Asbjørn
Rubinmedlem
I tråden om Tesla Model S oppsto det etterhvert en livlig diskusjon om Volkswagens utslippsfusk og hvilke konsekvenser det vil få for VW som firma, nøkkelpersoner i selskapet, og eierne av berørte biler. Jeg starter denne tråden her for å kunne fortsette en interessant diskusjon som ikke har noe særlig med temaet i den andre tråden å gjøre.
For nye lesere startet temaet omtrent her: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/69888-tesla-model-s-194.html#post2113905
VW ligger vel an til milliardbøter i både USA og EU. De må dessuten tilbakekalle alle bilene og installere ny programvare som faktisk oppfyller miljøkravene (og fjerner ethvert spor av kjøreglede), eller så vil typegodkjenningen på biler som Golf, Beetle, Jetta, Passat og Audi A3 TDI bli trukket tilbake og bilene blir forbudt både å selge og å kjøre på offentlig vei. Deretter vil selvsagt kundene saksøke, og det er allerede anlagt "class action"-saker med milliardkrav mot VW i alle 50 delstater i USA + i Canada. Mye moro i lang tid fremover. VW har en bokført egenkapital på 85 milliarder Euro, så i verste fall kan kostnadene ved denne affæren bli så store at VAG konker. Aksjekursen er allerede halvert. Hva som skjer med bruktbilverdien av en pent brukt 2014 VW Passat 2.0 TDI med kjøreforbud kan man bare gjette på.
For nye lesere startet temaet omtrent her: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/69888-tesla-model-s-194.html#post2113905
VW ligger vel an til milliardbøter i både USA og EU. De må dessuten tilbakekalle alle bilene og installere ny programvare som faktisk oppfyller miljøkravene (og fjerner ethvert spor av kjøreglede), eller så vil typegodkjenningen på biler som Golf, Beetle, Jetta, Passat og Audi A3 TDI bli trukket tilbake og bilene blir forbudt både å selge og å kjøre på offentlig vei. Deretter vil selvsagt kundene saksøke, og det er allerede anlagt "class action"-saker med milliardkrav mot VW i alle 50 delstater i USA + i Canada. Mye moro i lang tid fremover. VW har en bokført egenkapital på 85 milliarder Euro, så i verste fall kan kostnadene ved denne affæren bli så store at VAG konker. Aksjekursen er allerede halvert. Hva som skjer med bruktbilverdien av en pent brukt 2014 VW Passat 2.0 TDI med kjøreforbud kan man bare gjette på.
Sist redigert: