Manifest fra Kjetil Jikiun, som sluttet i Nøgne Ø etter at Hansa kom med, pga uenigheter om hvor virksomheten var på vei.
Kjetils manifest om craft beer
(orginalutgaven er på norsk):
Virkeligheten er penger.
Enhver som ignorerer dette er naiv, dum og har ingen fremtid. Alt som over tid ikke er profitabelt, er dødt. Dette er et aksiom. Enhver som ikke anerkjenner dette har få muligheter for å lykkes.
Dette er basisen for det som følger. Ikke glem det!
Jeg hadde en drøm…………..
Jeg hadde en drøm om endre verden. På en god måte. Med det beste som finnes: Godt øl. Godt øl er en menneskerett. Mennesker trenger godt øl. Godt øl er forventning. Det er den totale glede, ved den første slurk. Det er rammen rundt den gode samtalen. Det er usnobbete forbrødring og brobyggeren mellom mennesker.
Jeg ønsket å gi mennesker godt øl; i et land der kun lyst lagerøl var tilgjengelig.
Det var mange ting jeg ikke forstod, men to ting var essensielle:
1. You cannot hold a good man down!
2. Med ekte kjærlighet kan alt la seg realisere.
Ian Russel, som driver Charlies i København og The Wharf i Aalborg, hadde en viktig beskjed til oss på ølfestivalen i København i 2003: «You have to remember that you are making and selling beer. You are not selling earth moving equipment!»
Hva mente Ian? At craft beer ikke dreier seg bare om øl. Og at det ikke dreier seg om business og transaksjoner. Nei, craft beer dreier seg om følelser. Og mennesker.
Og jeg hadde en drøm om å endre verden. Endre verden ved å endre mennesker. Ved å bevege dem. Mennesker blir ikke beveget av transaksjoner. De blir beveget av følelser.
Jeg hadde en drøm om å skape en organisasjon der alle involverte var stolte og engasjerte. Totalt oppslukt av kjærligheten til godt øl. Der følelsen og engasjementet i seg selv ville være rekrutterende og selgende til mennesker og kunder.
Jeg hadde en drøm om å skape en organisasjon som glødet så kraftig av alles engasjement, at alle kunder, restauranter, barer og butikker elsket å treffe oss, fordi vi er hyggeligst, gir best service, mest informasjon og er flinkest.
Jeg hadde en drøm om å skape en organisasjon der ølet er i sentrum. Og der lidenskapen var så sterk at uttrykket «godt nok» ikke kunne eksistere. Fordi alle konstant var opptatt av hvordan alt kunne bli bedre.
Ikke bare ølet.
Men servicen til kundene.
Og kunnskapen vår.
Og hvordan vi kommuniserer.
Og hvordan vi fremstår.
Og hvordan vi overbeviser verden med vår energi og karisma.
Alt dette skulle gjøre oss annerledes. Og best.
Jeg hadde en drøm om å skape det perfekte ølet, formidlet til verden av den perfekte organisasjonen, der kun de beste menneskene jobbet, og der alle jobbet mot samme mål.
Jeg hadde en drøm om å skape et globalt brand. Drevet fremover av det mest ambisiøse teamet på planeten vår.
Jeg hadde en drøm om å skape noe som var så annerledes at organisasjonen i seg selv ville bli lagt merke til og respektert til og med langt forbi ølet.
Jeg hadde en drøm om å skape noe så unikt, at ingen andre kunne oppfattes som reelle konkurrenter. Rett og slett fordi de jobbet på en ordinær plattform og var ordinære og gjennomsnittlige.
Jeg hadde en drøm om å gjøre alle aksjonærer og medarbeidere rike. Ikke bare rike på stolthet og skaperglede, men også i form av penger og rikdom. For så sterk var min tro på den perfekte organisasjon og produkt, at den også er oppskriften på å tjene penger.
En gang var vi på vei. Vi var faktisk på vei til å bli alt det jeg drømte om!
Men så snek deg seg inn noen nye verdier. Ikke gjennom vedtak eller reviderte verdidokumenter, men gjennom mennesker som kom til enighet i små fora: på telefon, eller over middagsbordet.
Disse het: Godt Nok. Middelmådig. Gjennomsnittlig. Normalt. Vanlig. Forsiktig. Langsom. Rolig. Trygg. Forutsigbar.
Dette var nye fenomener. Til min forbauselse ble disse nye verdiene applaudert, og over relativt kort tid ble det originale tankegodset byttet ut.
Skaperkraft ble oppfattet som unødvendig støy.
Dynamikk ble oppfattet som utålmodighet.
Annerledeshet ble oppfattet som risiko.
Perfeksjonisme ble oppfattet som en kostnad.
Kompromissløshet ble oppfattet som infleksibilitet.
Satsing ble oppfattet som farlig.
Og jeg oppdaget at den drømmen jeg hadde hatt, ikke lenger var på sporet av å bli materialisert.
Det som skulle bli unikt og best var nå på vei til å bli vanlig og middelmådig.
Eller sagt på en annen måte: Nøgne Ø, Det Kompromissløse Bryggeri AS holdt på å bli til Grå Ø, Det Gjennomsnittlige Bryggeri AS.
