D
Desillusjonert
Gjest
Jammen er det mange her inne med mye fritid og lite å gjøre i den tiden...
Ja jeg er en av demJammen er det mange her inne med mye fritid og lite å gjøre i den tiden...
Neida, båt er grisedyrt per brukstime. Men jeg har ennå til gode å se noen som selger kryogenisk behandlet ankerkjetting med superren krystallstruktur og fagre løfter om at båtens seilegenskaper vil bli fullstendig transformert, groing på skroget vil opphøre, og det alltid vil være sol og fem sekundmeter vind når du skal bruke båten. Det selges mye rart i det markedet også, men hifi er i en særklasse mht absurde claims. Båtjournalister er dessuten ikke redd for å skrive hva de mener om tulleprodukter.Det er ikke noen hemmelighet at båtene som ligger i Frognerkilen kan koste langt over kr 10000,- pr brukte time
Du må gjerne prøve å trekke meg opp om Teslas "claims", men hvis du leser hva de selv faktisk skriver vil du se at språkbruken nok har blitt skrubbet av juridisk først. For eksempel skriver de at motoreffekten foran er slik og den bak er sånn, men de summerer aldri de to tallene selv. Det er selvsagt fordi batteripakken ikke kan levere nok strøm til å maxe ut begge motorer samtidig. Det kan muligens sammenlignes med en forsterkerprodusent som oppgir effekt ved "one channel driven" heller enn ved "all channels driven", men det krever bare at den som leser spec'en forstår hva som står der. Sånne absurditeter som Nordost ble sitert på tidligere i tråden og de direkte usannhetene Maxwell ble fersket i er i en helt annen liga.
Aston Martin considering 1,000bhp electric car - TelegraphDu mente kanskje Morris Martin
En DB på batterier blir nok det siste som skjer på bilfronten.
VG er heller ikke redd for å kalle sammen et panel av relevante eksperter for å gjennomgå "claims" fra andre bransjer. De mener til og med at dette er såpass interessant for leserne at de legger det bak en betalingsmur og tar betalt for å få lese det. Eksempel: Virker kosttilskudd? - VG+VG, eksempelvis, hopper ikke på en betalt tur fra en leverandør til en lansering av (eksempelvis) en bil til et annet land. Enten reiser de ned for egen regning, hvis de finner det for interessant, eller venter til bilen dukker opp her hjemme.
Det spørs hvilke briller man ser dette gjennom. Selv om juks og fanteri skal avdekkes, så kan du ikke forvente at direktøren for Coca Cola snakker ned sitt eget merke overfor en konkurrent eksempelvis, uansett hvilken preferanse han måtte ha. Det blir liksom litt for snevert å skulle komme med bunker av kostbart bevisførselsmateriale hver gang man kommer med en påstand i grenseland mot det dokumenterbare. For en Airbag fabrikant, da er dette essensielt (ikke nødvndigvis for en liten duppeditt).VG er heller ikke redd for å kalle sammen et panel av relevante eksperter for å gjennomgå "claims" fra andre bransjer. De mener til og med at dette er såpass interessant for leserne at de legger det bak en betalingsmur og tar betalt for å få lese det. Eksempel: Virker kosttilskudd? - VG+VG, eksempelvis, hopper ikke på en betalt tur fra en leverandør til en lansering av (eksempelvis) en bil til et annet land. Enten reiser de ned for egen regning, hvis de finner det for interessant, eller venter til bilen dukker opp her hjemme.
Hva om noen hadde samlet sammen et representativt utvalg hifiremedier og et panel av professorer i elektronikk og akustikk og notert hva de synes om de forskjellige påstander som blir fremmet i markedsføringen? Det er mer enn nok å velge mellom.
Snevert? Det handler om å følge loven:Det spørs hvilke briller man ser dette gjennom. Selv om juks og fanteri skal avdekkes, så kan du ikke forvente at direktøren for Coca Cola snakker ned sitt eget merke overfor en konkurrent eksempelvis, uansett hvilken preferanse han måtte ha. Det blir liksom litt for snevert å skulle komme med bunker av kostbart bevisførselsmateriale hver gang man kommer med en påstand i grenseland mot det dokumenterbare. For en Airbag fabrikant, da er dette essensielt (ikke nødvndigvis for en liten duppeditt).
Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
Dette gjelder markedsføring rettet mot privatpersoner. En airbagprodusent eller produsent av medisinsk utstyr er i tillegg underlagt helt andre regler og godkjenningsordninger. Hifiprodukter som går på strøm er også underlagt krav om CE og/eller Nemko-godkjenning og -merking, men det er noe annet.En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:
a) ytelsens eksistens eller art,
b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,
[...]
Gjeeeeeeeeeesp!
Ja, og hva er trådens agenda, da? Den har jo sklidd ut i vanlig kabelkrangel for lenge siden.Gjeeeeeeeeeesp!
Ser du gjesper, er du trøtt?
Du får sove, og ikke lese denne tråden her, er mitt råd.
Så kan andre være opptatt av trådens agenda mens du sover søtt.
