Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.562
    Antall liker
    12.697
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har drevet og parkert en Merc S-klasse i tyske, franske og italienske parkeringshus i en årrekke. Ikke en skrape - men heller ingen oppgave for en sjåfør med svake nerver. Og man må bare akseptere at en del parkeringsmuligheter må man bare la gå fra seg. Ble lei av det til slutt, særlig siden vi sjeldent var mer enn 2 i bilen.
    Hvis du først skal ha en mærsje som er både god å kjøre og fin å parkere med, så skal du ha Mercedes Vito. Det er godbil å parkere, det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.148
    Antall liker
    10.823
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I morrohjørnet i dag? Lest de siste meningsmålingene for FrP kanskje? :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Hvordan gikk det dette Gjestemedlem? Tatt steget og prøvd en? 😜
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvordan gikk det dette Gjestemedlem? Tatt steget og prøvd en? ������
    Nei, kommer nok ikke til å gjøre det med det første heller. Om jeg skulle ende opp med å kjøpe en tror jeg ikke det er noe poeng i å prøvekjøre heller all den tid det ikke finnes et eneste alternativ. Dvs. en elbil med rekkevidde stor nok til at den kan fungere som eneste bil.

    Alle de andre ligger rundt 20 mil +- litt . Og med vinter og litt slitt batteri betyr det jo at man kun kan bevege seg i en radius av 5-6 mil fra heimen uten å måtte lade. Det er egentlig som ikke å ha en bil til annet enn å kjøre på jobb og butikk med.

    Spørsmålet mitt er utelukkende økonomisk. Vil jeg blakke meg totalt og øke gjelden for en bil? 750K er sykt mye for en bil, selv om den er aldri så grom. Så det er nok slike kvaler jeg sliter med, ikke om den er fin å kjøre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å se om det skjer noe med statsbudsjettet angående ladbare hybrider. Syntes forslaget til V om å øke driftstoffutgiftene er tullete, men en økning av prisen på fossile nybiler mens man samtidig reduserer prisen for ladbare hybrider støtter jeg. Da bruker man gulrot framfor pisk og straffer ikke eksisterende bileiere.

    Model X blir forresten forsinket og artikkelen forklarer også hvorfor Model 3 drøyer:
    Derfor utsettes den nye Tesla model X - DN.no

    http://www.dinside.no/931351/tesla-model-x-utsatt-igjen
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Ca 670 Gjestemedlem. Da har du det du trenger. Inkl drift på alle 4. Med utgiftene du sparer på annet fjas tilsvarer det vel en bil til noe rundt 550.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Skjønner ikke hvorfor en 2-tonns bil skal få skattefordeler grunnet miljøvennlighet. 2 tonn krever masse energi å forflytte.

    Innfør moms på alle elbiler tyngre enn 1200 kg. De har da fortsatt mindre avgifter enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skjønner ikke hvorfor en 2-tonns bil skal få skattefordeler grunnet miljøvennlighet. 2 tonn krever masse energi å forflytte.

    Innfør moms på alle elbiler tyngre enn 1200 kg. De har da fortsatt mindre avgifter enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.
    ''

    Litt av poenget med avgiftsfritak bør vel være til å stimulere til at en strømdreven bil kan være et alternativ som eneste bil. (og ikke bare konebil, jobbil, bil nr. 2-3 etc) Siden det ikke eksisterer en eneste bil i dag under 1200kg som tilfredsstiller slike kriterier er vel slike tanker bare tåpelige og destruktive.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    2 tonn krever masse energi å forflytte? Det krever ca en femtedel av en tilsvarende på bensin far.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Skjønner ikke hvorfor en 2-tonns bil skal få skattefordeler grunnet miljøvennlighet. 2 tonn krever masse energi å forflytte.

    Innfør moms på alle elbiler tyngre enn 1200 kg. De har da fortsatt mindre avgifter enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.
    ''

    Litt av poenget med avgiftsfritak bør vel være til å stimulere til at en strømdreven bil kan være et alternativ som eneste bil. (og ikke bare konebil, jobbil, bil nr. 2-3 etc) Siden det ikke eksisterer en eneste bil i dag under 1200kg som tilfredsstiller slike kriterier er vel slike tanker bare tåpelige og destruktive.
    Så la oss sette grensa litt høyere da. 1600kg. Lettere biler er mer miljøvennlig. De har også større rekkevidde. Og gjør mindre skade ved kollisjoner.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    skulle stått elbil.

    Nå gir jeg opp... Hva om vi sa at vi innførte avgift på alle elbiler som ikke kan kjøres Tromsø Berlin uten å bruke ei uke på lading...? 😜

    (Edit)
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Slik avgift finnes i dag. på alle biler med forbrenningsmotor.

    Alle elbiler slipper slik skatt. Jeg ser ingen grunn til at alle elbiler skal slippe moms i tillegg. Fornuftige elbiler fortjener momsfritak, ikke luksusbilene.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Det er ikke en luksusbil, det er den første brukbare elbilen. Resten er bare tant og fjas, som en kan kjøre på butikken med. At den ser brukbar ut er bare en bonus.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Slik avgift finnes i dag. på alle biler med forbrenningsmotor.

    Alle elbiler slipper slik skatt. Jeg ser ingen grunn til at alle elbiler skal slippe moms i tillegg. Fornuftige elbiler fortjener momsfritak, ikke luksusbilene.

    Tesla er per i dag den eneste velfungerende elbilen, og er slik sett den eneste som fortjener avgiftsfritaket. Resten er kun egnet som bil nr. 2 for folk som kjøper den utelukkende for å spare penger.

    Før eller siden blir det nok produsert elbiler i steinerskoleegmentet som kan brukes til noe, men det tar mange år ennå.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.566
    2 tonn krever masse energi å forflytte? Det krever ca en femtedel av en tilsvarende på bensin far.
    Forklar dette, er du snill. To tonn er to tonn om bilen har elektrisk motor eller en annen type motor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke hvorfor en 2-tonns bil skal få skattefordeler grunnet miljøvennlighet. 2 tonn krever masse energi å forflytte.

    Innfør moms på alle elbiler tyngre enn 1200 kg. De har da fortsatt mindre avgifter enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.

    To tonn er to tonn, men det aller meste av energien brukes til å flytte på den massen. I motsetning til en forbrenningsmotor, hvor det aller meste av energien går tapt som varme. Mitt gjennomsnittsforbruk hittil er 0,201 kWh/km. Det er like mye energi som i 0,2 liter fossilt drivstoff på mila. Vis meg en to-tonns bensinbil som bruker 0,2 på mila, gjerne også med 420 hk og evne til å gjøre 0-100 på 4 sek, og så kan vi diskutere "likebehandling".
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Denne beskrivelsen er jo like teit som om jeg hadde koblet en generator og batteribank til dieselmotoren min, og vært strålende fornøyd med å kun lese av 0,201kwh/km ut fra batteriet. Masse er masse ja..
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.994
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    "Mer effekt øker hastighet på langsidene. Mindre vekt øker hastigheten over hele banen" Colin Chapman
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.566
    Teslaen har et forbruk ned mot det som et moderne, fullastet vogntog har. (50 tonn/4.5-5 l/mil)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne beskrivelsen er jo like teit som om jeg hadde koblet en generator og batteribank til dieselmotoren min, og vært strålende fornøyd med å kun lese av 0,201kwh/km ut fra batteriet. Masse er masse ja..
    ???

    Vi kan godt regne på virkningsgrader fra vannreservoar til bakhjul, eller fra kullkraftverk for den del, men det blir i alle tilfeller mye mer effektivt enn hva du får ut av en forbrenningsmotor i samme type kjøring. Selv om vi går ut fra ren og ufortynnet kullkraft (og det er ikke i nærheten av å være tilfelle i virkeligheten), så er CO2-utslippet og energiforbruket på nivå med en forbrenningsmotor som drar ca 0,3 liter på mila. I virkeligheten er det et betydelig kraftoverskudd i Skandinavia, så det er mer realistisk å anta at det er vannkraft i stikkontakten. Da har du en ekstremt effektiv overføring hele veien fra vannmagasinet til bakhjulene.

    Du må også huske at denne tingen har regenerativ bremsing. Når du først har akselerert den massen opp til ønsket hastighet bærer du energien med deg som bevegelsesenergi. Når det så er på tide å redusere farten igjen vil motoren fungere som generator og putte en stor del av energien tilbake på batteriet. Den energien er også proporsjonal med masse, så man henter tilbake mye mer energi ved regen i en tung bil enn i en lett.

    Det kan man enklest se fra forbrukstallene i en Nissan Leaf. Amerikanske EPA målte den til 765 kJ/km, eller 0,212 kWh/km. I samme testsyklus bruker en Model S 0,238 kWh/km. Så liten er forskjellen ved å dra på de ekstra kiloene, og mye av den forskjellen handler egentlig om større klimaanlegg og andre strømforbrukere.

    Det er greit å være misunnelig, men vi bør først få vekk alle biler som går på fossilt brennstoff fra veiene før vi skal bekymre oss noe særlig over hvilke elbiler som er mest energiøkonomiske. De er alle mye mer effektive enn sammenlignbare fossilbiler, uansett hvordan man regner.

    Apropos sammenligningen med vogntoget: Jeg tipper de tallene gjelder for konstant 90 km/t, som er et ganske normalt driftspunkt for et vogntog. Mine forbrukstall er en blanding av alt fra bykjøring til motorvei i hastigheter godt over fartssperren på vogntoget.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.566
    Tallene for vogntog er gjennomsnittstall med full last, ifølge min sønn yrkessjåføren. Ellers så er det jo ingen tvil om at en el.motor har høyere virkningsgrad enn en forbrenningsmotor.
    Dessuten bør levetiden på en el. være mye lenger. På min arbeidsplass hadde/har vi en 4000 kW motor som varte i ca. 30 år, med en driftstid på nærmere 100% Et tordenvær med påfølgende krøll i forriglingsløyfer i smøresystemet kverket den.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tallene for vogntog er gjennomsnittstall med full last, ifølge min sønn yrkessjåføren. Ellers så er det jo ingen tvil om at en el.motor har høyere virkningsgrad enn en forbrenningsmotor.
    Dessuten bør levetiden på en el. være mye lenger. På min arbeidsplass hadde/har vi en 4000 kW motor som varte i ca. 30 år, med en driftstid på nærmere 100% Et tordenvær med påfølgende krøll i forriglingsløyfer i smøresystemet kverket den.
    Så får vi se hvordan det går med batteriene etter noen år :eek:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tallene for vogntog er gjennomsnittstall med full last, ifølge min sønn yrkessjåføren. Ellers så er det jo ingen tvil om at en el.motor har høyere virkningsgrad enn en forbrenningsmotor.
    Dessuten bør levetiden på en el. være mye lenger. På min arbeidsplass hadde/har vi en 4000 kW motor som varte i ca. 30 år, med en driftstid på nærmere 100% Et tordenvær med påfølgende krøll i forriglingsløyfer i smøresystemet kverket den.
    Så får vi se hvordan det går med batteriene etter noen år :eek:
    De kan byttes på noen få sekunder, og batteriprisene pr kWh har historisk falt med 5-6 % per år. Elon Musk sier selv at hvis Tesla ikke greier å redusere batterikostnaden med minst 30 % i den nye fabrikken som åpner i 2017 gjennom bare skalafordeler og forenklet logistikk, så fortjener de å skytes. (Hans ord, ikke mine.) I tillegg kommer videreutvikling av selve teknologien med ny kjemi etc. Det tyder vel på at vi kan regne med å få batterier med vesentlig lengre rekkevidde til ca halve prisen når den originale pakken er moden for utskiftning.

    Hvor mye vil en motoroverhaling i diesel-Audi koste om åtte år, sa du?

    Disse kistogene var i drift fra 1908 til 1974, forresten. De motorene fikk noen kilometer på telleren.

    Kistog-ved-siloen-219061973-Sando.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Time will sjå !

    Ingen av mine biler har hatt behov for motoroverhaling - det er mye annent som går galt før det. Det er vel noen Tesla som allerede har skiftet girpakke så jeg tror ikke vedlikeholdet på en El og fosil vil skille seg stort når begge har fått noen år på nakken. Det som vel er 100% sikkert er at skifte battteri kommer før eller senere, og det er en betydelig kostnad.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det vil tiden vise. Minner om at jeg måtte bytte motor i en Subaru Legacy diesel ved 88000 km, så ting skjer med alle biler.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Endte opp med denne konfigurasjonen:

    Men har et par uker på meg til å endre på oppsettet.

    19" hjul
    19” Pirelli Vinterhjul sett
    85 kWh Performance Model S
    Aktivert for Supercharger
    Blått Lade Adapter
    Firehjulstrekk med Dual Motor
    Grå metallic lakk
    Karosserifarget tak
    Pianosvart innredning
    Rødt Lade Adapter
    Sort Alcantara taktrekk
    Sorte Neste generasjon seter
    Tech-pakke med autopilot
    Tesla Røde bremsekalipers
    Type 2 offentlig ladestøpsel
    Ultra Hi-Fi lydsystem
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Du blir nok fornøyd, ekstrafordeler eller ei.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har en liten ting jeg lurer på om jeg bør endre. Ble oppringt av en fra forhandleren som ville gå gjennom punktene jeg har valgt, og har anbefalte meg å velge Nokian H. R2 i stedt for Pirelli Sottozero. Her er jeg usikker. Hakka har jo fått gode tester og er et supert vinterdekk, men jeg bor i Bergen og ser ikke for meg at det skal bli så mye kjøring på snødekte veier, ingen fjelloverganger og hytteturer på meg ... men man vet jo aldri hvordan sesogene kan bli. Er jo ikke så mange år siden det var snø sammenhengenede fra november til påske. Det blir nok i alle fall mest plussgradskjøring i vinterdekksesongen, og Hakkaene er jo svært myke og best egnet på skikkelig kaldt vinterføre. Noen som har erfaring med de to alternativene? Greit å slippe å bytte dekk etter et par sesonger fordi gummien ligger igjen i veibanen. Men hvis Hakkaene virkelig er mye bedre og sikrere dekk så er det vel kanskje viktigere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Hakka og har ikke angret på det. De kontinentale dekkene slipper mye lettere hvis det er rim eller frost på veien, så det skal veldig lite vinter til for å få en del slingring. Enig med forhandler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn