Vedrørende bilspill.
Kanskje min favorittsjanger, men av og til er det ting i spillet som gjør at jeg blir i overkant irritert og legger fra meg kontrollen/rattet i frustrasjon. Og det er ikke at spillene er for vanskelig, men at det er en eller annen mekanisme man trigger som gjør at man blir straffet. Det kan være fra at bare veigrepet endrer seg litt mer enn forventet (slik at man kjører ut), til at bilen nesten blir ukjørbar (slik at man kommer langt ned på lista).
Husker f.eks Gran Turismo 4, tror jeg det var, så hadde de en seksjon med langdistanseløp med bl.a 24t på Le Mans. Hadde flere biler, og etter cirka 10-12 timer så begynte forskjellige ting å skje. Da ledet jeg ofte med et par runder til nummer to, og nedover langflata så krasjet jeg i rekkverket så det holdt (skulle muligens simulere en punktering...), og etter å ha jukket bortover rekkverket til bilen stoppet, så var det bare å kjøre videre som ingenting hadde skjedd. Dette gjentok seg med noen runders mellomrom etter dette. Eller i oppbremsingen etter langflata som var det neste umulig å bremse ned uten at bilen slapp på alle fire. Dette skjedde flere ganger etter cirka 10-12 timers kjøring, og etter å ha kjørt såpass lenge flere ganger, så kjenner man banen, bilen og dens oppførsel.
I Driveclub, så er nesten umulig å kontrollere en bil så lenge det er det minste vått på veien, men motstanderne kjører som om det er helt tørt.
Med Project Cars har jeg nå lagt merke til et par ting, f.eks så mister man veigrep ganske brått i noen løp, og da er det nesten umulig å karre seg i mål, og spesielt hvis det er vått på banen. For det meste er det ikke slik. En annen ting er at når man "bomper" borti noen i en sving, så går man selv av banen også, selv om det ikke lenger er kontakt med bilen forran.
En generell ting som også irriterer meg, er den såkalte krasjboksen som bilen er i og som avgjør om man krasjer med noe, er større enn selve bilen. Spesielt i rallyspill, men også andre, så kan man krasje i et brukar, siloball, hushjørne eller rett og slett i en annen bil, selv om man med 100% sikkerhet vet at er rom nok. Dette er nok kanskje den største grunnen til at jeg ikke spiller rallyspill, fordi der er det såpass små marginer til omgivelsene at å legge inn ekstra margin her og der ikke lar seg gjøre uten det får konsekvenser i neste sving.
Vell, spill handler mye om følelser, men irritasjon og oppgitthet er kanskje ikke den følelsen spillutviklerne først og fremst er på jakt etter?