Du blander sammen to helt forskjellige ting. Oljebransjen har elleville dokumentasjonskrav (og kostnader deretter), og sikkerhetskritisk utstyr som medisinske apparater, fly, biler og elektriske apparater har sine dokumentasjonskrav til teknisk funksjon og overenstemmelse med offentlige krav.Jeg synes bare at man kan stoppe opp litt og ikke skyte spurv med kanoner.
Noen ting virker å være tatt helt ut av proporsjoner.
Noen ganger så virker det som om krav til dokumentasjon er selve den hellige gral og skal komme foran markedsbehovet og bruksområdet for det aktuelle produkt.
Det er kommentaren min knyttet til snever/ensidig vinkling.
Det kan kanskje nevnes at jeg jobber med rigide dokumentasjonskrav fra oljebransjen i mitt daglige virke, for å sette ting i perspektiv.
Just saying.....
Men det finnes jo en del uerfarne der ute som kan risikere å gå på den limpinnen av tullemarkedsføring, derfor burde det vært stoppet. Ikke for erfarne folk som de som er her inne, for de skjønner jo hva som er svada markedsføring.
Hmmmmm.... Tror de blir like skremt av begge deler og tar min del av skylda! 8)Men det finnes jo en del uerfarne der ute som kan risikere å gå på den limpinnen av tullemarkedsføring, derfor burde det vært stoppet. Ikke for erfarne folk som de som er her inne, for de skjønner jo hva som er svada markedsføring.
Tror sannsynligheten for at de "uerfarne " blir langt mer skremt over krangler og steile fronter innen hobbyen enn de "velmente trådene" som omhandler REDNING av de stakkars fortapte sjeler...
Men det finnes jo en del uerfarne der ute som kan risikere å gå på den limpinnen av tullemarkedsføring, derfor burde det vært stoppet. Ikke for erfarne folk som de som er her inne, for de skjønner jo hva som er svada markedsføring.
Tror sannsynligheten for at de "uerfarne " blir langt mer skremt over krangler og steile fronter innen hobbyen enn de "velmente trådene" som omhandler REDNING av de stakkars fortapte sjeler...
Her sparkes det i mange retninger, men helt uten substans er det vel neppe >Stemmer, de bare skriver en masse.
Nei, det er fullt mulig å hevde at man f eks selger kabler med større tverrsnitt (enkelt å sjekke), lavere eller høyere kapasitans, lavere eller høyere induktans, høyere eller lavere signalhastighet, penere farge, osv osv osv.Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?
Stemmer, de bare skriver en masse.
Hvis bransjen som helhet ikke tåler normale krav til etterrettelig markedsføring, så er det kanskje på tide at den rydder litt opp i egne rekker?Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?
Men du skal ikke se bort fra at den typen ordbruk faktisk skremmer folk bort fra HiFi-hobbyen i sin helhet. Det er kanskje ikke uten grunn at folk himler med øya og nynner Øystein Sunde straks du snakker om den interessen, eller rygger baklengs ut av sjappa straks selgeren viser manglende kunnskap om noe som den potensielle kunden faktisk visste noe om. Jeg vet om folk (ikke minst studenter med nybakt kunnskap i elektronikk) som nærmest har hatt det som hobby å få selgerne ut på tynn is, og forteller om det i morsomme vendinger. Vi snakker til dels om direkte latterliggjøring, ikke av en butikk og en selger, men av en bransje. Jeg tror bransjen hadde kommet bedre ut av det om de ikke serverte så mange ufrivillig gode vitser på gullfat. De må gjerne være subjektivister om de bare lar være å begrunne det med tilsynelatende objektivistiske argumenter.Jeg tenkte mer på de generelle kravene til leverandørenes dokumentasjon relatert til markedsføring, fremsatt av objektivister.
Jeg klarer ikke hisse meg opp over kabler som bryter lyshastigheten eller flyter fra 0-100 på noen femtosekunder. Men skremmer det meg bort fra denne leverandøren - ja det gjør det!
Det hender at min bevissthet går opp i en høyere enhet, den også 8)*edit* Ser nå at dette var totalt OT, men men.
Det verste for meg er at når jeg kommer forberedt, så ønsker jeg konkrete svar på det jeg spør om (av og til de bekreftende svarene jeg ønsker å høre - kremt). Alt annet er uinteressant svada.Det er kanskje ikke uten grunn at folk himler med øya og nynner Øystein Sunde straks du snakker om den interessen, eller rygger baklengs ut av sjappa straks selgeren viser manglende kunnskap om noe som den potensielle kunden faktisk visste noe om. Jeg vet om folk (ikke minst studenter med nybakt kunnskap i elektronikk) som nærmest har hatt det som hobby å få selgerne ut på tynn is, og forteller om det i morsomme vendinger. Vi snakker til dels om direkte latterliggjøring, ikke av en butikk og en selger, men av en bransje. Jeg tror bransjen hadde kommet bedre ut av det om de ikke serverte så mange ufrivillig gode vitser på gullfat. De må gjerne være subjektivister om de bare lar være å begrunne det med tilsynelatende objektivistiske argumenter.
Intet får tydeligere frem hvor snål vi er blitt i tankegangen i denne hobbyen, og hvor befriende enkelt den kan torpederes.Hvis bransjen som helhet ikke tåler normale krav til etterrettelig markedsføring, så er det kanskje på tide at den rydder litt opp i egne rekker?Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?
For meg subjektivt betyr det ingenting hvordan et produkt markedsføres. Det må være det minst viktigste kriteriet i en kjøpeprosess for meg. Men det betyr litt hvor seriøs bransjeaktøren fremstår, det kan jeg innrømme. Det er en av grunnene til at jeg drar på messer, spesielt her i Norge - da får jeg et visst inntrykk om en aktør er noen jeg har lyst/gidder til å handle hos, i tillegg til at jeg synes det er lettere å kjøpe noe fra personer jeg faktisk har møtt face-to-face (mulig jeg er litt gammeldags der). MEN viktigst er hvordan jeg synes produktet låter, prislappen (dessverre litt viktig), og en del praktiske ting. Markedsføring, dokumentasjon og målinger betyr mindre for min del. Jeg innser at jeg nok er i mindretall i denne tråden, så jeg skal ikke ødelegge moroa. Men synd hvis en ender opp med å "meie ned" alle aktører som enkelte ikke synes er seriøse nok. Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.Intet får tydeligere frem hvor snål vi er blitt i tankegangen i denne hobbyen, og hvor befriende enkelt den kan torpederes.Hvis bransjen som helhet ikke tåler normale krav til etterrettelig markedsføring, så er det kanskje på tide at den rydder litt opp i egne rekker?Et dilemma kan være at hvis en skal stoppe alle aktører som ikke kan dokumentere alle påstandene sine, blir det fort få aktører og produkter igjen. Litt synd hvis f.eks. Clas Ohlson får monopol på salg av kabler - det er kanskje vanskelig å dokumentere at det finnes bedre kabler enn det de selger?
Litt usikker på om du setter ting på spissen her, eller om det er hold i tesen din.Selgerne er gjerne enten studenter eller heltidsansatte med en fjern drøm om å bli ingeniør. Jo fjernere den drømmen blir jo mer audiofil blir man.
Joda, folk må da gjerne forville seg inn og snuble over dørstokken til han med opplevelsene, f.eks., men da nytter det ikke å sutre om prislappen etterpå.Men synd hvis en ender opp med å "meie ned" alle aktører som enkelte ikke synes er seriøse nok. Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
Til tolkning, men jeg vil for egen regning si at en typisk selger er en person som er flinkere til å snakke enn til å gjøre leksene sine ;-)Litt usikker på om du setter ting på spissen her, eller om det er hold i tesen din.Selgerne er gjerne enten studenter eller heltidsansatte med en fjern drøm om å bli ingeniør. Jo fjernere den drømmen blir jo mer audiofil blir man.
I hear you, men det er også en del kremmere som man må erkjenne bare er litt 'cowboy'.Joda, folk må da gjerne forville seg inn og snuble over dørstokken til han med opplevelsene, f.eks., men da nytter det ikke å sutre om prislappen etterpå.Men synd hvis en ender opp med å "meie ned" alle aktører som enkelte ikke synes er seriøse nok. Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
For meg er en god selger en som lytter til hva jeg har å si - for deretter si seg enigTil tolkning, men jeg vil for egen regning si at en typisk selger er en person som er flinkere til å snakke enn til å gjøre leksene sine ;-)Litt usikker på om du setter ting på spissen her, eller om det er hold i tesen din.Selgerne er gjerne enten studenter eller heltidsansatte med en fjern drøm om å bli ingeniør. Jo fjernere den drømmen blir jo mer audiofil blir man.
Absolutt. Det er derfor det er så viktig at aktører som driver useriøst blir dratt frem i lyset og offentlig konfrontert med lureriet sitt. Hvis du likevel vil handle der, så vel bekomme, men det kan jo tenkes at ditt eventuelle garantikrav blir håndtert på samme måte. Det er også derfor vi har en markedsføringslov, slik at vi kan handle med de som virkelig tilbyr de beste varene og ikke bare med dem som tøyer sannheten lengst. Det vil være veldig vanskelig å drive lovlig og seriøst i en bransje hvor det er "valgfritt" om man vil betale moms og hvor skruppelløse aktører kan lyve hvor grovt som helst og slippe unna med det.Folk (kundene) må få bestemme selv hvem de vil handle hos.
Jeg pleier iblant å være innom en selger som speiler det jeg sier i en grad som gjør at jeg ikke har tillit til det han sier. Men han setter på det jeg vil høre på og er en hyggelig kar, så jeg kan ikke klage. Men det beste er selvfølgelig en sympatisk selger med fagkunnskap jeg kan stole på, som tilbyr priser jeg anser som rimelige. Da kommer jeg tilbake og bruker (for) mye penger. Men dette er visst rocket science for de store kjedene.For meg er en god selger en som lytter til hva jeg har å si - for deretter si seg enig