Mine venner, Menneskets viktigste og best verktøy er samvittigheten. Den får oss alle til å navigere og manøvrere rett når man befinner seg i vanskelige situasjoner. I denne situasjonen valgte jeg å lytte til min samvittighet. Jeg kunne ikke jobbe for at andre mennesker skulle realisere deres drøm, totalt på kollisjonskurs med min egen. Jeg måtte være lojal mot min egen drøm og visjon. Og derfor er vi her i dag: På vei mot et skisma, der jeg forlater Nøgne Ø. Dette vil nok bli bra for…………»Nye Nøgne Ø». Etter min avgang vil ledelsen få mindre støy, og kan spisse sitt arbeid etter å perfeksjonere Nøgne Ø mot det vanlige, trauste, forutsigbare og trygge. I motsetning til dagens eiere, styre og ledelse tror jeg dessverre ikke på at dette fører til noe bra. Hverken for produkter, mennesker eller bunnlinje, men av solidaritet til dere som er igjen, må jeg kunne si at jeg håper at jeg tar feil.
Så hva med min drøm? Jo, jeg har fortsatt en drøm. Den er kanskje litt mindre enn den tidligere var, men jeg nekter å la meg forflate av en gjennomsnittlig verden.
Jeg hadde en drøm.
Jeg har fortsatt en drøm.
Uten drømmer stopper verden.
Jeg velger å fortsette med å leve ut min drøm!
Kjetil Jikiun
Kjetil’s Manifesto (English translation)
The real world is all about money.
Anyone who ignores this is naive, stupid and have no future. Everything that over time is not profitable is dead. This is an axiom. Anyone who does not recognize this have few chances to succeed.
This is the basis for what follows. Do not forget it!
I had a dream ............ ..
I had a dream of changing the world. In a good way. With the best there is: Good beer. Good beer is a human right. People need good beer. Good beer is about expectations. It is the total joy at the first sip. It is the frame around a good conversation. It is unsnobbish fraternization and the bridge- builder between people.
I wanted to give people good beer; in a country where only light lagers were available.
There were many things I did not understand, but two things were essential:
1. You cannot hold a good man down!
2. With true love, anything can be realized.
Iain Russell, who runs Charlies in Copenhagen and The Wharf in Aalborg, had an important message for us at the beer festival in Copenhagen in 2003: "You have to remember that you are making and selling beer. You are not selling earthmoving equipment! "
What did Iain mean by that? That craft beer is not just about beer. And it is not about business and transactions. No, craft beer is all about feelings. And people.
And I had a dream to change the world. Change the world by changing people. By moving them. People are not moved by the transactions. They are moved by feelings.
I had a dream of creating an organization in which everyone involved was proud and passionate. Totally overwhelmed by the love of and respect for good beer. Where feeling and commitment in itself would be recruiting and selling to people and customers.
I had a dream of creating an organization that glowed so much of everyone's commitment so that all customers, restaurants, bars and shops would love to cooperate with us because we would be the most pleasant, would give the best service, would have most information and would be the best.
I had a dream of creating an organization where the beer would be in the center. And where the passion would be so strong that the term "good enough" could not exist. Because everyone would constantly concerned about how everything could be improved.
Not just beer.
But our service to customers.
And our knowledge.
And how we would communicate.
And how we would appear.
And how we would convince the world with our energy and charisma.
All this should make us different. And the best.
I had a dream of creating the perfect beer, conveyed to the world by the perfect organization, where only the best people would be working, where everyone would work towards the same goal.
I had a dream of creating a global brand. Powered ahead by the most ambitious team on our planet.
I had a dream to create something that was so different that the organization itself would be noticed and respected even far beyond the beer.
I had a dream to create something so unique that no one else could be perceived as real competitors. Simply because they would work in a regular ways and would be ordinary and average.
I had a dream of making all shareholders and employees rich. Not only rich in pride and joy, but also in terms of money and wealth. For so strong was my faith in the perfect organization and product, that it would also be a recipe for making money.
Once we were on our way. We were actually on our way to become everything I dreamed about!
But then somebody introduced some new values. Not through discussions, meetings or documents, but through agreements in small forums: by phone, or over the dinner table.
These were: Good Enough. Mediocre. Average. Normal. Common. Careful. Slow. Calm. Safe. Predictable.
This was a new phenomenon. To my amazement, these new values were applauded, and over a relatively short time, the original mindset was replaced.
Creativity was perceived as disturbance.
Dynamism was perceived as impatience.
Being different was perceived as a risk.
Perfectionism was perceived as a cost.
Compromise was seen as inflexibility.
Initiative was perceived as dangerous.
And I discovered that the dream I had, was no longer on track to be materialized.
What was supposed to be unique and the best was now on its way to becoming ordinary and mediocre.
Or put another way: Nøgne Ø The Uncompromising Brewery AS was changing into Grey Ø The Average Brewery AS.
My friends, Man's most important and best tool is his conscience. It enables us all to navigate and maneuver right when we are in difficult situations. In this situation, I decided to listen to my conscience. I could not work for other people to realize their dream, totally on opposite course with my own. I had to be loyal to my own dream and vision. And therefore we are here today: Towards a schism, where I leave Nøgne Ø. This will probably be good for ............ »New Nøgne Ø". My departure will lead get less noise and the management can sharpen its efforts to perfect Nøgne Ø to be the ordinary, calm, predictable and safe. Unlike current owners, board of directors and management, I do not think that this will lead to something good. Neither of products, people, or bottom line. But because of my strong solidarity to those who are left in Nøgne Ø, I have to say that I hope that I'm wrong.
So what about my dream? Yes, I still have a dream. It is perhaps a little smaller than it used to be, but I refuse to be influenced by an average world.
I had a dream.
I still have a dream.
Without dreams the world stops.
I choose to continue to live out my dream!
Kjetil Jikiun