 1985:
    Album details - Dynamic Range Database
    Album list - Dynamic Range Database

    Mild dynamisk kompresjon vil løfte smådetaljer høyere i lydbildet, slik at det hele kan låte "nærmere" og mer "detaljert". Utgivelser på Stockfisch er kroneksempelet på hvordan det låter.
    Lyden fra Stockfish platene har jeg aldri sagt ett positivt ord om. Derimot var vel jeg den første her på forumet som snakket nord og ned om Stockfish-soundet da de første SACD'ene kom rundt 2003-04.

    Gå for all del ikke glipp av Steel Dan utgivelsen, den er superb! Mange mener den er bedre enn original vinylen også.

    Asbjørn, når du lytter til original CD'en av Brothers in Arms og sporet "So far away" med DR 20, er dette det mest dynamiske du har hørt av hermetisert musikk? jeg snakker opplevd dynamikk….?
    Låter "So far away" betydelig mer dynamisk enn f.eks Eagels "New Kid in town" (DR 13) på original vinyl eller den beste CD?

    Jeg prøver å få deg til å gjøre noe du knapt ikke har gjort før her på forumet: å snakke om opplevd lydkvalitet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.753
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er på reise hele uken, men skal prøve å ta utfordringen din når jeg er tilbake hjemme. Vil høre på de to sporene du nevner før jeg synser for mye om dem. Ut fra hukommelsen tror jeg ikke noen av dem kvalifiserer som "mest dynamiske jeg har hørt". Forøvrig handlet vel det innlegget du nettopp siterte om opplevd lydkvalitet, ref Stockfisch.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Er på reise hele uken, men skal prøve å ta utfordringen din når jeg er tilbake hjemme. Vil høre på de to sporene du nevner før jeg synser for mye om dem. Ut fra hukommelsen tror jeg ikke noen av dem kvalifiserer som "mest dynamiske jeg har hørt". Forøvrig handlet vel det innlegget du nettopp siterte om opplevd lydkvalitet, ref Stockfisch.
    Jeg kjøpte 2 Stockfish SACD'er på den tiden da disse ble hotte; en "best of" sampler og en annen med en gitarspillende fyr. Begge hadde en utpreget produsert sound, en slags "larger than life" sound, produsert syntetisk HiFi sound.
    Nei, gi meg heller lavbusjetts analogt innspilte barneplater fra 70-tallet, disse er langt mer HiFi i lyden (les;ekte).

    Det er ingen hemmelighet at i mine ører er Brothers in Arms en temmelig flat plate, rent dynamisk. Og det er grunner til det.
    Fra microfoner i studio til ferdig CD plate var denne produksjonen gjennom for mange A/D og D/A konverteringer med datidens upresise konvertere målt opp mot dagens standard.
    Det er uomtvistelig at den menneskelige hørsel er svært sensitiv for det som skjer i tidsdomenet. Transienter og hvordan transienter gir fart til musikken, er et eksempel på det. Dårlige konvertere med høyt bidrag av jitter med dertil forsyvning i tidsdomenet. Jeg husker spesielt godt da jeg handlet inn min første CD spiller i 1985 hvor jeg unngikk å spille up-tempo og rytmisk musikk, fordi det hørtes ut som den musikken jeg kjente så godt til gjennom Lp-platene ble spilt i langsom kino, eller "under vann" på CD spilleren. Sånn hørtes det ut. Det gikk bedre med rolige ballader og sånt.

    Så hvis du tok "Brothers in arms" og kjørte den igjennom flere A/D og D/A konverteringer av den typen convertere som var på markedet rundt 1984, kun for moro skyld, så ville du hørt at dynamikken låt enda flatere og lyden enda mer upresis i transientene i forhold til den versjonen som kom i 1985 på CD. Men så til selve poenget: Men med uforandret DR numbers! (eller minimal endring).

    Poenget mitt er at DR-tallene nødvendigvis ikke sier så mye om opplevd dynamikk i musikken, sånn som vi hører dynamikk i musikk IRL.
    Hotel California med Eagels og låta "New Kid in town" er glimrende innspilt når vi snakker pop/rock. Den ble innspilt på den tiden da analog studioteknologi "peaket" i kvalitet. Lydstudioene frem til ca 1979-80 kappet om å tilby den beste lyden gjennom state-of-the-art mixeconsoller, tape maskiner, kompressorer etc. Etter 1980 snudde ting igjen og bransjen ble på en måte enig om at det ikke var HiFi-lyd som var den handlende faktoren blant platekjøperne.
    Hotel California har forbilledlig transientgjengivelse, noe som godt høres på "New Kid in town". Lyden er dessuten ren, klar og har den typiske analoge fyldigheten.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Asbjørn, når du lytter til original CD'en av Brothers in Arms og sporet "So far away" med DR 20, er dette det mest dynamiske du har hørt av hermetisert musikk? jeg snakker opplevd dynamikk….?
    Låter "So far away" betydelig mer dynamisk enn f.eks Eagels "New Kid in town" (DR 13) på original vinyl eller den beste CD?

    Jeg prøver å få deg til å gjøre noe du knapt ikke har gjort før her på forumet: å snakke om opplevd lydkvalitet.
    Hvilken CD utgivelse tenker du på her?
    Denne? Album details - Dynamic Range Database
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Asbjørn, når du lytter til original CD'en av Brothers in Arms og sporet "So far away" med DR 20, er dette det mest dynamiske du har hørt av hermetisert musikk? jeg snakker opplevd dynamikk….?
    Låter "So far away" betydelig mer dynamisk enn f.eks Eagels "New Kid in town" (DR 13) på original vinyl eller den beste CD?

    Jeg prøver å få deg til å gjøre noe du knapt ikke har gjort før her på forumet: å snakke om opplevd lydkvalitet.
    Hvilken CD utgivelse tenker du på her?
    Denne? Album details - Dynamic Range Database
    F.eks, eller original Lp…whatever av ukomprimerte utgivelser
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ok, takk. Har jo LP men har alltid lurt på hvilken CD utgave jeg skulle se etter.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Ok, takk. Har jo LP men har alltid lurt på hvilken CD utgave jeg skulle se etter.
    Etter som jeg vet finnes ikke noen fullgod CD utgave. DVD-A og japanske SACD (Warner hybrid disc) har best resolution av digitaldiscene, men dessvere noe komprimert. Men relativt ok i lyden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.753
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er uomtvistelig at den menneskelige hørsel er svært sensitiv for det som skjer i tidsdomenet.
    Mange gode poenger, men det siterte er vel alt annet enn uomtvistelig, mener jeg. Generelt er vel "conventional wisdom" at øret først og fremst fungerer som en frekvensanalysator, og at det skal ganske mye frekvensavhengig fasedreining (gruppeforsinkelse, avvik i tidsdomenet) til før det blir hørbart. Vi snakker gjerne 2-3 ms som hørbarhetsterskel for gruppeforsinkelse i en monokilde. Hvis det handler om tidsdifferanse mellom to kanaler kan vi nok oppfatte mye mindre tidsavvik enn det, men de mekanismene du beskriver vil påvirke begge kanaler ganske likt. Jitter vil først og fremst skape analog forvrengning, ettersom hvert målepunkt på en bølgeform forskyves littegranne i tid og skaper en litt forvridd analog bølgeform når denne rekonstrueres i DAC. Det er ingen sjanse for at vi kan høre digitalt jitter direkte som tidsvariasjoner, når det gjerne er på pico- og nanosekundnivå. Likevel har jeg en slags teori om at vi oppfatter transienter asymmetrisk, med større følsomhet for det som skjer på den ledende flanken (anslaget) enn i utklingningen. Dette har jeg ikke god dokumentasjon på, så hvis du vet om noen som har skrevet om det temaet er jeg interessert.

    En enkel måte å kjøre DR-tallet opp eller ned på, uten egentlig å endre opplevd dynamikk noe særlig, er forøvrig å legge trommene litt høyere eller lavere i miksen. Jeg har eksempler på alternative utgaver av samme innspilling som for meg låter ganske likt, men som gir ganske ulike resultater i DR Meter eller tilsvarende. Hør etter litt nøyere, og eneste forskjell er at stortrommen er dratt ned noen dB relativt til vokalen. DR-tallet er bare en måte å grovsortere på. Er det tuklet med innspillingen, eller er det ikke tuklet med den?

