Det spørst nok litt hvem man spør... i den virkelige verden (aka utenfor HiFi) så er det mer the hard facts som vektlegges - da teller ting som pris, effekt pr. krone, vekt, strømforbruk, plasseringsvennlighet osv osv særdeles mye. Når man snakker om HiFi så blir det litt mer komplisert - jeg er som sagt hellig overbevist om at en betydelig del av skepsisen bunner i at 98% av HiFi-nuts tror at det er digitale forsterkere, og de kan som kjent aldri bli like bra som noe analogt. Sett fra markedsføringssiden har det nok vært en tabbe sånn sett å kalle det for klasse D.
Men dette er etter min mening et marked som i stor grad ikke etterspør, subsidiært er direkte fiendtlig innstillt til nyvinninger på teknologifronten. Om man ser stort på det skjer det fint lite, særlig om man sammenligner med hjemmekino-markedet som er mye mer teknologidrevet. Det finnes heller ingen konsensus ang hva som er "god lyd" og de fleste av oss har sine kjepphester i form av merker, prinsipper og teknologier man liker og ikke liker. De langt fleste av oss får uansett kun lyttet til en brøkdel av hva som finnes.
Det er heller ikke så lett å bruke ressurser på å finne på noe lurt når mange produsenter er såpass små og den mest betalingsvillige delen av markedet ser ut til å ha en forkjærlighet for eldgamle prinsipper pakket særdeles dyrt inn og med et lass av prisdrivende faktorer som i beste fall i begrenset grad påvirker ytelsen til det ferdige produktet. "Teknologiutviklingen" er i stor grad større, tyngre og dyrere. CD-drivverk til 1-2-3-4-500.000 kroner, anyone?
Så jo bare hva som skjedde da Snickersen & co lanserte Gaia for noen år siden. Fremfor å heie på noen som hadde guts til å satse tid og penger manglet det ikke på de som brukte all sin energi på å disse prosjektet og fortelle hvor mye dårligere det nødvendigvis måtte være enn noe man kunne legge en million eller to på bordet for over disk og forhåndsdømte hele prosjektet nord og ned helt fra starten av (nå var det mange som heiet også, altså).