Tenk deg en motorsykkel, personbil og liten lastebil finnleon.
Alle tre har en motor som er på 100 hestekrefter.
Motorsykkelen en turtallsvillig kjapp tosylindret motor på 100 hk.
Personbilen en firesylindret bensinmotor på 100 hk.
Lastebilen en firesylindret dieselmotor med høyere slagvolum men kun 100 hk.
Hvilken av disse tror du drar en boggihenger full av bjørkeved raskest opp en og samme bratte bakke?
Motorsykkelen får lirket den forsiktig i gang men motoren kveler seg midt i bakken.
Personbilen går greit i gang men kommer så vidt opp bakken.
Mens lastebilen drar sakte opp og med nesten samme fart jevnt opp hele bakken.
Lastebilen tilsvarer forsterkerens klass A drift, men bruker mer diesel (eller strøm til forsterkeren) men gjør jobben uanstrengt.
Lydmessig, gir også klasse A (bl.a.) bedre lyd som følge av at transistorene står åpne hele tiden og dermed ikke slår seg av og på (som er lydforringende), på samme måten som lastebilmotoren går for fullt hele tiden og yter optimalt og jevnt fremfor "av & på" effekten de to andre har etter som de orker eller ikke orker.
Lastebilen er også tyngre, noe som også gjelder klasse A forsterkere. Og er ikke en klasse A forsterker tung så har den enten svært liten effekt, eller er konstruert så den brenner opp på første forsøk (noe som aldri skjer), men noen oppgir klasse A effekt som ikke stemmer helt med virkeligheten.
Et supplement:Motorsykkelen en turtallsvillig kjapp tosylindret motor på 100 hk.
Personbilen en firesylindret bensinmotor på 100 hk.
Lastebilen en firesylindret dieselmotor med høyere slagvolum men kun 100 hk.
hehe,,interresante sammenligning! Men er det trafoen som er motoren? Ikke alene vel ?Et supplement:Motorsykkelen en turtallsvillig kjapp tosylindret motor på 100 hk.
Personbilen en firesylindret bensinmotor på 100 hk.
Lastebilen en firesylindret dieselmotor med høyere slagvolum men kun 100 hk.
Motorsykkelen må kanskje opp i 11-12k rpm før 100HK oppnås
Personbilen rundt 4k (bensin) eller 2500rpm (diesel)
Lastebilen fra 1500rpm kanskje?
Poenget er at fra tomgang tar det tid før P(max) oppnås og det er nok her den største forskjellen mellom ren klasse A og øvrige befinner seg.
Bra innlegg!Så si alle kan oppnå en måling på si 100watt... men om strømforsyning og strømreserve står i stil er et anna kapitel
Parasound oppgir dette på en fin måte:
http://parasound.com/halo/a21.php
Trafo: 1.2 kVA encapsulated toroid power transformer with independent secondary windings for each channel
Kondensatorbank: 100,000 µF power supply filter capacitance
Doxa sin Doxa 74 oppleves vel av de fleste som en relativt kraftig kar, selv om den kun er oppgitt til 70watt. Men den har jo gørdiger strømforsyning og strømreserve.
http://www.doxa.no/products_amplifiers_74.html (størmforsyning, ca 2000va mot Parasound sin 1200va)
Er ikke mange watt'ene som skal til på normalt følsome høyttalere til å spille rimelig høyt, men her "kneler" ofte de rimelige 100watterene fort pga for lite strømreserve.
Du er inne på noen der. Litt som elektromotor og batteri, det er batteriet som er den reelle "motoren" - det eneste selve motoren gjør er å omforme elektrisk energi til bevegelsesenergi. Så ja, trafo er "hovedmotoren", resten må bare være dimensjonert riktig for den mengden energi som skal omformeshehe,,interresante sammenligning! Men er det trafoen som er motoren? Ikke alene vel ?
Det er ingen ting som tilsier at en klasse A forsterker er mer "strømsterk" enn en klasse AB.Det er mye rart som blir sagt vedrørende watt - men 1 watt = 1 watt i henhold til fysikkens lover, uansett hvor religiøs du blir.
Når det er sagt så er det åpenbart forskjell på en klasse A og en klasse A/B. Mange vil hevde at én klasse-A Watt er mye sterkere enn én klasse A/B Watt. Det er ikke helt uforståelig at det oppleves slik ettersom en klasse A forsterkere er langt mer strømsterk - som påvirker hvor lett forsterkeren klarer å drive en høyttaler.
Regner med at høytaleren er "konstant" uansett hvilken forsterker vi snakker om.Siden høyttalere generelt sett ikke er en ren resistiv last (ren ohmsk motstand), men har en kompleks impedans, så er ikke en watt nødvendigvis en watt.
De fleste høyttalere er spenningsstyrt - dvs de påtrykkes en spenning over terminalene, og så må forsterkeren levere nok strøm. I tillegg, så vil høyttalerne generere en motspenning (fordi de har et masse-fjær-system med en spole som beveger seg i et magnetfelt), som forsterkeren skal handtere.
Eksempelvis, så er en rør-watt ikke ekvivalent med en transistorwatt under slike forhold. En 11-watts 300B rørforsterker kan under realistiske forhold (dvs ikke tilkoblet en resistiv last, men til en høyttaler) produsere spenningssving som tilsvarer en 80-90W transistorforsterker.
På den andre siden - det er ikke slik at en rørforsterker nødvendigvis fungerer bedre til alt. Trengs det mye strøm, så kan det være bedre med en transistorsak.
Generelt sett, så er ikke måledata så veldig god indikator for å skille mellom god, bedre, best. Av måledata som fungerer, så er vel kanskje vekta den beste indikatoren, når det kommer til tradisjonelle forsterkere ;D
Johan-Kr
Ah - men det er nettopp det som er mitt poeng. En høyttaler er uhyre skjelden en resistiv last, slik at en kan nøye seg med å regne ohms lov.Regner med at høytaleren er "konstant" uansett hvilken forsterker vi snakker om.
Hvis forsterkerens utspenning (dvs signal) er 8V, og høytalerens impedans 8 Ω så vil det kreve at forsterkeren kan levere 1 A.
Det spiller ingen rolle om det er rør eller transistor, klasse a,b,ab,c, d,e etc etc, men styres av ohms lov, og den gjelder til og med for hifi-utstyr.
Egentlig ikke helt enig i dette. Jeg spiller nå på en 75 watt rørforsterker og når jeg dro på med litt rock i går kveld (eller var det natt ) låt betydelig mer uanstrengt og oppløst enn det har gjort tidligere når jeg hadde en 300 watt transistor. Sålenge strømforsyningen er tilstrekkelig tror jeg kanskje ikke at antall watt betyr så mye. Wattmeteret går sjelden over 15 watt f.eks.Tror det finnleon, at er det noe du aldri vil angre på eller se deg tilbake på, så er det viktigheten av nok effekt.
Man kan nesten ikke få nok effekt i en forsterker, enten man skal dra på så Bruce står foran deg i stua di, eller bare "kruse" med oppløst lyd så tårene spretter av begeistring - som å ha en fet V8 i en bil.
Det er mer regelen enn unntaket at klasse A forsterkere gir langt mer enn oppgitt effekt.Mye av dette handler frustrerende nok også om de ulike produsentenes måte å oppgi effekt på. Det er veldig vanlig at brukere av klasse A-forsterkere med lav (20-30watt) oppgitt effekt opplever disse som langt kraftigere enn effekten skulle tilsi. Man sammenlikner gjerne med A/B-forsterkere på noen hundre watt osv. Svært ofte er dette snakk om såkalte push-pull forsterkere som gåt fra A til A/B når det er behov for mer effekt (skal spilles høyt). Et godt eksempel på dette er Pass Labs XA30 som oppgis til 2x30watt, men som måler ca 2x195w... Pass Labs velger på XA-serien kun å oppgi hva forsterkerne yter i klasse A, men dette er definitivt klasse A/B-konstruksjoner.
Uansett blir det aldri feil med mye strøm!
Mye god musikk kan de levere"Mye strøm" er jo helt det motsatte av egenskapene til klasse-A og rør. Slike kontruksjoner kan ikke levere mye strøm.
Det er kanskje det som er grunnen til at de fleste klasse-A går over til A/B når det er behov for skikkelig mye strøm.Mye god musikk kan de levere"Mye strøm" er jo helt det motsatte av egenskapene til klasse-A og rør. Slike kontruksjoner kan ikke levere mye strøm.
Det vil i mange tilfeller være enklere å finne høyttaler som passer til forsterkeren enn omvendt.
Plenty med vanskelige høyttalere.
Kun single-ended konstruksjoner kan karakteriseres som ekte klasse A. Og de finnes det ikke mange av...Ekte klasse A spiller i klasse A sine feks,,,60Watt------går ikke over i AB,,,AB spiller kanskje opp mot klasse A til feks 5 til 20 Watt før den ruller videre i AB,,,,,skulle en tro..
Jeg tror de fleste av oss skjønner det du sier, jeg opplever ingen uenighet her. Det som imidlertid er saken er at ulike produsenter har ulike måter å vise frem sine produkter på, og at 3 ulike forsterkere som hver for seg er oppgitt til samme effekt kan oppleves svært forskjellige hva gjelder evnen til å drive en gitt høyttaler.Kan dere slutte å snakke om strøm som om det er en helt egen verden?
Spenning, impedans effekt og STRØM henger uløselig sammen. (U=R*I og P=U*I)
"Når det er behov for skikkelig mye strøm" så er det et resultat av økt spenning. Produktet av dette er effekt. Rør eller ikke.
En høytaler er en motor. Skal det gjøres mere arbeid trengs det mere strøm som følges av høyere spenning og derved høyere effekt. Om det er et orgel som øser på alt det makter i kjelleren eller en heis som skal til topps med full last så er det arbeid som skal utføres, og da trengs det effekt. Tyngre arbeid, mer energi.
ja,kan du skjønne det? Ikke skjønner jeg det. !!!!!Jeg hadde noen monoblokker med ICEPOWER 1000ASP - disse leverer 1000W i 4 ohm og 500W i 8 ohm. Det er også mulig å finne målinger på nettet som bekrefter dette. Parret disse med Swans F2.2(4ohm) - det var ikke noe å skryte av. Bassen var ikke tilstede, diskanten var skarp og ufin.
Byttet ut icepower med Doxa 70 Signature - oi oi oi, her var det noe som skjedde. Med sine beskjedene 70W i 8 ohm(sikkert 140 i 4 ohm), spilte de fletta av Icepower. Mer bass("presis" og med god kontroll), samt løftet lydbilde. Forklar meg hvorfor 1000W pr kanal(klasse D) ikke kunne nærmere seg effekten til 140W(klasse AB?)!
Det er vel egentlig ikke verre enn at oppgitt utgangseffekt ikke er et mål for kvalitet i seg selv...ja,kan du skjønne det? Ikke skjønner jeg det. !!!!!Jeg hadde noen monoblokker med ICEPOWER 1000ASP - disse leverer 1000W i 4 ohm og 500W i 8 ohm. Det er også mulig å finne målinger på nettet som bekrefter dette. Parret disse med Swans F2.2(4ohm) - det var ikke noe å skryte av. Bassen var ikke tilstede, diskanten var skarp og ufin.
Byttet ut icepower med Doxa 70 Signature - oi oi oi, her var det noe som skjedde. Med sine beskjedene 70W i 8 ohm(sikkert 140 i 4 ohm), spilte de fletta av Icepower. Mer bass("presis" og med god kontroll), samt løftet lydbilde. Forklar meg hvorfor 1000W pr kanal(klasse D) ikke kunne nærmere seg effekten til 140W(klasse AB?)!
Klasse AB (eller varianter av dette) kjører i økonomiklasse.Ang. Levetid. Hvem lever lengst, av KL A vs AB, eller hvem holder seg best, sånn helsemessig ? Vet jo at en dieselmotor holder lenger en bensinmotor. Vel , kanskje ikke hvis en ser på en gammel Toyota 6 sylindret rekkemotor fra 70 tallet. Gikk over 1milion km som drosje.hehe. Brytes A-B fortere ned under samme bruk som KL A ?