    Opplevd dynamikk handler mer om "plutselighet" i makrodynamikken. Et mykt pianissimo, etterfulgt av et paukedrønn, og man skvetter ut av stolen med hjertebank. Spør Sluket.

    Dette er et stort og interessant tema, men det er nok off topic i denne tråden.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Det er uomtvistelig at den menneskelige hørsel er svært sensitiv for det som skjer i tidsdomenet.
    Opplevd dynamikk handler mer om "plutselighet" i makrodynamikken. Et mykt pianissimo, etterfulgt av et paukedrønn, og man skvetter ut av stolen med hjertebank. Spør Sluket.
    Spør du meg, så handler opplevd dynamikk vel så mye om plutselighet i microdynamikken. Og det er her DSD har sin force, Imo. Og spesielt SHM-SACD er konge på dynamisk kontrast, slik jeg hører det.
    Men for virkelig å høre dette er det et must at anlegget ditt totalt har et lavt støygulv, Imo.

    Jeg må bare ta denne:
    I 2010 kom 10cc "Original Soundtrack" ut på SHM-SACD, mastret fra japanske analoge copy tapes. Jeg elsker denne.
    i 2013 kom 10cc "Original Soundtrack" ut på Platinum SHM-CD*, men denne gangen fikk japanerne mastret fra original britiske mastertapes, gjort av FX Copyroom i London, samme studio som har gjort mange SHM-SACD'er, blant annet alt av Stones.

    Kjennere sier at denne SHM-CD'en er den overlegent beste CD utgivelsen av dette albumet.
    Jeg har begge, både den nye Platinum SHM-CD'en og SHM-SACD'en. Tonalt sett er de ganske identiske, men micro dynamikken og dynamisk kontrast er definitivt bedre på SACD'en. Og på dette albumet er det et par spor som er virkelig up-tempo og ideelle for å teste micro-dynamikk.
    Men det som er mest betydningsfult for meg er at jeg blir klart mer involvert i musikken via SACD'en. Når jeg spiller CD'en (som er god) får jeg fort lyst til å switche tilbake til SACD'en.

    Platinum SHM-CD* = DSD 5,6MHz konvertert til 24/176 PCM, ned til 16/44.1 (CD formatet) Dette er gjort av JVC creative media i Japan.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.468
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Likevel har jeg en slags teori om at vi oppfatter transienter asymmetrisk, med større følsomhet for det som skjer på den ledende flanken (anslaget) enn i utklingningen. Dette har jeg ikke god dokumentasjon på, så hvis du vet om noen som har skrevet om det temaet er jeg interessert.

    En enkel måte å kjøre DR-tallet opp eller ned på, uten egentlig å endre opplevd dynamikk noe særlig, er forøvrig å legge trommene litt høyere eller lavere i miksen. Jeg har eksempler på alternative utgaver av samme innspilling som for meg låter ganske likt, men som gir ganske ulike resultater i DR Meter eller tilsvarende. Hør etter litt nøyere, og eneste forskjell er at stortrommen er dratt ned noen dB relativt til vokalen. DR-tallet er bare en måte å grovsortere på. Er det tuklet med innspillingen, eller er det ikke tuklet med den?

    Opplevd dynamikk handler mer om "plutselighet" i makrodynamikken. Et mykt pianissimo, etterfulgt av et paukedrønn, og man skvetter ut av stolen med hjertebank. Spør Sluket.
    Det første temaet ditt mener jeg er beskrevet i Master handbook of Acoustics, versjon 5. Der er det en seksjon som beskriver hørselsfunksjonen, og din teori ligner på noe de beskriver der. (Dette tar jeg fra hukommelsen, så ta det med en liten klype salt. - kanskje leste jeg det en annen plass). For eksempel er det slik at den først ankommende lyden (til øret) bestemmer lokasjonen til en lyd. (Dersom man deretter flytter lydkilden sideveis mens tonen holdes så vil ikke øret være spesielt sensitiv ift denne forflytningen. Ved større avstandsendringer får man selvsagt Doppler effekter)

    Det er for øvrig interessant det du beskriver ift nivået på trommer i innspillinger. Personlig synes jeg at nivået på bassgitar og basstrommer (+ litt vedr resten av slagverket) ofte er det som mikses for lavt i en plateutgivelse ift hvordan dette gjøres live på konserter. Dersom man selv prøver å kompensere for dette ved å heve nivået i bunnen så sitter man ofte igjen med at man også grøter til nedre del av mannsstemmer osv.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Det er for øvrig interessant det du beskriver ift nivået på trommer i innspillinger. Personlig synes jeg at nivået på bassgitar og basstrommer (+ litt vedr resten av slagverket) ofte er det som mikses for lavt i en plateutgivelse ift hvordan dette gjøres live på konserter. Dersom man selv prøver å kompensere for dette ved å heve nivået i bunnen så sitter man ofte igjen med at man også grøter til nedre del av mannsstemmer osv.
    Her er et eksempel:
    Smokie "Think of Me" fra Bright Lights and back alleys. (1977)

    Her er trommene eksemplarisk mixet inn i lydbildet. Spesielt forholdet mellom basstromma og resten av trommesettet skaper den helt riktige dynamikken. Og dette låter dynamisk! Prøv den på hjemmeanlegget (DR 14) og sammenlig opplevd dynamikk med Dire Straits "So far away" ved å spille før/etter.

    Igjen, den er innspilt i den tidsperioden da analogt peaket i kvalitet og transientgjengivelsen er superb!

    Youtube videoen er studioversjonen, ikke consert som bildet kan indikere.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.753
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, når du lytter til original CD'en av Brothers in Arms og sporet "So far away" med DR 20, er dette det mest dynamiske du har hørt av hermetisert musikk? jeg snakker opplevd dynamikk….?
    Låter "So far away" betydelig mer dynamisk enn f.eks Eagels "New Kid in town" (DR 13) på original vinyl eller den beste CD?
    OK; nå har jeg hørt litt på dem. Original CD i begge tilfeller. For mine ører er det ikke et øyeblikks tvil om at Dire Straits er en mye mer dynamisk innspilling. Hør på hvordan skarptrommen smekker til ut av ingenting, eller hvordan bassen og gitaren stikker ut i lydbildet. Det er store dynamiske kontraster her mot en veldig stille bakgrunn. Lydteknikeren var ikke redd for å bruke den tilgjengelige dynamikken i CD-mediet. I sammenligning låter Eagles litt komprimert med bass og trommer som ligger mer integrert i et fyldigere lydbilde. Her har man gått for en mer "organisk" sound. Begge låter veldig bra, men det er to helt ulike produksjoner. Hvis du mener at "New Kid in Town" låter like dynamisk som "So Far Away", må jeg nesten be deg om å høre på dem en gang til, eller forklare hva du legger i begrepet dynamikk.

    Er "So Far Away" det mest dynamiske jeg har hørt? Nei, langt ifra. Dette er ganske store mikrodynamiske kontraster, men f eks spor som "My Captain" og "Cold Weather Blues" på Muddy Waters' "Folk Singer" røsker enda mye hardere. Der gjør stemmen til Muddy store dynamiske sprang fra hvisking til full utblåsning, med bare en akustisk gitar som komp. Det er såpass mye reverb og båndsus på opptaket at bakgrunnen aldri blir helt stille, men det er likevel mitt favoritteksempel på hva dynamikk handler om. I dette tilfellet snakker vi om makrodynamikk, siden de dynamiske kontrastene er mellom forskjellige partier av musikken, ikke mellom anslag og utklingning på samme tone. Mye klassisk musikk har også dynamikk opp mot dette nivået eller enda høyere.

    Bølgeformer av de fire sporene jeg nevnte, sånn i forbifarten:

    Overview dynamics.gif


    Ja, jeg hørte på dem før jeg så på bølgeformene, men dette stemmer veldig godt overens med hva jeg hører.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.806
    Antall liker
    3.332
    Asbjørn, når du lytter til original CD'en av Brothers in Arms og sporet "So far away" med DR 20, er dette det mest dynamiske du har hørt av hermetisert musikk? jeg snakker opplevd dynamikk….?
    Låter "So far away" betydelig mer dynamisk enn f.eks Eagels "New Kid in town" (DR 13) på original vinyl eller den beste CD?
    OK; nå har jeg hørt litt på dem. Original CD i begge tilfeller. For mine ører er det ikke et øyeblikks tvil om at Dire Straits er en mye mer dynamisk innspilling. Hør på hvordan skarptrommen smekker til ut av ingenting, eller hvordan bassen og gitaren stikker ut i lydbildet. Det er store dynamiske kontraster her mot en veldig stille bakgrunn. Lydteknikeren var ikke redd for å bruke den tilgjengelige dynamikken i CD-mediet. I sammenligning låter Eagles litt komprimert med bass og trommer som ligger mer integrert i et fyldigere lydbilde. Her har man gått for en mer "organisk" sound. Begge låter veldig bra, men det er to helt ulike produksjoner. Hvis du mener at "New Kid in Town" låter like dynamisk som "So Far Away", må jeg nesten be deg om å høre på dem en gang til, eller forklare hva du legger i begrepet dynamikk.
    Asbjørn, det er bare å konstatere at du og jeg har veldig ulik oppfattelse av hva dynamikk i musikk er. For meg henger opplevelsen av dynamikk nøye sammens med hurtig og korrekt transientgjengivelse.
    Hva er dynamikk for meg? Kan være så mangt. Men bare å lytte til et slagverk ene og alene IRL fra forsiktig tromming til full pupp på skarptrommer og cymbaler får de fleste til å skjønne at selv det beste av dagens innspillings- og avspillingsutstyr ikke er i nærheten av å gjengi dynamikk slik dynamikk oppleves IRL.

    Muddy Waters Folk Singer forvrenger en del i kraftige partier. I tillegg er musikken druknet i reverb. Hey schoolgirl/my little schoolgirl (husker ikke helt tittelen) er jo direkte komisk å lytte til. Steve Hoffman har sagt at denne platen er "grusom" og at han gjerne hadde re-mixet den uten reverb, men får ikke lov av plateselskapet. Platebransjen har en ide om at all delta-blues skal tilsettes masse reverb, for da låter det "riktig".

    Men hvor denne ideen om masse reverb stammer fra, er ikke godt å si. Jeg tror neppe at Robert Johnson hadde en forestilling om at delta-blusen skulle druknes i reverb da han satt og klimpret på bredden av Mississippi.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.753
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, enig i at det er plagsomt mye reverb på "Folk Singer", radiorørene i mikrofonforsterkeren går i vreng når han kauker til som verst, og båndsusen kunne godt ligget en god del lavere. Men dynamikken, altså kontrasten mellom svakt og sterkt, er det ikke noe å si på. For meg er ikke dynamikk "så mangt", men nettopp den ene tingen. I tillegg er det mange andre faktorer som gjør at man liker eller ikke liker en innspilling, men diskusjon blir meningsløst hvis vi kan gjøre som Humpty Dumpty og la ethvert ord bety hva som helst.

    "I don't know what you mean by 'glory,' " Alice said.
    Humpty Dumpty smiled contemptuously. "Of course you don't—till I tell you. I meant 'there's a nice knock-down argument for you!' "
    "But 'glory' doesn't mean 'a nice knock-down argument'," Alice objected.
    "When I use a word," Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, "it means just what I choose it to mean—neither more nor less."
    "The question is," said Alice, "whether you can make words mean so many different things."
    "The question is," said Humpty Dumpty, "which is to be master—that's all."

    Alice was too much puzzled to say anything, so after a minute Humpty Dumpty began again. "They've a temper, some of them—particularly verbs, they're the proudest—adjectives you can do anything with, but not verbs—however, I can manage the whole lot! Impenetrability! That's what I say!"
    En litt mer konvensjonell betydning av musikalsk dynamikk:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamics_(music)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn