Nå er det bare å begynne å jobbe overtid i kinoen din Grattis!Det ble det handel. Da har jeg mer penger til resten av utstyr og får heller oppgradere senter om en stund.
Nå er det bare å begynne å jobbe overtid i kinoen din Grattis!Det ble det handel. Da har jeg mer penger til resten av utstyr og får heller oppgradere senter om en stund.
Om du ser på bildene over ser du samme senario, men eg har aldrig spilt dem samtidig. Ble for lite bass med Epicon 6 derfor oppgradering til 8, 6'eran står bare til pynt i påvente surround. Må vel prøv brødrene i stereo når du sier d sånnHei. Jeg har kjøpt meg dali ikon 6mk2. De hørtes veldig bra ut i butikken, men ble bare mer og mer skuffet da jeg fikk spilt dem hjemme. De har en veldig god oppløsning oppover i registeret, men bassen er helt fraværende. Etter å ha prøvd ut alle tenkelige plasseringer og kabler kjøpte jeg lektor 8 for å sammenligne lyden. Spilte dem ved en feil samtidig og ble blåst ut av sofaen. Oppløsningen i ikon 6mk2 og fylden i lektor 8 er en fantastisk kombinasjon. Etter litt nedjustering av basskontrollen på forsterkeren og plassering er jeg strålende fornøyd. Til og med kona fikk gåsehud av lyden.
Lektorene gjør egentlig jobben som sub, men de gjør det meget godt.
Er det andre som har slike kombinasjoner, eller bare jeg som bruker en rar og plasskrevende løsning?
Om jeg prøver blir det nok med dp 6.3 på lillebroren, helt ufarlig om man begrenser seg på volumkontrollenDet er ikke sikkert du vil få den effekten jeg fikk siden dine er brødre som du sier. Mine er helt forskjellige i hele registeret
Det jeg mangler på den ene har den andre. Du har jo også utstyr I en helt annen liga enn meg (sa han litt misunnelig ). Jeg sjekket med hifi-klubben om det var skadelig for forsterkeren min før jeg tok de i bruk på denne måten permanent. Lykke til.
Hvilken poweramp bruker du?Jeg har nettopp fått Mentor6 i huset. og de låter forbausende bra, tatt i betraktning dårlige, uterminerte kabler,og en ikke særlig god CDspiller, med dårlig kabel til forsterkeren. Super CDspiller underveis, men når det gjelder høyttalerkabler trenger jeg hjelp. Bananpluggene jeg har passser ikke, og som noen har nevnt her, ikke alle kabler passer like bra til Mentor6. Gode råd mottas med takk.
Jeg mente at Rubicon 6 neppe er så mye dårligere enn toppmodellen i *samme serie* ...Ja, Epicon koster en god del mer ja. Og jeg leste jo så fint et sted at man i Rubicon fikk 60% av Epicon til 40% av prisen.
Enig, det er utvilsomt langt mer enn 60% av ytelsen, i den grad det går an å estimere lydkvaitet på den måten. De siste prosentene koster jo som regel svært mye, og når det gjelder Epicon betaler man utvilsomt også svært mye mer for den fantastiske finishen.De der "kvantiative" framstillingene er fullstendig verdiløse. Vi snakker heller om 97% av ytelsene til 40% av prisen.
My bad, hehe... Jeg klarer meg veldig godt uten 8'ern ja. Rommet er ikke så veldig stort, så 6'rne er store nok. Jeg syntes faktisk at 6'rne låt bedre på demoen hos klubben også. 8 ble nesten litt for mye av det gode..Jeg mente at Rubicon 6 neppe er så mye dårligere enn toppmodellen i *samme serie* ...Ja, Epicon koster en god del mer ja. Og jeg leste jo så fint et sted at man i Rubicon fikk 60% av Epicon til 40% av prisen.
Det samme sies jo også ganske regelmessig om Hegels forsterkeri. Nå har jeg uttrykt tidligere i tråden at jeg personlig mener at dette med aggressiv diskant på de bedre Dalimodellene i all hovedsak er en myte fra åtti- og begynnelsen av nittitallet, og man kan selvsagt også si at mye av Hegels rykte om å være litt frempå i toppen også er basert på uheldige kombinasjoner, og ikke sier noe særlig om produktene i seg selv. Det er selvsagt også snakk om personlige preferanser.Dali sitt diskant system(generelt) har en lei tendens til å stikke ifra når man drar på ja.
Som skrevet har jeg allerede prøvd M12+M22 i lytterommet hos Hi-fi-klubben, uten bedring i lyden. Rommet deres har mindre harde refleksjoner enn mitt. Jeg har gjort akustiske tiltak i mitt rom, og lyden er grei inntil jeg drar på. Lyttetrettheten slår inn og jeg må skru ned.Det beste du gjør for å få ro i sjela nå, nå som du tydeligvis allerede eier både Rubicon 8 og Hegel H300, er å se om du finner noen i nabolaget ditt som kan låne deg en annen forsterker som du kan få med hjem til deg selv, i rommet du er vant til å spille i, med oppsettet nøyaktig slik det er fra før av.
Om du ikke finner noen som kan låne deg en forsterker (det kommer jo selvsagt an på hvor du bor og hva du har av interesserte folk i nærområdet), så hører du med Klubben (dersom de er i nærheten) om du kan få deponere/låne med deg en helt vanlig integrert forsterker fra NAD eller Cambridge over en helg for eksmepel. Noe de har i demo som er godt brukt, som ikke er spesielt eksotisk, og som allerede er pakka opp og drassa rundt mellom lytterommene, slik at du slipper å stresse med pen og pyntelig opp- og nedpakking. Informer dem om hva som er årsaken til at du vil teste, så bør dette gå greit.
Jeg er litt nysgjerrig på Audiovector SR3. Bare synd at man må til Bergen eller Oslo for å lytte.Med alle gode råd og erfaringer på som finnes på dette forumet forstår jeg ikke hvorfor merker som Dali, B&W, NAD (med mulig unntak av deres DAC) og Hegel har særlig marked i Norge. Jeg synes ærlig talt at dette er kjedelige merker som ikke har endret seg særlig på 20 år. Innen dette prissegmentet finnes det mye annet bra som spiller langt bedre, som Primaluna, ProAc, KEF, Sonus Faber - you name it. Noen småjusteringer i rommet vil ikke bøte på utstyret. Jeg er i overkant ærlig her - men jeg tror mange tenker det samme.
Ja, jeg hadde CM10 tidligere, og det var en kjempekombinasjon med Hegel. Absolutt ingen skarphet da jeg dro på, men mer og mer liv. Jeg ville ha en litt løsere og sprekere bass, og valgte å gi Rubicon 8 en sjanse.Utrolig mye vrøvl her synes jeg. Påstår man at f.eks ikke Hegel har forandret seg på 20år, så har du sittet på ørene dine om du over hodet har hørt komponentene selv. Dali og Hegel har aldri spilt godt sammen i mine ører, men prøv gjerne med B&W om du vil ha Hegel kombinert med HFK sine høyttalere. Audiovector er det lenge siden jeg har hørt, men mener de var fabelaktige opp til Signatur versjonene. Avantgarde ble ofte for skarp for min del. Mulig det må mørkere elektronikk for å få de til å spille pent. Har hørt mange liker Electrocompaniet sammen med Dali, men har lite erfaring med den komboen selv.
Det er ingen grunn til å bli uforskammet. Ikke ta budbringeren osvUtrolig mye vrøvl her synes jeg. Påstår man at f.eks ikke Hegel har forandret seg på 20år, så har du sittet på ørene dine om du over hodet har hørt komponentene selv. Dali og Hegel har aldri spilt godt sammen i mine ører, men prøv gjerne med B&W om du vil ha Hegel kombinert med HFK sine høyttalere. Audiovector er det lenge siden jeg har hørt, men mener de var fabelaktige opp til Signatur versjonene. Avantgarde ble ofte for skarp for min del. Mulig det må mørkere elektronikk for å få de til å spille pent. Har hørt mange liker Electrocompaniet sammen med Dali, men har lite erfaring med den komboen selv.
Jeg er ikke enig med deg i det utsagnet. Og selv om man ikke ser at oppslutningen til merker som NAD, Dali, B&W, Hegel m.fl. her på HFS er veldig stor, har de likevel en ganske stor bit av kaka hva salg angår på det norske markedet.Med alle gode råd og erfaringer på som finnes på dette forumet forstår jeg ikke hvorfor merker som Dali, B&W, NAD (med mulig unntak av deres DAC) og Hegel har særlig marked i Norge. Jeg synes ærlig talt at dette er kjedelige merker som ikke har endret seg særlig på 20 år. Innen dette prissegmentet finnes det mye annet bra som spiller langt bedre, som Primaluna, ProAc, KEF, Sonus Faber - you name it. Noen småjusteringer i rommet vil ikke bøte på utstyret. Jeg er i overkant ærlig her - men jeg tror mange tenker det samme.
Det er jo synd om du ikke får Rubicon til å spille bra, har hørt de både 6 og 8. Synes de låter kjempebra, det gjør også mine Epicon 6 og Epicon 8 men da med Nad m51 dac og dp amp. Det som jeg mener du kan teste som ikke koster noe er å snu stikk kontakten til din hegel. Retningen er av største betydning på dp og det kan hende det har betydning på hegel også uten at jeg vet, men det er vært et forsøk.Ja, jeg hadde CM10 tidligere, og det var en kjempekombinasjon med Hegel. Absolutt ingen skarphet da jeg dro på, men mer og mer liv. Jeg ville ha en litt løsere og sprekere bass, og valgte å gi Rubicon 8 en sjanse.Utrolig mye vrøvl her synes jeg. Påstår man at f.eks ikke Hegel har forandret seg på 20år, så har du sittet på ørene dine om du over hodet har hørt komponentene selv. Dali og Hegel har aldri spilt godt sammen i mine ører, men prøv gjerne med B&W om du vil ha Hegel kombinert med HFK sine høyttalere. Audiovector er det lenge siden jeg har hørt, men mener de var fabelaktige opp til Signatur versjonene. Avantgarde ble ofte for skarp for min del. Mulig det må mørkere elektronikk for å få de til å spille pent. Har hørt mange liker Electrocompaniet sammen med Dali, men har lite erfaring med den komboen selv.
Audiovector SR3 Signature er jo ikke verst prismessig.
Fikk nylig referert til en som bor i omegn, som sliter veldig med komboen Epicon 6 og Hegel (tror det var en H200). Disse to var ingen heldig kombo (ref: krisestemning)Noen som har testa Rubicon 8 sammen med Hegel H300, og kan sammenligne med forsterkeralternativer? Hjemme hos meg blir øvre mellomtone/nedre diskant hard/spiss/anstrengt/stygg når jeg drar på. Hi-fi-klubben mener at det har med Hegel-en å gjøre, men jeg var innom og prøvde M12+M22 i deres lytterom, og da var bassen slankere i tillegg til at spissheten fremdeles var der. Lytterommene er riktignok relativt ulike.
Det blir lett for HFK å skylde på Hegel-en, og hver gang jeg snakker med dem er det tydelig at de knapt har hørt Hegel. De refererer bare til egne produkter som de "riktige" alternativene, da i form av M22 og Lyngdorf-en med romkorreksjon. Så jeg hører heller med dere som har reell erfaring med mer varierte produkter.
Hva som spiller langt bedre avhenger av øret som lytter. Føler jeg ikke Dali, B&W, NAD eller Hegel henger etter i sine prissegmenter. Det kommer an på hva slags lyd man liker, rom + akustikk og matching. Hørte f. eks. rubicon 6 med en relativt rimelig integrert fra cambridge (tror det var 851A) og en project platespiller på lokale hi-fi klubben for noen måneder tilbake. Det spilte musikk og ga i mine ører mye godlyd til prisen. Har hørt dyrere høyttalere som har vært som sovemedisin i forhold. Blir veldig generaliserende å si at disse merkene knapt har endret seg siste 20 år. Lurer i grunnen på om du har hørt på de over flere generasjoner og bare bestemt deg for at det skal være kjipe merker for alle, uten å ta hensyn til at folk har forskjellig smak. Vil i grunnen si at innlegget ditt er surt oppgulp for å tråkke på de som liker Dali, B&W, NAD og Hegel.Med alle gode råd og erfaringer på som finnes på dette forumet forstår jeg ikke hvorfor merker som Dali, B&W, NAD (med mulig unntak av deres DAC) og Hegel har særlig marked i Norge. Jeg synes ærlig talt at dette er kjedelige merker som ikke har endret seg særlig på 20 år. Innen dette prissegmentet finnes det mye annet bra som spiller langt bedre, som Primaluna, ProAc, KEF, Sonus Faber - you name it. Noen småjusteringer i rommet vil ikke bøte på utstyret. Jeg er i overkant ærlig her - men jeg tror mange tenker det samme.
Noen som har testa Rubicon 8 sammen med Hegel H300, og kan sammenligne med forsterkeralternativer? Hjemme hos meg blir øvre mellomtone/nedre diskant hard/spiss/anstrengt/stygg når jeg drar på. Hi-fi-klubben mener at det har med Hegel-en å gjøre, men jeg var innom og prøvde M12+M22 i deres lytterom, og da var bassen slankere i tillegg til at spissheten fremdeles var der. Lytterommene er riktignok relativt ulike.
Det blir lett for HFK å skylde på Hegel-en, og hver gang jeg snakker med dem er det tydelig at de knapt har hørt Hegel. De refererer bare til egne produkter som de "riktige" alternativene, da i form av M22 og Lyngdorf-en med romkorreksjon. Så jeg hører heller med dere som har reell erfaring med mer varierte produkter.
Får det ikke helt til å stemme med skolefysikken. Kan du hjelpe meg med å sannsynliggjøre det vha. P = UI?Noen som har testa Rubicon 8 sammen med Hegel H300, og kan sammenligne med forsterkeralternativer? Hjemme hos meg blir øvre mellomtone/nedre diskant hard/spiss/anstrengt/stygg når jeg drar på. Hi-fi-klubben mener at det har med Hegel-en å gjøre, men jeg var innom og prøvde M12+M22 i deres lytterom, og da var bassen slankere i tillegg til at spissheten fremdeles var der. Lytterommene er riktignok relativt ulike.
Det blir lett for HFK å skylde på Hegel-en, og hver gang jeg snakker med dem er det tydelig at de knapt har hørt Hegel. De refererer bare til egne produkter som de "riktige" alternativene, da i form av M22 og Lyngdorf-en med romkorreksjon. Så jeg hører heller med dere som har reell erfaring med mer varierte produkter.
Kjører du på standard strømkabelen som følger med forsterkeren eller har du fått på noe med en fornuftig dimensjon? De som følger med er vel 0.75 kvadrat mm og kan føre til at forsterkeren blir strupet på strøm. Dersom du kjører på orginal så kan det være en ide å få tak i noe som har ledere på 2.5 kvadrat mm eller grovere og teste med det. Billigste løsninger der er DIY eller stikke innom noen som selger litt mer grovdimensjonerte ledninger for strømkrevende apparater (tenker da på elektroforretninger osv.).